Toon posts:

Apache 1.3.31 + PHP 5.1.1 vind MySQL 4.1.7 niet :S

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Mijn webserver wil MySQL niet herkennen :S. Hij blijft maar roepen dat hij libmysqli.dll en libmysql.dll niet kan vinden. Die staan in elke directory waar hij zoekt (C:\Program files\php, C:\Windows, C:\Windows\system, C:\Windows\System32). Elke directory staat ook in het path. In elke directory staat ook php_mysql.dll en php_mysqli.dll. En nog wil hij ze niet zien. Ik weet niet meer waar ik welke file moet zetten om het wel aan de gang te krijgen. Volgens http://nl2.php.net/manual/en/ref.mysql.php zou het nu moeten werken (de goede files in de goede dirs, en die dirs staan in het path).
Het ergste is nog dat ik dit probleem elke keer heb als ik een nieuwere PHP versie installeer :S. En ik kom er nooit uit :S
Ik werk op Windows XP Professional SP1 trouwens.

Verwijderd

Topicstarter
niemand een idee?

• Mr. Bondt
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-08 13:19
Geactiveerd in php.ini? :?
Ik zou het eigenlijk ook niet weten, maar ik heb dit ook gehad, met PHP 5 en MySQL 4.1, op mijn eigen pc toen ik wilde devven.
Toen ben maar teruggegaan naar PHP 4 en MySQL 4.0... :/

Verwijderd

Topicstarter
ja, hij is geactiveerd in php.ini. Ik krijg elke keer als Apache start (wat elke keer is als ik m'n PC start :z) te zien dat hij C:\Program Files\php\ext\php_mysql.dll niet kan vinden (zelfde voor mysqli).
De exacte foutmelding is:
code:
1
PHP Startup: Unable to load dynamic library 'C:\Program Files\php\ext\php_mysql.dll' - The specified procedure could not be found.

Ik krijg deze fout 3x te zien per dll (dus 6 foutmeldingen in totaal).
Ik heb op Google ook gevonden dat ik de pdo module moest activeren, maar dat heeft geen effect (die module heb ik dus ook weer gedeactiveerd, want een module waar je niks aan hebt en mee doet, is alleen maar een veiligheidslek :) )

Verwijderd

Heb je al de MySQL llibrary gekopieerd naar C:\Windows\System32?
(C:\PHP\libmysql.dll)
laat maar 8)7 ben net wakker

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2005 11:53 ]

• Mr. Bondt
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-08 13:19
Misschien spreken ze elkaar ergens tegen.
Want volgens mij heb je libmysqli.dll en libmysql.dll niet tegelijk nodig toch?
Je kan toch maar 1 versie van MySQL tegelijk hebben, of ben ik ook nog te slaperig?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het geprobeerd, door alleen mysqli te selecteren. Dat hielp niet.

Verder is me net een detail opgevallen. Ik heb een onbestaande moudle geladen. Toen kreeg ik de volgende foutmelding:
quote: Foutmelding onbestaande module
PHP Startup: Unable to load dynamic library 'C:\Program Files\php\ext\ondestaande_module.dll' - The specified module could not be found.
het laden van de MySQL(i) extensie geeft de volgende foutmelding:
quote: Foutmelding MySQL(i)
PHP Startup: Unable to load dynamic library 'C:\Program Files\php\ext\php_mysqli.dll' - The specified procedure could not be found.
Let op dat vetgedrukte woordje wat net veranderd. Ik denk dat daar het antwoord in verwerkt zit. Daar gaan we nog eens goed op googelen :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 11:52:
Heb je al de MySQL llibrary gekopieerd naar C:\Windows\System32?
(C:\PHP\libmysql.dll)
laat maar 8)7 ben net wakker
Je bent wakkerder dan ik ;). Dit was het probleem. Door alles wat ik geprobeerd heb, wist ik niet meer helemaal zeker wat nu waar stond. libmysqli.dll stond nog niet in C:\Windows\system32. Nadat ik die er naartoe had gekopieerd, werkte het wel. libmysql.dll stond al wel in die directory, maar dat was een file van 22 november 2004. Dus die komt uit PHP 5.0.0 oid. Dat werkt niet meer met PHP 5.1.1. De libmysql*.dll versie's moeten altijd gelijk zijn met de PHP versie die je installeerd. Dus nadat ik libmysql.dll had overschreven, werkte dat ook.
Stom zeg. Ik ga dit echt proberen te onthouden :)

Toch bedankt voor de hulp iedereen.
Pagina: 1