Ik kan SMART niet meer aanzetten

Pagina: 1
Acties:

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Ik heb een Samsung SpinPoint P80, 120GB hard disk, die doet et nog prima (denk ik :) )
Echter, ik kan SMART niet meer aanzetten/gebruiken. Ik merkte het door Speedfan, hier stond ook gewoon m'n hd is de config en ineens niet meer. Ik heb in de BIOS de SMART op enable staan.
Ook het DOS utility HUTIL van Samsung waar je allerlei zaken (waaronder SMART, ATA, acoustic, etc.) kunt regelen, geeft een error als ik SMART van de hd wil enablen of disablen.
(ik vind het jammer omdat bijv. Speedfan gebruikt van de de SMART om de temperatuur uit te lezen)

Het is van het 1 op andere moment gebeurd eigenlijk, ineens stond de HD niet meer in Speedfan, een tijdelijk andere schijf (Maxtor) werd wel gewoon vermeld. ook het aansluiten op de secondary ide poort maakte geen verschil.

Wat kan dit zijn? Is het op te lossen? Of heb ik er maar mee te leven? Of is ie naar z'n grootje aan het gaan?

[ Voor 5% gewijzigd door kaajee op 23-12-2005 16:35 ]

• kaajee
Weet niemand hier iets van? Wat kan er evt. kapot zijn......is het te fixen? Is het ernstig? Is er een manier om de disk goed te checken of ie voor de rest nog in orde is?

• michel_habets
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-04-2021

michel_habets

For we are many

tooltje van de fabrikant kan je gebruiken

For we are many

• kaajee
Heb ik gedaan, stond in mijn 1e post:
Ook het DOS utility HUTIL van Samsung waar je allerlei zaken (waaronder SMART, ATA, acoustic, etc.) kunt regelen, geeft een error als ik SMART van de hd wil enablen of disablen

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-02 12:54

Mentalist

[avdD]

Heb je toegang tot een ander systeem om de HD in te testen? (pas op dat dat systeem dan niet opstart van jouw HD, even goedzetten in BIOS zonodig)

Anders heb je volgens mij alles al geprobeerd. Je kan SMART proberen uit te lezen met een andere tool, maar adhv. wat je al geprobeerd hebt vermoed ik dat dat niet gaat werken.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• kaajee
De HD in een ander systeem mocht ook niet baten. Ook daar doet 'SMART' het niet.
Maar kan dit onderdeeltje van een HD dus apart kapot gaan blijkbaar?
En/maar kan dit kwaad? Is de disk op z'n retour?
Of is alleen maar dit onderdeel kapot?

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-02 12:54

Mentalist

[avdD]

kaajee schreef op woensdag 28 december 2005 @ 14:01:
De HD in een ander systeem mocht ook niet baten. Ook daar doet 'SMART' het niet.
Maar kan dit onderdeeltje van een HD dus apart kapot gaan blijkbaar?
En/maar kan dit kwaad? Is de disk op z'n retour?
Of is alleen maar dit onderdeel kapot?
Dat is niet meer te zeggen als juist SMART kapot is :+.

En ja, alles kan kapot, dus ook dit onderdeel los :). Ik zou de disk blijven gebruiken als ie verder goed werkt. Een backup moet je toch altijd hebben, want zelfs een disk met volledig "healthy" SMART kan zomaar plotsklaps stukgaan.

Als het in een ander systeem ook niet werkt lijkt het er idd sterk op dat SMART voor deze disk onuitleesbaar is geworden.. Wazig hoor, maar het kan, ook al heb ik het nooit eerder gezien. 1 moet de eerste zijn :P

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Pagina: 1