Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• DarkFly
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Ik heb enige tijd geleden een bedrijfje opgericht die zich bezig houdt met zaken op internet, dit loopt al enige tijd erg leuk. De handelsnaam heb ik natuurlijk ingeschreven bij de KvK, met beschrijving en al erbij. Ook domeinnaam heb ik geregistreerd, deze is gelijk aan de bij de KvK ingeschreven handelsnaam.

Nu heeft een concurrent van mij een domeinnaam geregistreerd die op een streepje na gelijk is aan die van mij (dus ipv www.voorbeeld.nl heeft hij www.voor-beeld.nl). Deze linkt door naar zijn eigen website. Nu weet ik dat hier sprake kan zijn van misbruik van MIJN handelsnaam. Maar wat kan ik doen om hem te dwingen zijn domeinnaam aan mij af te staan?

Er zijn volgens mij al uitspraken geweest in soortgelijke zaken, maar die kan ik nergens vinden. Wie weet waar ik die uitspraken kan vinden?

Verwijderd

Weet je wat jij moet doen... even langs de kamer van koophandel.... :)
En tja als jij recht heb op die naam dan kan je deze gewoon claimen.
Maar het was sowiesow al niet echt slim van je om hem al door hem te laten registreren ;)

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-11 11:05

disjfa

be

Het eindoordeel. Jammer. Had je het domein maar moeten registreren. Als je een rechter kan overhalen dat het domein van jouw behoort te zijn en je de kosten ervoor wilt dragen dan kan je het natuurlijk proberen maar of het je lukt is een tweede.

Jammer.

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 17:39

swampy

Coconut + Swallow = ?

Je kan naar de rechter gaan, helaas zal JIJ moeten bewijzen dat genoemde concurrent het domein alleen maar bezit om van jou klanten af te pakken. Wat er simpel moet zijn....

There is no place like ::1

• DarkFly
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
De KvK wist te vertellen dat het niet zomaar mag, maar wist er verder weinig van af. Zij wisten netjes te vertellen dat er sprake is van misbruik enzo, maar daar hield het wel mee op. Ze wisten er weinig vanaf.

Argument van te laat geregistreerd gaat ook niet op, als een grote concurrent van microsoft, http://www.micro-soft.nl eerder had geregistreerd dan Microsoft dan hadden die dus pech... Er is hier sprake van misbruik van een handelsnaam, dat is niet toegestaan.

Dat bewijzen is niet zo heel moeilijk. Hij heeft een zelfde bedrijf, handelt onder eigen naam, MAAR linkt wel een domeinnaam, die bijna precies hetzelfde is als die van een concurrent, door naar zijn eigen site. Lijkt me niet zo heel moeilijk om daarmee aan te tonen dat hij het doet om klanten af te pakken.

Iemand enig idee hoe het zit met arbitrage-regel die van toepassing is op domeinnamen?

[ Voor 78% gewijzigd door DarkFly op 23-12-2005 00:40 ]

• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-07 19:34

M.I.G.

[like an alien]

DarkFly schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 00:33:
Argument van te laat geregistreerd gaat ook niet op, als een grote concurrent van microsoft, http://www.micro-soft.nl eerder had geregistreerd dan Microsoft dan hadden die dus pech... Er is hier sprake van misbruik van een handelsnaam, dat is niet toegestaan.
Microsoft had toch laatst een keer ene Mike Rowe zijn domein in moeten laten leveren?

http://www.cnn.com/2004/T...ffbeat.mike.rowe.soft.ap/

Hij had domeinnaam www.MikeRoweSoft.com, maar Microsoft vond dat teveel lijken op en heeft uiteindelijk dat domein af moeten staan.

Dit is echter wel 'groot' Microsoft tegen een individu. Maar blijkbaar mag dit gewoon niet zomaar. Misschien kan je het vice versa proberen? Delen van zijn domeinnaam registreren en die linken naar jou site?

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-11 22:21
Volgens mij heeft sidn tegenwoordig toch een arbitrageregeling ? En anders stap je naar de rechter.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Verwijderd

M.I.G. schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 08:04:
[...]

Microsoft had toch laatst een keer ene Mike Rowe zijn domein in moeten laten leveren?

http://www.cnn.com/2004/T...ffbeat.mike.rowe.soft.ap/

Hij had domeinnaam www.MikeRoweSoft.com, maar Microsoft vond dat teveel lijken op en heeft uiteindelijk dat domein af moeten staan.

Dit is echter wel 'groot' Microsoft tegen een individu. Maar blijkbaar mag dit gewoon niet zomaar. Misschien kan je het vice versa proberen? Delen van zijn domeinnaam registreren en die linken naar jou site?
Er is als ik het mij goed herinner toen helemaal geen zaak geweest. Microsoft heeft een schikking getroffen met die jongen :)

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-11 16:32
StevenK schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 08:23:
Volgens mij heeft sidn tegenwoordig toch een arbitrageregeling ? En anders stap je naar de rechter.
Naar het SIDN. Als je een .nl domein registreert, moet je immers tekenen dat het geen inbreuk maakt op het handelsrecht enzo van anderen.

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11 15:38

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Is jouw handelsnaam bijna het zelfde als de naam van het product of dienst die je verkoopt, want dan wordt het lastiger denk ik: een bedrijf wat karpet heet en vloeren verkoopt en carpet niet geregistreed heeft, maar een concurent wel, dan ga je dat bij een rechter niet halen denk ik.

• Yabadab
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-11 16:04

Yabadab

Iedere gek zijn gebrek

Bij misbruik van een handelsnaam gaat het erom of er verwarring (door een consument) kan optreden. Dus als beide namen veel op elkaar lijken en de branche/diensten veel op elkaar lijken.

Bij een handelsnaam is het niet van belang of deze is geregistreerd. Het gaat erom wie de handelsnaam als eerste gebruikte en je moet hem nog steeds gebruiken.

Vind je dat er misbruik wordt gemaakt van jouw handelsnaam, dan zul je naar de rechter moeten.
Pagina: 1