hoe hou ik mn mobo+ Processor heel !!

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-08 14:01

Nessuno

io sono nessuno

Topicstarter
afbrokkelen van de core gebeurt alleen bij het verkeerd bevestigen
(= dus te veel kracht op je cooler)
van een cooler neem bv een super orb
heel veel mensen schuiven hem onder een veel schuine hoek (b.v 45graden) op de processor en duwen dan de coolelement om i.p.v het beugeltje zo dat het ander beugeltje ook over het klipje gaat :( DIT IS DUS DE FOUTE MANIER 99,9% dat je core kapot is !! :(

plaats de orb recht op je proc til hem iets op en hel hem ong (15graden) over zo dat de kant waar GEEN haakje/oogje/beugeltje zit over de bevestigings punten van de socket valt laat hem dan rustig zakken zo dat de 1e kant wel vast zit maar de andere kant niet
dan duw je vervolgens met je vingers het oogje/haakje/klipje/beugeltje
Afbeeldingslocatie: http://people.a2000.nl/aloggi/cooler/sup1.jpg
naar beneden en dan hoor je van zelf KLICK en zit hij goed vast en is je core nog heel :)

ik werk bij een bekende computer winkel in Amsterdam heb er al ongeveer een stuk of 40
(verschillende socket a coolers)
geplaatst de laatste weken

en heb er pas 1 kapot gemaak !:(
die van mn eigen :( (het zal niet zo zijn :) )
(was de 1e die ik deed
nieuwe cooler gehaald dr op en d8 yessssss en toen hoorde ik krrrrgggg en d8 nooooooooooooooooooo!!
maar helaas 2 late lol :'(
gelukkig deed hij het nog wel

nog even een ander tip voor de gebruikers van borden waar er vlak naast de socket baantjes in het pcb lopen

heb al div keren in de winkel mee gemaak dat er klanten terug komen en dan melden mn bord is dood
(ik kijk altijd spullen na die stuk / kapot zijn ) om te kijken of het user abuse is
en wat mij opviel was dat van b.v 10 borden het pcb naast de socket beschadigt was
Afbeeldingslocatie: http://people.a2000.nl/aloggi/cooler/pcb.jpg
(vooral de a7v/cusl2 blinken er uit)
dit komt door dat men de cooler te hard of verkeerd op zn socket heeft gedrukt
resultaat groef(jes) in het pcb op de plaats waar baantjes lopen
(licht er aan hoe vaak je de cooler er op/af hebt gehaald) :)
dit is geen GARANTIE !! aangezien je het zelf doet
hoe kan dit ???

1 heel simpel teveel kracht op je cooler en dan hakt het beugeltjewaar mee hij vast zit in je pcb
(vooral intel coolers hebben dit zijn erg stroef)

2
ander die ik vaak hoor is
(komt veel voor bij de Asus A7v en met coolermaster coolers met dat kleine pikkie op het beugeltje)(zie foto )
Afbeeldingslocatie: http://people.a2000.nl/aloggi/cooler/pikkie.jpg
(ik vraag dan hoe heeft u de cooler gemonteerd bla bla bla en toen met een schroeven draaier het klipje naar beneden geduwd (en toen schoot u dus uit ??? )(kan alleen daar door komen)
dan hoor je meestal uhh jahhh
het is dus verstandig om geen schroevendraaier te gebruiken aangezien die makelijk weg kan schieten en zo in je pcb zit !!

DIT KAN JE VOORKOMEN DOOR BV VOOR HET MONTEEREN VAN JE COOLER ER EEN DIK STUKJE PLAKBAND/PLASTIC ONDER HET KLIPJE VAN JE SOCKET TE LEGGEN

mijn advies is in dit geval is gebruik nimmer een platte schroevendraaier
wat je wel kan gebruiken is een bus draaier (beste optie tot nu toe)
(is zo'n schroevendraaier waar mee je die gouden busjes in je back plate schroefd)
deze is nl rond en hol van binnen en gaat dus voor een groot deel over het pikkie heen en kan dus niet weg schieten ) wel op letten dat je niet te veel kracht zet als je geen plakband/plastic naast/onder je socket heb
gedaan

als het wel mis gegaan is kan je kontakt op nemen met asus
en dan kan je het bord opsturen naar hun dit gaat je
20 US$ kosten ex shipping costs enz
en dan maken ze hem weer voor je (solderen ze 3 draadjes op het bord zo dat de baantjes het weer doen)

nou hoop dat ik weer wat beginnende & gevorderde tweakers heb geholpen
en dat er minder processors en mobo's vervroegt overlijden
Greetz Prodogy

ps waarom post ik dit hier ??
omdat overclockers nog wel eens vaak van cooler wisselen en het dan dus meestal gebeurt !

edit:

1e plaatje was verkeerd:P
dat krijg je om 3:19 lol :)
zal nog wel meer mis zijn maar ik vind het zo best

edit:

spel fouten laten ook nog wel wat te wensen over denk dat ik maar mn grot in moet gaan:z

Na rose e cient spin

Verwijderd

Jezus wat een lap text zeg, erg behulpzaam in ieder geval :)
Maar dan het volgende:
[mierenneuk mode]
quore
?????????????????????? ik neem aan dat je core bedoelt?(sorry ik ben chagerijnig)[/mierenneuk mode]

• Nessuno

Nessuno

io sono nessuno

Topicstarter
i love edit !!! :) maar dat krijg je om 3:35 snachts of zo iets lol

Na rose e cient spin

Verwijderd

Ik heb die coolermaster ook.

Je kan idd beter geen schroevendraaier gebruiken, ik gebruik een mes, die kan niet naast dat "haakje" schieten door de lengte.

Het instaleren van een cooler op een slot converter is wel lekker gemakkelijk vind ik.

Als je die molt ben je 30 piek kwijt ipv 300 piek voor een moederboard

• Foxke
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
'k heb ook in een pc shop stage gelopen en met zo'n bus draaier gaat het geweldig.

We hadden er ook speciale 1 Gig koelers, maar die zogen vierkant in et rond.
1x je vinger over de bladen laten gaan en alles lag erag.
Weg koeler dus.
Hij maakte ook maar 4000 rpm
Met zo'n koeler heb ik ook een 1.1 GHz naar de hemel geholpen ;)

Verwijderd

he thnx. goed dat je zoiets post. gelukkig kende ik al die trukjes al. maar het gaat inderdaad iets te vaak fout. het gebruik van een spacer is als je wat minder SKillED bent ook wel handig zijn, je kan dan namelijk niet door de hoek van de cooler de core een stukje kleiner maken

• LaborGardens
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:03
[b]nog even een ander tip voor de gebruikers van borden waar er vlak naast de socket baantjes in het pcb lopen

heb al div keren in de winkel mee gemaak dat er klanten terug komen en dan melden mn bord is dood
(ik kijk altijd spullen na die stuk / kapot zijn ) om te kijken of het user abuse is
en wat mij opviel was dat van b.v 10 borden het pcb naast de socket beschadigt was
[afbeelding]
(vooral de a7v/cusl2 blinken er uit)
dit komt door dat men de cooler te hard of verkeerd op zn socket heeft gedrukt
resultaat groef(jes) in het pcb op de plaats waar baantjes lopen
(licht er aan hoe vaak je de cooler er op/af hebt gehaald) :)
dit is geen GARANTIE !! aangezien je het zelf doet
hoe kan dit ???

1 heel simpel teveel kracht op je cooler en dan hakt het beugeltjewaar mee hij vast zit in je pcb
(vooral intel coolers hebben dit zijn erg stroef)

2
ander die ik vaak hoor is
(komt veel voor bij de Asus A7v en met coolermaster coolers met dat kleine pikkie op het beugeltje)(zie foto )
[afbeelding]
(ik vraag dan hoe heeft u de cooler gemonteerd bla bla bla en toen met een schroeven draaier het klipje naar beneden geduwd (en toen schoot u dus uit ??? )(kan alleen daar door komen)
dan hoor je meestal uhh jahhh
het is dus verstandig om geen schroevendraaier te gebruiken aangezien die makelijk weg kan schieten en zo in je pcb zit !!
hoe haal je dan wel met gemak je koeler van je Intel Socket 370 af?????

• Speedy_J
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Speedy_J

...........

Op zaterdag 20 januari 2001 19:38 schreef Werkhoven het volgende:

[..]
hoe haal je dan wel met gemak je koeler van je Intel Socket 370 af?????
Dit is inderdaad een klote werkje, kan je hier ook niet zo'n mooi verhaaltje over schrijven hoe jij gemakkelijk en zonder al te veel moeite een socket 370 eraf haalt??? ;)

• Nessuno

Nessuno

io sono nessuno

Topicstarter
daar gaan we... deel 2 :)

socket 370 coolers zijn over het algemeen wel ok/makkelijk te plaatsen maar er zijn erbij die erg moeilijk te plaatsen zijn

je moet echter wel goed opletten dat je het pcb rond je socket niet beschadigd zodat de baanjes heel blijven en je bordje blijft leven
(zie eerste posting)

als voorbeeld neem ik de intel cooler die meegeleverd wordt bij een boxed processor
deze cooler is vaak moeilijk te plaatsen zonder je bord te beschadigen
maar het verwijderen is helemaal een kunst

ik zal jullie nu een van de mogelijkheden uitleggen hoe het makkelijk en simpel te doen is zowel het plaatsen als verwijderen

1 plaatsen
voor we beginnen plaatsen we eerst een dik stukje plakbandje/plastic naast de zijkant van de socket vervolgens leg je de cooler neer op een vlakke ondergrond
en pak je het uiteinde van de cooler beet en knijp je er zachtjes in je zal nu merken dat er ruimte onstaat tussen de cooler en de heatsink
je kan nu de fan voorzichtig omhoog trekken doe dit tot hij net boven de heatsink uitkomt (2 a 3 mm boven heatsink)
doe dit nu ook met de andere kant
en dan heb je de fan in je handen

vervolgens heb je nu de heatsink en de klem in je handen
(let op hoe de klem zit hij moet zo ook weer teruggeplaatst worden)
neem de klem uit de heatsink en buig deze iets uit elkaar

leg vervolgens de klem terug op zijn plaats in de heatsink
en plaats de heatsink correct op de socket
nu kan je met je vinger de klem over het lipje op de socket duwen
(let op dat je hem niet te ver gebogen hebt,
dan zit de heatsink niet strak genoeg :(
mocht hij te wijd zijn iets terugbuigen
nu zit de heatsink goed op zijn plaats :+

plaats de cooler terug en de cooler zit perfect op de socket :)

2 het verwijderen (voor al je bv een andere cpu wil plaatsen)

volg de procedure als boven alleen dan in omgekeerde volgorde met een klein verschil bij het verwijderen van de klem

om de heatsink los te maken kun je het best gebruikmaken van een klein punttangetje met een gebogen bek

voor we beginnen plaatsen we eerst een dik stukje plakbandje/plastic naast de zijkant van de socket
pak de klem beet met de tang en duw de klem eerst naar beneden en vervolgens opzij
de heatsink is nu los
voor andere coolers is deze procedure meestal niet nodig aangezien daar wel een degelijk klem opzit

nou ik hoop dat je weer wat wijzer bent geworden

mzzl
8-)
prodigy

Na rose e cient spin

• Macconner
  • Laatst online: 15-05-2013

Macconner

as if is mathers...

Op zaterdag 20 januari 2001 19:46 schreef Speedy_J het volgende:

[..]
Dit is inderdaad een klote werkje, kan je hier ook niet zo'n mooi verhaaltje over schrijven hoe jij gemakkelijk en zonder al te veel moeite een socket 370 eraf haalt??? ;)
niet moeilijk.. rustig een schroevendraaier op de klem zetten en zachtjes duwen aan de andere kant en tegelijk de schroevendraaier draaien.. PLOT eraf, en socket is heel :)

Macconner! | speed 733@1007 :)

• Nessuno

Nessuno

io sono nessuno

Topicstarter
en je socket (als het niet me zit is kaduuk)
:(

bin there done that dus weet waar ik over praat

Na rose e cient spin

• LaborGardens
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:03
Op zondag 21 januari 2001 00:26 schreef prodigy het volgende:
daar gaan we... deel 2 :)

2 het verwijderen (voor al je bv een andere cpu wil plaatsen)

volg de procedure als boven alleen dan in omgekeerde volgorde met een klein verschil bij het verwijderen van de klem

om de heatsink los te maken kun je het best gebruikmaken van een klein punttangetje met een gebogen bek

voor we beginnen plaatsen we eerst een dik stukje plakbandje/plastic naast de zijkant van de socket
pak de klem beet met de tang en duw de klem eerst naar beneden en vervolgens opzij
de heatsink is nu los
voor andere coolers is deze procedure meestal niet nodig aangezien daar wel een degelijk klem opzit

nou ik hoop dat je weer wat wijzer bent geworden

mzzl
8-)
prodigy
ThanX a lot Prodigy!!!!

Verwijderd

Sorry hoor maar als je gewoon voorzichtig doet mol je niks. Is bij mij nog nooit iets kapot gegaan. Gewoon Rustig en goed kijken en niks forceren. Dan kan der niks kapot gaan.

Verwijderd

je kan hem in het doosje laten zitten.
Dan moet hij heel blijven.

:)

damn doe gewoon voorzichtig

Verwijderd

ik heb ook zo'n orb-gevalkoelerding voor mijn Duron 700, maar dan van Iceberg. Die moet je dus draaien OVER je core heen om hem vast te zetten, als je ver genoeg draait dan klikt hij vast.

Toen ik die dus voor de eerste keer erop wilde zetten, durfde ik gewoon niet verder te draaien (hij was nog niet vastgeklikt), omdat ik zo'n kracht moest zetten dat ik dacht: "Nou, dit is dus echt niet goed voor me core":).

Ik haal dat ding weer eraf, blijkt die dus gewoon over je core heen te schuren.:( Er is dus al wat afgebrokkeld, en de letters die erop staan zijn bijna niet leesbaar meer (had wel koelpasta gebruikt, was er allemaal afgeschuurd.

Is er geen andere manier om zo'n ding te bevestigen??

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Goed verhaal prodigy!

Ik sheet ook peulen toen ik me koeler op me duron moest duwen..
Al die horror verhalen ook hier.
Wat met name hielp was bij het plaatsen van mijn spire ORB was de HANDLEIDING LEZEN!!!!
Die er op de zijkant staat van het doosje. Wat ongeveer het verhaal van prodigy is maar dan met plaatjes.

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
ik plaats koelers altijd met een schroevedraaier. wat ik wel altijd doe is met m'n vingers die schroevendraaier bij het platte stuk vasthouden zodat ze uitschieten, en mocht het wel gebeuren zit ie in me vingers :)

Verwijderd

Ik ben al meerdere malen uitgeschoten, pc van de klant (dus zo vervangbaar) er is er alleen nog nooit eentje stuk gegaan, ben meerdere malen hard met een schroevedraaier boven op het mainboard gekomen, ze kunnen dus best iets hebben!

• Wimpy006
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-08 09:12
Sorry hoor maar als je gewoon voorzichtig doet mol je niks. Is bij mij nog nooit iets kapot gegaan. Gewoon Rustig en goed kijken en niks forceren. Dan kan der niks kapot gaan.
Nou dan moet je maar eens naar mijn leuke standaard socket koeler kijken. Dat klipje moest met zo veel kracht naar beneden geduwd worden, dat ik ook bang was dat mijn schroevendraaier uit zou schieten. En eraf was helemaal een ramp. Ik met een schroevendraaier klipje omlaag duwen en met een andere ertussen frotten (tussen koeler, socket en klip) dat ie er af ging. Nou is een stuk van de ZIF (zero insertion force, is dus een antithese of andere stijlfiguur) socket afgebrokkelt. Geen ramp hoor klein krasje, maar ik overdrijf ff om mijn abuse uit te drukken wat er niet was. :P

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

Verwijderd

Weet niet wat al die mensen moeilijk doen maar bij mij ging die superorb>:) er echt heel makkelijk op en helemaal geen problemen:)
Pagina: 1