afbrokkelen van de core gebeurt alleen bij het verkeerd bevestigen
(= dus te veel kracht op je cooler)
van een cooler neem bv een super orb
heel veel mensen schuiven hem onder een veel schuine hoek (b.v 45graden) op de processor en duwen dan de coolelement om i.p.v het beugeltje zo dat het ander beugeltje ook over het klipje gaat
DIT IS DUS DE FOUTE MANIER 99,9% dat je core kapot is !! 
plaats de orb recht op je proc til hem iets op en hel hem ong (15graden) over zo dat de kant waar GEEN haakje/oogje/beugeltje zit over de bevestigings punten van de socket valt laat hem dan rustig zakken zo dat de 1e kant wel vast zit maar de andere kant niet
dan duw je vervolgens met je vingers het oogje/haakje/klipje/beugeltje

naar beneden en dan hoor je van zelf KLICK en zit hij goed vast en is je core nog heel
ik werk bij een bekende computer winkel in Amsterdam heb er al ongeveer een stuk of 40
(verschillende socket a coolers)
geplaatst de laatste weken
en heb er pas 1 kapot gemaak !:(
die van mn eigen
(het zal niet zo zijn
)
(was de 1e die ik deed
nieuwe cooler gehaald dr op en d8 yessssss en toen hoorde ik krrrrgggg en d8 nooooooooooooooooooo!!
maar helaas 2 late lol
gelukkig deed hij het nog wel
nog even een ander tip voor de gebruikers van borden waar er vlak naast de socket baantjes in het pcb lopen
heb al div keren in de winkel mee gemaak dat er klanten terug komen en dan melden mn bord is dood
(ik kijk altijd spullen na die stuk / kapot zijn ) om te kijken of het user abuse is
en wat mij opviel was dat van b.v 10 borden het pcb naast de socket beschadigt was

(vooral de a7v/cusl2 blinken er uit)
dit komt door dat men de cooler te hard of verkeerd op zn socket heeft gedrukt
resultaat groef(jes) in het pcb op de plaats waar baantjes lopen
(licht er aan hoe vaak je de cooler er op/af hebt gehaald)
dit is geen GARANTIE !! aangezien je het zelf doet
hoe kan dit ???
1 heel simpel teveel kracht op je cooler en dan hakt het beugeltjewaar mee hij vast zit in je pcb
(vooral intel coolers hebben dit zijn erg stroef)
2
ander die ik vaak hoor is
(komt veel voor bij de Asus A7v en met coolermaster coolers met dat kleine pikkie op het beugeltje)(zie foto )

(ik vraag dan hoe heeft u de cooler gemonteerd bla bla bla en toen met een schroeven draaier het klipje naar beneden geduwd (en toen schoot u dus uit ??? )(kan alleen daar door komen)
dan hoor je meestal uhh jahhh
het is dus verstandig om geen schroevendraaier te gebruiken aangezien die makelijk weg kan schieten en zo in je pcb zit !!
DIT KAN JE VOORKOMEN DOOR BV VOOR HET MONTEEREN VAN JE COOLER ER EEN DIK STUKJE PLAKBAND/PLASTIC ONDER HET KLIPJE VAN JE SOCKET TE LEGGEN
mijn advies is in dit geval is gebruik nimmer een platte schroevendraaier
wat je wel kan gebruiken is een bus draaier (beste optie tot nu toe)
(is zo'n schroevendraaier waar mee je die gouden busjes in je back plate schroefd)
deze is nl rond en hol van binnen en gaat dus voor een groot deel over het pikkie heen en kan dus niet weg schieten ) wel op letten dat je niet te veel kracht zet als je geen plakband/plastic naast/onder je socket heb
gedaan
als het wel mis gegaan is kan je kontakt op nemen met asus
en dan kan je het bord opsturen naar hun dit gaat je
20 US$ kosten ex shipping costs enz
en dan maken ze hem weer voor je (solderen ze 3 draadjes op het bord zo dat de baantjes het weer doen)
nou hoop dat ik weer wat beginnende & gevorderde tweakers heb geholpen
en dat er minder processors en mobo's vervroegt overlijden
Greetz Prodogy
ps waarom post ik dit hier ??
omdat overclockers nog wel eens vaak van cooler wisselen en het dan dus meestal gebeurt !
(= dus te veel kracht op je cooler)
van een cooler neem bv een super orb
heel veel mensen schuiven hem onder een veel schuine hoek (b.v 45graden) op de processor en duwen dan de coolelement om i.p.v het beugeltje zo dat het ander beugeltje ook over het klipje gaat
plaats de orb recht op je proc til hem iets op en hel hem ong (15graden) over zo dat de kant waar GEEN haakje/oogje/beugeltje zit over de bevestigings punten van de socket valt laat hem dan rustig zakken zo dat de 1e kant wel vast zit maar de andere kant niet
dan duw je vervolgens met je vingers het oogje/haakje/klipje/beugeltje

naar beneden en dan hoor je van zelf KLICK en zit hij goed vast en is je core nog heel
ik werk bij een bekende computer winkel in Amsterdam heb er al ongeveer een stuk of 40
(verschillende socket a coolers)
geplaatst de laatste weken
en heb er pas 1 kapot gemaak !:(
die van mn eigen
(was de 1e die ik deed
nieuwe cooler gehaald dr op en d8 yessssss en toen hoorde ik krrrrgggg en d8 nooooooooooooooooooo!!
maar helaas 2 late lol
gelukkig deed hij het nog wel
nog even een ander tip voor de gebruikers van borden waar er vlak naast de socket baantjes in het pcb lopen
heb al div keren in de winkel mee gemaak dat er klanten terug komen en dan melden mn bord is dood
(ik kijk altijd spullen na die stuk / kapot zijn ) om te kijken of het user abuse is
en wat mij opviel was dat van b.v 10 borden het pcb naast de socket beschadigt was

(vooral de a7v/cusl2 blinken er uit)
dit komt door dat men de cooler te hard of verkeerd op zn socket heeft gedrukt
resultaat groef(jes) in het pcb op de plaats waar baantjes lopen
(licht er aan hoe vaak je de cooler er op/af hebt gehaald)
dit is geen GARANTIE !! aangezien je het zelf doet
hoe kan dit ???
1 heel simpel teveel kracht op je cooler en dan hakt het beugeltjewaar mee hij vast zit in je pcb
(vooral intel coolers hebben dit zijn erg stroef)
2
ander die ik vaak hoor is
(komt veel voor bij de Asus A7v en met coolermaster coolers met dat kleine pikkie op het beugeltje)(zie foto )

(ik vraag dan hoe heeft u de cooler gemonteerd bla bla bla en toen met een schroeven draaier het klipje naar beneden geduwd (en toen schoot u dus uit ??? )(kan alleen daar door komen)
dan hoor je meestal uhh jahhh
het is dus verstandig om geen schroevendraaier te gebruiken aangezien die makelijk weg kan schieten en zo in je pcb zit !!
DIT KAN JE VOORKOMEN DOOR BV VOOR HET MONTEEREN VAN JE COOLER ER EEN DIK STUKJE PLAKBAND/PLASTIC ONDER HET KLIPJE VAN JE SOCKET TE LEGGEN
mijn advies is in dit geval is gebruik nimmer een platte schroevendraaier
wat je wel kan gebruiken is een bus draaier (beste optie tot nu toe)
(is zo'n schroevendraaier waar mee je die gouden busjes in je back plate schroefd)
deze is nl rond en hol van binnen en gaat dus voor een groot deel over het pikkie heen en kan dus niet weg schieten ) wel op letten dat je niet te veel kracht zet als je geen plakband/plastic naast/onder je socket heb
gedaan
als het wel mis gegaan is kan je kontakt op nemen met asus
en dan kan je het bord opsturen naar hun dit gaat je
20 US$ kosten ex shipping costs enz
en dan maken ze hem weer voor je (solderen ze 3 draadjes op het bord zo dat de baantjes het weer doen)
nou hoop dat ik weer wat beginnende & gevorderde tweakers heb geholpen
en dat er minder processors en mobo's vervroegt overlijden
Greetz Prodogy
ps waarom post ik dit hier ??
omdat overclockers nog wel eens vaak van cooler wisselen en het dan dus meestal gebeurt !
edit:
1e plaatje was verkeerd:P
dat krijg je om 3:19 lol
zal nog wel meer mis zijn maar ik vind het zo best
1e plaatje was verkeerd:P
dat krijg je om 3:19 lol
zal nog wel meer mis zijn maar ik vind het zo best
edit:
spel fouten laten ook nog wel wat te wensen over denk dat ik maar mn grot in moet gaan:z
spel fouten laten ook nog wel wat te wensen over denk dat ik maar mn grot in moet gaan:z
Na rose e cient spin