Toon posts:

Crash na Crash na Crash

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn computer gaf de laatste weken vage klachten. Zo klapte hij er eens uit. Dan was hij weer niet uit te zetten en hing het hele systeem. Mijn voeding liep al maanden op zijn toppen van zijn kunnen en klapte er vorige week uit. Als maar iets vermogen van de voeding vroeg was het over. De andere klachten wezen niet gelijk in de richting van de voeding maar zouden volgens mijn lekenkennis misschien aan het moederbord of processor kunnen liggen. Misschien het één en ander door een instabiele voeding.

Vandaag niet Antec 550 erin gezet en lopen als een zonnetje.Toch is het systeem al weer een keer of 6 eruit geklapt. Windows komt daarna met de melding dat hij herstelt is van een ernstige systeemfout.

Voorbeelden van fouten zijn:
  • CPU Crash (2 keer gebeurd)
Hardwarefout: neem contact op met de fabrikant van het apparaat.
Bedankt voor het verzenden van een foutenrapport. De fout is waarschijnlijk veroorzaakt door:
A hardware failure reported by your Central Processing Unit (CPU)
Dit bericht wordt weergegeven omdat de processor van uw computer een onherstelbare hardwarefout heeft gevonden en deze fout aan Windows heeft gerapporteerd. Neem voor meer informatie contact op met de fabrikant van uw computer.
  • Geheugen Crash (1 keer gebeurd)
Bedankt voor het verzenden van het foutenrapport. Het rapport is door de service On line crash-analyse verwerkt en geanalyseerd.

De crash van de computer is veroorzaakt door een fout in het RAM-geheugen van de computer. Het RAM-geheugen bevat de Windows-programmacode. Er kan niet worden bepaald of deze fout is veroorzaakt door software of hardware. De fout wijst waarschijnlijk op een hardwarefout. Microsoft heeft een hulpprogramma voor geheugencontrole ontwikkeld voor het testen van het geheugen van uw computer.

Het wordt aangeraden dat u dit hulpprogramma downloadt en uitvoert op uw computer. Het downloaden van het hulpprogramma, het lezen van de handleiding en het uitvoeren van de test duurt op de meeste computers niet langer dan 30 minuten. Klik hier om naar de locatie voor downloaden te gaan.

Geheugentest gedaan waarbij alles goed bleek te zijn

Ook al een keer een Crash gehad waarmee de grafische kaart iets te maken had.

Ben nu mijn 2 harddisken (maxtor 80 & 120 Gb) aan het controleren maar tot op heden heeft hij alle testen "gepassed".

Ook al teruggegaan naar een oude image. Maakt niet uit.

Begint het toch te lijken dat moederbord en /of processor aan het overlijden zijn of heeft iemand nog andere ideeën wat ik zou kunnen uitproberen. Stel het kopen van een compleet nieuw systeem liever nog even een half jaartje uit.

Iemand een idee?

Thxs

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Ik weet niet precies wat voor geheugen test dat is, maar je kan ook superpi proberen.

Deze even op 32M zetten, is erg gevoelig op geheugen fouten.

Download

Maar het is uiteraard ook belangrijk om te weten hoe warm je CPU wordt. Dit kan je uitlezen in de bios, maar zijn ook programma's voor zoals speedfan.

4015Wp west (Dordrecht)

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Je geeft helemaal geen info over je computer... Algemene tip: lekkende elco's. Algemene tip 2: slechte koeling processor.

• michel_habets
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-04-2021

michel_habets

For we are many

doe even memtest draaien kijken wat eruit komt

daarna mocht het niet eraan liggen even alleen het nodige erin laten en dan booten kijken of het dan ook gebeurt en dan toevoegen tot je het probleem weer hebt dan weet je welke apperaat het is

dat image terug zetten kan de programma code fout al in zich hebben, probeer eens een clean install en kijken of hij het dan nog doet

anders zoals hierboven al beschreven werd je temperaturen checken en kijken of je geen "fail safe" in de bios hebt staan dat hij eruitklapt bij te hoge temps

en als laatste ff pc onder load zetten misschien dat het daaraan ligt

For we are many

Verwijderd

Topicstarter
De elco's zijn heel alleen was ik dit vergeten te vermelden. Met de rest van de tips ga ik morgen aan de gang en zal gelijk meer info geven over temp, systeem e.d..

Alvast bedankt voor de reacties/ Wordt vervolgd.

Verwijderd

1 Memtest86 draaien (Doe +/- 3 passes om zeker te zijn dat je processor oke is)
2 HDTune, ff hd testje draaien
3 Prime 95 draaien voor een paar uurtjes, en temp controleren m.b.v. een tool als SpeedFan

Als je geheugen niet goed is zou je voor het vervangen ook nog kunnen proberen de timings te veranderen, dat wil ook nog wel eens helpen.

Als hier niets uit blijkt zou ik het op de videokaart of voeding gooien.

Verwijderd

Topicstarter
Oke na 9 crashes begin ik een beetje verdrietig te worden. Startte de computer gisteren nog op is het vandaag al niet meer mogelijk.

Als ik de computer aan zet en ik allerlei testjes draai onder dos doet hij het prima. Zodra ik echter windows opstart gaat het fout. Windows start op tot het eerste windowsscherm (die met het balkje) daarna wordt het beeld zwart Als het goed zou zijn dan zou hij naar het blauwe scherm van windows moeten doorstarten. Dit doet hij echter niet. Het scherm blijft ongeveer 30 seconden zwart daarna hoor ik een tik en start de hele handel opnieuw op.

Ik heb het volgende gedaan.

Nieuwe voeding (sinds gisteren).
Grotere koeler op CPU.
Andere grafische kaart erin.
Alle USB afgekoppeld.
2e Harddisk losgekoppeld.
Harddisken getest en allen passed.
Geheugen omgewisseld..

De computer blijft precies hetzelfde probleem geven op iedere keer dezelfde plek.

Temperaturen heb ik niet kunnen meten van de CPU.

Moet ik proberen windows opnieuw te installeren?
Heeft iemand anders nog een ideeën.

Wat kan het nog meer zijn?

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-05 14:30

Archimond

Lopende Helpdesk

Als de voeding al een tijdje op zijn max was en een noname of B-merk was en daarbij ook nog uitklapte. Dan bestaat de kans dat die het moederbord of processor ook heeft meegenomen.

Ik verdenk het moederbord, maar je kan beter eerst de processor in een ander systeem met Prime95 op high priority (max heat optie kiezen) testen voor +- 4-8 uur.

Lukt het om Prime95 te draaien op deze pc?

Verwijderd

Topicstarter
Mijn oude voeding was geen b merk maar een Antec net zo als de nieuwe. Als of de processor of het moederbord eruit ligt dan worden beide vervangen. Ik heb niet de mogelijkheid om de processor ergens anders te testen.

Lukt het om Prime95 te draaien op deze pc? nee dat gaat niet lukken

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2005 12:38 ]

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-05 14:30

Archimond

Lopende Helpdesk

Dan kan je het beste windows eerst proberen opnieuw te installeren. Als het tijdens installatie al fout loopt is er inderdaad iets niet goed met je moederbord.

Kan je niet even bij een lokale pc winkel binnenwandelen en vragen om de processor en het moederbord even te testen met prime95 voor 5-30min? (test de onderdelen allebei apart) Als er iets met die 2 aan de hand is moet er snel een fout komen.

• hellbringer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-05 18:46

hellbringer

Weeeeeeee!

Draai je (sata) raid? Zo ja, vervang dan is je SATA kabels.

Bleek bij mij nemlijk (na veel testen en klooien) het probleem te zijn.
Terwijl die kabeltjes net nieuw waren.

Ook kan het zijn dat als je een wat ouder type maxtor hebt (Diamond max 9 SATA) deze een conflict hebben door de bridge chip die erop zit in combinatie met Silicon image sata controllers.

[ Voor 37% gewijzigd door hellbringer op 23-12-2005 15:32 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Geef eerst eens je specs, want je topic voldoet nu helemaal niet aan de eisen!

• empheron
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-05 12:44
Doe Windows eens booten met de log aan. Dan kun je precies zien bij het laden van welke driver de pc 'overlijd'. Dit zou een goede indicatie moeten zijn van het hardware/software component dat aan vervanging toe is. Na een mislukte boot van windows kun je vanaf de dosprompt het bootlog bestand lezen.

Verwijderd

Topicstarter
The__Virus schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 15:32:
Geef eerst eens je specs, want je topic voldoet nu helemaal niet aan de eisen!
Moederbord MSI K7T266 Pro2 RU
AMD Athlon 1600+
512 MB Intern
Radeon 8500 Club3d
Antec TP2.0 550eps
Soundblaster Audity
Maxtor 6L080J7 (80 GB)
Maxtor 6Y120P0 (120 GB)
Plextor PX 708A
Iomega ZIP 250
Pinnacle DC10Plus
3Com Ethernetkaart

Zo beter of ben ik nog iets vergeten 8)7?
Hellbringen schreef :
Draai je (sata) raid? Zo ja, vervang dan is je SATA kabels.
Nee draai ik niet op.
Way2Smart schreef :
Doe Windows eens booten met de log aan. Dan kun je precies zien bij het laden van welke driver de pc 'overlijd'. Dit zou een goede indicatie moeten zijn van het hardware/software component dat aan vervanging toe is. Na een mislukte boot van windows kun je vanaf de dosprompt het bootlog bestand lezen.
Hoe krijg ik dit voor elkaar?

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-05 12:55
met f8 en dan kiezen opslaan in bootlog.txt(f8 gewoon vanaf het opstarten in beginnen te drukken snel achter lkaarvweetje zeker daje er in komt)

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 17:01:
[...]

Moederbord MSI K7T266 Pro2 RU
AMD Athlon 1600+
512 MB Intern
Radeon 8500 Club3d
Antec TP2.0 550eps
Soundblaster Audity
Maxtor 6L080J7 (80 GB)
Maxtor 6Y120P0 (120 GB)
Plextor PX 708A
Iomega ZIP 250
Pinnacle DC10Plus
3Com Ethernetkaart

Zo beter of ben ik nog iets vergeten 8)7?
Ja welke voeding heb je ;).

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Krijg je BSOD's?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Snowger
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-10-2022
Draai eens een dag onder Linux, weet je gelijk of het in de hard of software zit.

Snow

• CodeConnected
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-11-2025
Snowger schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 20:25:
Draai eens een dag onder Linux, weet je gelijk of het in de hard of software zit.
mee eens. misschien heb je nog een computer tot je beschikking waar je even een live cd kan downloade en op een cd kan zette(live cd is een cd dat je er in stopt en dan hoef je niks te instalere zeer handig om soms iets te teste) neem bijv Slax ofzo werkt goed niet zo groot. Info en downloade @ http://slax.linux-live.org/?lang=nl

Verwijderd

Topicstarter
Hij staat er echt tussen hoor.

Antec TP2.0 550eps De laatste keer dat ik keer was hij nog aan het werk als voeding. :*)
Borromini schreef :
Krijg je BSOD's?
Als ik zou weten wat BSOD's zijn misschien wel 8)7 maar nu moet ik je het antwoord schuldig blijven. :'(
jorisleem schreef :
mee eens. misschien heb je nog een computer tot je beschikking waar je even een live cd kan downloade en op een cd kan zette(live cd is een cd dat je er in stopt en dan hoef je niks te instalere zeer handig om soms iets te teste) neem bijv Slax ofzo werkt goed niet zo groot. Info en downloade @ http://slax.linux-live.org/?lang=nl
Ga ik morgen eerst wat andere tip doen zoals een nieuwe install (clean) daarna ook even met jou voorstel aan de slag. Je hoort nog van me hoe dit gaat uitpakken.

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-05 11:52

nIghtorius

Poef!

MSI bordje.. vage crashes.. spontane reboots... hmmmm..

trek de kap van je kast eraf en kijk even om je CPU socket heen.. Ik hoop voor je dat je geen bolle/lekkende condensatoren hebt..

Afbeeldingslocatie: http://www.phibiansoft.net/files/badcaps1%5B1%5D.jpgdit zijn dus kapotte condensatoren

als je die hebt ben je toe aan de nieuwe mainboard. Of je moet mans genoeg zijn om er nieuwe condensatoren van hetzelfde type erop te solderen.

[ Voor 21% gewijzigd door nIghtorius op 24-12-2005 03:30 ]

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

BSOD: blue screen of death. Meestal blauw, met witte letters, nemen heel je scherm in, vermelden meestal een driver waarmee het probleem zich voordoet, en een geheugenadres vaak.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Update eens je chipset drivers (via hyperion). Ik heb het zelfde probleem gehad met zo'n kt266 chipset. Ook kun je eens kijken of er geen hardware irq conflict is tussen de verschillende componenten (videokaart, netwerk, sound etc)

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2005 04:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thxs voor alle hulp. Helaas heeft het geen zin gehad.

Nightorius al mijn elco's zien er geweldig uit. Dat was het eerste dat ik gecheckt had. Dus voor liefhebbers die met kapotte elko's zitten. Ik heb nog een paar goed. Moet ze er alleen even uithalen. :*)

Wat BSOD betreft. Dat heb ik een tijd terug al gehad. :X Maar ging weer over. _/-\o_
Nu kom ik niet verder dan na het eerste windows opstartscherm en dan wordt het zwart en reset de hele zaak. Dus zelfs dat blauwe scherm krijg ik niet meer.

Updaten van je chipset driver. Ik zou niet weten hoe ik dat moet aanpakken.

Ik moet toch op korte termijn een beslissing nemen aangezien ik deze computer voor mijn werk nodig heb. M.a.w. ik ben tot de conclusie gekomen dat of de processor of het moederbord is overleden. :( Na 4 jaar intensief gebruik moet ik afscheidt nemen. O-)

Ik heb me dus de afgelopen dagen ook zitten inlezen in wat er te koop is om te bepalen wat voor een vervanging ik nodig heb. Ik draai veel met grafische programma's.

Ik kwam als moederbord op een Asus A8N-SLI De Luxe of een Asus A8N-SLI Premium. Met een Athlon 64 X2 3800 processor. Kan iemand mij vertellen wat de voordelen van het ene moederbord is t.o.v. het andere. Misschien zijn er ook bij die zeggen je moet ......... moederbord nemen. Wie kan hier wat duidelijk over verschaffen?

Welke koeler kan ik het beste erop zetten. Ik wil geen waterkoeling en ik overclock niet.

Grafische kaart is eigenlijk een zelfde verhaal als boven. Ati Radeon X850XT 250 mb vs een Asus gforce 6800 GT 256 mb. Misschien zie ik er wel een over het hoofd. wie geeft mij hier duidelijkheid over?

Verwijderd

Updaten van je chipset driver. Ik zou niet weten hoe ik dat moet aanpakken.
Google zoeken naar 'via hyperion', nieuwste versie downloaden, installeren :)

edit: Hier dus: http://www.viaarena.com/d...eID=420&OSID=1&CatID=1070

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2005 13:21 ]

Pagina: 1