Asus A7N8X-XE kan geen L1&L2 cache inschakelen

Pagina: 1
Acties:

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb een upgradeset voor een klant in elkaar gezet. Het installeren van Windows ging wel aardig snel (45 min) dus ik dacht nou dat zou best de harde schijf zijn. Dus harde schijf (20gb Samsung) getest. Niks aan de hand nou ja ok. Ik was toen van een oude harde schijf 7 gb aan het kopieren naar die 20 gb harde schijf. Dit heeft uiteindelijk 8 uur geduurd. Dus ik zoeken waar het aan lag en toen dacht ik misschien is het wel de CPU.

De specs zijn:
Asus A7N8x-XE
AMD Sempron 2400+
256 mb white lake
300w Sweex voeding (tja geen toppertje maar is wel ok)
ATI Radeon Club3d 7000 32mb / Nvidia TNT2 kaart
Samsung 20gb

Het probleem ligt in de bios dat ik bij Internal CPU Cache krijg ik de instelling met geen enkele mogelijkheid van Disabled naar zowel Write Trough of Write Back. Dat is ook de oorzaak maar hoe kan ik deze wel activeren. ik heb al gezocht naar alternatieve biosen voor dit moederbord. Wat ik ook save maar die instelling blijft ten alle tijden Disabled.

Bios trouwens al geupdate dus als iemand nog een suggestie heeft graag.

[ Voor 4% gewijzigd door itsalex op 22-12-2005 23:09 ]

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• michel_habets
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-04-2021

michel_habets

For we are many

brakke core?

For we are many

Verwijderd

Bios resetten (jumper op je mobo) en opnieuw proberen of je het kan veranderen in je bios.

• itsalex
  • Niet online
Heb ik allemaal al gedaan. Ik ga de processor morgen testen op een Asus A7S333 dan zal ik wel kijken of deze het weer doet. Maar de snelheid is echt om niet naar huis over te schrijven. Windows XP blijft constant hangen. Dus al iemand nog een suggestie heeft graag.

Ik heb trouwens al een andere CPU (ook een Sempron 2400) getest en deze geeft dezelfde problemen.

Ik heb een ander moederbord (asus A7N8X-XE) erbij gepakt. En ja hoor weer hetzelfde probleem.

[ Voor 29% gewijzigd door itsalex op 23-12-2005 18:12 ]

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:04
Het kan ook zijn dat CPU L1/L2 cache niet instelbaar is, omdat dit toch altijd performance geeft. Ik weet bijvoorbeeld bij de Abit Kt7a, dat het wel in de bios zit, maar dan wel hidden. Je kreeg het alleen aan als je een gemodificeerde bios er inladen.
Wat zegt Sisoft Sandra/Everest.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Misschien een kwestie van incompatibeliteit?
Toch vreemd dat het laatste BIOS het niet pakt.

Heb je al gecontroleerd met applicaties zoals WCPUID om processor eigenschappen op te vragen?

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• itsalex
  • Niet online
Het vreemde is eigenlijk dat je het zou moeten inschakelen met Write-Thru en Write-Back omdat het performance zou opleveren maar mijn verbazing wekt dat deze Sempron 2400 precies met de Athlon 2000 XP meekomt. Dus qua prestatie is er niets aan de hand maar ik heb dus nu 2 moederborden en 2 Sempron 2400 en allebei dezelfde problematiek. Het lijkt wel dat de DMA niet staat ingeschakeld van de 20 gb hd van Samsung maar toch staat deze op UDMA 5 modus. Het systeem lijkt toch af en toe te blijven hangen in Windows XP.

Ik ga morgen dinsdag even bellen met Asus wat hiervan de bedoeling is want ik heb nu het systeem nog getest met een Athlon 1000, duron 600, duron 800, duron 1200, duron 1600, sempron 2300, sempron 2500, athlon 2200, athlon 2600 en een athlon 2500 (ik heb nog een aantal oude AMD als reserve dus vandaar het aantal processoren). Bij geen een processor krijg ik die cache aan. Ik denk gewoon een bugje in de bios.

Ik heb het hele systeem al verbouwd inclusief voeding, koelers, geheugen, upgradeware xp2000 erop geplaatst(kan van oude mb gereed maken voor xp cpu), afstandbusjes veranderd, andere kast maar het ligt echt in het moederbord.

[ Voor 39% gewijzigd door itsalex op 26-12-2005 13:10 ]

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-05 20:07

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

sorry voor deze late schop, maar waar dienen deze write thru of back voor ?

ik heb deze optie in me bios namelijk, maar heb het nooit durven aan te zetten :P

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Hele lompe schop maar heb echt exact zelfde probleem met mijn moederbord op het werk. Ik kan de optie bv op write-back of write-true zetten maar hij onthoud het op de één of andere manier dus niet. Kijk je weer in je BIOS staat het weer op disabled. Gevolg is dat alles echt tergend langzaam reageert. Zeker proggies al Photoshop etc.

Vroeg me af of iemand al een mooie oplossing had die werkt. Ik draai hem overigens met een AMD Athlon 2600+

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• itsalex
  • Niet online
Ik heb het nooit kunnen vinden. ik heb trouwens dit probleem ook gezien bij een A7N8X-X versie zonder E dus. Tja wat het nou zou zijn??? Dat weet ik echt niet. Ik heb het Asus gevraagd. Geen commentaar van die kant helaas.

Pagina: 1