Nieuwe PC start niet

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Phasis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-06-2025
Hallo,

Ik heb een pc samengesteld het gaat om het volgende.

Sapphire ATI X800GTO 256MB
Twinmos 1GB DDR400 Dual Channel kit
NEC ND-4550 16x DL Zwart BLK
Samsung 17" 730BF TFT
LOGITECH Cordless Desktop MX3100
Athlon64 939 3200+ 2000Mhz BOX Venice
GIGABYTE GA-K8NF9
MAXTOR 200.0GB 7200rpm 16mb 6L200S0
Zalman ZM400B-APS 400watt PSU
Antec plusview 2 case

Ik heb alles volgens de handleidingen geinstalleerd.
Nu willen wilden we voor de eerste keer het systeem starten, maar er gebeurt niks. Alleen gaat 1 letje aan voor een halve seconde en de cpu kooler beweegt een klein stukje.
Ik heb vervolgens alle kabels weer losgekoppelt van het moederbord, en toen opgestart. Dit boekte meer succes de fans begonnen te draain en de pc startte.
Vervolgens alle hardware weer om de buurt aangesloten en aldoor gekeken of hij nog startte.
Dit ging weer fout nadat ik de front usb en firewire en de extra usb en firewire aansloot. Weer het zelfde als in het begin. Toen de usb en firewire weer losgekoppelt. En weer het systeem gestart, toen deed hij niks meer zelfs het ledje en de fan bewogen niet.
Ik heb het bios al een aantal keer gereset door 10min de batterij eruit te halen.

Dit alles tot geen succes.

Weet iemand wat dit probleem kan zijn.

Mvgr, Bas

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-05 15:24
Heb je afstandsbusjes gebruikt?

• Phasis
Ik neem aan dat je de busjes bedoeld om het moederbord in de kast te plaatsen. Deze hebben we gebruikt.

• TimothyW
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-05-2025
Het zal gokken worden denk ik...
Ik gok op de Zalman ZM400B-APS 400watt PSU
daarna gok ik op het moederbord...

heb je denk ik niet veel aan...

Als je enkel de mamaplank, geheugenreepje, processor aansluit, doet hij dan ook niks?
p.s., volgens mij kan je een bios beter clearen met de cmos jumper.
10 minuten de batterij eruit wil niet altijd werken. (bij mij nooit)

nog meer gegis...
de draadjes naar je front, zoals reset enzo...
probeer eens enkel de on/off aan te sluiten op moederbord...

[ Voor 15% gewijzigd door TimothyW op 22-12-2005 22:23 ]

Verwijderd

:X Check de processor eens. Misschien zit er geen koelpasta op. 8)7 Was bij mij wel eens gebeurd. 90 graden tot gevolg. Startte daarna niet meer op ik gelijk nieuwe processor ingedouwd.

Startte gewoon op :D Toch maar weer de oude geprobeerd en koelpasta erop gedaan. Deed het weer perfect!!! voor niets nieuwe processor.

Had toen precies hetzelfde probleem. ;(

[ Voor 125% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2005 22:33 ]

• TimothyW
volgens mij is 90 graden warm, maar kapot gaan bij 90 graden denk ik niet.
daarnaast zal de pc heus wel iets willen doen als de processor verrot is. Minimaal piepen enzo. Maargoed, zeker weten dat er koelpasta op zit is altijd een goed idee.

• Phasis
TimothyW schreef op donderdag 22 december 2005 @ 22:22:
Het zal gokken worden denk ik...
Ik gok op de Zalman ZM400B-APS 400watt PSU
daarna gok ik op het moederbord...

heb je denk ik niet veel aan...

Als je enkel de mamaplank, geheugenreepje, processor aansluit, doet hij dan ook niks?
p.s., volgens mij kan je een bios beter clearen met de cmos jumper.
10 minuten de batterij eruit wil niet altijd werken. (bij mij nooit)

nog meer gegis...
de draadjes naar je front, zoals reset enzo...
probeer eens enkel de on/off aan te sluiten op moederbord...
Alleen het moederbord, geheugenreepjes en processor aansluiten heb ik ook geprobeerd. De eerste keer startte de pc op.
Maar dat ik vervolgens alles om de buurt weer aansloot en om de buurt de pc startte om te kijken of deze nog aanging ging dit fout door de front usb en firewire en extra usb en firewire aan te sluiten.
Toen deze weer eraf gekoppeld, en toen gebeurde er helemaal niks meer, ook niet als ik alles weer loskoppel.

Er zit op dit moederbord geen cmos jumper hebbben we al gekeken door de handleiding er op na te gaan.

bedankt voor de reacties.

• Phasis
Verwijderd schreef op donderdag 22 december 2005 @ 22:25:
:X Check de processor eens. Misschien zit er geen koelpasta op. 8)7 Was bij mij wel eens gebeurd.

Had toen precies hetzelfde probleem. ;(
Dat we de processor hadden gemonteerd en de koelpasta wilden aanbrengen zagen we dat deze er niet bijzat maar dat er op de onderkant van het aluminium koelblok van de processor een laag koelpasta zit. Ik ben er vanuit gegaan dat dit voldoende is.

• Goat
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-04-2025
4 pins voedingkabel op moederbord geprikt?

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-05 23:40

BHQ

Phasis schreef op donderdag 22 december 2005 @ 22:33:
[...]

Dat we de processor hadden gemonteerd en de koelpasta wilden aanbrengen zagen we dat deze er niet bijzat maar dat er op de onderkant van het aluminium koelblok van de processor een laag koelpasta zit. Ik ben er vanuit gegaan dat dit voldoende is.
Dit is voldoende.

Verwijderd

Alles goed aangedrukt ?

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2005 22:37 ]

• Phasis
Goat schreef op donderdag 22 december 2005 @ 22:35:
4 pins voedingkabel op moederbord geprikt?
Ja ook gedaan en uiteraard de 24 pins ook :)

Verwijderd

:)

[ Voor 105% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2005 22:39 ]

• N-Freak
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-05 19:53
Phasis schreef op donderdag 22 december 2005 @ 22:33:
[...]

Dat is inderdaad voldoende.

[ Voor 4% gewijzigd door N-Freak op 22-12-2005 22:39 ]

• Phasis
Alles is goed aangedrukt, geheugen zit in de goeie slots en voor de rest is alles met enkel het mobo en geheugen en processor goed aangedrukt.

• TimothyW
dat is voldoende i.d.d.
daar moet -ie het in ieder geval koel genoeg van krijgen.

Ik geloof niet zo zeer dat het aan de processor ligt.
Lijkt me eerder de voeding of het moederbord.

zit er een zekering in die voeding?

Met dit soort problemen probeer ik zelf als het even kan de diverse componenten te testen met een ander systeem. heb je die mogelijkheid misschien? zodat je de voeding even in een ander systeem hangt om te kijken of er wat gebeurd? Enige nadeel zou zijn dat als de voeding op een of andere manier verrot is en deze i.p.v. 3/5 /12 volt, méér doorstuurt, de andere pc wellicht net zo goed wordt als je nieuwe...

• Goat
de aan/uit, reset, hddled, powerled etc ook goed aangesloten op je moederbord?

Het zijn vaak de kleine dingetjes die het (niet) doen..

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Kijk idd even of alle voedingskabels goed vastzitten, en alle andere kabels. Probeer veel verschillende configuraties (onderdelen weglaten/andere onderdelen), het kan aan vanalles liggen. Je PSU is voldoende, maar er kan iets mis mee zijn, probeer het eens op een andere voeding als je die even kunt lenen ofzo.. Hoop dat het wil lukken!

• Phasis
Goat schreef op donderdag 22 december 2005 @ 22:40:
de aan/uit, reset, hddled, powerled etc ook goed aangesloten op je moederbord?

Het zijn vaak de kleine dingetjes die het (niet) doen..
Ik heb alles er weer van losgekoppeld en alleen de powerswitch aangesloten.

• Goat
Ik neem aan dat je die zeker weten op de goede plek hebt aangesloten..

Probeer het eens met slechts één reepje geheugen, je mobo en proc... misschien dat je dual channel niet goed werkt?

• Phasis
TimothyW schreef op donderdag 22 december 2005 @ 22:40:
dat is voldoende i.d.d.
daar moet -ie het in ieder geval koel genoeg van krijgen.

Ik geloof niet zo zeer dat het aan de processor ligt.
Lijkt me eerder de voeding of het moederbord.

zit er een zekering in die voeding?

Met dit soort problemen probeer ik zelf als het even kan de diverse componenten te testen met een ander systeem. heb je die mogelijkheid misschien? zodat je de voeding even in een ander systeem hangt om te kijken of er wat gebeurd? Enige nadeel zou zijn dat als de voeding op een of andere manier verrot is en deze i.p.v. 3/5 /12 volt, méér doorstuurt, de andere pc wellicht net zo goed wordt als je nieuwe...
Of er een zekering in de voeding zit zou ik niet durfen zeggen heb de voeding niet uit elkaar geschroefd wegens de garantie ;)

Dat van de voltage zit een grote stikker overheengeplakt.

• Phasis
Goat schreef op donderdag 22 december 2005 @ 22:48:
Ik neem aan dat je die zeker weten op de goede plek hebt aangesloten..

Probeer het eens met slechts één reepje geheugen, je mobo en proc... misschien dat je dual channel niet goed werkt?
Ja de powerswitch zit zekerweten op de goeie plaats.
Ik ga het eens met 1 geheugen reepje proberen.

Verwijderd

Heb je een spannings meter of multimeter dan kun je eens meten of er nog wel spanning uit de voeding komt. Volgens mij zit daar wel het/een probleem. PS een cd rommetje kun ja altijd wel aan de voeding hangen, voor indicatie. Veel succes en sterkte er mee ;)

• Phasis
Verwijderd schreef op donderdag 22 december 2005 @ 22:54:
Heb je een spannings meter of multimeter dan kun je eens meten of er nog wel spanning uit de voeding komt. Volgens mij zit daar wel het/een probleem. PS een cd rommetje kun ja altijd wel aan de voeding hangen, voor indicatie. Veel succes en sterkte er mee ;)
Een spannings meter heb ik niet, misschien op het werk.
Ik ga even proberen om alleen de cdrom te voorzien van een aansluiting. Even kijken of deze open gaat.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
De kans bestaat ook nog altijd dat de pin layout van de front USB en firewire van de kast afwijkt t.o.v. de layout van het mainboard. Dat zou kunnen betekenen dat er kortsluiting is ontstaan, en je mainboard wellicht daardoor niet meer opstart.

Wat dat BIOS resetten betreft, alleen de batterij er uit halen is niet voldoende, de PC moet sowieso ook van het lichtnet af zijn, je moet je condensatoren eerst ff ontladen, dus een paar keer de aan/uit knop indrukken.

Als je de voeding aansluit, gaat er dan (indien aanwezig op je mainboard) nog wel iets van een statusled branden, of gebeurt er echt helemaal niets meer?

• To_Tall
  • Laatst online: 22-05 18:23
Draaid de fan van je voeding??

als ook deze niet draaid lijk me dat prob!!

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Als je je 24 pins stekker losmaakt, en je stopt een ijzeren pinnetje tussen pin 4 (groene draad) en een zwarte draad, gaat dan de fan achterop je voeding draaien? dan weet je iig dat het niet aan je voeding ligt.

Trek al je hardware er eens uit, alleen echt de noodzakelijke dingen laten zitten om te booten en kijk eens wat hij dan doet.

• Phasis
BredeP schreef op donderdag 22 december 2005 @ 23:01:
De kans bestaat ook nog altijd dat de pin layout van de front USB en firewire van de kast afwijkt t.o.v. de layout van het mainboard. Dat zou kunnen betekenen dat er kortsluiting is ontstaan, en je mainboard wellicht daardoor niet meer opstart.

Wat dat BIOS resetten betreft, alleen de batterij er uit halen is niet voldoende, de PC moet sowieso ook van het lichtnet af zijn, je moet je condensatoren eerst ff ontladen, dus een paar keer de aan/uit knop indrukken.

Als je de voeding aansluit, gaat er dan (indien aanwezig op je mainboard) nog wel iets van een statusled branden, of gebeurt er echt helemaal niets meer?
Over de firewire het kunstof omhulzing wat om de pennetjes zit is iets groter. We hebben deze zo moeten aansluiten dat er aan de rechterkant 2 pennetjes overbleven dit stond zo in de beschrijving bij het moederbord. Er zit in 1 gaatje van het stekkertje een wit stukje voor zodat 1 pennetje er niet inpast. Dit komt overeen met de pennetjes op 't moederbord want daar miste 1 pennetje.

Er gaat niks branden en er gaat helemaal niks aan, er gebeurd dus helemaal niets meer.

Als ik de voeding op de dvdrom aansluit en hij niet open gaat is dan de kans groot dat het aan de voeding ligt?

[ Voor 7% gewijzigd door Phasis op 22-12-2005 23:09 ]

• Goat
Phasis schreef op donderdag 22 december 2005 @ 23:07:
[...]

Als ik de voeding op de dvdrom aansluit en hij niet open gaat is dan de kans groot dat het aan de voeding ligt?
Als je de groene en een zwarte draad van de voeding eerst hebt verbonden zodat de voeding kan werken zonder mobo, is de kans dat het daar aan ligt vrij groot ja

• Phasis
To_Tall schreef op donderdag 22 december 2005 @ 23:05:
Draaid de fan van je voeding??

als ook deze niet draaid lijk me dat prob!!
De fan draait niet.

• Phasis
Mishmash schreef op donderdag 22 december 2005 @ 23:06:
Als je je 24 pins stekker losmaakt, en je stopt een ijzeren pinnetje tussen pin 4 (groene draad) en een zwarte draad, gaat dan de fan achterop je voeding draaien? dan weet je iig dat het niet aan je voeding ligt.

Trek al je hardware er eens uit, alleen echt de noodzakelijke dingen laten zitten om te booten en kijk eens wat hij dan doet.
Dit ga ik eens proberen. Ik ga er morgen avond wel weer mee verder dus ik laat het in de tussentijd wel weten.

In iedergeval iedereen alvast bedankt voor alle hulp.

• Phasis
Mishmash schreef op donderdag 22 december 2005 @ 23:06:

Ik heb dit nog even geprobeerd, en de voeding werkt. De ventilator begind te draaiden. :)

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Volgens mij maak je toch ergens sluiting hoor... Heb je niet toevallig een spacer teveel onder je moederbord geschroeft die nu tegen een paar pinnetjes aankomt en zo kortsluiting maakt?

• Phasis
Ik ben weer even bezig geweest.

Heb de moederbord los gehaald en alles eraf getrokken.
Vervolgens alles opnieuw erop gezet.(3Dkaart, Werkgeheugen etc.)
Weer juist ingebouwd (maakt nergens sluiting met afstandhouders)
Voeding op het moederbord aangesloten (4pins en 24pins)
DVD Rom, Hardeschijf, Front USB, Firewire ook aangesloten.

Eerste test: Ging weer niet aan
Tweede test: Computer gaat aan

Computer slaat dus aan, das al een pluspunt!
Maar, de computer gaat niet aan doormiddel van de powerswitch op de behuizing!
Hij gaat aan als ik de powerswitch van de voeding een aantal keren aan en uit doe!!
Ik weet zeker dat ik alle bedrading goed heb aangesloten van de kast op het moederbord.

Verder krijg ik ook geen beeld op mijn monitor, ook die is juist op de 3D Kaart aangesloten.
Als laatste, DVD ROM gaat ook niet open, lampje brand wel even als de computer aangeschakeld word.

Iemand enig idee wat het probleem kan zijn?

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-05 10:46

silitek

Tubes Only

Ja, voeding..probeer eens een andere

Tubes....It's what make music music!

• Phasis
Zal het?
Hij werkt wel...

Verwijderd

Heb je al eens het jumpertje op het mobo gecheckt om de CMOS te resetten, even controleren of deze op normaal staat en niet op reset

• exempt
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-12-2023
ik heb eens gelezen dat je dit soort problemen ook kan krijgen doordat je usb of firewire verkeerd is aangesloten

Why should I take life so seriously, I just wanna do what I like to do...!

• suske-wiske
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-12-2024
Als je bij het aanzetten van de pc de "Insert" toets inhoud , start hij ook met bios defaults op.... :o

• Phasis
Verwijderd schreef op zondag 25 december 2005 @ 15:10:
Heb je al eens het jumpertje op het mobo gecheckt om de CMOS te resetten, even controleren of deze op normaal staat en niet op reset
Het moederbord dat ik heb reset zijn CMOS niet doormiddel van een jumper...

• Phasis
exempt schreef op zondag 25 december 2005 @ 15:16:
ik heb eens gelezen dat je dit soort problemen ook kan krijgen doordat je usb of firewire verkeerd is aangesloten
Het probleem doet zich ook voor als ik geen USB/Firewire heb aangeslote, dus dat kan het ook niet wezen ;(

• Phasis
suske-wiske schreef op zondag 25 december 2005 @ 15:22:
Als je bij het aanzetten van de pc de "Insert" toets inhoud , start hij ook met bios defaults op.... :o
Tja... Monitor geeft geen beeld weer als de PC draait, en weet ook niet of het toetsenbord werkt...

• exempt
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-12-2023
zit er misschien iets op het moederbord dat kortsluiting maakt,
dat wanneer je de usb/firewire aansluit je deze sluiting stopt?
misschien een schroefje onder het moederbord?

Why should I take life so seriously, I just wanna do what I like to do...!

Verwijderd

Probeer eens het volgende.

Schroef je moederbord uit je systeemkast.
Leg deze op dat dunne stukje schuimrubber wat in de doos van je moederbord zat.
Voedingskabels erin.
Doe je processor met koeler er op.
Installeer 1 geheugenreepje.
Installeer de grafische kaart.
koppel de monitor hier aan.
sluit je toetsenbord aan.
kijk welke twee pinnetjes op je moederbord de power switch zit aangesloten, zodat je die even door verbind om de boel te starten.
Verder niets aansluiten.
Kijk of je de boel nu kunt starten, je krijgt in je scherm dan in ieder geval tekst en dat je geen harddisk en zo hebt.
Werkt dit niet steek een ander stukje geheugen erin en doe hetzelfde.
werkt dit ook niet dan even een andere grafische kaart.
Mocht je geen resultaat hebben ga er dan maar vanuit dat je moederbord defect is.

Je bios resetten als er geen jumper is kan ook gedaan worden door twee soldeerpunten door te verbinden, zo gebeurt dit ook vaak bij asus moederborden.
Anders staat het absoluut in het moederbord boekje.
Succes

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 15:06

Woohooo

Smilie, James Smilie

Het wil idd wel eens voorkomen dat wanneer je je USB aansluit op het moederbord dat die pinnen afwijken en dat daardoor je pc niet meer opstart.

Mijn advies: sluit eerst ALLES aan en pas op het laatst die USB!
Phasis schreef op donderdag 22 december 2005 @ 22:28:
[...]
en toen gebeurde er helemaal niks meer, ook niet als ik alles weer loskoppel.

Er zit op dit moederbord geen cmos jumper hebbben we al gekeken door de handleiding er op na te gaan.
Niet opstarten -> Voedingstekker eruit, paar x aanknop induwen om alles te ontladen.

En naar mijn weten heeft zo ongeveer elk moederbord een cmos jumper en zeker 1 van de nieuwere gigybyte mobos.

2min googlen:
Afbeeldingslocatie: http://www.irocom2000.hu/images/gak8nf9.jpg
staat er zelfs nog bij onder die s-ata aansluitingen! clr cmos :o

succes

[ Voor 5% gewijzigd door Woohooo op 26-12-2005 19:50 ]

• Phasis
John100: bedankt voor je uitleg dit ga ik even proberen.

Woohooo: daar heb je inderdaad gelijk in, als ik de handleiding er op na ga, staat er ook dat daar de CMOS jumper hoort te zitten. Dit is ook goed te zien op de afbeelding. Alleen zitten de pennetjes en jumper niet op mijn moederbord. Maar ik zou natuurlijk dat wel wat "John100" zegt de soldeerpuntjes met elkaar kunnen verbinden met een pennetje.

Verwijderd

Ik heb misschien ook nog een gekke gedachten! Maar je moet tenslotte alles proberen toch?

Ik heb een keer een soort gelijk probleem gehad met een computer van mij. Bij mij zaten er twee HDD die defect bleken te zijn waardoor heel mijn systeem niet goed wou opstarten.

Tis maar een idee!

Succes!

• Speedswitch
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-05 22:17
Heb je je PC speaker aangesloten? Das echt heel handig om ff te weten. Anders hoor je de diagnostische piepjes niet. Als deze wel aan zit gesloten, wat voor piepjes geeftie?

Ik heb zelf het donkerbruine vermoeden dat het in je videokaart zit, waarom weet ik niet, tis me intuitie }:O

• Phasis
We hebben nu het moederbord uit de kast gehaald, alles los gehaald en alleen 1 geheugen module, processor en kooler erop gelaten. Deze op het matje gelegd dat in de doos van het moederbord zat. Toen de 2 voedings stekkers weer aangesloten, en op de "powerswitch" een jumper gezet. Vervolgens getetst of alles aangaat. Maar geen succes er gebeurt helemaal niks. Dus kortsluiting kan het volgensmij niet zijn.

Over het CMOS clearen. De afbeelding die Woohooo heeft gepost wijkt af van het moederbord. " clr_cmos" staat bij ons boven de rode SATA connectors en CI staat bij ons niet onder de 1e SATA connector maar onder de 2e. :S Dus de CMOS clearen lukt niet.

Speedswitch Dat de pc wel startte gaf deze wel geluid, maar de pc start nu helemaal niet meer dus kan nu ook geen geluid horen.

[ Voor 3% gewijzigd door Phasis op 30-12-2005 10:26 ]

Pagina: 1