Waar meer leren over Fotografie?

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-01 14:33

janklp

FortyTwo Capital

Topicstarter
Als een modje zich genoodzaakt voelt om de titel te wijzigen dan graag, maar ik kwam niet op iets beters.

Ik zal even duidelijk uitleggen wat me nu weer bezielt ;) De laatste tijd ben ik me steeds meer gaan interesseren voor fotografie. Het lijkt me opzich leuk om een cursus te volgen waardoor je gewoon meer kijk krijgt op het kunstje en waar je ook het een en ander leert over technieken etc. Nu weet ik natuurlijk al best wat van fotografie, basis termen als Iso, diafragma en sluitertijd zijn gesneden koek. Maar bij fotografie komt meer kijken en dat zou ik graag ook ontdekken. Zodat je een andere kijk krijgt op dingen en dit ook op bijzondere foto's kan overbrengen. Bijvoorbeeld modellen shoots: commentaar geven op showcases zoals ik weleens doe is makkelijk, maar zelf heb ik nog nooit een model gefotografeerd. Dit soort dingen lijken me leuk, maar zonder gebrek aan kennis (waar let je op ed) lijkt me dit zinloos.

Natuurlijk lijkt me de fotoacademie wel wat. Maar ik studeer full-time aan de Universiteit van Tilburg en heb daar dus geen tijd voor. Verder moet het hobby blijven en geen beroep, want daar zie ik geen brood in. Eigenlijk wil ik dus een cursus doen die ik in het weekend en in de avonduren een beetje bij kan houden en waar ik veel leer. Ik heb zelf deze 2 cursussen gevonden:

Digitale fotografie bij de LOI
Fotografie bij de LOI

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik ben wel geintresseerd op het gebied van digitale fotografie. Ik zie mezelf niet in een DOKA staan bijvoorbeeld. Een jaar geleden is hier ook een soortgelijk topic over geweest maar er stonden niet echt nuttige replies in. Vandaar dat ik maar even een nieuw topic over. Heeft iemand tips voor mij?

• martijn_tje
  • Laatst online: 30-01 19:14
Veel doen en vragen is veel leren

Je hebt net een D50 gekocht dus kwa leren kan je daar waarschijnlijk wel even mee voort. Met m'n Canon S45 merk ik dat ik na 3 jaar (alleen het laatste half jaar heel veel gebruikt) ook nog steeds leer. Nu ben ik zo ver dat ik tegen beperingen van het toestel loop waar je niet om kan. Die D50 die je nu hebt heeft waanzinnig veel mogelijk heden die kan je onmogelijk allemaal geprobeerd hebben.

Een mooie foto maken na 5 pogingen kan iedereen en is heel leerzaam. Als je in 1 keer het gewenste resultaat kan bereiken ben je al een stuk verder. Daarna zou je je bijvoorbeeld kunnen verdiepen in flits fotografie. Flitsen is ook een vak appart dus daar ben je ook wel even mee zoet.

Veel foto's maken = veel leren

Je leert dan vanzelf bijvoorbeeld belichting en in sommige gevallen benodigde dof inschatten. Een cursus leert je dat niet. Daar kan je alleen saaie regeltjes leren om het zo te noemen. Die kunnen ook heel practisch zijn (voor bijvoorbeeld portret fotografie), maar het gevaar van foto's maken volgens vaste regels vind ik dat het allemaal de zelfde soort kunnen foto's worden (bijvoorbeeld kwa compositie)

[ Voor 19% gewijzigd door martijn_tje op 22-12-2005 21:00 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Topicstarter
Je zegt het al: fotografie is erg veel leren en dat wil ik dan ook graag doen op een cursus. Daar leer je niet iets meer en sneller dan door zelf te oefenen. Waarom het wiel uitvinden als het al uitgevonden is :+ . Maar je hebt gelijk, veel doen is erg belangrijk en dat doe ik dan ook zeker. Maar goed kunnen fotograferen en erg goed kunnen fotograferen en speciale dingen op een aparte manier vastleggen is een verschil. Dat verschil wil ik kunnen maken.

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:00

mphilipp

Romanes eunt domus

Januszjes schreef op donderdag 22 december 2005 @ 20:05:
Je zegt het al: fotografie is erg veel leren en dat wil ik dan ook graag doen op een cursus. Daar leer je niet iets meer en sneller dan door zelf te oefenen.
Hmmm...op een cursus leer je voornamelijk techniek. En die techniek is op zich niet zo moeilijk. Kun je ook uit een boekje leren. Compositie en al die ellende kun je in principe ook wel leren van iemand anders (of ook uit een boek), maar als je echt heel erg goed wilt zijn/worden moet het eigenlijk ook een beetje in jezelf zitten. Je kunt namelijk niet leren creatief te zijn.

Hele specifieke zaken, zoals modelshoots in een studio en hoe je de verlichting opstelt is ook wel te leren in een workshop ofzo. Of lid worden van een fotoclub zodat je daar dingen kunt leren van andere leden. Je studeert fulltime voor iets anders dus dit is hobby. Dan is het denk ik slimmer om eerst een tijdje (jaartje ofzo) gewoon lekker veel te fotograferen en veel te leren, je camera te leren kennen en experimenteren. Ondertussen je ogen openhouden voor kansen. Ik ben inmiddels de familie-paparazzi, hoffotograaf op het werk en bij theater optredens van de groep van mijn schoonzus doe ik ook het een en ander. Ik heb bovendien het geluk dat een van mijn vrienden fotograaf is geweest (in het analoge tijdperk). Gewoon veel doen en kansen spotten om leuke dingen te doen. Na een tijd weet je misschien welke kant je uit wilt en kun je iets gerichts gaan volgen, maar dan in de vorm van een workshop.

Ik ben (als ex-docent ICT trainingen) niet echt pro-cursus. Je leert er ook veel overbodige ellende die je zelf makkelijk kunt ontdekken. Bovendien is dat veel leuker. En bedenk dat échte topfotografen juist niet de regeltjes toepassen die je op foto-academie leert. Die regels stompen de creativiteit juist af. Maar ja...je moet wél een startpunt hebben natuurlijk.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• wiewatwaar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-01 08:27

wiewatwaar

whatever

Van een cursus leer je veel maar zoals eerder aangegeven, het gaat zelden over de dingen die je wilt weten. Ik zou eens bij een fotoclub gaan kijken. Daar heb ik zelf goede ervaringen mee. In Tilburg zit Kontrast en die kan je via deze link vinden
Het was voor mij een mooie combinatie tussen leerzaam en vrijblijvend.

Fotoalbum: https://jp.vroemen.eu

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
workshops zijn vaak leerzamer dan een LOI cursus..
daarnaast kan je eens kijken naar een deeltijd fotografie opleiding aan een universiteit in belgie, vaak veel goedkoper dan bijvoorbeeld een FOAC. (en vanuit tilburg goed te doen qua afstand)

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• wimD70
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-12-2024
Goed topic!
Ik ben zelf ook wel geïnteresseerd in een cursus / workshop inderdaad. Die LOI cursus lijkt me niet echt je-van-het, omdat je daar alsnog alles zelf moet doen vanuit een boekkie en dus niet direct feedback krijgt van een "leraar". Dan haal ik liever een goed boek over fotografie uit de bieb.

De plaatselijke fotoboer bij ons in het dorp gaat komend voorjaar een aantal workshops organiseren (één workshop model / portretfotografie in zijn eigen studio en één workshop fotoberwerking mbv photoshop) en daar heb ik me al voor ingeschreven.

Op Marktplaats kwam ik er ook nog twee tegen die mij persoonlijk wel interessant lijken:Zijn er misschien mensen die ervaringen hebben met een van beiden?

D5200 | Nikkor 80-200 f/2.8 | Nikkor 35-105 f/3.5-4.5 | Sigma 180 f/3.5 MACRO

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Topicstarter
wimD70 schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 12:50:
Goed topic!
Ik ben zelf ook wel geïnteresseerd in een cursus / workshop inderdaad. Die LOI cursus lijkt me niet echt je-van-het, omdat je daar alsnog alles zelf moet doen vanuit een boekkie en dus niet direct feedback krijgt van een "leraar". Dan haal ik liever een goed boek over fotografie uit de bieb.

De plaatselijke fotoboer bij ons in het dorp gaat komend voorjaar een aantal workshops organiseren (één workshop model / portretfotografie in zijn eigen studio en één workshop fotoberwerking mbv photoshop) en daar heb ik me al voor ingeschreven.

Op Marktplaats kwam ik er ook nog twee tegen die mij persoonlijk wel interessant lijken:Zijn er misschien mensen die ervaringen hebben met een van beiden?
Ziet er wel leuk uit maar imho nog iets te simpel. Zulk soort dingen kan je toch nooit in een middagje leren. Daar heb je wel wat meer tijd voor nodig inclusief feedback over je kunsten. Dat zou het mooiste zijn. Misschien is een fotoclub inderdaad wel een idee, alleen heb ik niet echt tijd om me bij nog een club aan te sluiten. Af en toe een avondje kan wel maar zo'n club gaat me iets te ver.

Verwijderd

Ik heb bij ons op school een fotoclub ontdekt, maar wat ik tot nu toe heb gezien zijn het redelijke beginners. In ieder geval qua apparatuur en qua compositie hadden ze, wat ik tot nu toe heb gezien, ook maar bar weinig ideeen. nja we zien wel wat het wordt :)
Pagina: 1