Ik ben al tijden een fervent gebruiker van de TomTom navigatie software. Een aantal nadelen heb ik altijd al in het systeem gevonden en zijn nog steeds niet in de PDA versie (5.x) verholpen:
- het kopieren van het kaart materiaal naar mijn PDA vind ik te lang duren
- de kaarten zijn maar deels dekkend
- je moet wisselen van kaarten wanneer van NL naar ITA oid wordt gereden en terug
Wat ik wil:
- Een kaart op volledig detail van geheel Europa
Waar is die te vinden:
- TomTom Go 700 SD-Kaart
Mijn correspondentie met TomTom hierover resulteerde in:
"Zodra de capaciteit en de leessnelheid van SD-kaarten toereikend zijn zullen wij inderdaad een geintegreerde kaart van West-Europa aanbieden, zoals de GO 700 (die een harde schijf heeft) heeft."
Nou heb ik een SD van 2Gb die 11Mb/s kan verstouwen en de beschikking over een TomTom Go 700 kaart met de volledig versmolten kaart van Europa. Dus ik dacht van ach ... laat ik de gehele kaart eens naar mijn SD van mijn PDA pompen en kijken wat er gebeurd.
Eerst TomTom Navigator 5.210 geinstalleerd en geactiveerd,
vervolgens ter test de Benelux Plus kaart erbij en TomTom gestart.
De Benelux kaart werd direct herkend en in gebruik genomen.
Daarna de 1359.69Mb tellende directory Westen_Europe-Map van de Go 700 via een cardreader richting mijn SD gekopieerd. Een paar minuten later was dit klaar.
TomTom wederom opgestart en kijken of ik van kaart kon wisselen......
....
...
..
.
JA
Dit is het kort en krachtige antwoord van mijn experiment. De TomTom Go 700 kaart werkt perfect in mijn TomTom Navigator 5 Western Europe edition (CD's only version). Ik rijd nu reeds enkele weken al testend rond met deze 1.5GB tellende kaart en het werkt... gewoon vlekkeloos. Het laden duurt net wat langer maar is voor mijn gevoel verwaarloosbaar. Navigeren, herberekenen alles werkt.
Ook de plaatsnamen en straten in het buitenland worden zonder enige fout herkend en gebruikt.
Samenvatting:
TomTom NAVIGATOR 5 - Software & Maps of Western Europe + TomTom GO 700 Kaart =
Ik heb geen idee of dit bij iedereen werkt. Uiteraard kan ik mij voorstellen dat de hoeveelheid PDA gebruikers met deze combinatie (TomTom + 2Gb SD + Go 700 kaart + test-bereidwilligheid) mogelijk wat beperkt, maar graag hoor ik andere ervaringen of nog niet door mij ontdekte bugs of caveats.
Hopelijk hebben jullie hier iets aan, ik zou zeggen rip-en-test-ze.
PS Requests voor de Go 700 Europe kaart kan ik niet honoreren. Dit is illegaal en hieraan werk ik niet mee.
- het kopieren van het kaart materiaal naar mijn PDA vind ik te lang duren
- de kaarten zijn maar deels dekkend
- je moet wisselen van kaarten wanneer van NL naar ITA oid wordt gereden en terug
Wat ik wil:
- Een kaart op volledig detail van geheel Europa
Waar is die te vinden:
- TomTom Go 700 SD-Kaart
Mijn correspondentie met TomTom hierover resulteerde in:
"Zodra de capaciteit en de leessnelheid van SD-kaarten toereikend zijn zullen wij inderdaad een geintegreerde kaart van West-Europa aanbieden, zoals de GO 700 (die een harde schijf heeft) heeft."
Nou heb ik een SD van 2Gb die 11Mb/s kan verstouwen en de beschikking over een TomTom Go 700 kaart met de volledig versmolten kaart van Europa. Dus ik dacht van ach ... laat ik de gehele kaart eens naar mijn SD van mijn PDA pompen en kijken wat er gebeurd.
Eerst TomTom Navigator 5.210 geinstalleerd en geactiveerd,
vervolgens ter test de Benelux Plus kaart erbij en TomTom gestart.
De Benelux kaart werd direct herkend en in gebruik genomen.
Daarna de 1359.69Mb tellende directory Westen_Europe-Map van de Go 700 via een cardreader richting mijn SD gekopieerd. Een paar minuten later was dit klaar.
TomTom wederom opgestart en kijken of ik van kaart kon wisselen......
....
...
..
.
JA
Dit is het kort en krachtige antwoord van mijn experiment. De TomTom Go 700 kaart werkt perfect in mijn TomTom Navigator 5 Western Europe edition (CD's only version). Ik rijd nu reeds enkele weken al testend rond met deze 1.5GB tellende kaart en het werkt... gewoon vlekkeloos. Het laden duurt net wat langer maar is voor mijn gevoel verwaarloosbaar. Navigeren, herberekenen alles werkt.
Ook de plaatsnamen en straten in het buitenland worden zonder enige fout herkend en gebruikt.
Samenvatting:
TomTom NAVIGATOR 5 - Software & Maps of Western Europe + TomTom GO 700 Kaart =
Ik heb geen idee of dit bij iedereen werkt. Uiteraard kan ik mij voorstellen dat de hoeveelheid PDA gebruikers met deze combinatie (TomTom + 2Gb SD + Go 700 kaart + test-bereidwilligheid) mogelijk wat beperkt, maar graag hoor ik andere ervaringen of nog niet door mij ontdekte bugs of caveats.
Hopelijk hebben jullie hier iets aan, ik zou zeggen rip-en-test-ze.
PS Requests voor de Go 700 Europe kaart kan ik niet honoreren. Dit is illegaal en hieraan werk ik niet mee.
Asus P4PE, Intel Pentium IV 2.66 Ghz., Corsair DDR 512MB PC3200, ATI Radeon 9700Pro 128Mb, Hauppauge WinTV PVR 350, Creative Soundblaster Live!, Tekram 390U3W, Plextor PX-40TSi, PX-W1210TS