[BBG Januari] Workstation

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:06
Het workstation systeem van de bbguide is lange tijd in elkaar geknutseld door Femme, maar deze maand heb ik het spreekwoordelijke stokje overgenomen. Momenteel is het workstation een erg allround systeem en daardoor voor veel toepassingen net niet geschikt aangezien veel toepassingen erg specifieke eisen stellen aan de hardware (bijv. videobewerking, geluidsbewerking, heavy 3d werk). Ik ben van plan om in de toekomst wellicht specifiekere configuraties samen te stellen en deze afwisselend in de guide naar voren laten komen. Maar zover is het nog niet, dus ditmaal nog een 'klassieke' allround configuratie.

Aangezien de prijs tenopzichte van twee maanden geleden maar E 20 is gezakt (oftewel een hele 0,7 procent!) en er eigenlijk geen enkele nieuwe relevante producten zijn geintroduceerd heb ik besloten om ditmaal een configuratie te bouwen gebaseerd op een Intel Pentium D 840 Dual Core in plaats van een AMD Athlon 64 X2 4200+. Hoewel ik geloof dat de oude configuratie gemiddeld gezien een betere prijs/prestatieverhouding heeft, heeft het weinig zin om tweemaal hetzelfde systeem online te zetten. Daarnaast is de AMD combinatie zeker niet op alle gebieden beter.

Ten opzichte van de vorige guide is het systeem op de volgende punten veranderd:

- processor (Intel dual core ipv AMD dual core)
- geheugen (DDR2 geheugen is noodzakelijk)
- moederbord (ook noodzakelijk)
- geluidskaart (losse geluidskaart is geschrapt)

Dit laatste is gedaan vanwege het feit dat de Intel combinatie anders ver over het budget zou komen, en daarnaast is de kaart eigenlijk alleen nodig is specifieke situaties. En om dezelfde reden dat er geen videokaart van E 1000 inzit of een dure video-editingkaart is een semi-professionele geluidskaart er ook uit gelaten. Wanneer men dergelijke specifieke eisen heeft voor de workstation kan men zelf ook wel bedenken dat 't een onboard geluidskaart (dat overigens uitzonderlijk goed is voor een onboard oplossing) niet voldoet.

Bij deze de config, commentaar en kritiek is welkom :):

ProductPrijs
ProcessorIntel Pentium D 840 Dual Core€ 530,05
MoederbordAsus P5WD2 Premium€ 200,56
CPU-koelingZalman CNPS9500 LED€ 43,80
Geheugen1GB x 2 (2GB) PC5400 DDR2, CL4 (PQI, PQI25400-2GDB)€ 232,65
VideokaartXFX GeForce 6600 256MB (PCIe, 2x DVI)€ 124,50
Serial ATA RAID-controllerIntel ICH7R en onboard Silicon Image Sil3132
NetwerkcontrollerOnboard Intel PCIe gigabit en onboard Marvell PCI gigabit-controller
Primaire HDDWestern Digital Raptor WD740GD 73GB€ 170,-
Secundaire HDD's2 x Hitachi Deskstar T7K250 250GB€ 213,90
Dvd-branderNEC ND-4550 (zwart)€ 43,15
Dvd-spelerLiteOn SOHD-167T (zwart)€ 18,90
DiskettedriveSamsung 3,5 inch floppy drive (zwart)€ 5,81
Flash-lezerApacer Embedded Card reader 15 in 1 (zwart)€ 13,96
Draagbare opslagGeheugenstick 256MB USB 2.0€ 17,-
BehuizingCooler Master CM Stacker STC-T0€ 125,86
VoedingTagan TG530-U15, 530W (ATX 2.01, PCI-e)€ 103,90
Monitoren2 x Dell Ultrasharp 2005FPW€ 1.473,22
LuidsprekersLogitech Z-2300€ 121,46
ToetsenbordMicrosoft Natural Ergonomic Keyboard 4000€ 37,98
MuisLogitech G5 Laser Mouse€ 55,86
Totaalprijs bij opstellen BBG€ 3.532,56

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 16:23
ik zou toch gaan voor de amd-setup, die is zoals je zelf al zegt beter qua prijs/kwaliteit
verder vraag ik me af waarom de PSU per se zo duur moet zijn

PSN: djmurcielago

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-09 11:34
Tja, zijn die speakers nodig? (Het is wel een workstation hé :) )
Verder zou ik een microsoft IntelliMouse 3.0 pakken.
Of een ander (accurater) muisje. Aangezien het een Workstation is moet je meer naar comfort kijken dan 0.001ms sneller :)

2x 20" .. tja, er zijn al leuke 24" alternatieven :)

vga kaart, tja... hij is wel lekker snel, maar als het geen grafisch Workstation hoeft te zijn kun je er net zogoed een dual dvi matroxje erin gooien :)

Verder ben ik ook het eens dat je beter voor AMD kunt gaan, maar zoals Heilko aangeeft is het handig om toch een Intel alternatief te hebben, want soms moet je gewoon een Intel ipv een AMD hebben. Logisch :) en handig van t.net

[ Voor 23% gewijzigd door Roberto op 22-12-2005 18:41 ]

• Hielko
ik zou toch gaan voor de amd-setup, die is zoals je zelf al zegt beter qua prijs/kwaliteit
Mensen die geinteresseerd zijn in de AMD-setup kunnen gewoon in de oude guide kijken :)
verder vraag ik me af waarom de PSU per se zo duur moet zijn
Das ongeveer de prijs tegenwoordig als je een kwalitatief goede 550W voeding koopt. En bij een budget van E 3500 is het nou ook niet echt een grote kostenpost.
Tja, zijn die speakers nodig? (Het is wel een workstation hé )
Niet echt nodig natuurlijk, maar als zijnde 'allround' systeem zitten ze er wel in. Wanneer er geen behoefte aan is kan je ze natuurlijk prima weglaten.
Verder zou ik een microsoft IntelliMouse 3.0 pakken.
Of een ander (accurater) muisje. Aangezien het een Workstation is moet je meer naar comfort kijken dan 0.001ms sneller
Muizen zijn natuurlijk erg persoonlijk, maar denk dat er toch weinig aan te merken is op de G5.
2x 20" .. tja, er zijn al leuke 24" alternatieven
Jep, dat wil ik ook in de begeleidende tekst vermelden. 1x 24" is goedkoper dan 2x 20", maar je krijgt ook een stuk minder pixels.
vga kaart, tja... hij is wel lekker snel, maar als het geen grafisch Workstation hoeft te zijn kun je er net zogoed een dual dvi matroxje erin gooien
Een heeeeeeeel klein beetje 3d-power mag 't systeem toch wel hebben en binnenkort zal je 't ook nodig hebben voor bijv. alleen al 't OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
Hielko schreef op donderdag 22 december 2005 @ 20:24:
[...]

Mensen die geinteresseerd zijn in de AMD-setup kunnen gewoon in de oude guide kijken :)

[...]

Das ongeveer de prijs tegenwoordig als je een kwalitatief goede 550W voeding koopt. En bij een budget van E 3500 is het nou ook niet echt een grote kostenpost.

[...]

Niet echt nodig natuurlijk, maar als zijnde 'allround' systeem zitten ze er wel in. Wanneer er geen behoefte aan is kan je ze natuurlijk prima weglaten.

[...]

Muizen zijn natuurlijk erg persoonlijk, maar denk dat er toch weinig aan te merken is op de G5.
Persoonlijk idd, maar ook duur :)

[...]

Jep, dat wil ik ook in de begeleidende tekst vermelden. 1x 24" is goedkoper dan 2x 20", maar je krijgt ook een stuk minder pixels.

Goed punt!

[...]

Een heeeeeeeel klein beetje 3d-power mag 't systeem toch wel hebben en binnenkort zal je 't ook nodig hebben voor bijv. alleen al 't OS.

Daar heb je nog gelijk ook... hoewel de nieuwere matroxen het wel aankunnen. Ik zou nog wel even onderzoeken of de beeldkwaliteit echt goed is van deze kaart.
Dan denk ik dat we klaar zijn :)

Over de andere punten is n.m.l. al nagedacht.

Ik heb er igg niks meer op aan te merken, behalve, gooi er iets goedkopere speakers bij.
In een werkomgeving heb je niks aan zulke speakers (je mag het toch niet zo hard zetten) en als je de pc als hometheater gaat gebruiken investeer je wel iets meer in “betere” hardware.

Maar nogmaals, een mooie config.

Als je perse Intel wilt / moet gebruiken :P

[ Voor 22% gewijzigd door Roberto op 23-12-2005 20:36 . Reden: typo ... ja ik zag het nu pas ... :X ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:22

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Hoewel ik geloof dat de oude configuratie gemiddeld gezien een betere prijs/prestatieverhouding heeft, heeft het weinig zin om tweemaal hetzelfde systeem online te zetten.
Vreemde stelling imho gezien we het hier over een Best Buy Guide hebben. Je gaat een min of meer "niet best buy" systeem adviseren omdat je anders 2x hetzelfde systeem krijgt? Als er niets is veranderd is het oude best buy systeem toch nog gewoon de beste optie?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-09 20:37

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Bor de Wollef schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 19:31:
Vreemde stelling imho gezien we het hier over een Best Buy Guide hebben. Je gaat een min of meer "niet best buy" systeem adviseren omdat je anders 2x hetzelfde systeem krijgt? Als er niets is veranderd is het oude best buy systeem toch nog gewoon de beste optie?
Lijkt me op te lossen met een linkje naar de vorige Workstation BBG en een begeleidend stukje in de categorie "AMD kan ook maar nu eens een Intel" :P
Er zijn zat mensen die daar ook mee geholpen zijn.

Voor de rest is er weinig op aan te merken denk ik, zowel muis als monitor is een kwestie van smaak.

[ Voor 16% gewijzigd door IceStorm op 23-12-2005 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-09 23:27
zo kun je wel stellen dat alles een kwestie van smaak is:p... het is juist de bedoeling dat mensen die een bepaalde voorkeur hebben ook zeker van hun zaak kunnen worden door naar bijv de BBG te kijken.

Maar goed, ik zou zelf voor een AMD setup gaan en zoals eerder gezegd is ook voor 1x een groot scherm (>20 inch). scheelt hoop in stroom en ruimte. Ook is het misschien goedkoper om een logitech/microsoft set te nemen van toetsenbord en muis in 1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:18
AMD Athlon64 X2 4400+
2GB PC3200 DDR, CL2.5 (TwinMos)
Asus A8N-SLI Premium
Areca 1210
Asus GeForce 7800 GT 2x DVI
Western Digital Raptor WD740GD
Western Digital Raptor WD740GD
Seagate Barracuda 7200.9, 500GB
Antec phantom 500
Samsung syncmaster 770P
Samsung syncmaster 770P
M-audio revolution 7.1

En dan hou je nog geld over, je hebt dan nog geld over om dat aan bijv. grotere schermen uit te geven, op verzoek wil ik wel mijn motivatie op typen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ubernerd
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-08 14:14
Jammer dat je voor intel kiest maar je hebt je motivatie gegeven dus ik zal verder mijn mond houden ;(

Waarom kies je voor een 9500Led? De arctic freezer 7 pro biedt iets betere resultaten, bovendien is hij stiller en een stuk goedkoper Maar €23,-

Verder heb ik niets te zeuren :)

Sweex vind ik klinken als de tekstuele weergave van het fijnknijpen van een jong vogeltje... zoals je het in tekenfilms hoort dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Ik zal eens kijken naar de arctic freezer 7 pro, als ie idd en beter en goedkoper is dan lijkt me dat idd een betere keus :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:29
Misschien de Pentium D 850 eruit trappen en een 830 er in zetten? Dan heb je zo'n 200 euro over om het geheugen te verbeteren; 2x 1GB DDR2 PC6400

Zou je immers niet meer voordeel hebben van die extra geheugen bandbreedte dan van die extra 200MHz aan CPU kracht?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbvo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:19
Welke muis je moet kiezen, is inderdaad persoonlijk, ik zweer persoonlijk bij de vormen van de Logitech MX5xx en G5 serie, maar ik kan met goed voorstellen dat anderen liever een Microsoft hebben. Van beide merken heb je net zo nauwkeurige muizen, ik denk niet dat Logitech onder doet voor Microsoft en andersom evenmin. Wat betreft toetsenbord is misschien een Logitech UltraX ook wel aan te raden voor mensen die houden van notebooktoetsen, dit is dan wel geen natural toetsenbord, maar het toetst wel fijner en sneller dan een ander standaard toetsenbord. Voor mensen met veel geld zou je ook nog een Logitech diNovo desktopset kunnen nemen, dat is helemaal het einde, maar die kosten dan ook 170 euro ongeveer.

Wat PSU betreft heb ik niet veel aan te merken, ik zag alleen op hardware.info dat in de PSU-test die in hun tijdschrift staat, de Enermax Noisetaker serie erg goed uit de verf kwam, dus misschien zou je daar naar kunnen kijken? Tagan is verder natuurlijk wel gewoon prima als die enermax niks zou zijn.

Verder eigenlijk niet echt veel op aan te merken, al ben ik op dit moment niet echt op de hoogte van wat er allemaal goed en slecht is in Intel-wereld. Goede inleiding bij dit systeem is overigens wel aan te raden ja, je zegt zelf al dat het AMD-Systeem van vorige keer eigenlijk een betere prestatie/prijs-verhouding heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highlandd
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03-07 12:46
Ik snap niet waarom die workstation zo'n lichte gpu heeft als het zulke grote schermen gebruikt. Want bij zulke schermen komt ook hoge resolutie. Ik zou gaan voor een dubbele GTX, maar die zijn jammergenoeg moeilijk te verkrijgen (evt. zou je een X1800 XT + een MSI X1800XT crossfire slave erbij kopen enige nadeel dat het nog wel erg duur is; 1100 euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
Erm, omdat een workstation niet een GAMEstation is ;)

En geloof me, 1920x1200 is helemaal niet zwaar.
Alleen als je gaat gamen.

Echter zijn zelfs de snelste kaarten atm niet sterk genoeg voor 2x 1920x1200 @ full options.
Dus je moet in de meeste games toch al naar beneden (ik kan het weten met mijn X800XT :( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:29
NitroX infinity schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 13:12:
Misschien de Pentium D 850 eruit trappen en een 830 er in zetten? Dan heb je zo'n 200 euro over om het geheugen te verbeteren; 2x 1GB DDR2 PC6400

Zou je immers niet meer voordeel hebben van die extra geheugen bandbreedte dan van die extra 200MHz aan CPU kracht?
Ik vraag mij ten zeerste af waarom er niet voor PC6400 is gekozen. Het moederbord ondersteunt het en icm de 800MHz FSB van de Pentium D zou het beter werken dan de huidige PC5400 (1:1 en dat soort gedoe)

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Pagina: 1