• Toiletman
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
dit wordt waarschijnlijk een nogal vage post, 'k zeg het maar van te voren...

Wat ik me de laatste tijd steeds meer begin af te vragen waar de mensheid nu helemaal mee bezig is. Ik denk te weten dat de mens als soort niet beter is dan iedere andere levensvorm op deze aarde en het enige doel dus is het laten overleven van z'n genen.

Nou ben ik hier natuurlijk als individu niet tevreden mee als levensdoel. Dus wat dan... het standaard antwoord is gelukkig worden, maar zoals ik in het 'we zijn allemaal junks' topic al gezegd heb, je voelt je gelukkig als je die dingen doet die de evolutie van je verlangt... oftewel waarschijnlijk ben ik dan stiekem toch bezig met die genen.
Het merendeel van de wereldbevolking streeft volgens mij naar materiële welvaart, velen gaan zelfs zo ver dat ze daarvoor de gezondheid van anderen willen riskeren. Geld speelt op de wereld nu zo'n grote rol dat het mensenlevens kost, en we bezig zijn onze eigen planeet erom te vernietigen. Geld is onze eigen uitvinding... de meeste mensen zijn niet meer in staat om in een munt een stukje metaal te zien, of in een bankbiljet een bedrukt stukje papier. We zijn met z'n allen in een behoorlijke vicieuze cirkel terecht gekomen, we vinden iets dat origineel een ruilmiddel was belangrijker dan mensenlevens en het milieu. |:(

Hoe het komt? Geen idee, iemand van jullie wel?

Ik ben er heilig (dat woord hoort eigenlijk neit in een post van mij) van overtuigd dat de mensheid tot veel meer in staat is dan wat ze nu bereikt heeft, als ze het echt zou willen. Oorlogen worden om niks gevoerd, mensen slaan elkaar om niks de hersens in, de 'grondstoffen' zijn totaal oneerlijk over de wereldbevolking verdeeld. Waarom? Omdat mensen gewoontedieren zijn, en gedesigned zijn om hun genen te verspreiden, niet om iets te bereiken.
Maar wat zou het toch mooi zijn als d'r eens een keer aliens langskwamen en we een gemeenschappelijke vijand hadden... Dan zou het opeens niet uitmaken als je buurman z'n muziek te hard heeft aanstaan, of als hij moslim of allochtoon is. Waarom kan de mensheid zich niet als geheel ergens voor inzetten als z'n voortbestaan niet bedreigd wordt?

Stel dat dit nou wel zou kunnen, dat we met z'n allen gewoon vergeten wat geld is, ons voedsel eerlijk verdelen, en onze arbeid allemaal inzetten om een bepaald doel te bereiken, wat zou dat doel dan moeten zijn volgens jullie?

Hmmz dat was weer een vet depri stuk eigenlijk... nah jah, je moet wat om 2 uur 's nachts...... replies graag!

Only dead fish go with the flow

Verwijderd

Wat je onder 'beter' (als bij beter dan iedere andere levensvorm) verstaat is voor mij niet helemaal duidelijk, maar ik denk dat de mens een van de meest calculerende soorten is.

Ik denk dat de mens altijd zo 'voordelig' mogelijk wilde uitkomen. Daar vroeger bijna iedereen er van overtuigd was dat God bestond was het erg voordelig om zo vroom mogelijk te leven. Dit resulteerde immers in een plek in de Hemel en dat was toch wel een prettig vooruitzicht. Dat je het dan ca. 50 jaar moest 'afzien' op aarde moest je dan maar voor lief nemen.

Inmiddels zijn steeds meer mensen van mening dat er geen Opperrechter is en dat het van belang is van je tijd op aarde zoveel mogelijk te maken, dit resulteert - denk ik - in een Hedonistische levensstijl. Deze is alleen waar te maken met geld. Materiele welvaart dus. De meeste mensen zien dat andere mensen met geld het beter hebben dan zij, dit afgemeten aan de grootte van hun huis de prijs van hun auto en het merk van hun kledig etc. Het komt hun dan voor dat zij wel gelukkig zullen zijn.

En dat is wat iedereen denk ik uiteindelijk wil - gelukkig zijn. De meeste mensen halen dit tegenwoordig uit materiele welvaart. En het eigen geluk gaat vaak tenkoste van alles. Af en toe is er nog een klein stukje geweten dat er voor zorgt dat er een minimiem bedrag wordt gegeven aan goede doelen, maar voor de rest is het van weinig belang om je om anderen druk te maken.

Sommige mensen hebben een grote passie in hun leven en maken zich daar erg druk om. Dit kan zijn voetbal of godsdienst of de herovering van grondgebied dat ooit tot de voorvaderen behoorde. Het geluk komt bij hen denk ik tot uiting in het overtuigen van anderen van hun gelijk.

Aangezien dit vaak niet met woorden lukt moet dit maar met geweld. Goede voorbeelden hiervan zijn de Israel Palestina kwestie, het zieklijke fanatisme van de harde kernen van voetbalclubs en het religieus en politiek fundamentalisme (dat volgens mij op hetzelfde neerkomt).

Zou er echter een gemeenschappelijke vijand komen die jouw plannetjes om jouw geluk veilig te stellen dan is het natuurlijk zaak om deze vijand eerst uit de weg te ruimen. Aangezien jouw geluk voor alles gaat gaat dit ook voor de vroegere haat jegens je buurman, als hij nou eerst meehelpt tegen die 'aliens' dan kun je daarna hem wel pakken. Ik denk dat de meeste mensen zoiets gewoon als uitstel van geluk zullen zien.

Het vergeten van geld zal denk ik nooit lukken, het eerlijk verdelen van voedsel ook niet. En het gezamenlijk nastrefen van één doel is al geheel onmogelijk.

Ik denk dat een steeds groter deel van de bevolking steeds verder in zich zelf zal keren en vervolgens de meningen van de extremisten steeds verder de overhand zullen krijgen en de tegenstellingen steeds groter worden omdat een buffer in het midden ontbreekt en de ruzies alleen maar verder zullen oplopen.

Ik denk dat alleen het voorkomen van rampspoed die ons aller geluk dreigt te verstoren kan leiden tot een gezamenlijke inzet van iedereen. Zodra dit echter afgewend is zal men in zichzelf keren en uiteindelijk weer terug keren tot Hedonisme.

Ik denk dus dat geluk het doel is in het leven dat iedereen dit probeert te bereiken op wat voor manier dan ook tenkoste van alles en dat momenteel geld de 'beste' manier is om geluk te bereiken voor de meeste mensen - ten koste van wat dan ook.

Verwijderd

Stel dat dit nou wel zou kunnen, dat we met z'n allen gewoon vergeten wat geld is, ons voedsel eerlijk verdelen, en onze arbeid allemaal inzetten om een bepaald doel te bereiken, wat zou dat doel dan moeten zijn volgens jullie?
het vergaren van kennis en wijsheid
verhogen van ons bewustzijn
tot het uiterste gaan in technologische ontwikkelingen

[James T. Kirk mode]
to boldly go where no man has gone before
[/James T. Kirk mode]

de term 'menselijkheid' de invulling geven die het behoort
en laten zien dat we meer zijn dan beesten

oftwel L33T worden :)

Verwijderd

Nem0 - Je zegt dat een bepaald voorval, als bijv. een gemeenschappelijke vijand voor 'totale interraciale vrede' e.d. kan zorgen. Dit is echter tijdelijk, daarna wordt alles weer 'egoistisch' omdat iedereen zijn/haar eigen levensdoel heeft.

Ik denk dat Toiletman bedoelt te zeggen: als er een gemeenschappelijk na te streven doel is (dus zoiets als de gemeenschappelijke vijand maar dan blijvend) is er constant een vriendschappelijke, tolerante atmosfeer!

en Flamez -> leuke levensinvullingen :)

*edit* ik zelf denk trouwens dat er wel degelijk zo'n universeel levensdoel kan zijn; misschien als we over een paar decennia wat verder zijn met de potentie van ons *nadenken* dat we het dan pas zien :)

Verwijderd

Ik denk niet dat een gemeenschappelijke vijand tot een tolerante atmosfeer zal leiden, als voorbeeld wil ik hierbij Duitsland 1914-1918 nemen. Het keizerrijk onder stond op instorten en de oorlog was een middel om het land dat verdeeld was als een blok tegen de vijand te laten keren.

Alleen dit is tijdelijk geweest, ook doordat Duitsland verslagen werd uiteraard. Maar na een tijdje zullen ook weer de interne strubbelingen de overhand gaan krijgen. Bijvoorbeeld bij het overlijden van iemand die een hoge functie bekleed, dan zijn er zeker twee gegadigden, van wie maar eentje aan de macht komt.

Dus een gemeenschappelijke vijand / doel zal wellicht tijdelijk voor een 'oplossing' zorgen, maar het zal niet blijvend zijn. Het is toch iets wat opgelegd wordt en waar men zich tegen zal verzetten.

Verwijderd

Flamez:

[Jean Luc Picard mode]
to boldly go where no one has gone before.
[/Jean Luc Picard mode]

In de ruim 20 jaar tussen die 2 series is er toch wel iets vooruit gegaan... :P

• Toiletman
  • Nu online
Hehe flamez....
dat antwoord zou ik nou zelf ook gegeven hebben.... alleen nog eentje daarvoor:
ervoor zorgen dat de aarde als ecosysteem blijft bestaan... en het dus niet door de technologische ontwikkelingen een grote metropool wordt (ala starwars/startrek) Dus alle mensen die zich met technologie gaan bezighouden gaan maar fijn op de maan wonen... nog 1 miljard mensen op aarde die op technologisch hoog nivo kunnen wonen..... want als de hele wereldbevolking zo zou leven als wij in de westerse wereld dan was de planeet al lang naar de klote geweest

Verwijderd

CP .. ooohw hebben die vrouwen weer lopen zeuren :P ;)

Toiletman..
onder 'het uiterste van technologie' bedoel ik uiteraard ook technologie die het milieu niet belast :)

• TumbleCow
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-12-2025

TumbleCow

Waarschijnlijkheids elastiekje

ff een heel andere benadering die ik ooit gehoord heb:
je kan aarde ook zien als een apart organisme (= gaia d8 ik), en dan kunnen wij het 'geslachtsorgaan' zijn, door onszelf en andere delen van gaia te versprijden naar andere planeten..

maja, om daar nou echt een personelijk levensdoel in te zien...

• Toiletman
  • Nu online
ff een heel andere benadering die ik ooit gehoord heb:
je kan aarde ook zien als een apart organisme (= gaia d8 ik), en dan kunnen wij het 'geslachtsorgaan' zijn, door onszelf en andere delen van gaia te versprijden naar andere planeten..
Let's fuck Mars!

heb ook wel eens wat over gaia theorie gelezen, wel grappig, we zouden namelijk ook de kanker van de aarde kunnen zijn...

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-12-2025

CmdrKeen

Krentenboltosti

Kanker bestaat ook uit levende cellen. Ik denk niet dat dát echt wat uitmaakt.

Maarre.. het doel? Hmm.. daar zal ik even een nachtje over moeten slapen.

Hoe zit het trouwens met die meeting?

Bloed, zweet & koffie

• Toiletman
  • Nu online
Hmmmz dees zakt me veelste snel, dus ff een reply >:)
Ennuh, na de presentatie van dat klimaatrapport van de VN issie toch ook wel een beetje actueel? Milieuvervuiling als gemeenschappelijke vijand? (nou zag ik op het journaal al weer gelijk iemand mileu- en economische belangen afwegen, dus dat zal wel niet |:( )
over die meeting: zie meeting topic :)
Maareh, hoe kan het nu dat we daar met z'n allen niet gewoon iets aan doen?

Verwijderd

Je zal altijd wel een aantal mensen hebben die iets anders wil dan de rest. (lees: iets meer wil dan de rest). Dat is volgens mij het hele probleem. Die gelijkwaardige verdeling en een gemeenschappelijk doel kunnen alleen maar als dat voor iedereen (echt iedereen) voordeel oplevert. Het doet me denken aan dat fragment uit star trek first contact (als jullie die gezien hebben). Iemand van onze tijd wordt rondgeleid op de enterprise en het eerste wat hij aan picard vraagt is: "U zult wel een rijk man zijn, wat heeft dit schip wel niet gekost?". Het antwoord is dat de hele mensheid zich inzet voor de vooruitgang van de mens als soort.
Dat zou natuurlijk een perfecte situatie zijn, maar onhaalbaar in mijn ogen, omdat er zoals ik eerder al zei altijd persoonlijke belangen zijn die zwaarder wegen dan het belang van de soort. Je wilt ten slotte niet de genen van de hele soort doorgeven, maar het liefste alleen je eigen genen. Als je dus een keuze moet maken voor iets dat jezelf benadeelt, maar de soort vooruit helpt zal je die keuze waarschijnlijk in het voordeel van jezelf maken.

Verwijderd

Om te komen, waar je gevoel voor normen en waarden al is. Zal de mens nog verder moeten evolueren.
We moeten bewuster worden van het geheel i.p.v. bewust zijn van jezelf. Meer inzichten vergaren waarom we meer samen moeten delen dan stelen.... enz.

We zijn er nu nog niet aan toe, maar jij en ik kunnen wel het verschil maken.
Al is het alleen al om je eigen visie over dingen naar buiten te dragen in je eigen omgeving. En als je een ambitieuz karakter hebt. Zou je 1 of andere instantie kunnen oprichten (b.v. greenpeace, rode kruis enz.)
Of mensen helpen die het nodig hebben, in wat voor vorm dan ook.

Dus ja, jij & ik kunnen het verschil maken.

Waarom het nu is zoals het is ?
Omdat op een bepaald moment het geloof in de kerk afnam. In het kort gezegd was het volgende hier de oorzaak van:

De kerk meette met 2 maten, en tja dan verlies je je geloofwaardigheid.

En aangezien de mensen meer en meer overtuigd werden van het feit dat ze niet naar de kerk hoefden elke zondag en te biechten, zochten en zoeken we nu naar de waarheid van het bestaan.

En aangezien de meerderheid van de bevolking van de wereld het antwoord hier nog niet op heeft, zijn we ons meer en meer gaan concentreren op onze persoonlijke wel gesteldheid. Onze eigen bescherming het dat heeft geleid dat we ons door materieele zaken worden bezig gehouden.

Sommige mensen zijn of worden bewust van het feit dat het om iets meer moet gaan dan dat.

En als genoeg mensen zo gaan denken dan zal het ook gaan gebeuren.

We zijn er nog niet, maar ik ben ervan overtuigd dat we uiteindelijk meer voor elkaar gaan leven i.p.v. voor ons zelf.

• Toiletman
  • Nu online
hmmz redelijk met je eens behalve over de kerk, want die heeft d'r echt niks mee te maken hoor. In de middeleeuwen toen we een redelijk theocratische samenleving hadden werd d'r toch nog even heel wat slechter met mensen omgegaan dan nu.

Verwijderd

Maar het was toch zo als men maar opbiechte wat men 'fout' had gedaan dan werden hun zonden vergeven.

En hele rijke mensen konden zich vrijkopen zodat ze niet meer hoefden te biechten. En op deze manier een soort van vrij kaartje hadden.

Ja wat doe je dan als persoon als je denkt dat je jezelf hebt vrijgekocht ?

• -=Confuzer=-
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

hhmmmzzz...

Terwijl je tijd verdoet met het afvragen wat je doel is, heb ik mijn doel al bijna bereikt. :P

Nog even en het zal regenen met mijn sperma en ik zal een heel volk als nakomeling hebben.

De mens nadert zijn maximale populatie en als het chaos en verderf starts, hebben mijn genen een goede kans van zaken om bij de sterke overlevenden te horen.

Tevens denk ik dat de evolutie nu vooral op slimheid, sluwheid en bedachtzaamheid selecteerd.

Beware >:)

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Op maandag 22 januari 2001 12:07 schreef Toiletman het volgende:

[..]
Let's fuck Mars!

heb ook wel eens wat over gaia theorie gelezen, wel grappig, we zouden namelijk ook de kanker van de aarde kunnen zijn...
Ik had het ook met volle interesse gelezen.

En ik denk inderdaad dat de mens eerder een ziekte is dan een "geslachtsorgaan". En waarschijnlijk eerger dan kanker. Meer Aids.

We reproduceren onszelf en maken eerst deze planeet kapot. In de tussentijd "muteren" we tot een ras dat grotere afstanden kan overbruggen en vernielen andere planeten.

Kanker maakt zijn host kaduuk, en zo ook zichzelf. Een virus gaat op zoek naar andere slachtoffers.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Whaletyr
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-11-2023

Whaletyr

Spliff

Hmm laat ik ook eens wat roepen dan

"Nou ben ik hier natuurlijk als individu niet tevreden mee als levensdoel. Dus wat dan... het standaard antwoord is gelukkig worden, maar zoals ik in het 'we zijn allemaal junks' topic al gezegd heb, je voelt je gelukkig als je die dingen doet die de evolutie van je verlangt... oftewel waarschijnlijk ben ik dan stiekem toch bezig met die genen."

Blijk baar zijn die genen dan toch het gene wat dit alles bepaald, streven naar beter, naar meer... is niet alleen menselijk maar dus ook heel natuurljk.

Ik denk zelf dat gezien we allen ineen chaoisch systeem leven we streven naar bewustwording van chaos. Bewustwording van de natuur en van evolutie, the next step for nature, mankind is dus bewuste evolutie want de genen roepen dat allen meer en beter moet, prima doel lijkt mij

:)

Met een aan WAANZIN grensend optimisme

Pagina: 1