Toon posts:

Praten met de computer.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik realiseer me dat dit topic juist gesloten is, maar ik vond het juist een topic dat zeker niet hoefde af te gaan op de technische aspecten - d.w.z. de implementatie van het hier opgeworpen idee - en het programmeren, maar gewoon een redenatie in hoeverre dit mogelijk zou kunnen zijn en wat dit zou betekenen voor het (zelf)bewustzijn van een computer.

Want wanneer het mogelijk is een computer intelligente gesprekken te laten voeren met een gebruiker, dan betekent dit dat spraak en emotie en gevoel is omgezet in strict logische formules. (Ja er wordt waarschijnlijk 'fuzzy'-logic gebruikt, maar dit is op z'n beurt weer geheel met de 'standaard' logica te beschrijven).

Stel zo'n computer kan goed een gesprek voeren, dat moet wel ongeveer inhouden dat een computer 'weet' waar hij het over heeft. Als een computer dan een gesprek zou kunnen voeren met andere persoon, wat let zo'n computer dan om een gesprek te houden met zichzelf of een andere computer.

Dan zou er toch zeker wel een aanleiding zijn tot het vormen van een zelfbewustzijn van een computer.

Als je immers een redelijk gesprek wilt hebben zul je toch op z'n minst moeten kunnen onthouden waar je het gisteren over had, anders is er na 3 dagen hetzelfde vertellen ook niets meer aan lijkt me.

Dus stel zo'n programma wordt ontwikkeld (of is al ontwikkeld, zoals PowerBoy suggereerde) in hoeverre zou een computer dan met een mens kunnen gaan praten, die dingen onthouden en vervolgens een intelligent gesprek met een andere computer kunnen beginnen over de mens?

Dit roept tevens de vraag op of ook niet ons gedrag geheel volgens de wetten der logica te beschrijven is. Dit vind ik eigenlijk wel een vreemde gedachte, evenals de gedachte dat computers net zo intelligent kunnen worden als de mens.

Zeker als ze daarbij ook nog de mogelijkheid krijgen fysiek dingen te doen (een andere computer te programmeren) lijkt me het helemaal bevreemdend.

Kortom - ja het is een lang verhaal :) - als het praten met een computer mogelijk is dan opent dit m.i. een scala aan mogelijkheden en dit zou dan een redelijke revolutie betekenen.

Althans dat lijkt mij, maar uiteraard ben ik érg benieuwd wat jullie ervan vinden :)

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-01 13:57
ah ok, sorry ik dacht dat je bedoelde hoe je dat moest programmeren :o

Overigens als ik iets sluit en je bent het er niet mee eens kan je gerust contact met me opnemen en vragen waarom :) (icq)

• Toiletman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:22
hmmz d'r zijn geloof ik een aantal van dat soort experimenten gaande... text based......
ooit een url gezien van een of andere computer waar je over internet tegen kon typen en die dan teruglulde... Die bakte d'r nog niet veel van trouwens.
Denk dat het op een thema-avond van de vpro over de toekomst van het menselijk lichaam was... 'k zal ff kijken of die page met links daarvan nog bestaat, moet je daar de goede zelf maar uitzoeken..... als het tenminste van dat programma was...
hiero:
www.vpro.nl/data/projecten/het_eeuwige_lichaam/1.0/index.shtml

Only dead fish go with the flow

Verwijderd

in feite worden wij ook voor een groot deel 'geprogammeerd'
maar we bezitten toch vanaf geboorte al een eigen karakter ( waar de ziel verantwoordelijk voor is )
maar sluit een mens vanaf geboorte af van de buiten wereld
dan word het ook niks
op latere leeftijd zijn dan zelfs 'basics' als taal niet meer aan te leren

computers kunnen eigenschappen als intelligentie en redenerings vermogen wel nabootsen
mits de capaciteit groot genoeg is en er een goed proggie voor is geschreven
maar de computer zal nooit uit zichzelf bepaalde karakter trekjes krijgen
tenzij dat in geprogammeerd word

onderzoekers doen daarbij hun best om processors gebaseerd op neurale netwerken te ontwerpen en te ontwikkelen
en dat brengt ons natuurlijk alweer een stuk dichterbij een goedwerkend AI

en het zal uiteindelijk de mens gaan overtreffen
alleen al aan geheugen capaciteit aangezien dat op een harddisk beter bewaard word dan in jouw grijze massa
em met concrete data kan het gegevens beter analyseren dan ik met m'n "hoe was het ook alweer ? " :)

Verwijderd

Mensenlijke gedachten naabootsen is niet moelijk te programeren, maar de hoeveelheid informatie is gewoon VEEEEL...

Het zal dan random een verhaal beginnen, of op basis van "?ouwedata?" een verhaal beginnen... zodoende ken hij leren...

Marjah de kern van het progy zal eerst toch een basic art.int. moeten worden voordat ie ken leren.. en alleen dat al is heeel veel werk.. van a+b = ? c dus. tot het laten opmerken dat de input van het keyboard niet vanzelf gaat maar door "iemand"... en dat er dus altijd "iemand" kan zijn die de powerbutton kan indrukken...

Nahjah ik kan hier wel veel over vertellen, maar dan liever in een irc-tje... (wat interactiever)

• Het
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-09-2025

Het

Het is me er eentje...

nou... ik hoorde laatst dat men op zeer simpele wijze een stuk kattenhersenen heeft nagebouwd zonder te snappen hoe het werkt.... Dat ging met experimenten en input/outputvergelijking... Ze hebben toen een chip gemaakt die dat stukje hersens nadeed... misschien kunnen we zo over een tijdje ook wel mensenhersens maken...

Sjongejonge

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Interessant probleem. Dit houdt uiteraard verband met de Turing Test. Aangezien nog een systeem voor deze test is geslaagd, kunnen we in ieder geval concluderen dat het nu nog niet mogelijk is.

Dan wordt natuurlijk de vraag interessant in hoeverre een computer dan wellicht in de toekomst een mens zou kunnen nabootsen. Daar heb ik lang over nagedacht en ik kom tot een soort contradictie.

Als we er even vanuit gaan dan de menselijke hersenen opgebouwd zijn uit eenvoudige neuronen die een ingewikkeld netwerk vormen dan zou je kunnen beweren dat de menselijk hersenen dus in theorie te implementeren zijn op een PC. Als dit zo zou zijn dan een computer uiteraard ook met een mens kunnen praten in de toekomst.

Maar dan... het halting probleem: is er een programma wat kan beslissen of een programma termineert? En nee: dat is er dus niet. Het halting probleem kan de mens echter wel oplossen. Dus een mens kan meer dan een computer! Maar wacht... een computer kon toch een mens nadoen? Contradictie!

Kortom: ik weet het niet. Gelukkig, want anders zou ik heel beroemd worden ;).

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• blijhoofd_bennie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Of topic

Had ff en mening over dat de computer ons misschien zou overtreffen. Maar wat ik me afvraag hoe snel/goed/slim we zijn. Als we honderd procent van onze hersenen gebruiken.
En misschien nog extra functies ervan die we niet weten.
Dat lijkt me pas een rare gedacht 100 procent van je hersens te benutten.

Topic related:
Een eigen wil programmeren is opzich niet zo moeilijk (zo denk ik erover). Alleen zoals al vaker gezegd de informatie is te veel. Bedoel als je iets programmeert zoals wij denken. Dan heb je wel vaak if... then.
Wij mensen denken ja in functies.
En over dat wij mensen al een eigen karakter bezitten. Dat lijkt me niet helemaal logisch. Wij nemen dingen van onze ouders over. Maar het is ook weer niet zo ingeprogrameerd zoals bij ons DNA. Bedoel als jij een weeskind bent, lijk je kwa uiterlijk op je DNA ouders. Maar geestelijk lijk je op je "ouders" (kon er geen woord voor vinden). Met andere woorden wij zijn worden vanaf het begin geprogrammeerd, anders kunnen we helemaal niets (behalve de basis functies zoals ademhalen anders was het leven wel heel erg kort :9 )

• blijhoofd_bennie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

ff een kleine spelling correctie:
ingeprogrammeerd is geen nederlands :), het moet geprogrammeerd zijn

• -=Confuzer=-
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Maar dan hopelijk geen windoos interface :

Computer, toon tweakers.net :
NEE

Computer laat een mp3'tje horen
NEE

Computer wat is er aan de hand?
Fatale uitzondering BEEEEEEEEEEEEEEEEEP

:P

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

Verwijderd

Als je met computers net zo wil praten als met mensen, moeten eerst computers net zo slim worden als mensen. Dit duurt nog wel even. Maar dan kunnen ze met ons praten. En dan maar hopen dat we ze in de hand kunnen houden, dus zorgen dat ze niks kunnen veranderen aan andere dingen dan zichzelf. Dus niet zelf andere computers programmeren of machines bedienen.
Pagina: 1