Waarvan hangt de snelheid van de computer af?

Pagina: 1
Acties:
  • 219 views sinds 30-01-2008

• bartosiej
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-05 22:16
Ik moet een opdracht voor informatica maken

En de opdracht is: "Waarvan hangt de snelheid van de computer af"

Ik heb tot nu toe het volgende:

De snelheid van de computer, hangt af van de volgende dingen:
- De snelheid van de processor.
- FSB (Front Side Bus) waar de computer op draait
- De snelheid van het geheugen (PC3200 is sneller dan PC2100, maar je moederbord moet de snelheid wel aankunnen)
- De timings van het geheugen, des te lager die timings, des te sneller het geheugen.
- De rotatiesnelheid van de harde schijf. 7200rpm is sneller dan 5400rpm, en 10000rpm is zelfs nog sneller!

Weet iemand misschien nog meer dingen of dingen die ik niet goed gedaan heb?

alvast bedankt,

bartosiej

• Killertjuh
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:49
Denk aan Raid ? Dualchannel ? ddr2 of niet? bedoel je zoiets ? want dat maakt je pc ook sneller :)

een Tip: ga naar www.alternate.nl en zoek naar welke soorten HD`s er zijn en kijk naar de specs er van om te zien welke het snelste is :)

dit kun je oko doen met geheugen, processor enzo

[ Voor 50% gewijzigd door Killertjuh op 22-12-2005 12:25 ]

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

- CPU cache
- Harddisk cache
- Geheugen dual channel ja/nee
- Snelheid harddisk interface (ATA66, ATA100, ATA133, SATA150, RAID, SCSI, ...)

Om nog es wat te noemen.

[ Voor 9% gewijzigd door roelio op 22-12-2005 12:16 ]

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Misschien een nuttige insteek:

'de snelheid' bestaat niet :o

Welk onderdeel van een computer relevant is voor de snelheid hangt vooral af van wat je ermee doet...

Kijk je naar rekenkundige verwerkingssnelheid, dan moet je vooral naar CPU kijken en hoe snel die CPU data kan krijgen (caches, FSB, geheugenbusbreedte, geheugenbussnelheid)

Kijk je naar dagelijks desktopgebruik, dan is I/O snelheid (HDD) waarschijnlijk het belangrijkst

Kijk je naar servertaken (databases), dan staan hoeveelheid geheugen en I/O performance vaak hoog.

En bij gamen schijnt het videosubsysteem ook mee te tellen... :+

Pas als je 'sneheid' gedefinieerd hebt, kun je deze vraag sluitend beantwoorden :o

Oslik blyat! Oslik!

• pizzaboertje
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-05 22:28
Misschien niet helemaal wat je bedoeld maar ik denk dat de programmatuur ook belangrijk is. Ik denk dat het heel belangrijk is hoe dat programmatuur is geschreven. Als het heeeeeel erg slecht geschreven is dan is het mogelijk dat het zelfs op het snelste systeem te langzaam is. Op mijn oude school heeft iemand ooit een rekenmachine applicatie geschreven. Gewoon heel simpel en met evenveel functies als de standaard rekenmachine in windows xp. Deze applicatie was echter zo slecht geschreven, maar dan ook echt slecht dat de applicatie zelfs op een AMD XP 2400+ met 1GB geheugen en 7200rpm schijf bizar slecht was.

Bedoelde je dit niet dan heb je misschien iets aan onderstaande feedback :

- Videokaart AGP of PCI-Express en de hoeveelheid geheugen op een videokaart
- 32bits of 64bits
- Single core of dual core
- AMD of Intel :) (NOFI)
- Chipset op moederbord (845P of 955x zit toch nogal wat verschil in)

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-05 21:46

lSltAlKeR

Time destroys everything!

Nogal een bekrompen stelling als je het mij vraagt!

edit:
Zie berichten hierboven van dion_b en pizzaboertje

[ Voor 40% gewijzigd door lSltAlKeR op 22-12-2005 12:21 ]

Speedtouch freak

• m0nkey
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-10-2023
Lees-/schrijfsnelheid van een hardeschijf heeft er ook wel mee te maken dacht ik zo :P
3200 staat trouwens niet voor de snelheid maar voor de hoeveelheid geheugen hij per seconde kan doorsluizen (meen ik).
Misschien is het trouwens om ook wat over AMD's HTT te vertellen (sneller dan een CPU die met FSB werkt).

Nee hè, te laat... Nu is 't een dubbelpost :+

[ Voor 9% gewijzigd door m0nkey op 22-12-2005 12:29 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De balans van het systeem is ook erg belangrijk. Alle onderdelen moeten precies op elkaar zijn afgestemd: niet teveel en niet te weinig. Bijvoorbeeld de CPU en het geheugen moeten volkomen in sync draaien. Geheugen dat op een sneller bussnelheid draait dan de CPU is leuk voor geheugenbenchmarks, maar in de werkelijkheid is het soms fractioneel sneller en in veel gevallen zelfs langzamer. Dit omdat de snelheid van het geheugen in sync gebracht moet worden en dat geeft tijdverlies.

Tegenwoordig is de I/O subsysteem (harddisks) het grootste bottleneck van een PC. Het heeft dus het grootste nut om voor de snelste schijven te gaan danwel voor RAID0 te gaan. Neem wel een derde (of vierde) schijf bij om de belangrijkste data (foto's, mails, etc) erop te bewaren danwen backuppen. Of brand regelmatig een DVDRW'tje.

Zie verder ook de FAQ van Complete Systemen & Laptops bij het Wat past bij elkaar? gedeelte :) Huiswerkvragen + FAQ-vragen zijn hier niet echt de bedoeling, dicht dus.

[ Voor 11% gewijzigd door BalusC op 22-12-2005 12:48 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.