Toon posts:

[JAVA -> MySQL] Mogelijkheden MySQL benaderen via JAVA

Pagina: 1
Acties:
  • 206 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik wil graag een MySQL database benaderen via JAVA. Nu weet ik dat dat kan met middels een JDBC driver, of als je die niet hebt middels een JDBC-ODBC bridge. Echter als ik het goed heb, dan dient de client de driver geinstalleerd te hebben. Maar nu hebben we een website met daarop een webshop in PHP.. en willen we de backend (orders verwerken e.d.) in een java applet doen. Deze willen we het liefst op de server draaien. Nu is alleen het probleem dat waar het gehost wordt er waarschijnlijk geen jdbc driver geinstalleerd gaat worden en dat een odbc koppeling ook niet mogelijk is. Het wordt gehost middels FreeBSD

Wat zijn nu mijn mogelijkheden? Waar ik zelf aan heb zitten denken is het volgende:
- De java applet locaal draaien
- Ik weet niet of het kan, maar de database via een tekstfile benaderen (ik weet dat dit wel kan met een acces database)

Hoop dat iemand een creatieve oplossing heeft! Of zou ik misschien moeten doorvragen bij mijn host?

• sparidem
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-08-2025
Hmmm, vreemde constructie probeer je te bereiken. Java applets worden typisch op de client kant gebruikt. Normaal gesproken draaien applets in browser in een sandbox en hebben ze geen toegang tot de devices op je machine waarop de browser draait.

Als je je website al op php hebt draaien, waarom zou je dan nog een java applet op de server draaien ? Vanuit PHP kan je toch prima een MySQL database benaderen ?

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Je wilt dus en java applet laten connecten naar je MySQL database?
Ten eerste moet je dan ervoor zorgen dat je van buitenaf kan connecten op je database (iets was je vaak security technisch niet wilt) daarnaast moet je ook ergens je username/password hebben ;)
De vraag is eigenlijk waarom je een java applet hiervoor nodig hebt, voor zover ik weet is er op dat gebied weinig wat niet met simpel html/javascript/php kan?
Anders kan je natuurlijk altijd nog de applet een speciale php pagina (xml in/output?) laten opvragen welke de requests naar de database doet.

Verwijderd

Topicstarter
Ja het zou inderdaad veel makkelijker via PHP kunnen. Maar het is namelijk zo dat het een school opdracht is die we bij een echt bedrijf moeten uitvoeren en de eis was om een scriptingtaal te gebruiken voor de front-end, een database te gebruiken, voor de webshop en voor de back-end moet een java applicatie/applet komen. Alleen nu is het zo dat we deze applet het liefst op de server willen zetten. Dan kan je via php de goede parameters meegeven, zoals gebruikersnaam en password e.d.
Maar als je het dan op de client (via je browser aanroept) dan is het toch niet zo dat de client de jdbc driver geinstalleerd moet hebben?

Het fijne was ook dat de leraar het ook niet helemaal precies wist... en met googelen kom ik hier ook niet echt uit

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2005 09:19 . Reden: extra info ]

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Een applet draaien op de server? bedoel je niet een servlet?
Persoonlijk vind ik het een rare eis, liever kijk je naar de beste oplossing voor een probleem. Maargoed als je perse een java applet wilt hebben in de browser, laat die gewoon via soap (xml dus) babbelen met PHP.
Zodra je een servlet wilt gebruiken dan is er weinig verschil met PHP, de eindgebruiker ziet dan niet eens dat het java is, die krijgt gewoon zijn html voorgeschoteld.

• sparidem
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-08-2025
PHP draai je niet op de client, daar heb je ook een server voor nodig! Als je een scripttaal op de client moet gebruiken kom je snel op javascript uit.
Voor java op de server is de logische keuze om een een J2EE applicatie server te gebruiken, bijvoorbeeld Apache Tomcat. Vanuit Tomcat is de benadering van MySQL goed te doen, dan heb je wel kennis nodig van servlets en JDBC.

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij is het gewoon het beste om de java applet dan toch op de client te laten draaien en de databaser aan te roepen middels een JDBC-ODBC brigde. Wij wilden het namelijk op de server zetten zodat er dan nooit wat verkeerd kan gaan als bijvoorbeeld de client opnieuw ingericht wordt oid. Dus dan zullen we er gewoon duidelijke documentatie bij moeten maken over hoe ze de DSN aan moeten maken.

Verwijderd

zou je ons kunnen uitleggen om welke reden je wil dat er gebruik gemaakt moet worden van een java applet, want zoals gezegd is PHP met JAVAscript een veiligere optie en makkelijker.

Edit te laat. Maar waarom een java applet? Maak dan een java applicatie, die kan je ook distribueren via het web, en geeft je een tikkie meer mogelijkheden. Ook zou ik de JDBC connectie over SSL laten lopen naar mysql...

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2005 09:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
zou je ons kunnen uitleggen om welke reden je wil dat er gebruik gemaakt moet worden van een java applet
Omdat dit een opdracht voor school is...

Maar ik leg me er bij neer... het zal wel gewoon aan de client kant moeten gaan draaien (waarom het dan een applet moet gaan worden, slaat dan ook weer nergens op, want dan kan het beter gewoon een gewone applicatie worden, maar goed... volgens mij is hier op school ook niet goed over nagedacht)

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2005 09:33 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 22 december 2005 @ 09:31:
[...]

Omdat dit een opdracht voor school is...

Maar ik leg me er bij neer... het zal wel gewoon aan de client kant moeten gaan draaien (waarom het dan een applet moet gaan worden, slaat dan ook weer nergens op, want dan kan het beter gewoon een gewone applicatie worden, maar goed... volgens mij is hier op school ook niet goed over nagedacht)
Windesheim zeker...

• Nick_S
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03:55

Nick_S

++?????++ Out of Cheese Error

Verwijderd schreef op donderdag 22 december 2005 @ 08:50:
en willen we de backend (orders verwerken e.d.) in een java applet doen. Deze willen we het liefst op de server draaien.
Jullie willen een applet op de server draaien? Voor zover ik weet is een applet bedoeld om client side, bijvoorbeeld in een browser, te draaien. Om java op de server te draaien, en dan vooral als backend, kun je beter een (simpele) applicatieserver draaien met daarin een servlet.
Verwijderd schreef op donderdag 22 december 2005 @ 08:50:
geen jdbc driver geinstalleerd gaat worden
Voor zover ik weet hoef je de driver ook niet te installeren, maar moet je alleen de juiste libraries met je applicatie meegeven. Als ik het zo hoor denk ik dat de opdracht bedoeld is als serverside oplossing mbv. servlets oid.

'Nae King! Nae quin! Nae Laird! Nae master! We willna' be fooled agin!'

Verwijderd

JDBC loopt inderdaad via een library die op www.mysql.org kan downloaden. En applets draaien clientside, het is eigenlijk geen optie om JSP te gebruiken als het de bedoeling is JAVA te leren omdat JSP meer op een scriptingtaal lijkt, het maakt wel gebruik van JAVA maar werkt wel anders.

• Cuball
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:24
Verwijderd schreef op donderdag 22 december 2005 @ 09:31:
[...]
volgens mij is hier op school ook niet goed over nagedacht)
ofwel heb jij niet opgelet wat nu juist de opdracht was :9 ?

"Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever"

Verwijderd

Hmm. klinkt als een opdracht die ik eind 1998 ook voor school heb moeten doen (M&I, fontys Eindhoven).

Je hebt een aantal opties.
1. de MySQL driver in de jar waar je applet in zit mee geven. Let wel op, als je vanuit een (in een browser draaiende) Java applet een database wil benaderen moet je een signed applet hebben.
2. een servlet opzetten die de communicatie met je database regelt. Vanuit een applet kun je in ieder geval wel een netwerk verbinding opzetten met de server waar je applet vandaan komt.
3. het hele applet verhaal laten varen en volledig overstappen op jsp/servlets. Dit is de optie die ik zou kiezen als ik de opdracht opnieuw zou moeten doen.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm. klinkt als een opdracht die ik eind 1998 ook voor school heb moeten doen (M&I, fontys Eindhoven).
Haha, dat klopt ja, wel fontys... maar dan BI ;)

Maar bedankt voor de tip

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op donderdag 22 december 2005 @ 09:28:
Volgens mij is het gewoon het beste om de java applet dan toch op de client te laten draaien en de databaser aan te roepen middels een JDBC-ODBC brigde. Wij wilden het namelijk op de server zetten zodat er dan nooit wat verkeerd kan gaan als bijvoorbeeld de client opnieuw ingericht wordt oid. Dus dan zullen we er gewoon duidelijke documentatie bij moeten maken over hoe ze de DSN aan moeten maken.
Ik snap niet waarom je jezelf zo focused op die JDBC meuk? Waarom niet gewoon een XML uitlezen die je door je PHP backend hebt laten genereren. Daardoor heb je niks meer te maken met een applet die SQL moet babbelen en de daarbij horende eventuele security issues.

Verwijderd

Erkens schreef op donderdag 22 december 2005 @ 10:00:
[...]

Ik snap niet waarom je jezelf zo focused op die JDBC meuk? Waarom niet gewoon een XML uitlezen die je door je PHP backend hebt laten genereren. Daardoor heb je niks meer te maken met een applet die SQL moet babbelen en de daarbij horende eventuele security issues.
Hij moet waarschijnlijk JAVA gebruiken van de opdrachtgever...

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op donderdag 22 december 2005 @ 10:01:
[...]

Hij moet waarschijnlijk JAVA gebruiken van de opdrachtgever...
Waar lees je dat ik schrijf dat er geen JAVA gebruikt moet worden?
Hij wil een java applet hebben, en zoals te lezen in de topic start is de site al in PHP, een logische keus dus ;)

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-01 13:59
Verwijderd schreef op donderdag 22 december 2005 @ 09:15:
Ja het zou inderdaad veel makkelijker via PHP kunnen. Maar het is namelijk zo dat het een school opdracht is die we bij een echt bedrijf moeten uitvoeren en de eis was om een scriptingtaal te gebruiken voor de front-end, een database te gebruiken, voor de webshop en voor de back-end moet een java applicatie/applet komen. Alleen nu is het zo dat we deze applet het liefst op de server willen zetten.
Laat school dan ook fijn zorgen voor een hosting omgeving? Een commerciele provider gaat je nooit toestaan remote naar z'n MySQL DP te laten connection. Ze staan alleen lokale connecties toe. Daarnaast is het ook een nogal aparte oplossing om een webwinkel in PHP te gaan maken, en dan het administratiedeel in Java. Compleet onlogisch. Als ik jou was zou ik, als je niks aan de leraren hebt, gewoon zelf een machine met PHP, Apache, MySQL en Java opzetten.
Het fijne was ook dat de leraar het ook niet helemaal precies wist... en met googelen kom ik hier ook niet echt uit
Lang leve HBO.
Erkens schreef op donderdag 22 december 2005 @ 10:06:
Waar lees je dat ik schrijf dat er geen JAVA gebruikt moet worden?
Het doel van de opdracht is waarschijnlijk o.a. dat hij JDBC leert gebruiken. En dat doet hij niet als hij via SOAP oid gaat werken, hoe 'mooi' hij die oplossing ook maakt.

[ Voor 14% gewijzigd door Hydra op 22-12-2005 15:08 ]

https://niels.nu

Pagina: 1