Heeee... Misverstand die denk ik vaak voorkomt:
ETTL II is een functie van de body, niet van de flitser. Op
http://photonotes.org/articles/eos-flash/ staat de uitleg. Als de EOS camera ETTL II ondersteunt, dan geeft hij die info door aan de Speedlite EX flitser. Een 550EX op een 350D of 20D "heeft" dus ook gewoon ETTL II.
Ik ben pasgeleden overgeschakeld van een 550EX naar een 580EX en heb dus ook flink wat leesvoer gelezen voor de overstap. Ook de 430EX had ik in mijn mogelijke opties erbij meegenomen.
De grootste verschillen tussen de 430EX en 550EX, van wat ik nu op dit late uur voor me kan halen:
550EX:
+ krachtiger
+ mogelijkheid om als master te dienen in een opstelling met meerdere flitsers.
+ stroboscoop flitsen (toch?)
+ Nog een paar voordelen, maar daar kan ik nu even niet op komen..
- groter.
- zwaarder.
430 EX:
+ De flitser houdt rekening met de kleinere sensor van een cropfactor camera. Op een 350D of 20D of 1D mkII, en bij het direct naar voren flitsen, zoomt de flitskop mee en houdt deze rekening met de brandpuntsafstand x cropfactor. Hierdoor bespaar je dus batterijen, omdat de flitser dan weet dat hij bijvoorbeeld een beeldhoek van 44mm moet belichten ipv. een beeldhoek van 28mm. (op een 20D is 28x1.6 = 44

).
+ De 430EX geeft witbalans informatie door aan de camera.
+ De flitser is veel kleiner en lichter en dus makkelijker om mee te nemen.
+ Nog een paar voordelen, maar daar kan ik nu even niet op komen..
- niet zo krachtig als een 550EX.
- geen master functie.
Maar zoals neographikal ook al aangaf: Als je eenmaal begint met RAW fotograferen en ziet wat je zo allemaal nog uit je foto kan halen, dan blijf je daar meestal ook bij

. Op dat moment maakt het niet uit welke witbalans de flitser doorgeeft, omdat dat achteraf probleemloos is aan te passen, en valt dat voordeel van de 430 EX dus weg. (Het is trouwens ook niet zo dat de 550EX hele vreemde witbalansen doorgeeft aan de camera)
Ook hecht ik weinig waarde aan het voordeel van de flitskop die goed meezoomt op een cropfactor camera. Het bespaart batterijen, maar ik heb sowieso altijd wel een extra setje AA alkalinetjes in m'n fototas zitten voor de noodsituaties. En tot nu toe heb ik die nog niet nodig gehad..

Ook merk ik HELAAS niet dat m'n foto's nu beter belicht zijn dan toen ik een 550EX gebruikte. (Daar had ik eigenlijk wel op gehoopt;"ik koop nu een 580EX en nu zijn al m'n flitsfoto's 100%perfect belicht".. stomme gedachtegang natuurlijk..

)
@Neo, jij bent lange avonden&nachten bezig met fotograferen op feesten, waarbij je vaak je 550EX laat afgaan. Moet jij vaak wisselen van batterijen voor je flitser op zo'n avond?
Maar goed, de wisseling van een 550EX naar een 580EX is voor mij persoonlijk een keuze geweest die ik niet zou herhalen. Ik ben wel tevreden over m'n 580EX, maar dat was ik dus eigenlijk ook met m'n 550EX. Het verschil in prijs tussen die 2 flitsers had ik liever besteed aan een 420EX ofzo, zodat ik een opstelling kon maken van master en slave, en een model in een studio bijv. beter zou kunnen belichten.
Iets waar je wel over zou kunnen nadenken is het formaat van die 550EX. Hij is wel vrij groot, zeker in vergelijking met een 430EX (vind ik dan). Als je op zoek bent naar een goede flitser die lekker compact is, dan is de 430EX wel een veel betere keuze.