Ik ben pasgeleden verhuisd, en wilde graag een nette LAN setup maken, met daarin alles wat ik eventueel nodig heb. Ik heb hiervoor CAT5e bekabeling door het appartement gelegd (geheel met wandcontactdozen), heb een switch in de meterkast, waar ook telefonie en kabel zitten, en waar ook het ADSL modem staat. Hierbij moet een nogal veelzijdige machine komen te staan, met de volgende systeemeisen:
Het liefst zou ik een kant en klare oplossing hiervoor willen hebben. Het probleem met de meeste oplossingen die ik gevonden heb (hier zijn aardig wat systemen te vinden) is helaas dat de machines bedoeld zijn voor slechts een deel van de taken waarvoor ik hem wil gebruiken: of het is teveel een NAS, of het is een WiFi/LAN router met wat kleine extra dingen, of het is een simpele router waar weer te weinig storage in kan, etc.
Ik ben dus bang dat het klussen wordt. Als ik dan gewoon een case + hardware kan vinden, en vervolgens kan schroeven en klaar, dan is dat ook nog wel te doen, maar veel oplossingen vragen toch dat je de zaag of de boor in een case gaat zetten... en dat is nou net iets teveel van het goede voor mij.
Wat zaken die ik tegengekomen ben (nuttig of juist niet):
Okay, een beetje denk-, verzamel- en schroefwerk mag er wel aan te pas komen, natuurlijk. Ideeen zijn zeer welkom.
Overigens kom ik net lex.com.tw weer eens tegen (reseller in Nederland is HPS Industrial, toch maar weer eens in verdiepen, misschien is dat wat.
- Storage ruimte van > 400 GB
- 2x Ethernet interface, waarvan minstens 1 Gbit
- 802.11G 54 Mbit/sec WiFi interface
- Routing (inclusief NAT, DHCP client/server voor ethernet & WiFi)
- Services zoals firewall, FTP, Samba, misschien webserver, natuurlijk SSH
- Niet te groot, energie-zuinig, niet te lawaaiig
- Nice to have: een manier om TV signaal op deze machine te digitaliseren zodat ik het over ethernet mijn woonkamer in kan sleuren
- Budget: afhankelijk van de oplossing maximaal ergens rond de 1000 euro
Het liefst zou ik een kant en klare oplossing hiervoor willen hebben. Het probleem met de meeste oplossingen die ik gevonden heb (hier zijn aardig wat systemen te vinden) is helaas dat de machines bedoeld zijn voor slechts een deel van de taken waarvoor ik hem wil gebruiken: of het is teveel een NAS, of het is een WiFi/LAN router met wat kleine extra dingen, of het is een simpele router waar weer te weinig storage in kan, etc.
Ik ben dus bang dat het klussen wordt. Als ik dan gewoon een case + hardware kan vinden, en vervolgens kan schroeven en klaar, dan is dat ook nog wel te doen, maar veel oplossingen vragen toch dat je de zaag of de boor in een case gaat zetten... en dat is nou net iets teveel van het goede voor mij.
Wat zaken die ik tegengekomen ben (nuttig of juist niet):
- Een Pentium M machientje zou leuk zijn (vanwege power/noise mogelijkheden), maar dit wordt al snel heel duur, en de opties zijn behoorlijk beperkt mbt moederborden, als ik me niet vergis. Wat mij betreft is een Pentium III dan ook al snel voldoende, voor de taken die ik bovenaan beschreven heb is nou niet echt superveel processing power nodig.
- Als het zelfbouw moet worden, dan kan ik natuurlijk voor een Via Epia bordje gaan of zo, maar ook daar zit je met beperkingen qua behuizingen - of heb ik dat mis? Geheugen, harddisk(s), audio/video (hooguit on-board) is allemaal niet zo spannend, daar kom ik dan wel uit.
- Ik zou ook kunnen gaan voor een oplossing zoals Linksys WiFi/ethernet router + NAS, maar dan zit ik met 2 machines en ook nog eens een gemis aan FTP, SSH en andere services die ik eventueel zou willen kunnen gebruiken.
- Het feit dat ik tot noch toe niet echt iets heb kunnen vinden dat voldoet aan mijn eisen, doet mij vermoeden dat er misschien wel een denkfout zit in het feit dat ik alles in 1 machine wil hebben... maar hoe meer machines hoe vervelender het onderhoud en hoe meer ruimte het in neemt, en de ruimte in de meterkast is enigszins beperkt.
- Over powerconsumptie en vooral geluid: het hoeft niet top of the bill zuinig, en fluisterstil, want het staat al achter een deur, maar de wanden zijn erg dun, dus er moet geen Boeing 747-400 in die kast staan
Overigens kom ik net lex.com.tw weer eens tegen (reseller in Nederland is HPS Industrial, toch maar weer eens in verdiepen, misschien is dat wat.