Toon posts:

Multi-purpose router / storage server

Pagina: 1
Acties:
  • 223 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben pasgeleden verhuisd, en wilde graag een nette LAN setup maken, met daarin alles wat ik eventueel nodig heb. Ik heb hiervoor CAT5e bekabeling door het appartement gelegd (geheel met wandcontactdozen), heb een switch in de meterkast, waar ook telefonie en kabel zitten, en waar ook het ADSL modem staat. Hierbij moet een nogal veelzijdige machine komen te staan, met de volgende systeemeisen:
  • Storage ruimte van > 400 GB
  • 2x Ethernet interface, waarvan minstens 1 Gbit
  • 802.11G 54 Mbit/sec WiFi interface
  • Routing (inclusief NAT, DHCP client/server voor ethernet & WiFi)
  • Services zoals firewall, FTP, Samba, misschien webserver, natuurlijk SSH
  • Niet te groot, energie-zuinig, niet te lawaaiig
  • Nice to have: een manier om TV signaal op deze machine te digitaliseren zodat ik het over ethernet mijn woonkamer in kan sleuren
  • Budget: afhankelijk van de oplossing maximaal ergens rond de 1000 euro
Het is op zich vrij een vrij logische keuze om Linux op dit machientje te draaien, dat moet ook geen probleem zijn, zolang de hardware maar niet te excentriek is, en dus een beetje soepel ondersteund wordt door de kernel.

Het liefst zou ik een kant en klare oplossing hiervoor willen hebben. Het probleem met de meeste oplossingen die ik gevonden heb (hier zijn aardig wat systemen te vinden) is helaas dat de machines bedoeld zijn voor slechts een deel van de taken waarvoor ik hem wil gebruiken: of het is teveel een NAS, of het is een WiFi/LAN router met wat kleine extra dingen, of het is een simpele router waar weer te weinig storage in kan, etc.

Ik ben dus bang dat het klussen wordt. Als ik dan gewoon een case + hardware kan vinden, en vervolgens kan schroeven en klaar, dan is dat ook nog wel te doen, maar veel oplossingen vragen toch dat je de zaag of de boor in een case gaat zetten... en dat is nou net iets teveel van het goede voor mij.

Wat zaken die ik tegengekomen ben (nuttig of juist niet):
  • Een Pentium M machientje zou leuk zijn (vanwege power/noise mogelijkheden), maar dit wordt al snel heel duur, en de opties zijn behoorlijk beperkt mbt moederborden, als ik me niet vergis. Wat mij betreft is een Pentium III dan ook al snel voldoende, voor de taken die ik bovenaan beschreven heb is nou niet echt superveel processing power nodig.
  • Als het zelfbouw moet worden, dan kan ik natuurlijk voor een Via Epia bordje gaan of zo, maar ook daar zit je met beperkingen qua behuizingen - of heb ik dat mis? Geheugen, harddisk(s), audio/video (hooguit on-board) is allemaal niet zo spannend, daar kom ik dan wel uit.
  • Ik zou ook kunnen gaan voor een oplossing zoals Linksys WiFi/ethernet router + NAS, maar dan zit ik met 2 machines en ook nog eens een gemis aan FTP, SSH en andere services die ik eventueel zou willen kunnen gebruiken.
  • Het feit dat ik tot noch toe niet echt iets heb kunnen vinden dat voldoet aan mijn eisen, doet mij vermoeden dat er misschien wel een denkfout zit in het feit dat ik alles in 1 machine wil hebben... maar hoe meer machines hoe vervelender het onderhoud en hoe meer ruimte het in neemt, en de ruimte in de meterkast is enigszins beperkt.
  • Over powerconsumptie en vooral geluid: het hoeft niet top of the bill zuinig, en fluisterstil, want het staat al achter een deur, maar de wanden zijn erg dun, dus er moet geen Boeing 747-400 in die kast staan
Mijn vraag is dus helaas nog redelijk generiek: is er iemand die voor mij de geniale oplossing zo kant en klaar heeft staan? ;) Okay, een beetje denk-, verzamel- en schroefwerk mag er wel aan te pas komen, natuurlijk. Ideeen zijn zeer welkom.

Overigens kom ik net lex.com.tw weer eens tegen (reseller in Nederland is HPS Industrial, toch maar weer eens in verdiepen, misschien is dat wat.

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Gemodde wl500gx met usb harde schijf eraan;
  • Storage ruimte van > 400 GB Check, kan je zelf bepalen
  • 2x Ethernet interface, waarvan minstens 1 Gbit Nope, 4 interfaces 100mbit
  • 802.11G 54 Mbit/sec WiFi interface Check
  • Routing (inclusief NAT, DHCP client/server voor ethernet & WiFi) Check
  • Services zoals firewall, FTP, Samba, misschien webserver, natuurlijk SSH Allemaal Check
  • Niet te groot, energie-zuinig, niet te lawaaiig Check
  • Nice to have: een manier om TV signaal op deze machine te digitaliseren zodat ik het over ethernet mijn woonkamer in kan sleuren Nope
  • Budget: afhankelijk van de oplossing maximaal ergens rond de 1000 euro Check
Edit;

Oh ja, wat betreft een pentium M achtig machinetje. Je kan een asus s478 mobo komen met ct479 pentium M adapter. Dan koop je een celeron M, wat in feite een pentium M is met half cache (nog 512kb, of voor de nieuwere 1mb), en zonder enhanced speedstep. Dat hoeft allemaal niet zo extreem duur te zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Bartjuh op 22-12-2005 10:34 ]

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Een Linksys NSLU2 in combinatie met een externe HD is ook een optie.

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

dreamvoid schreef op donderdag 22 december 2005 @ 13:10:
Een Linksys NSLU2 in combinatie met een externe HD is ook een optie.
Kan je daarop ook routeren? :)

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
Bartjuh schreef op donderdag 22 december 2005 @ 10:13:
Edit;

Oh ja, wat betreft een pentium M achtig machinetje. Je kan een asus s478 mobo komen met ct479 pentium M adapter. Dan koop je een celeron M, wat in feite een pentium M is met half cache (nog 512kb, of voor de nieuwere 1mb), en zonder enhanced speedstep. Dat hoeft allemaal niet zo extreem duur te zijn.
vervang dat dan door een via epia, die zijn nog zuiniger

PSN: djmurcielago

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-12-2025
djmurcielago schreef op donderdag 22 december 2005 @ 18:30:
[...]

vervang dat dan door een via epia, die zijn nog zuiniger
Dan lever je wel erg veel aan performance in imho.
Maar als je echt niks meer gaat doen dan routen moet dat wel kunnen ja :)

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-02 21:45

r0b

Roberto schreef op donderdag 22 december 2005 @ 18:35:
[...]

Dan lever je wel erg veel aan performance in imho.
Maar als je echt niks meer gaat doen dan routen moet dat wel kunnen ja :)
Alleen zou ik daar inderdaad geen mega-performance van verwachten als je ook nog een redelijke snelheid wilt met Gbit.

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-01 09:19
toen ik je ts las dacht ik ook gelijk aan de asus. het enige wat je dan mist is de tv. ik weet niet of je casema internet kan regelen. die heeft tv portal waarmee je veel kanalen digitaal via www.tvportal.nl kunt ontvangen. dat is misschien een mooie oplossing.

Verwijderd

Topicstarter
r0b schreef op donderdag 22 december 2005 @ 18:43:
Alleen zou ik daar inderdaad geen mega-performance van verwachten als je ook nog een redelijke snelheid wilt met Gbit.
Is dat veel van processorkracht afhankelijk, of is dat eerder van harddisk performance en de IDE bussnelheid afhankelijk?

• jbvo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-02 23:21
Ik denk dat P3 wel zou volstaan, vooral als je er een van rond de 1GHz, ze zijn niet extreem energie verkwistend en toch wel redelijk snel. Bovendien zijn P3's in het algemeen natuurlijk veel goedkoper dan een Pentium M. Het lastige is dan alleen een goed moederbord te vinden, ik heb hier bv. nog een 440BX (met RAID) met een P3 als server staan, maar dat loopt niet helemaal lekker, al werkt het wel. Een serverbordje is dan een betere oplossing, stabieler en sneller.

En het zelf maken lijkt me juist leuker, dan kan je naderhand trots zijn op jezelf dat je toch wel even het "perfect" passende systeem voor deze taak hebt samengesteld.

Verwijderd

Topicstarter
Even een update: het wordt in ieder geval zelfbouw, want een kant-en-klare oplossing is moeilijk zo te krijgen als ik het hebben wil, en ook nog eens veel te duur. De Epia bordjes van VIA (mini-ITX) zijn wel okay, maar behuizingen die daar goed voor zijn, zijn allemaal net wat te klein voor een beetje storageruimte en wat mogelijkheden tot PCI uitbreidingen. Mij lijkt microATX een beter bruikbaar formaat, maar ook qua prijs, omdat je in een iets gangbaarder hardware segment komt. De setup zou dan als volgt worden:

Moederbord:

Intel D865GLC microATX (pricewatch)

Voordeel hiervan is dat er Gbit ethernet on-board is; dit maakt hem volgens mij wel wat duurder dan het gemiddelde microATX bordje. Als er andere, vergelijkbare microATX bordjes zijn voor een lagere prijs, met Gbit ethernet, 3 PCI slots en on-board VGA, dan zou dat ook prima zijn.

Behuizing

AOpen H450A (pricewatch)

Niet erg klein, maar klein genoeg, en toch nog genoeg ruimte voor uitbreidingen. Ook een van de goedkoopste kastjes, hoeft ook niet speciaal te zijn.

Processor, geheugen, harddrives

Intel Celeron D 320 (pricewatch)
2x 256 PC2100 DDR CL2.5 (Transcend) (pricewatch)
2x Maxtor Maxline III 250GB, 7200RPM (pricewatch)

Keuze voor processor en geheugen is simpelweg zo goedkoop mogelijk wat compatible is met het bordje, en toch nog prima performance levert voor wat de machine moet doen. De harddisks zijn uitgezocht op prijs per GB. Ik weet dat een hoop mensen anti-Maxtor zijn, maar ik heb er zelf eigenlijk nooit problemen mee.

WiFi

Linksys WMP54GS (pricewatch)

Deze heb ik gekozen vanwege het feit dat Linksys toch wel bekend staat als een van de beste producenten van WiFi apparatuur. Daarbij is ondersteuning in Linux meestal wel prima. Het enige wat ik me afvraag is of het zin heeft om de S versie te nemen (staat voor Speedboost) - geen idee namelijk of dat ook echt wel wat doet.

Dan zit ik natuurlijk nog met dat TV verhaal. Ik heb daar nog niet echt een oplossing voor, maar wat bijvoorbeeld zou kunnen is een TV kaart hier nog in stoppen. Vraag is dan hoe ik kan zappen vanaf de bank; het zou een beetje jammer zijn als ik hiervoor steeds naar de meterkast moest lopen. ;) Voor de 2e ethernet interface zou ik eventueel nog een extra PCI kaart toe kunnen voegen, maar heel hard nodig is het nou ook weer niet.

Dit komt rond de 500 euro uit (zonder TV kaart), dus behoorlijk binnen budget. Ziet iemand in deze configuratie wat compatibiliteitsproblemen, of zijn er misschien slimmere / betere opties?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2006 17:47 . Reden: Op HD zit, itt wat ik schreef, geen NCQ; andere HD gekozen ]

• dribbel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-02 16:33
je kunt denk ik beter de maxtor maxline serie nemen ipv de diamondmax, kost maar een paar euro's meer, maar dan heb je wel 5 jaar garantie + deze schijven zijn bedoeld voor 24/7 gebruik..

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-02 08:37
Werkt dat router van wireless zo goed en heb je daarmee voldoende bereik zo achter je pc-kast? Ik kan me voorstellen dat je voor snelheid misschien een losse antenne nodig hebt. Wat echter nog een andere oplossing zou zijn is een losse AP. Je kan dan nog steeds alles via je router laten lopen maar dan heb je vaak wel beter bereik.

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Is een amd geode niks voor jouw ? Zijn wel een stuk goedkoper dan Pentium M setjes...

• skr
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-09-2025

skr

Linksys WMP54GS (pricewatch)

Deze heb ik gekozen vanwege het feit dat Linksys toch wel bekend staat als een van de beste producenten van WiFi apparatuur. Daarbij is ondersteuning in Linux meestal wel prima. Het enige wat ik me afvraag is of het zin heeft om de S versie te nemen (staat voor Speedboost) - geen idee namelijk of dat ook echt wel wat doet.
Waarom dit? Waarom geen losse accespoint die je ergens in je huis aan een ethernet walloutlet hangt? Eventueel kan je die nog patchen aan een extra netwerk kaartje ipv switch als het je om de routing gaat.

Verwijderd

Topicstarter
dribbel schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 16:54:
je kunt denk ik beter de maxtor maxline serie nemen ipv de diamondmax, kost maar een paar euro's meer, maar dan heb je wel 5 jaar garantie + deze schijven zijn bedoeld voor 24/7 gebruik..
Good point, dat scheelt niet zo heel veel in geld anyway. Done.
djluc schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 17:03:
Werkt dat router van wireless zo goed en heb je daarmee voldoende bereik zo achter je pc-kast? Ik kan me voorstellen dat je voor snelheid misschien een losse antenne nodig hebt. Wat echter nog een andere oplossing zou zijn is een losse AP. Je kan dan nog steeds alles via je router laten lopen maar dan heb je vaak wel beter bereik.
skr schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 17:26:
Waarom dit? Waarom geen losse accespoint die je ergens in je huis aan een ethernet walloutlet hangt? Eventueel kan je die nog patchen aan een extra netwerk kaartje ipv switch als het je om de routing gaat.
Ik wil liefst alle routing direct op dezelfde machine laten doen. Dat vind ik zelf netter - hoe minder hops hoe beter, ook al is het intern. Er zit ook al zo'n duffe LiveBox tussen het LAN en het internet, dus ik wil binnenshuis de routing zo kort mogelijk houden. Qua bereik kan ik altijd nog kiezen voor een externe antenne; zeker is wel dat ik niets in de kamer wil hebben staan van dit spul, want dat vind ik behoorlijk lelijk.
Mr.SiS schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 17:10:
Is een amd geode niks voor jouw ? Zijn wel een stuk goedkoper dan Pentium M setjes...
Wat voor voordelen zou me dat bieden ten opzichte van de opstelling die ik nu gekozen heb?

• djluc
Je kunt met een losse AP ook al je verkeer via je server laten lopen zonder problemen. Dat kan je op de degelijke AP's configureren. Eventueel hang je deze gewoon met een 2e netwerkkaartje rechtstreeks aan je server.

Verwijderd

Topicstarter
djluc schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 17:55:
Je kunt met een losse AP ook al je verkeer via je server laten lopen zonder problemen. Dat kan je op de degelijke AP's configureren. Eventueel hang je deze gewoon met een 2e netwerkkaartje rechtstreeks aan je server.
Yup, maar ik zei al in de startpost:
Het feit dat ik tot noch toe niet echt iets heb kunnen vinden dat voldoet aan mijn eisen, doet mij vermoeden dat er misschien wel een denkfout zit in het feit dat ik alles in 1 machine wil hebben... maar hoe meer machines hoe vervelender het onderhoud en hoe meer ruimte het in neemt, en de ruimte in de meterkast is enigszins beperkt.
En daarbij ga ik dan toch voor Linksys, en dan ben ik duurder uit dan de optie waarvoor ik nu gekozen heb.

Voor bereik ben ik sowieso niet zo bang: het is voor een appartement met vooral gipsplaten wanden en dunne deuren.

• laurensl
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Je hebt infrarood apparaatjes waarmee je het signaal draadloos van de ene naar de andere kamer kan verzenden (heb ze voor €40 bij de bouwmarkt zien liggen).

Je zou dan dus de tvkaart infrarood reciever in je meterkast kunnen laten, en hierbij zo'n apparaatje gebruiken dat je het infrarood signaal toch vanuit je huiskamer kan verzenden.

Verwijderd

Topicstarter
laurensl schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 18:48:
Je hebt infrarood apparaatjes waarmee je het signaal draadloos van de ene naar de andere kamer kan verzenden (heb ze voor €40 bij de bouwmarkt zien liggen).

Je zou dan dus de tvkaart infrarood reciever in je meterkast kunnen laten, en hierbij zo'n apparaatje gebruiken dat je het infrarood signaal toch vanuit je huiskamer kan verzenden.
Als dat inderdaad ver genoeg rijkt, dan is dat zeker een optie. Ik zal eens even rondkijken, thanks.
Ik ben geen u hoor. ;) Op zich een leuk dingetje, maar het feit dat er geen Gbit ethernet op zit is een reden om hem niet te nemen.

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
je wil wat met video gaan doen?
zal ik die celeron D niet aanraden,
kijk dan naar athlon64 ofzo als je het budget wil houden.

Verwijderd

Topicstarter
Dnc1n schreef op zondag 15 januari 2006 @ 12:42:
je wil wat met video gaan doen?
zal ik die celeron D niet aanraden,
kijk dan naar athlon64 ofzo als je het budget wil houden.
Het idee is vooral om kabel TV om te zetten naar digitaal via een TV kaart, en dat te streamen of zo. Daar heb je toch geen Athlon64 voor nodig? Zo zwaar mag dat niet zijn, volgens mij.

• djluc
Is dat digitale TV van KPN dan niet goedkoper cq. handiger? Ik kan me ook voorstellen dat de beeldkwaliteit dan beter is.

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:27
Misschien is een D-link DGL-4300 router wat voor je?

http://games.dlink.com/products/?pid=370

Dan heb je in ieder geval al 4x1000mbit porten tot je beschikking en 108Mbps wireless netwerk. Je zal dan echter wel een losse NAS eraan moeten hangen.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:32
Ik heb hier een oud PCtje staan, met een celeron 366MHz, 128MB ram, en een (erg stille) seagate 250GB. Deze draait op ClarckConnect, dit is gratis voor thuisgebruikers, heeft al wat je wil (router, firewall, samba fileserver, mailserver, DHCP server, WINS-server, caching DNS server, proxy server met ad- en bannerblocking, wifi (met ondersteunde adapters), ...). Ik gebruik em om bestanden te delen en als router (met DHCP), ik gebruik ook de proxy met ad- en bannerblocking en de DNS server.

Ik ken niet veel van Linux, maar het instellen is doodeenvoudig (alles via mooie webinterface), hij werkt snel genoeg (swapt nooit, files worden verzonden op 55% van de 100mb el-cheapo netwerkkaart), en voor geavanceerdere opties (boven mijn petje) kan je ook webmin gebruiken ipv de standaard bijgeleverde webinterface (webmin, van bij redhat dacht ik).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-02 21:49
freecom heeft leuke apparaten, die doen volgens mij alles wat je wilt behalve 1gbit en wireless.

lacie heeft 1 gbit nas oplossingen die best nog wel zijn te betalen.

het wireless gedeelte vindt je waarschijnlijk niet terug in 1 apparaat inclusief nas gbit en storage.

maxtor heeft wel een externe harde schijf voor aan het netwerk, en met wireless toegang.

western digital heeft interesante usb hd storage

ik denk dus dat je zowiezo meer dan 1 apparaat zult moeten aanschaffen.de reden dat je 1 apparaat wilt en wat je eigenlijk wilt is een complete domeincontroler waarop je alles regelt, maar dan voor een lager dan budget prijs.

je had een draadloze router /modem kunnen nemen, daarbij die switch, met hiertussen de oplossing naar keuze. draadloos hoeft niet perse via je eigen centrale pc, en ook niet via gbit( wireless is immers niet sneller dan 1mbit)

met name de western digital storage center / server (wet niet de exacte naam) zou dan wel als echte duizenpoot uit de bus komen, maar de performance.... :s

je wit dus blijkbaar echt gbit netwerk binnenshuis.
dus een oplossing met minder wil ej echt niet
je komt dan aan zelfbouw, of readymade nas zoals lacie.

je kunt denk ik het makkelijkst een pctje nemen en een externe hd met gbit en of usb die je aan je machientje hangt dus dan met 3 netwrkkaarten. kies dan wel goeie, wantgoedkope leunen op de processor, en delen dus processor tijd. doe dat 3* en je snelheid is niet echt maximaal als je iets wilt downloaden

als ik zie dat je ook og tv wilt, digitaal via ethernet, dat is al een heel aparte oplossing, maar daarnaast vraag je dan dus om zoiets als ee htpc, die je niet voor onder de 1000 kunt kopen. ( tenzij linux, maar dat is dan zelfbouw en dat heeft NIET je voorkeur)

ik neem tenminste aan dat je geen ad-hoc wireless bedoelt, maar een accespoint idee in een apparaat / aan de pc in je meterkast

[ Voor 11% gewijzigd door engelbertus op 15-01-2006 15:43 ]

Pagina: 1