Toon posts:

A8N-SLI: Geen beweging in te krijgen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel ben ik bezig met het bouwen van een PC met de volgende specs±
- Sonata II kast + standaard 450watt voeding
- AMD 64bit 3500
- ASUS A8N-SLI
- 2x CORSAIR 512mb VS512MB400
- Zalman cooler
- Aopen 6600GT
- 2x 250GB SATA HD's

Gister had ik de coolers draaiende van de zalman en de Aopen, ook de hardeschijf was actief. Het rode SLI led brandde omdat ik de Aopen in het zwarte slot had zitten ipv in de blauwe.

Nu heb ik dit veranderd maar helaas is er nu helemaal geen activiteit, niets draait of maakt geluid.
Nadat ik alles had terug gezet doet hij nog steeds niets en zelfs na alles, behalve de zalman cooler, eruit gehaald te hebben doet de zalman het nog steeds niet.

De cooler van de standaard 450 voeding draait niet. Kan ik nu concluderen dat de voeding stuk is? Overigens brand het groene ledje wel wat er weer op wijst dat er misschien niets mis is met de voeding. Als ik spanning op het board zet (groene led aan) en hem aan zet zie ik wel een kleine beweging in de cooler en als ik de spanning er weer vanaf haal (groene led uit) zie ik weer een lichte beweging.

heeft iemand enig idee? zit met mijn handen in het haar.
Alvast bedankt.

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
4-pins kabeltje wel in je mobo geprikt?
Zijn je schijven mss maxtor schijven? Volgens mij moet hij dan wel aan, maar het kan problemen leveren.

Loopt alles ffkes na! Vooral ff je geheugen aandrukken, die kun je per ongeluk scheef erin hebben zitten, waardoor hij dus niet volledig connect met zijn slot.

Verwijderd

FF opnieuw beginnen met alleen proc en koeler met videokaart en dan kijken of je in de bios komt.

En ff letten op de piepjes.

1x Lang 3x kort - Videokaart probleem
Herhaaldelijk lang - Geheugen defect / niet gevonden
1x Lang - De temperatuur wordt te hoog van de CPU Alarm
1x Kort - Er is niks aan de hand volgens het BIOS

• voodoo202
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-08-2025
Heel stom gedacht, maar heb je het kabeltje van je powerknop wel goed aangesloten, zit die er niet scheef op, of op de verkeerde pinnetjes.

Dat ze hier maar eens een standaard voor ontwikkelen net zoals de aansluiting voor je COM poort ofzo, zodat de stekker altijd goed zit.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties. De volgende maatregelen heb ik allemaal getroffen om er achter te komen wat het probleem zou kunnen zijn:
  1. Het powerknop (priechel) stekkertje gecontroleerd. De cooler reageerd een klein beetje op deze actie maar draaien ho maar.
  2. geheugen aangedrukt
  3. alles van het board afgehaald, overhoudend alleen proc+cooler en videokaart
  4. naast de grote stekker ook het 4pins kabeltje in mobo geprikt
  5. geen piepjes hoorbaar toen ik de eerste keer opstartte, alleen de coolers en me HD begonnen te draaien. De volgende keren geen opstart mogelijk en dus ook geen piepje waarneembaar.
Mijn collega kwam net met het idee om het bios te resetten. Volgens hem zou dit nog kunnen helpen omdat ik bij de eerste start mijn videokaart in het verkeerde zwarte SLI sluif had geprikt en dit nog in het geheugen zit.

Hebben jullie nog tips / opties?
Alvast bedankt!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2005 09:50 ]

• dribbel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-05 06:38
je moet wel het speaker kabeltje aansluiten om uberhaupt piepjes te kunnen horen... als je dat nog niet gedaan hebt wel even doen dus

• WingsOfFury
Als ALLES goed zit aangesloten (power, 4-pins, alle kaarten aandrukken, ff je cpu naa kijken), dan kun je nog een bios reset proberen, maar ik verwacht dat er iets kapot is.

Heb je wel koel-pasta op je cpu gesmeerd? :P

Loop ff je mobo na, mss heb je iets verbogen/afgebroken bij het erop zetten van je cpu-koeler ofzo..?

Verwijderd

Check ook even de selector op het moederbord dat hij wel op "single videocard" staat.
Normaal gezien staat hij standaard op single maar stond bij mij (bij sommige mensen hier op got ook)
op "dual video cards" |:(

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben alles nog eens nagelopen:
  1. Audio stekkertje zat op zijn plaats, kan alleen de pc speaker niet vinden in de Sonata II
  2. BIOS is gereset
  3. zelfs de koelpasta nog gecontroleerd
  4. geen gebreken te zien aan het mobo, geen schroeiplekken helemaal niets
  5. het mobo staat op single video card
alles zit naar mijn mening helemaal zoals het zou moeten zitten.
Heeft iemand nog meer tips want ik ben door me creativiteit heen?

Nu heb ik wel mijn standaard active northbridge koeler vervangen door een passieve zalman vanwege het geluid. Dit is echter zonder problemen verlopen en verwacht hier ook geen gekkigheden mee.
Hoop echter niet dat hierdoor de garantie is verlopen.

Ik heb er wel flink de balen in, heb ook echt geen idee waar het aan zou kunnen liggen: mobo of voeding? Moet ik hem nu weg brengen om dit te laten onderzoeken en zodoende achter het probleem te komen om zo van de garantie gebruik te kunnen maken?

Heeft iemand misschien een ideeen of suggesties?

Verwijderd

Probeer eens de voeding apart te doen draaien door uit de ATX stekker (die grote die in je moederbord zit) de groene draad met een willekeurige zwarte te verbinden.
Nu zou alles (fans, cd, dvd, neons, fan van de voeding, hdd) moeten aanspringen.
Als dat niet lukt, is waarschijnlijk de voeding stuk.
Lukt dit wel, probeer dan eens de pc te starten door met een schroevedraaier contact te geven aan de pins op het moederbord ipv de powerknop. (En trek even de andere pins uit: hd leds en reset)

Verwijderd

Topicstarter
John,

bedankt voor je tip!
Het is de bedoeling dat ik de kast een beetje zou gaan pimpen en heb dus een neon balk gekocht. Deze heb ik aangesloten om jou truuk uit te voeren. De balk lichte heel even op en doofde weer net zo hard. Dit is te vergelijken met de koeler die ook een heel klein beetje bewoog.

Het is alleen zo raar dat alles bij de eerste keer wel netjes draaide en daarna heb ik geen radicale dingen meer gedaan. Dus je zou verwachten dat alles bij de volgende keer dan ook weer draait.

Kunnen we nu concluderen dat het aan de voeding ligt? Dan ga ik morgen contact opnemen met de PCzaak.

Verwijderd

Tja, indien er niets aan gaat, lijkt het me sterk dat het de voeding is.
Probeer eens met een andere voeding of indien je geen hebt, vraag er eentje in de winkel om eens te testen.

Veel succes.

Verwijderd

geheugen wel in het goede slot gedaan ( B1)

(spreek uit ervaring, heb ook een a8n sli deluxe en zat toen ik met me handen in het haar. tot iemand dat doodleuk zei, en toen deed ie het opeens! :D )

• Kurgan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-05 14:55
Ik denk idd dat het aan je voeding ligt. Een defecte voeding kan hele rare effecten opleveren. Ik heb zelf gehad dat alle fans gingen draaien en de power-led ging branden, maar verder niks. Ook alles gechecked, proc en mobo laten doormeten maar noppes. Pas toen ik de voeding openschroefde zag ik dat er wat zaakjes waren doorgebrand. Ik zou dus eerst zorgen dat je de voeding met 100% zekerheid kan uitsluiten als oorzaak voor je wat anders probeert.

Foto's Take only pictures, leave only footprints, kill only time

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga een andere voeding proberen, kijken of ik daar wel wat mee kan.
Zoizo ga ik ook gebruik maken van me garantie.

Overigens maak ik gebruik van DUAL channel en heb mijn geheugen in A1 en B1 gezet. Dit is toch de bedoeling?

wederom bedankt voor jullie reacties! Mocht er iemand nog een brainwave krijgen hoor ik het graag.
Ik hou jullie in iedergeval op de hoogte!!

<edit>net gebeld voor de garantie: dat gaat dus 2 weken duren :'( </edit>

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2005 10:04 ]

• WingsOfFury
Volgens mij moet dual-channel in A1 en A2 hoor. Probeer het iig geval ff, ik weet het niet 100% zeker, maar je geheugen zal er niet kapot van gaan.

Als je de verkeerde bank pakt, dan werkt het gewoon goed, alleen niet dual-channel ;)

Verwijderd

Topicstarter
WingsOfFury schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 13:31:
Volgens mij moet dual-channel in A1 en A2 hoor. Probeer het iig geval ff, ik weet het niet 100% zeker, maar je geheugen zal er niet kapot van gaan.

Als je de verkeerde bank pakt, dan werkt het gewoon goed, alleen niet dual-channel ;)
Ik heb het zelfs zonder geheugen geprobeerd en dat zette ook geen zoden aan de dijk. Maar bedankt voor de tip, ik ga het in iedergeval proberen.

Verwijderd

Volgens mij ook A1 en A2 als ik de manuel van mijn premium lees. DAT OOK NOG STEEDS NIET WERKT. vanavond nog eens proberen met een antec truepower 2 550watt voeding. Ik heb het 4-pins ATX in de P4-connector gestoken. Mijn voeding eraan hopelijk moederbord of andere dingen niet. pff

mystic

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Verwijderd schreef op donderdag 22 december 2005 @ 21:29:
John,

bedankt voor je tip!
Het is de bedoeling dat ik de kast een beetje zou gaan pimpen en heb dus een neon balk gekocht. Deze heb ik aangesloten om jou truuk uit te voeren. De balk lichte heel even op en doofde weer net zo hard. Dit is te vergelijken met de koeler die ook een heel klein beetje bewoog.

Het is alleen zo raar dat alles bij de eerste keer wel netjes draaide en daarna heb ik geen radicale dingen meer gedaan. Dus je zou verwachten dat alles bij de volgende keer dan ook weer draait.

Kunnen we nu concluderen dat het aan de voeding ligt? Dan ga ik morgen contact opnemen met de PCzaak.
Maar hoe zet je je voeding aan dan? Toch niet alleen dat knopje achterop en dan proberen? Er is een speciaal verloopstukje voor om de voeding op te kunnen laten starten. Dit kun je eventueel zelf ook doen door twee punten te verbinden met bijv. een ijzerdraadje, maar ik weet niet welke.

Verwijderd

Zoals ik al zei, gewoon op de atx stekker de groene draad met een willekeurige zwarte verbinden met een ijzerdraad of iets dergelijks en dan de powerknop achteraan op de voeding aanzetten.
Dit kan je zelfs doen met een voeding waar absoluut niks op aangesloten is.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net even een ASUS 360watt test voeding gehaald (onder het mom van niet goed geld terug). Nu heeft deze een voeding een 20pins stekker terwijl er op mijn moederbord een 24pins zit. Hij past er wel in alleen houd ik er 4 over.
Moet ik misschien iets van een verleng stukkie tussen zetten?
====
Het maakt schijnbaar niet al te veel uit dus ik heb de gok gewaagd en waarempel ik kreeg het ASUS opstartscherm te zien. Mooi het is dus 100% de voeding en de rest werkt nog!
Ik kreeg alleen wel een warning dat de cpu cooler te langzaam draaide :? Er stond dat ik deze warning kon uitzetten in het BIOS. Ik zou alleen niet weten waarom hij met deze waarschuwing komt. Mijn zalman staat direct op het moederbord aangesloten zonder iets van een fan controller.

Moet ik deze waarschuwing serieus nemen?

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2005 14:38 ]

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 20:07:
Zoals ik al zei, gewoon op de atx stekker de groene draad met een willekeurige zwarte verbinden met een ijzerdraad of iets dergelijks en dan de powerknop achteraan op de voeding aanzetten.
Dit kan je zelfs doen met een voeding waar absoluut niks op aangesloten is.
Nee dat kan dus niet, de voeding moet wel belast zijn anders slaat hij ook gelijk weer uit. Dus hang er gewoon even een oude cd-rom speler aan ofzo.

Verwijderd

Ik zou persoonlijk wel een molex converter gebruiken om er 24 pins van te makken, maar dit hoeft niet per se althans op mijn nforce 4moederbord (MSI K8NEO4-F), maar ik hep ook een tagan voeding met 20 pinnen, maar gebruik toch een molex converter. Trouwens controleer de amerpage over de 12V lijn voordat je je voeding gaat inpluggen bij je cpu, want bij bijvoorbeeld coolermaster extreme power is dit vaak te weinig om een amd 64 te kunnen trekken en stabiel te blijven.

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-05 11:52

nIghtorius

Poef!

Verwijderd schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 14:23:
Ik heb net even een ASUS 360watt test voeding gehaald (onder het mom van niet goed geld terug). Nu heeft deze een voeding een 20pins stekker terwijl er op mijn moederbord een 24pins zit. Hij past er wel in alleen houd ik er 4 over.
Moet ik misschien iets van een verleng stukkie tussen zetten?
====
Het maakt schijnbaar niet al te veel uit dus ik heb de gok gewaagd en waarempel ik kreeg het ASUS opstartscherm te zien. Mooi het is dus 100% de voeding en de rest werkt nog!
Ik kreeg alleen wel een warning dat de cpu cooler te langzaam draaide :? Er stond dat ik deze warning kon uitzetten in het BIOS. Ik zou alleen niet weten waarom hij met deze waarschuwing komt. Mijn zalman staat direct op het moederbord aangesloten zonder iets van een fan controller.

Moet ik deze waarschuwing serieus nemen?
Als het een Zalman 7700 is.. kun je het gerust uitzetten die warning.. heb ik ook.. de topsnelheid van de zalman ligt lager dan het minimum waarschuwingsniveau..

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 14:23:
Ik kreeg alleen wel een warning dat de cpu cooler te langzaam draaide :? Er stond dat ik deze warning kon uitzetten in het BIOS. Moet ik deze waarschuwing serieus nemen?
Komt omdat je Cool 'n Quit aan heb staan.

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
Jep dan krijg je vaak het geval dat je fan totaal niet draait :P

Lekker koel en lekker stil :D

specs

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Verwijderd schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 14:34:
Ik zou persoonlijk wel een molex converter gebruiken om er 24 pins van te makken, maar dit hoeft niet per se althans op mijn nforce 4moederbord (MSI K8NEO4-F), maar ik hep ook een tagan voeding met 20 pinnen, maar gebruik toch een molex converter. Trouwens controleer de amerpage over de 12V lijn voordat je je voeding gaat inpluggen bij je cpu, want bij bijvoorbeeld coolermaster extreme power is dit vaak te weinig om een amd 64 te kunnen trekken en stabiel te blijven.
http://en.wikipedia.org/wiki/Molex :X. Je bedoelt gewoon de voedingsstekker voor het moederbord. Als de computer het zo ook doet, is een converter totaal overbodig, die zorgt alleen maar voor meer weerstand. Die 4 extra pinnen zijn namelijk bij dit bord overbodig, die kun je open laten.

Verwijderd

Kawaii schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 14:31:
[...]

Nee dat kan dus niet, de voeding moet wel belast zijn anders slaat hij ook gelijk weer uit. Dus hang er gewoon even een oude cd-rom speler aan ofzo.
Denk je? 8)7
Ik heb hier daarjuist 2 voedingen waar absoluut niks aan hangt buiten de pc getest, eentje van 460 watt en eentje van 360 watt.
Paperclip tussen groene en zwarte draad, powerknop van de voeding op en wat blijkt;
fan van de voeding werkt (en blijft werken, slaat dus niet uit)
Pagina: 1