Als afsplitsing van een discussie in het draadje [rml][ nieuws] Carl Zeiss komt met ZF-lenzen voor Nikon-mount[/rml]
Extreem snelle objectieven (richting f/1 dus).
Er zijn er (voor een bepaalde waarde van "zijn") maar weinig. Canon maakte de EF 50 mm f/1 lens, maar daar zijn ze dit jaar mee gestopt. Leica maakt de 50 mm f/1 Noctilux.
Leica PDF hier en de (nu nog werkende) link naar Canon BE over de 50 mm f/1 hier.
Los van het feit dat de Leica niet geschikt is voor mijn Canon 10D, ik sowieso geen geld over heb voor duur glas, en de Canon 50 mm f/1 alleen nog maar 2e hands te krijgen is (vandaar het "droom verder" in de topictitel), waarom zou ik zo'n lens willen hebben?
Het antwoord is: Lichtsterkte. De volgende stukjes komen van het Fred Miranda user review forum, en geeft goed weer wat zo speciaal is aan deze klasse van draagbare zwarte gaten:
Source.
) Ik kan er niet echt precies de vinger opleggen wat het 'em doet, ik weet alleen het voldoening brengt, schieten in available light. Misschien dat er meespeelt dat ik het flitsen nog niet goed onder de knie heb, wie weet. De warme kleuren die schieten bij kunstlicht (halogeen, gloeilamp) vaak oplevert ligt me wel...
Dus, om kort te gaan: IK MOT 'EM! ... maar voorlopig droom ik er alleen maar van.
Extreem snelle objectieven (richting f/1 dus).
Er zijn er (voor een bepaalde waarde van "zijn") maar weinig. Canon maakte de EF 50 mm f/1 lens, maar daar zijn ze dit jaar mee gestopt. Leica maakt de 50 mm f/1 Noctilux.
Leica PDF hier en de (nu nog werkende) link naar Canon BE over de 50 mm f/1 hier.
Los van het feit dat de Leica niet geschikt is voor mijn Canon 10D, ik sowieso geen geld over heb voor duur glas, en de Canon 50 mm f/1 alleen nog maar 2e hands te krijgen is (vandaar het "droom verder" in de topictitel), waarom zou ik zo'n lens willen hebben?
Het antwoord is: Lichtsterkte. De volgende stukjes komen van het Fred Miranda user review forum, en geeft goed weer wat zo speciaal is aan deze klasse van draagbare zwarte gaten:
Source.
En een stukje uit hetzelfde topic, van een andere user:I think many people don't like this lens, because even the 1.8 50mm lens can out perform it, but this lens is not ment for razor harp pictures, it's ment for low-light work. And the effect you get from this lens, can't be reproduced by any other lens. It's simply super for what it was intended for.
Dit is als een rode vlag op een stier (ja, erhh, ik ben ook nog in mei geboren, maar da's bijzaak.) Ik weet dat ik met mijn plastic fantastic 50 mm f/1,8 Mk II al lol beleef om in weinig licht situaties met m'n prime te schieten. (En ik besef me ook terdege dat zelfs de el cheapo f/1,8 Mk II scherper is. Maar die anderhalve stop extra...Still, it is a thrill to have and I use it a lot. Not only a collectors item, but a tool with some unique application areas. Like night city scenes. Hand held, mind you. People tend to think that you are only fooling around since it is too dark for normal photography. Then they relax.
Does that one click stop, that magic 1:1,0 mean so much? It does. It makes it possible for you to shoot hand held down to EV 6 (100 ASA) which is light from a 60 W bulb. Or, at this time of the year, you can shoot 24 hours a day, - hand held, through the northern Scandinavian bright summer nights.
Dus, om kort te gaan: IK MOT 'EM! ... maar voorlopig droom ik er alleen maar van.

[ Voor 10% gewijzigd door JumpStart op 21-12-2005 22:52 ]
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE