MB Vito aanschaffen, waar op letten?

Pagina: 1
Acties:
  • 21.192 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:46

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
Hoi :*

Sort of X-post, maar ik wil binnenkort een nieuwe auto kopen. Dit moet een bestelbusje worden, dit omdat ik nogal veel moet vervoeren (een band) en totaal toch al snel op de 40k p/jaar zit.

Mijn oorspronkelijke keus was een VW Transporter T4 2.5TDi uit '99 of 2000. Dit is door vrienden en mijn vriendin toch enigzins veranderd en nu heb ik mijn zinnen gezet op een Mercedes Benz Vito 110CDi. Ze zijn goedkoper (in aanschaf) en luxer en volgens vrienden en de onafhankelijke garage rijden ze ook fijner.

Na een kleine zoektocht op internet kwam ik toch enkele verontrustende pagina's tegen die bijna waarschuwde voor de aankoop van een Vito. De 110D-versie wordt sowieso afgeraden (schijnt slechte moter te zijn :? ) en met de 110CDi zijn heel wat rare mankementen.

Persoonlijk vind ik de Vito mooier dan de Transporter, maar het moet wel een betrouwbare auto zijn en niet die ik binnen no time voor een dure reparatie naar de garage mag vervoeren.

Heeft iemand ervaringen van zo'n vito uit 1999/2000 en zo ja, hoe waren deze :?

Verder kan ik weinig vinden over de moter inhoud (behalve 110 pk) en bagageruimte (behalve dat er 5 fietsen in kunnen 8)7 )

Of moet ik toch kiezen voor de Transporter? Kan iemand een lichtje schijnen op dit dilemma
(fyi, de auto wordt sowieso gekocht bij een Bovag garage met NAP en km stand onder de 150k)

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Neem de VW.

Mercedes heeft toch wel wat problemen op gebied van multiplexing (zo erg dat ze het beheersen van mulitplexing nu prioriteit nummer 1 is geworden) en dat geeft rare elektronische problemen. En motorisch vind ik mercedes nou ook niet denderend. Als ik zie hoe ze hun vrachtwagens inrijden dan krijg ik toch een hartverzakking.

Bij VW weet je dat LMM een probleem kan zijn. Maar voor de rest zijn het wel goede motoren.

[ Voor 26% gewijzigd door Chevy454 op 21-12-2005 23:23 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Bij mijn werk hebben we een 108 CDi, best prettige auto. Ondanks dat de auto zeer zwaar belast wordt (niet qua lading, wel qua rijstijl en altijd korte stukjes) zijn de eerste 95.000 kilometer eigenlijk vrij probleemloos verlopen. De stoelen vind in te zacht om lang in te zitten en als je lange benen hebt kan het middenconsole wel eens in de weg zitten. Wat de uitrusting betreft zou ik niet weten wat er in de T4 nog minder zit, iig vind ik de Vito vrij kaal :)

Die Vito is trouwens wel van januari 2002, maar volgens mij zit er niet veel verschil tussen :)

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:21
met 95000 km zou je ook geen problemen mogen verwachten

En over die LMM, liever een nieuwe LMM dan een motorstoring die ontraceerbaar is

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
95.000 km hier is wat anders dan gemiddeld gebruik :P De voorganger (een Ford Transit) was na een ton al behoorlijk op :)

Wel iets om op te letten is dat bij de stoel de 'wangen' op de zitting na 4 jaar al behoorlijk versleten zijn, veel steun geeft het al niet meer :)

[ Voor 15% gewijzigd door Pollewob op 22-12-2005 08:16 ]

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
Wat ik zo heb gelezen en gehoord heb is dat +/- 20% van de 108CDi, 110CDi en 112CDi nog motor en/of electronische problemen had en dat deze vaak te herleiden zijn aan het rijgedrag (met koude motor gewoon hard gassen, niet voorverwarmen van de diesel). De normale D-versie zou veel meer mankementen hebben. (info komt van een Mercedes garage).

en wat is LMM en multiplexing :?
(mijn autokennis is beperkt :P )

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• Chevy454
  • Niet online
WHiZZi schreef op donderdag 22 december 2005 @ 09:29:
en wat is LMM en multiplexing :?
(mijn autokennis is beperkt :P )
LMM = luchtmassameter

Multiplexing: ik zal het beter illustreren. Jij staat in een hal waar iedereen (maar dan ook iedereen) tegen jou ligt te lullen. En jij moet van al die gesprekken de nodige informatie uitfilteren. Dat is multiplexing en het probleem wat ze bij Mercedes hebben.

De menigte lult ofwel complete onzin ofwel is de persoon welke luistert doof / filtert de verkeerde informatie eruit.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:09
* Uberprutser voegt topic toe in favorieten!

Tijdje een 108CDI Amigo gereden maar ben aan het kijken voor een bus voor op vakantie.

[ Voor 52% gewijzigd door Uberprutser op 26-12-2005 20:38 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 17:49

paQ

Mijn ervaring met de 108 cdi is dat het een zeer fijne bus is, met geweldige stoelen (de losse zetels met armleuningen) maar dat ie in zwaar beladen toestand liever een 110 had willen zijn ;)

de 110 is daardoor ook iets minder dorstig. Hij komt makkelijker mee.
Op de 60000 km. dat ik hem heb meegemaakt (vanaf nieuw) nooit iets aan gehad, behalve de wielen een keer gebalanceerd en twee beurten.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
even een update :P

Ik heb nog niet echt een keus kunnen maken...

Wel heb ik de vriend van mijn schoonmoeder gesproken, die werkt als vrachtwagen-monteur bij Rüttchen. Even aan hem gevraagd wat zijn ervaringen zijn mbt reparaties aan de vito's.

Als hij "strafwerk" heeft, moet hij dus Vito's repareren (of bij gebrek aan vrachtauto reparaties). De oude diesels kwamen erg veel binnen met afgebroken gloeispiralen (en daarvoor mag het blok dus open) of andere grote problemen. De CDi's kwamen al een stuk minder binnen maar heel vaak was dat ook te wijten aan mishandeling van de moter (niet fatsoenlijk laten voorverwarmen, gewoon geen onderhoud e.d.).. CDi's zijn erg betrouwbaar (iig motorisch). Sterker nog, bij Rüttchen gebruiken ze o.a. Vito's om naar een reparatie te gaan (zoals de ANWB :P ). Hij vertelde ook dat ze tegenwoordig de Sprinter wat meer gebruiken voor die taken, maar die valt buiten mijn budget... Zijn keus ging uit naar een Sprinter, daarna een Vito en als laatste een Transporter. Dat omdat een Transporter gewoon niet comfortabel is (zijn mening, niet de mijne ;) )

Daarnaast heeft een oom van mijn vriendin een Transporter T4. Ik heb even in die auto gekeken en er even mee mogen rijden. Hij rijdt idd wel lekker (iig fijner dan mijn Fiat :P ). Ook even "achterin" gezeten (dubbele cabine) en de laadruimte eens bekeken.

Toevallig stond die avond bij ons in de straat een Vito (112CDi) met dubbele cabine waar ik in heb gekeken. De Vito ziet er comfortabeler uit dan de transporter en ook de achterbank is bijna gelijk aan die van een Transporter. Ook de laadruimte (zover ik die kon zien) was op enkele CM na even groot als een normale Transporter..

Als het een beetje meezit mag ik binnenkort even in een Vito rondtuffen bij de garage waar ik de Vito zou gaan kopen (of de Transporter). NAP en Bovag, dus dat zit wel goed :P (en heel positieve recenties door mijzelf (Fiat is er ook gekocht) en door heel veel andere mensen).

Op het Forum van Autoweek heb ik dezelfde vraag gesteld (bijna) en daar komt over het algemeen ook de indruk dat de Transporter betrouwbaarder is dan een MB Vito, maar wat ik merk is dat veel mensen nog uitgaan van de oude diesel motoren (de D-versie) en daarop hun oordeel van een Vito baseren, terwijl ik reparateurs en dealers hoor praten dat de Vito CDi gewoon een hele goeie bus is.

@ Autoweek Forum laat men ook nog testen zien van de MB V230 (wat een MPV is, gebaseerd op een Vito, maar met oude motoren), sja.. dan is het idd niet moeilijk om afgekraakt te worden. De oude dieselmotoeren zijn/waren braQ ( < 1999 iig zeker, gemaakt in Spanje).

Het valt mij dus over het algemeen op dat 90% van alle adviezen over Vito's VS Transporters gebaseerd zijn op de 1e serie Vito (met oude diesel motoren) en de mensen die de nieuwe vito's rijden (CDi) hoor je alleen maar positief over de auto.
Transporter zal in het begin ook wel problemen hebben gehad, maargoed. Het model "Transporter" is ook al enkele 10-tallen jaren oud.

Ik zal sowieso eerst nog een proefrit maken met een Vito CDi voordat ik een beslissing maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:56
Mijn ouders hadden totdat het grijs rijden werd afgeschaft een Transporter 2.5 TDI, met 102pk, uit 1995. Ik kan je vertellen dat geen enkele Vito -voor mij persoonlijk- op kan tegen de rij eigenschappen van die transporter :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Laatst online: 18:23

Mx. Alba

hen/die/zij

Waarom eigenlijk alleen die twee? Er zijn ook nog andere busjes... Hyundai Satellite bijvoorbeeld? Ik heb een Satellite in 7-zitplaats-personenwagenversie (er is ook een 9-zitplaats-versie...) en dat is een zeer prettige en comfortabele auto. Er is ook een bedrijfswagenversie van die misschien interessant voor je is, maar ook de personenwagenversie zou je kunnen interesseren. De achterste bank klapt namelijk in twee delen opzij weg, zodat je heel makkelijk kan switchen van "vrachtmodus" naar "personenvervoermodus" en vice versa - je hoeft er geen stoelen uit te slopen en die dan ergens achter te laten ofzo. En op de "middenrij" zit je net zo comfortabel als voorin.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
Op de 1e plaats heb ik besloten om een bus aan te schaffen om muziekinstrumenten (drumstel, piano, versterkers) op een goede manier te vervoeren. Een bestelbus is gewoon het handigste (ook ivm grijs kenteken (dus op naam van mijn bedrijf)). Een 7- of 9-persoons vervoer valt dan automatisch af (of het moet een heeeeeeel grote bus zijn aangezien de laadruimte een bepaalde inhoud moet hebben).

Als 2e kijk ik naar mijn persoonlijke smaak en de betaalbaarheid. Een Hyundai vind ik over het algemeen wat minder mooie auto's (Satellite is nog redelijk imho). Daarintegen hoor ik ook van vele mensen spookverhalen van een Hyundai als bedrijfsbus (zelfs van de garage waar ik de vito of transporter zou kopen). Vandaar dat die vrij snel is afgevallen (iig het merk Hyundai).

Gezien ook het aanbod van de Satellite op grijs kenteken denk ik niet dat het succesvol wordt :P

Ik heb al een tijdje wat onderzoek gedaan naar de verschillende bestelbusjes < €10k daarbij lettend op grootte (laadbak), aanbod (en dan in het zwart), algemeen uiterlijk, betrouwbaarheid (ook > 250k moet het ding motorisch nog werken) en betaalbaarheid (ook op de langere termijn) . Daaruit zijn de Transporter en Vito redelijk goed geëindigd. Bovendien vond ik deze 2 ook verreweg de mooiste bussen.
Transporter leek mij in 1e instantie betrouwbaarder en ik had oorspronkelijk ook de keus al gemaakt. Totdat ik mijzelf meer ging verdiepen in de Vito (nadat een vriend mij deze had aangeraden ivm comfort) en mijn vriendin dolgelukkig werd omdat zij een Vito veel mooier vind dan een Transporter. Vandaar mijn twijfels en dit topic. Omdat ik eigenlijk hoop dat iemand gewoon ervaring heeft met een MB Vito 110/112 CDi van 1999,2000 of 2001. Iedereen lijkt zijn mening te baseren op de oude diesels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

gewoon lekker gaan rijden en zelf je mening vormen :)

De meeste busjes die ik op de weg zie scheuren rijden altijd ontieglijk hard, niet voorgloeien, koude motor wegracen, gooien en smijten, keihard over drempels... tja...
"tis mijn wagen toch niet.... hhheeeee hee heee..... HEE KEES! kijk daar dat lekkere wijf... wooooooooooooooooooooooooooohoooooooo"
/stereotype

ik wil niet weten hoeveel 'mankementen' aan busjes daaraan te wijden zijn.
Maakt dat een bus slecht? neuh... alles kan kapot... dat wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Misschien is het in dit geval misschien verstandiger om van een particulier te kopen dan via een garage. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

dan zit je weer met de BTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
inderdaad.. Bovendien is de garage waar ik de bus ga kopen echt een hele goeie. Op de site van paQ (www.garagetest.nl) staat deze bovenaan (Hegmans Garage) met alleen maar positieve reviews. Ik vertrouw de garage bijna blind.

Pagina: 1