Hubje met schakelaar bij poort 8

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pastinakel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:59

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Topicstarter
Sinds een tijdje heb ik een tweedehands 8-poorts hubje staan (Compaq Netelligent, voor de rest niks geen type-aanduiding). Ik heb al grondig op de site van Compaq zitten snufflen naar info over dit hubje maar ik heb niets kunnen vinden. Wat ik mij nu al een tijdje afvraag is waar die schakelaar bij de 8e poort voor is.

Er zijn 3 mogelijke standen: MDI, Uplink en MDI-x. Wat Uplink wil zeggen heb ik kunnen vinden in oude GoT-topics, dat is ondertussen meer dan grondig behandeld. Die andere termen zeggen mij helemaal niets.

Kan iemand mij verder helpen?

Ik kan je niet helpen. De frutsel is warrig en niet knopig. Bovendien heb ik maar één kant | Scrobblernakel

Verwijderd

Ben niet zo thuis in die materie, maar misschien heb je hier iets aan:

http://www5.compaq.com/support/FAQs/netelligent_faq.html

• Pastinakel

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Topicstarter
Dank voor de link.

Iets dergelijks had ik al gevonden bij compaq maar het verschil tussen MDI-x en uplink is me absoluut niet duidelijk.

Ik kan je niet helpen. De frutsel is warrig en niet knopig. Bovendien heb ik maar één kant | Scrobblernakel

Verwijderd

In de ene stand is de betreffende poort gewoon de 8e poort. In de andere stand is het een uplink poort waarmee je de hub bijvoorbeeld aan een switch kan hangen.
Je hebt dan nog 7 poorten over. De 8e kan je ook gebruiken om em aan een andere hub te hangen zodat als je 2 8 poorts hubs hebt je per hub 1 poort kwijt bent aan de interconnect voor de hubs en dus nog 2 x 7 = 14 poorten om machines aan te hangen.

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Op zaterdag 20 januari 2001 01:11 schreef SaintNightmare het volgende:
In de ene stand is de betreffende poort gewoon de 8e poort. In de andere stand is het een uplink poort waarmee je de hub bijvoorbeeld aan een switch kan hangen.
Je hebt dan nog 7 poorten over. De 8e kan je ook gebruiken om em aan een andere hub te hangen zodat als je 2 8 poorts hubs hebt je per hub 1 poort kwijt bent aan de interconnect voor de hubs en dus nog 2 x 7 = 14 poorten om machines aan te hangen.
Hmm, daar was hij ondertussen al achter, en die normale stand is dus MDI.. Maar wat die MDI-x dan is??? kweet het ook niet :?

Verwijderd

Met dat knopje kan je schakelen tussen het soort kabel dat je gebruikt voor je uplink naar een andere hub/switch.

Bij MDI kan je een normale (straight) kabel gebruiken en bij de MDI-x kan je een cross-kabel gebruiken. Als je nu dus 2 hubs met elkaar wilt verbinden heb je niet perse een crosskabel nodig, maar dat doe je met dat knopje.

(Nb, pin me er niet op vast welke stand nu bij welke kabel-type behoort ;] Dus MDI-x kan ook voor de straight kabel zijn).

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Zit er op de hub behalve de UTP-poorten ook nog een BNC- of AUI-poort ? zo ja, dan :
MDI = straight UTP-link naar andere hub (geen kruis-kabel nodig)
MDI-x = normale UTP-poort (die zijn namelijk gekruist)
uplink = via de uplink-poort (BNC/AUI).

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Pastinakel

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Topicstarter
Ik reageer nog even laat: ik had niet gezien dat mvdejong op afstand geroken had dat er een BNC-poort op het hubje zit.

Die eerste twee (MDI en MDI-x) zijn me nu geheel duidelijk. Die laatste niet helemaal, wat bedoel je precies met "via de uplink-poort (BNC-AUI)"?
Dat met die instelling de 8e UTP poort niet gebruikt wordt maar de BNC poort? Of wordt die BNC poort er dan gewoon naast gezet en heb je 9 poorten?

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

De term "uplink" verraadde het, letterlijk is dit een "omhoog-verbinding", ofwel een verbinding naar een "hoger niveau" netwerk-segment, dus een backbone.
Een backbone is een netwerk-segment dat je bijvoorbeeld door een kabel-koker in een gebouw legt, waarvan je op elke verdieping een netwerk-segmentje aftakt, of door een gang, waarbij je dan op elke kamer aftakt.

Je hebt altijd maar 8 poorten.

Stand MDI-X : de UTP-poort is actief, geschikt om een PC ofzo op aan te sluiten.
Je BNC-poort doet niets.

Stand MDI : de UTP-poort is actief, bedoeld om een volgende hub/switch op aan te sluiten.
Je BNC-poort doet niets.

Stand Uplink : de UTP-poort doet niets, je kunt nu je hub via de BNC-connector met een T-stukje op een 10Base-2 = ThinWire = CheaperNet = dun coax-netwerk aansluiten.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Pastinakel

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Topicstarter
mvdejong: Mijn hartgrondige dank voor de uitgebreide info.

Pagina: 1