Toon posts:

fotograferen in land met hoge luchtvochtigheid

Pagina: 1
Acties:
  • 608 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik vlieg morgenochtend voor een vakantie naar Sri Lanka en wil daar natuurlijk met mijn vers aangeschafte EOS 350D veel foto's gaan maken. Het is daar echter warm en heel luchtvochtig.

Helaas ben ik er niet meer aan toe gekomen om van die siliconenzakjes te kopen en moet dus waarschijnlijk zonder doen (of ze zijn op Schiphol te koop, maar dat betwijfel ik).
Wat is de beste manier om toch zo min mogelijk 'schade' op te lopen aan camera en lens?

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

Zo min mogelijk lenzen wisselen zou ik zeggen en verder vooral goed luchten, dus niet te lang in fototas laten zitten als je op pad geweest bent in de benauwde bush....

"Grandma was slow, but she was old....!!"

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12 22:45

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

ik heb dan wel geen Dslr maar ik heb geen problemen mee gehad, (Indonesië en Maleisië)

www.casarodriguillo.com

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:00

Ursamajor

Astrofotograaf

Ben je lekker optijd mee... Veel luchten en je tas niet dicht doen is het beste advies. Voor de rest maar zien hoe ernstig het wordt en vooral niets forceren aan je apparatuur...

Gadgets FTW!

Verwijderd

Ben afgelopen zomer naar Indonesie geweest. Mijn 350D in mijn tas (open) gelaten met zak er om heen; kan lucht zich aanpassen aan omgeving, dat werd mij aangeraden in de fotowinkel.
Geen problemen daar gehad met camera en lenzen. Wel oppassen met wisselen tijdens je vakantie; althans in indonesie was op sommige plaatsen flink stoffig ;)
Een fijne vakantie toegewenst :) !

Verwijderd

Het lijkt me dat gezond verstand nog wel het belangrijkste is. Dus niets forceren en idd goed luchten! Ennuh vraag toestemming ;)

Fijne vakantie!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12 16:48

Zoefff

❤ 

Je hoeft je er imho niet echt druk om te maken. Ik heb zelf in Indonesië helemaal geen last ondervonden van de hoge luchtvochtigheid. Zolang je niet veel switcht tussen warm/vochtig en koel/droog zal het weinig problemen opleveren. Bij het naar buiten lopen uit een gebouw met airco zou het kunnen zijn dat je lens / viewfinder beslaat, daar doe je niks tegen, behalve zorgen dat je de camera in een tas hebt zitten voordat je naar buiten loopt, en daar even laten acclamatiseren in de tas.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:45

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

In Indonesië kan je ook gewoon DSLR's kopen, dus geheel ongeschikt voor het klimaat zijn ze niet :)
Verder niet teveel mee bezig zijn hoor, een DSLR kan heel wat hebben. Die van mij is half verzopen onder de Niagara watervallen (300D, dus absoluut geen weathersealing ofzo :P ) en die doet het ook nog.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-12 22:29

Wuursj

want worst is al bezet

Ook ik heb in het tropisch regenwoud van Ecuador met een D70 nergens last van gehad. Alleen wat vocht achter het beschermkapje van het schermpje maar om dat nu last te noemen. Heb je niet meer van die silicagel zakjes in je doos oid zitten aangezien je de camera net aangeschaft hebt?

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Verwijderd

Ik legde in Thailand (34 graden, extreem vochtig - duurde 2 dagen voordat een nat t-shirt op het balkon enigzins droog was) mijn camera in gesloten tas buiten op het balkon, plm een half uur voor het naar buiten gaan. Eenmaal op pad kon ik zo vrijwel meteen fotogaferen zonder beslagen lens.
Verder nergens last van gehad, maar het was geen slr..

Met een SLR moet je oppassen dat het overtollige vocht in de lucht in je cam niet vanbinnen gaat beslaan. Dat gebeurt op het moment dat je cam afkoelt. Misschien kan je zorgen dat je cam nog warm is voor je naar de koele hotelkamer terugkomt, evt aanzetten en 'laten werken' (foto's bekijken en dergelijke), dan de koele ruimte in, en je lens eraf voor hij afgekoeld is, zodat de drogere lucht in de cam komt en het vocht erbuiten neerslaat, niet erin... 't Is maar een ideetje.
Zo min mogelijk lenzen wisselen - 1 keer of 3 keer tijdens hetzelfde tripje lijkt me niet uitmaken, dan is het kwaad al geschied; misschien kan je wel proberen altijd in een airconditioned ruimte te wisselen, zodat er altijd 'minder vochtige' lucht inkomt?
Pagina: 1