Fotograferen bij weinig licht

Pagina: 1
Acties:
  • 61 views sinds 30-01-2008

• Acolyte
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-08-2024
Fotograferen bij situaties waar weinig licht aanwezig is als opera's, theatervoorstelllingen, concerten en festiviteiten zijn voor mij een pain in the ass. Hoe maak je toch nog mooie, scherpe, herkenbare foto's? Ik heb zelf geen statief dus echt lange sluitertijden kun je jezelf niet permiteren.
Ik gebruik een Sony DSC V3. Flitser is natuurlijk een optie, echter bij veel happenings is dat niet toegestaan en bovendien krijg je daar hele rare kleuren door, als in niet natuurlijk voor mijn gevoel. Uiteindelijk gaat het natuurlijk om wat er op het podium / in de zaal gebeurt en als je flits gebruikt (zeker wanneer je zelf onderdeel bent van het publiek) is het bijna onvermijdelijk achterhoofden erop te hebben.

Bewerken in fotosoep is sowieso geen slecht plan, maar mooier dan wat de camera vastlegt kun je het niet maken. Daarnaast vind ik het fijner als ik bij het schieten van de plaatjes direct al een mooie foto heb.

Hoe doen jullie dit? Fotograferen in lichtarme situaties is sowieso geen makkie dat weet ik, maar tips zijn welkom.

• Frigolamptje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-12-2025
ISO omhoog, naargelang je camera nog mooie plaatjes schiet op hoge ISO waarden, en in RAW, als je camera dit ondersteunt, want dan kan je een donkere plaat nog redelijk goed redden.

• jevn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dit is een interessant topic met het een en ander aan tips:

Concerten fotograferen

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Het gaat erom de hoeveelheid licht die op je film/sensor valt, of om de gevoeligheid van de film/sensor te verhogen(of andere foto's te maken die voldoen aan de beperkingen die de camera en locatie opleggen):
Betere verlichting (zelf afspraken maken met lichtmakers in theater, flitsen(kan natuurlijk vaak niet))
Lichtsterkere lens/grotere diafragmaopening (kan vaak niet)
Langere sluitertijd (kan vaak niet)
Lichtgevoeligheid sensor/film omhoog (kan vaak niet(vanwege ruis/andere camera nodig, de tip over opkrikken in photoshop vanuit onderbelichte RAW bestanden is niet slecht))

Al met al trap ik open deuren in vermoed ik ;)

[ Voor 22% gewijzigd door begintmeta op 21-12-2005 20:21 ]

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
begintmeta schreef op woensdag 21 december 2005 @ 20:19:
Langere sluitertijd (kan vaak niet)
Bij een van de door TS genoemde settings kan het wel; bij opera's beweegt je onderwerp meestal niet al te snel (vermoed ik :+ ), dus ben je ook behoorlijk geholpen als je je eigen bewegingsonscherpte vermindert door gewoon een monopod/tripod te halen en dat hoeft dan echt geen ding van honderden euro's te zijn.

{signature}

• Compunologist
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Hou er ook rekening mee dat de artiest die je wilt fotograferen beweegt en dat je zelf door je enthousiasme misschien ook niet bepaald het toonbeeld van stilleven bent. De volgende foto's heb ik gemaakt met een IXUS500, alles op ISO400 (zonder flits dus) en door Neat Image gehaald om wat ruis weg te halen.

Finn Brothers

8)

Edit: Maak véél foto's, daar leer je van.. en TS zegt dat ie direct al een mooie foto wil, probeer in je gedachten alvast de compositie en kleurstelling (kleuren worden trouwens mooier als je geen flits gebruikt imo) neer te zetten (zal lang niet altijd lukken maar helpt om een en ander te visualiseren zodat verschil tussen wat jij in gedachten had en uiteindelijke resultaat wat kleiner wordt)

[ Voor 39% gewijzigd door Compunologist op 21-12-2005 20:39 ]

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:00

Zoefff

❤ 

Fotograferen met weinig licht is een onderwerp wat echt al heel veel langs is gekomen in FG, en waar op dit moment ook meerdere topics over lopen, zie bijvoorbeeld [rml][ Ervaringen] Hoe en wat over partyfotografie deel 2[/rml] en [rml][ verzamel] Foto's van pop/rock bands, concerten, publiek etc[/rml].

Het komt er vaak op neer dat het een dure grap is. De kunst is om logischerwijs zo veel mogelijk licht naar binnen te laten komen. Dat kan je bereiken met een lange sluitertijd, maar dat is bij bewegende onderwerpen natuurlijk een no-go. Wat er dan nog overblijft zijn o.a.:
[list]• ISO waarde zo hoog mogelijk (zonder storende ruis)
• Diafragma zo ver mogelijk open (een zo klein mogelijk getal)
• Flits
• VR / IS / etc (Vibration Reduction of een ander equivalent om toch nog iets langere sluitertijden te kunnen gebruiken, zonder bewegingsonscherpte te krijgen)Helaas zijn het stuk voor stuk punten die een hoop geld kunnen kosten.

Dit topic doe ik in ieder geval op slot, omdat het echt te vaak langs is gekomen. Mocht je niet precies weten wat bovenstaande termen inhouden, dan doe je er goed aan om die eerst in onze technische FAQ op te zoeken, alwaar ze duidelijk uitgelegd worden.

Daarna zou ik eens naar de GoT-search grijpen. Een kleine greep uit de resultaten bij een zoekopdracht op "low light" en "weinig licht" in FG:
[list]• Low-light condities bij voorstellingen en sfeer behouden
Concerten fotograferen
Sluitertijd SLR en compact
Welke camera: Met weinig licht fotograferen: Theater
Digicam voor concert-opnames gezocht.
[rml][ ISO/ASA] Toestel voor in Cafe[/rml]

:)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.