Stillere PC

Pagina: 1
Acties:

• d0rk
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-11-2025
beste Tweakers,

Ik heb een tijdje geleden het volgende systeem gekocht:

Chieftec M-Bigtow Mesh Zwart
Gigabyte MB K8NXP-SLI AMD S939
AMD Athlon64 3500+ S939
Cooler CPU AMD/Intel
HDD 250Gb 7200rpm SATA 16Mb
XFX GeForce 7800 GTX 256Mb PCI

en ik erger me groen en geel aan de herrie die het produceert. de grootse problemen bevinden zich denk ik in de processorkoeling, en het kleine (40mm?) fannetje op het DPS (Dual Power Supply) kaartje. ik vroeg me af wat voor oplossing jullie me adviseren, ik heb al wat rondgekeken naar oplossingen en ben met het volgende gekomen:

(Alternate)
Papst 412F/2H
i.p.v. het kleine fannetje op mijn DPS

en ik zat te denken aan een Zalman koeler voor mijn Proc, de CNPS 7000B-AlCu omdat ik wat bang ben voor een te zware fan. (max 450 gram)

en als ik dan toch bezig ben, wil ik ook graag de lawaaiige North-bridge fan en de graka koeler veranderen.

voor de Graka had ik de volgende koeler in gedachten:
Arctic-Cooling NV Silencer 5 Rev. 3

Voor de NB heb ik nog geen idee...

hebben jullie betere ideeen, of zie ik iets over het hoofd?
ik ben ook bang dat de Zalman niet op mn Proc. past, omdat de DPS er zo dicht op zit, en de Zalman een vrij groot ding is..
ff een paar "regeltjes" voor mij:
- Geen waterkoeling
- Prijs is niet zo'n issue, maar ik wil wel normaal houden
- Zoals gezegt: niet een Proc Koeler van meer dan 450 gram (tenzij ik me onterecht zorgen maak)
- lekker stil, maar toch mooi koel (niet overgeklokt, maar wel zware belasting)

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Ik zou als graka koeling een zalmannetje nemen. Die vf700 is echt geweldig stil op 5v, totaal onhoorbaar gewoon, terwijl met de silencer toch duidelijk nog geluid te horen is. Ik heb hem nu op een 7800gt gezet, heerlijk, veel beter dan dat standaard leadtek ding, een 3800+ x2 en een 7800gt, en echt een onhoorbare pc, heerlijk!

Als cpukoeler kan je ook een arctic nemen, die freezers zijn erg goed en stil en kosten de helft van een zalman. Chipset weer een zalman (dat blauwe blokje).

Die papst fan is overigens niet erg stil met 29dba, die maar op 7volt zetten?

[ Voor 16% gewijzigd door Race Eend op 21-12-2005 20:17 ]

• d0rk
En heb je ook ervaring met de Zalman (proc) + DPS??
ik heb trouwens even gekeken, en je hebt gelijk met de fan... ik bedoelde eigenlijk de Papst 412/FM , maar ik weet niet eens zeker of de huidige fan wel nodig is. weet iemand of met de zalman de koelvinnen van de DPS al genoeg gekoeld worden on de kleine fan er af te laten? dat geeft me iig al een centimeter meer ruimte voor de zalman op mn Proc, en dan weet ik zeker dat hij er op past...

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:01
Wat heeft iedereen toch met Zalman? Een Artic Freezer64 Pro en een Arctic-Cooling NV Silencer 5 Rev. 3 vormen een prima combinatie :)

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

ARME AOW’er

• d0rk
Dit topic is niet precies wat ik zoek. het zijn vooral mensen die over hun eigen apparaat praten, terwijl ik meer zit met specifieke twijfels over de Zalman (of welke stille CPU koeler dan ook) en mijn DPS, en het fannetje op de DPS. de rest van de fans zijn nummer twee op mijn lijst aan dingen die ik wil vervangen, maar 't zijn niet echt moeilijke beslissingen. ik hoop gewoon dat er iemand is die ookeen DPS in zn kast heeft, en weet wat daar wel/niet mee kan.

@Ricardo:
Ik denk dat Zalman koelers er nu eenmaal cool uitzien, en dat missen veel andere koelers toch. ook is Zalman gewoon een bekend merk...

[ Voor 15% gewijzigd door d0rk op 21-12-2005 21:32 ]

• gambr0
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-01 12:02
Tuurlijk zien die zalman er mooi uit, maar als je denkt geen plaats te hebben, kun je beter voor een Arctic Silencer 64 Pro gaan.

Kun je anders een foto maken van je situatie en misschien wat afstanden posten? Dan kunnen we beter inschatten of iets wel of niet past.

• d0rk
ik heb helaas op dit moment beschikking over fototoestel noch meetlat.. maar ik zal een situatieschets maken :
ik heb een Cpu met koeler, en ongeveer 1,5 - 2 cm daar boven dit een 40X40X10(?) fan. die horizontaal draait. ik heb eeb paint edit gemaakt om aan te geven wat ik bedoel, maar erg nauwkeurig is het niet....

Afbeeldingslocatie: http://i30.photobucket.com/albums/c317/dinkiedoo/K8N-SLI_b.jpg
btw... ik ben de rest van de dag er niet, dus reacties kunnen lang duren...

[ Voor 9% gewijzigd door d0rk op 21-12-2005 22:02 ]

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

Je DPS ding kan je eruit halen als het goed is.. deze is alleen handig als je aan het overklokken bent, ik heb zelf ook een mobo met zo'n ding, maar heb hem er nog nooit ingehad :)

No signature required.

• d0rk
hij is niet nodig?! dat verhelpt in een klap al mn problemen :P heel erg bedankt, de rest van de info kan ik denk ik wel uit de bbg en het eerder genoemde topic vinden.. nogmaal thanx aan iedereen!

• KappeNou
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-11-2025
Imo CPU koeler: Arctic silver 64 pr0. Videokaart koeler: Zalman VF-700 Cu
Btw is je voeding lekker stil? Als dat niet het geval is zou ik een Tagan kopen ;)

Een fan controler is misschien ook wel handig voor je case fans en voor je videokaart fan
(je CPU fan kan je namelijk ook leuk via cool 'n quiet laten lopen, en als je dat niet lekker vindt werken ook op je fan controler)

[ Voor 47% gewijzigd door KappeNou op 22-12-2005 10:44 ]

>PC specs<

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
d0rk schreef op donderdag 22 december 2005 @ 08:46:
hij is niet nodig?! dat verhelpt in een klap al mn problemen :P heel erg bedankt, de rest van de info kan ik denk ik wel uit de bbg en het eerder genoemde topic vinden.. nogmaal thanx aan iedereen!
Let wel ff op je temps he ;) Zon ding zit er vaak niet voor niks. Hij is mss niet nodig, maar dit kan je wel 10 graden kosten.

Persoonlijk zou ik het zo doen:
Big Typoon op cpu, die heb ik nu zelf ook en is echt super stil (16 dB).
Zalman v700 op grakan, ben nog van plan die te kopen, iedereen is er enthousiast over.
Zalman passief chipset koelertje (VB47nogwa), passief zegt genoeg, ga ik denk ik vanmiddag kopen, maar zo te zien zit er bij jou al een passief blokje op, ipv een koelertje zoals bij mij (A8N-E).

Als je nog heel veel hoort (echte luchtverplaatsing), dan zul je je kast koelers moeten vervangen. Mijne blazen echt hard en ga binnekort de zachtste papst kopen. Als je kijkt naar dB/luchtverplaatscing hebben ze allemaal (de 12 cm tenminste) dezelfde verhouding. Ik wil gewoon stilste, die is 18 dB en zet ik dan op 5 volt, dan zitten ze iig onder mijn cpu koeler :)
KappeNou schreef op donderdag 22 december 2005 @ 10:41:
(je CPU fan kan je namelijk ook leuk via cool 'n quiet laten lopen, en als je dat niet lekker vindt werken ook op je fan controler)
TS heeft niet gezegt of hij wil gaan overclocken. Dus om te voorkomen dat hij dalijk komt met zijn te hoge temps kun je beter even wachten met die fancontrollers. Ik heb nu nog een standaard vga koeler en die moet echt vol (12 volt??) op 100% draaien om mijn graka (OC'ed) onder de 60 te houden...

[ Voor 19% gewijzigd door WingsOfFury op 22-12-2005 11:55 ]

• KappeNou
WingsOfFury schreef op donderdag 22 december 2005 @ 11:53:
[...]

Let wel ff op je temps he ;) Zon ding zit er vaak niet voor niks. Hij is mss niet nodig, maar dit kan je wel 10 graden kosten.

Persoonlijk zou ik het zo doen:
Big Typoon op cpu, die heb ik nu zelf ook en is echt super stil (16 dB).
Zalman v700 op grakan, ben nog van plan die te kopen, iedereen is er enthousiast over.
Zalman passief chipset koelertje (VB47nogwa), passief zegt genoeg, ga ik denk ik vanmiddag kopen, maar zo te zien zit er bij jou al een passief blokje op, ipv een koelertje zoals bij mij (A8N-E).

Als je nog heel veel hoort (echte luchtverplaatsing), dan zul je je kast koelers moeten vervangen. Mijne blazen echt hard en ga binnekort de zachtste papst kopen. Als je kijkt naar dB/luchtverplaatscing hebben ze allemaal (de 12 cm tenminste) dezelfde verhouding. Ik wil gewoon stilste, die is 18 dB en zet ik dan op 5 volt, dan zitten ze iig onder mijn cpu koeler :)

[...]

TS heeft niet gezegt of hij wil gaan overclocken. Dus om te voorkomen dat hij dalijk komt met zijn te hoge temps kun je beter even wachten met die fancontrollers. Ik heb nu nog een standaard vga koeler en die moet echt vol (12 volt??) op 100% draaien om mijn graka (OC'ed) onder de 60 te houden...
Ik raadt hem toch een zalman VF-700 Cu aan met een fancontroller... en dat is echt geen stock koeler.. Dat is echt een goede koeler als je OCed en ook als je niet OCed..
Met mijn VF-700 hoef ik echt langerna niet 100% te zetten als ik hem normaal overgeclocked heb.. Idle houdt die hem rondt de 42 graden OCed(laagste stand).. en full load rondt de 50 ergens.. (100%)

[ Voor 3% gewijzigd door KappeNou op 22-12-2005 12:47 ]

>PC specs<

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

WingsOfFury schreef op donderdag 22 december 2005 @ 11:53:
[...]

Het sgilt niet in temperatuur.. miss alleen naar beneden, dat ding zorgt er alleen voor dat er meer lijnen voor stroom naar de cpu gaan ofzo...

No signature required.

• Stephan Oudmaijer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08-2023
d0rk schreef op woensdag 21 december 2005 @ 20:10:
beste Tweakers,

Ik heb een tijdje geleden het volgende systeem gekocht:

Chieftec M-Bigtow Mesh Zwart
Gigabyte MB K8NXP-SLI AMD S939
AMD Athlon64 3500+ S939
Cooler CPU AMD/Intel
HDD 250Gb 7200rpm SATA 16Mb
XFX GeForce 7800 GTX 256Mb PCI

en ik erger me groen en geel aan de herrie die het produceert. de grootse problemen bevinden zich denk ik in de processorkoeling, en het kleine (40mm?) fannetje op het DPS (Dual Power Supply) kaartje. ik vroeg me af wat voor oplossing jullie me adviseren, ik heb al wat rondgekeken naar oplossingen en ben met het volgende gekomen:

(Alternate)
Papst 412F/2H
i.p.v. het kleine fannetje op mijn DPS

en ik zat te denken aan een Zalman koeler voor mijn Proc, de CNPS 7000B-AlCu omdat ik wat bang ben voor een te zware fan. (max 450 gram)

en als ik dan toch bezig ben, wil ik ook graag de lawaaiige North-bridge fan en de graka koeler veranderen.

voor de Graka had ik de volgende koeler in gedachten:
Arctic-Cooling NV Silencer 5 Rev. 3

Voor de NB heb ik nog geen idee...

hebben jullie betere ideeen, of zie ik iets over het hoofd?
ik ben ook bang dat de Zalman niet op mn Proc. past, omdat de DPS er zo dicht op zit, en de Zalman een vrij groot ding is..
ff een paar "regeltjes" voor mij:
- Geen waterkoeling
- Prijs is niet zo'n issue, maar ik wil wel normaal houden
- Zoals gezegt: niet een Proc Koeler van meer dan 450 gram (tenzij ik me onterecht zorgen maak)
- lekker stil, maar toch mooi koel (niet overgeklokt, maar wel zware belasting)
Je mist nog twee dingen:

- hdd silencer
- stille voeding (tagan?!)

Let er op dat je een STILLE harddisk koopt, geen raptor dus of een hitachi schijf... die maken standaard herrie of een zeer irritante brom...

• KappeNou
CK schreef op donderdag 22 december 2005 @ 15:50:
[...]

Je mist nog twee dingen:

- hdd silencer
- stille voeding (tagan?!)

Let er op dat je een STILLE harddisk koopt, geen raptor dus of een hitachi schijf... die maken standaard herrie of een zeer irritante brom...
mja maar dan is de goedkoopste oplossing wel een Antec LifeStyle Sonata II 450watt
Die is goed still, goede airflow, HDD silencers en ook wel een goede stille voeding :)

>PC specs<

• WingsOfFury
M3rcury schreef op donderdag 22 december 2005 @ 15:43:
[...]

Het sgilt niet in temperatuur.. miss alleen naar beneden, dat ding zorgt er alleen voor dat er meer lijnen voor stroom naar de cpu gaan ofzo...
Het was toch een ventilator? Of was dat de koeler van dat kaartje?
KappeNou schreef op donderdag 22 december 2005 @ 12:46:
[...]

Ik raadt hem toch een zalman VF-700 Cu aan met een fancontroller... en dat is echt geen stock koeler.. Dat is echt een goede koeler als je OCed en ook als je niet OCed..
Met mijn VF-700 hoef ik echt langerna niet 100% te zetten als ik hem normaal overgeclocked heb.. Idle houdt die hem rondt de 42 graden OCed(laagste stand).. en full load rondt de 50 ergens.. (100%)
Fancontroller -> 5v? Of bedoel je gewoon de rpm aanpassen? Dat kan ook software matig en op graden afgestelt (ATI Tool), kost niks :P
Hoeveel krijgt de vent een graka trouwens standaard? 12v? Of 5/6/7?

• KappeNou
WingsOfFury schreef op donderdag 22 december 2005 @ 18:13:
[...]

[...]

Fancontroller -> 5v? Of bedoel je gewoon de rpm aanpassen? Dat kan ook software matig en op graden afgestelt (ATI Tool), kost niks :P
Hoeveel krijgt de vent een graka trouwens standaard? 12v? Of 5/6/7?
Ik bedoel zo'n dingetje.. Ik heb toevallig deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/upload/product/zm_mfc1_s_p.jpg
Ik vindt dat persoonlijk het makkelijkste.. En het ziet er stoer uit :P

>PC specs<

• d0rk
wow... Thanks voor alle info! ik ben vanaf heden een week lang niet in de gelegenheid om te reageren, maar mochten jullie nog tips hebben, post ze dan alsjeblieft, zodra ik weer beschikbaar ben zal ik t onmiddelijk lezen :)

mvg, Dirk

• WingsOfFury
Die wil ik ook, KappeNou :)
Daarmee regel je idd de rpm (draai knoppen). Dat is mss wel zo makkelijk, als je je geluid aan hebt kun je 'm vol open zetten, game je zonder geluid, dan zet je 'm op half, als dat genoeg is :P

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

KappeNou schreef op donderdag 22 december 2005 @ 18:27:
[...]

Ik bedoel zo'n dingetje.. Ik heb toevallig deze:
[afbeelding]
Ik vindt dat persoonlijk het makkelijkste.. En het ziet er stoer uit :P
Jammer alleen dat die ledjes zo'n strobo effect hebben als de fan weinig omwettelingen maakt.. vind ik beetje jammer van deze fancontroler.

4015Wp west (Dordrecht)

• WingsOfFury
Tutti-frutti schreef op zondag 25 december 2005 @ 12:44:
[...]

Jammer alleen dat die ledjes zo'n strobo effect hebben als de fan weinig omwettelingen maakt.. vind ik beetje jammer van deze fancontroler.
Die ledjes kun je vast wel kapot knippen, of niet? Ik vind licht in me pc sowieso irritant, want hij staat bijna 24 uur per dag aan, op mijn kamer -> slaapt beetje klote als er een hele lichtshow inzit :P

De ledjes van mijn voeding heb ik ook ontkoppelt (die konden) en doorgeknipt (de andere :P ).

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

WingsOfFury schreef op donderdag 22 december 2005 @ 18:13:
[...]

Het is de koeler van het kaartje :)

No signature required.

Pagina: 1