Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[ervaringen]gecombineerde wandcontactdoos (TV,Tel,UTP,radio)

Pagina: 1
Acties:
  • 7.049 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:51
Morgen begin ik met klussen in mijn nieuwe huisje. Aangezien ik de kabels zat ben in mijn huidige huis heb ik in bijna alle kamers loze leidingen laten leggen die allemaal netjes uiteinden in de meterkast.

Ideaal dus om daar UTP, CAI en telefoon over te laten lopen. Alleen zit je dan met de wandcontactdozen. Voor sommige kamers is alleen telefoon voldoende, voor voor andere weer alleen 2x UTP. Geen probleem. Echter, de kamer beneden heeft èn CAI, èn UTP nodig. Na wat gegoogle ben ik de volgende producten tegengekomen:

Bij Conrad:

Afbeeldingslocatie: http://www1.nl2.conrad.com/m/9000_9999/9200/9200/9204/920420_BB_00_FB.EPS.jpg

In de spec-sheet echter wordt geen melding gemaakt van UTP aansluiting, alleen van ISDN. ISDN gebruikt toch maar 4 adertjes? Ik wil natuurlijk min 100Mbit, met 10 neem ik geen genoegen B)

Volgende optie bij elektro-online:

Afbeeldingslocatie: http://www.elektroonline.nl/elektro/images/products/info/189618_combivoor.jpg

Volgens de site is deze wel geschikt voor: Radio, televisie, PTT en UTP in 1 aansluitpunt

Alleen doet het aansluitingspunt wel erg wazig over de kabels die je moet aansluiten:

Afbeeldingslocatie: http://www.elektroonline.nl/elektro/images/products/thumbs/189618_241_combiachter.jpg

Heeft iemand ervaring met bovenstaande producten? Misschien kent iemand nog alternatieven?

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
100Mbit ethernet heeft ook maar 4 adertjes (2 paren) nodig. Onderste plaatje zie je dus dat met 1 CAT5 kabel bruin/bruin-wit & groen/groen-wit samen de netwerk aansluiting doen. En dat blauw/blauw-wit gebruikt worden voor telefonie ;)

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:24
100Mbit gebruikt 2 paren, maar niet de middelste 2. je gebruikt 1,2,3 en 6. Als je rj45 wanddoos dus maar 4 connectoren heeft (zoals ISDN dozen) heb je een probleem.

Afbeeldingslocatie: http://dorm.hku.edu.tw/images/utp.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door P5ycho op 21-12-2005 19:45 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• bjck
P5ycho schreef op woensdag 21 december 2005 @ 19:43:
100Mbit gebruikt 2 paren, maar niet de middelste 2. je gebruikt 1,2,3 en 6. Als je rj45 wanddoos dus maar 4 connectoren heeft (zoals ISDN dozen) heb je een probleem.

[afbeelding]
Als je maar zelf kan besluiten welke je aansluit is het prima inderdaad. Dus je moet 8 aansluitmogelijkheden hebben op die RJ45.

Verwijderd

bjck schreef op woensdag 21 december 2005 @ 20:17:
[...]
Als je maar zelf kan besluiten welke je aansluit is het prima inderdaad. Dus je moet 8 aansluitmogelijkheden hebben op die RJ45.
Met 4 zou het in theorie ook nog kunnen, als je zelf nog een 'verloopkabeltje' maakt, dus geen standaard straight kabel erin maar ééntje met een afwijkende volgorde aan één kant.

• bjck
Verwijderd schreef op woensdag 21 december 2005 @ 20:21:
[...]

Met 4 zou het in theorie ook nog kunnen, als je zelf nog een 'verloopkabeltje' maakt, dus geen standaard straight kabel erin maar ééntje met een afwijkende volgorde aan één kant.
En dan je huis verkopen met handleiding?

Verwijderd

Inderdaad bjck.

Naar dit soort wandcontactdoosjes ben ik al een aantal dagen op zoek. Ik heb ze wel kunnen vinden van OF alleen UTP (X2) of alleen cai.. Heeft niemand anders ergens deze doosjes gezien waarop al deze aansluitingen zitten?

• bjck
Waarom plaats je niet 2 dozen naast elkaar? Dan pak je gewoon 2x RJ45 (past ook RJ11 in of je knijpt RJ45 aan je toestel) en cai d'r naast.

Ik denk dat die dozen waar je het over hebt wel gewoon 8 aansluit mogelijkheden hebben op de RJ45 hoor.

[ Voor 29% gewijzigd door bjck op 21-12-2005 20:33 ]

• Red devil
Verwijderd schreef op woensdag 21 december 2005 @ 20:27:
Inderdaad bjck.

Naar dit soort wandcontactdoosjes ben ik al een aantal dagen op zoek. Ik heb ze wel kunnen vinden van OF alleen UTP (X2) of alleen cai.. Heeft niemand anders ergens deze doosjes gezien waarop al deze aansluitingen zitten?
Zijn de producten die ik bovenin beschrijf niet iets?

Dat 100Mbit maar 4 aders nodig heeft wist ik niet! Is wel handig om te weten.

Ik heb relatief dunne UTP kabel (zo'n 100m voor weinig euri) , deze is wel CAT 5E gecertificieerd. Zou een CAI kabel, ondanks diens bescherming, storingen op de UTP lijn (en misschien vice versa) kunnen veroorzaken?

In het geval van het recyclen van een UTP kabel kan ik nu maximaal 2 kabels (1 CAI, 1 UTP voor telefoon en internet) leggen, wel zo makkelijk te trekken! :*)

• Red devil
Maar voor de rest van mijn telefoonlijnen kan ik gewoon UTP gebruiken? Daar heb ik nog erg veel meters van liggen, zou dan goed uitkomen :)

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:19

BCC

Red devil schreef op woensdag 21 december 2005 @ 20:39:
[...]
Zou een CAI kabel, ondanks diens bescherming, storingen op de UTP lijn (en misschien vice versa) kunnen veroorzaken?
In het geval van het recyclen van een UTP kabel kan ik nu maximaal 2 kabels (1 CAI, 1 UTP voor telefoon en internet) leggen, wel zo makkelijk te trekken! :*)
Ja, een installateur zal ze nooit in 1 buis trekken. Reken ook op packetloss als je telefoon over dezelfde kabel als je netwerk gooit. Het zal waarschijnlijk wel meevallen, maar het gebeurt wel.

[ Voor 18% gewijzigd door BCC op 21-12-2005 22:09 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Verwijderd

UTP kun je prima als telefoonkabel gebruiken hoor. In de installatiewereld gebeurt dat aan de lopende band.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-11 10:59

PcDealer

HP ftw \o/

Gebruik wel KEMA gekeurde COAX.

LinkedIn WoT Cash Converter

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Als er 1 ding ontzettend niet boeit is het kema keur... Gebruik gewoon goeie kabel met weinig demping en dubbele afscherming. Hirschmann KOKA-799 of Wisi MK-nogiets. Sattelietgeschikte kabel is ook geen slechte koop, en als je goed zoekt ben je met 50 a 75 cent per meter klaar bij aankoop van een rol.

• Red devil
BCC schreef op woensdag 21 december 2005 @ 22:08:
[...]

Ja, een installateur zal ze nooit in 1 buis trekken. Reken ook op packetloss als je telefoon over dezelfde kabel als je netwerk gooit. Het zal waarschijnlijk wel meevallen, maar het gebeurt wel.
Is die invloed zo groot? Want die buis kan het makkelijk hebben.
De belangrijkste buis (naar mijn workstation) krijgt dan 2 x UTP te verduren, 1 zonder aanpassing, de ander voor telefoon en 100Mbit UTP geschikt. Gaan die 2 kabels ook met elkaar ruzieen dan?

• bjck
Red devil schreef op woensdag 21 december 2005 @ 22:17:
[...]

Is die invloed zo groot? Want die buis kan het makkelijk hebben.
De belangrijkste buis (naar mijn workstation) krijgt dan 2 x UTP te verduren, 1 zonder aanpassing, de ander voor telefoon en 100Mbit UTP geschikt. Gaan die 2 kabels ook met elkaar ruzieen dan?
Die twee niet. Maar COAX kan wel aardig verstoren.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-11 18:48
Persoonlijk denk ik dat zo'n doosje in ieder geval geen goede CAI isolater bevat dit gewoon omdat daar geen ruimte voor is.
2x RJ45 bestaat wel en werkt ook goed maar met CAI - RTV erbij :?
Ik weet namelijk dat als je een beetje matige C12 Coax kabel hebt dat je dan zeer veel ruis over je UTP krijgt.
De UTP zul je dus STP voor moeten nemen.
En dan rest de vraag... pas dit als wel door 1 buisje? C12 + UTP 4x 2 past wel maar dan moet het buisje wel heel netjes gebogen zijn en zeker geen lichte knik bevatten.
Dus ik verwacht dat je nooit 1x C12 Coax + 1x STP 4x2 + 1x utp 2x2 (telefoon) door 1 leiding krijgt.

Maar in ieder geval succes..

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Red devil
klaasbram schreef op woensdag 21 december 2005 @ 22:48:
Persoonlijk denk ik dat zo'n doosje in ieder geval geen goede CAI isolater bevat dit gewoon omdat daar geen ruimte voor is.
2x RJ45 bestaat wel en werkt ook goed maar met CAI - RTV erbij :?
Ik weet namelijk dat als je een beetje matige C12 Coax kabel hebt dat je dan zeer veel ruis over je UTP krijgt.
De UTP zul je dus STP voor moeten nemen.
En dan rest de vraag... pas dit als wel door 1 buisje? C12 + UTP 4x 2 past wel maar dan moet het buisje wel heel netjes gebogen zijn en zeker geen lichte knik bevatten.
Dus ik verwacht dat je nooit 1x C12 Coax + 1x STP 4x2 + 1x utp 2x2 (telefoon) door 1 leiding krijgt.

Maar in ieder geval succes..
Iig bestaan de combidoosjes zoals in de startpost beschreven zijn. Wat bedoel je precies met STP?
Ik ben nu van plan om de aansluitingen waar èn CAI èn UTP èn Telefoon over moeten, om daar de UTP te (mis)bruiken voor UTP + telefoon tegelijkertijd. Dan heb je in totaal maar 2 kabels.
Dat de UTP verbinding niet perfect is, is niet zo super erg, gebruik het zo nu en dan om filmpjes vanaf boven naar beneden (naar de xbox) te pompen.

Verwijderd

bjck schreef op woensdag 21 december 2005 @ 20:23:
[...]
En dan je huis verkopen met handleiding?
Daar heb je zeker een punt, maar:
bjck schreef op woensdag 21 december 2005 @ 20:32:
Waarom plaats je niet 2 dozen naast elkaar? Dan pak je gewoon 2x RJ45 (past ook RJ11 in of je knijpt RJ45 aan je toestel) en cai d'r naast.
dit geeft dan hetzelfde effect. Per ongeluk 60 volt (?) op je netwerk zetten (als ze PC netwerkkaart aansluiten op telefoonlijn) is ook niet echt gewenst...

Ik denk overigens inderdaad dat je gewoon 8 aders op zo'n ISDN contactdoos kunt aansluiten. 2 contactdozen naast elkaar is wel de makkelijkste oplossing denk ik.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2005 23:09 ]

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:24
UTP = Unshielded Twisted Pair
STP = Shielded Twisted Pair
Afbeeldingslocatie: http://www.signamax-eu.com/picture/products/P_D1_BC6-4DSHF_SSTP.jpg

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:19

BCC

Red devil schreef op woensdag 21 december 2005 @ 22:55:
[...]
Dat de UTP verbinding niet perfect is, is niet zo super erg, gebruik het zo nu en dan om filmpjes vanaf boven naar beneden (naar de xbox) te pompen.
Het probleem is dat je Coax kabel en je UTP kabel dan over de volledige lengte van de buis parallel naast elkaar lopen. Dat is vragen om problemen. Ik heb hiervoor bij mijn ouders een extra buis gelegd, maar dat is niet overal mogelijk. Telefoon + Netwerk kan prima over STP, maar ik zou er persoonlijk geen Coax bij in trekken.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Verwijderd

Ook ik ga verhuizen binnekort, en moet 8 netwerkkabels trekken, en naar 4 locaties coax.

De kosten die ik nu voor UTP Cat5e 100m heb, zijn c.a. 25/30 euro. C12 coax is ook niet al te duur.

Wat ik hier nu lees, brengt me enigzins aan het twijfelen over hoe ik dat aan wilde gaan leggen.

Naar iedere kamer komt bij mij nu 2X UTP (internet + telefoon), en daarnaast een coax kabel.

Heeft standaard coax zo'n gigantische invloed op de signalen die over de netwerkkabels gaan dan?
In dat geval zal ik namelijk het beste de coax kabels aan de andere kant van de gang/plafond gaan leggen, daar STP kabels ERG duur zijn voor mijn doen. (of iemand moet een leuk adres weten waar ze relatief goedkoop STP leveren).

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 21 december 2005 @ 23:08:

dit geeft dan hetzelfde effect. Per ongeluk 60 volt (?) op je netwerk zetten (als ze PC netwerkkaart aansluiten op telefoonlijn) is ook niet echt gewenst...

Ik denk overigens inderdaad dat je gewoon 8 aders op zo'n ISDN contactdoos kunt aansluiten. 2 contactdozen naast elkaar is wel de makkelijkste oplossing denk ik.
Wanneer je duidelijk aangeeft WELKE aansluiting voor wat is, door middel van een telefoon stikker en een pc stikker, dan neem ik aan, dat zelfs een kind weet dat in het gaatje met de telefoonstikker GEEN pc moet..

Wat gelijk een pluspunt is van een dubbele RJ45 aansluiting, is dat je gelijk voorbereid bent op VoIP, zodoende hoef je niet OF opnieuw te bekabelen, OF het VoIP verkeer over hetzelfde netwerk als je pc's te hebben. Ik weet niet of dat laatste een probleem is hoor, pin me daar niet op vast, daar de naam alleen al (voice over IP) aangeeft dat het een protocol BOVENOP tcp/ip is en dan dus met de juiste hardware geen probleem zou moeten veroorzaken..

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2005 02:00 ]

• discusws
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-11 22:48
Ik zou deze aansluit dozen gewoon gebruiken. Je moet alleen goede kabel gebruiken en inderdaad een aparte kabel knijpen voor wandcontactdoos rj45. Netjes een label erop en je weet dat je met een aparte kabel te maken hebt. Zal mij niet bommen wat er mee zou gebeuren als ik het huis zou verkopen.....

Veel installatie bedrijven gebruiken deze wandcontactdozen ook.....

pvoutput 10 x 405WP N, 4 x 405WP Z

• Red devil
BCC schreef op donderdag 22 december 2005 @ 01:07:
[...]

Het probleem is dat je Coax kabel en je UTP kabel dan over de volledige lengte van de buis parallel naast elkaar lopen. Dat is vragen om problemen. Ik heb hiervoor bij mijn ouders een extra buis gelegd, maar dat is niet overal mogelijk. Telefoon + Netwerk kan prima over STP, maar ik zou er persoonlijk geen Coax bij in trekken.
Mmm. Ik heb nog eens beter gekeken, en volgens mij kan ik het redden omdat er op de plekken waar CAI binnen moet komen altijd een buis ligt voor telefonie. Dan gebruik ik de CAI buis puur voor CAI, en de telefonie voor 2 UTP kabels (1 gigabit, en 100Mbit + telefonie). Betekent dat ik in een enkel geval een kort UTP kabeltje moet trekken , maar goed, dan is alles iig wel storingsvrij.

[edit]
Met bovenstaande setup heb ik toch geen STP nodig?

[ Voor 4% gewijzigd door Red devil op 22-12-2005 09:33 ]

Verwijderd

Voor zover ik weet niet, echter, ik ben GEEN expert wat dat betreft, ik spreek puur uit ervaring. Ik ga alleen het risico niet lopen, dat wanneer je ALLES hebt aangesloten, dat je erachter komt dat er TOCH erg veel storing optreedt.. Dat is lichtelijk frustrerend, en erg tijdrovend (in mijn geval).

• Red devil
Zooo, vanmiddag even de eerste kabeltjes getrokken. 2x UTP in 1 buisje was idd geen probleem, mijn eerdere wens om UTP + CAI in 1 buis te willen zou idd wel eens op een fiasco kunnen uitlopen.
Nu nog kastjes opzoeken waar een UTP en telefoonaansluiting op zitten. Als ik een ISDN + analoge aansluiting kastje kan vinden, dan hoef ik alleen maar te kijken of ik de 4 aders wel zelf kan instellen!

[edit] Net uitgevonden dat een telefoonstekker ook prima in een RJ45 slotje past. 8)
Nu nog uitvinden welke aders daarvoor op welke plek moeten!

[ Voor 25% gewijzigd door Red devil op 22-12-2005 17:45 ]

• klungeltweaker
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-11 16:11

klungeltweaker

Maakt altijd alles kapot ...

[edit] Net uitgevonden dat een telefoonstekker ook prima in een RJ45 slotje past. 8)
Nu nog uitvinden welke aders daarvoor op welke plek moeten!
Als je normale aansluitschema voor UTP aanhoudt in de doos, dan moet je aan de andere kant de blauwe en de wit-blauwe nemen. Volgens mij maakt het niet uit welke je aan rood en welke je aan blauw doet in je telefoondeel.

Ik was ook op zoek en was vandaag in een electronicazaak. De reden dat de gezochte dozen niet te koop zijn is het genoemde hoogfrequente signaal van de CAI kabel. Hierdoor is geen stabiliteit gegarandeerd. Geen leverancier die aan deze niche-markt zijn vingers wil gaan branden.

Ik heb het nodig voor de kamer van m'n zoon van 3, maar die kan nog wel een paar jaar wachten. Tegen die tijd zal draadloos internet ook wel ongeveer 100mbit halen en zal alle telefonie wel via IP gaan. Ik trek er dus alleen een CAI doorheen.

[ Voor 14% gewijzigd door klungeltweaker op 22-12-2005 22:18 ]

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Even een oude }:O uit de sloot halen. Ik sta voor dezelfde uitdaging, maar inmiddels is het meer dan een jaar verder.

Ik vind die inbouwdoos van de Conrad ook behoorlijk duur. Zijn er ook goedkopere alternatieven voor mensen die op één inbouwleiding UTP en Kabel aansluitingen willen maken?

• Red devil
BovenHond schreef op zondag 25 maart 2007 @ 22:18:
Even een oude }:O uit de sloot halen. Ik sta voor dezelfde uitdaging, maar inmiddels is het meer dan een jaar verder.

Ik vind die inbouwdoos van de Conrad ook behoorlijk duur. Zijn er ook goedkopere alternatieven voor mensen die op één inbouwleiding UTP en Kabel aansluitingen willen maken?
Ik weet niet waar je gaat wonen, maar een allereerste vereiste werd bij mij al niet gehaald. Te weten een coax + UTP door een loze leiding te trekken.

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Red devil schreef op zondag 25 maart 2007 @ 22:54:
[...]

Ik weet niet waar je gaat wonen, maar een allereerste vereiste werd bij mij al niet gehaald. Te weten een coax + UTP door een loze leiding te trekken.
Dat is me wel gelukt. Het is een kwestie van het juiste glijmiddel (een beetje water met dreft) gebruiken als het te stroef gaat. Nu heb ik de draden zonder doos uit de muur steken. Voor wat betreft de storing die coax en UTP op elkaar kunnen hebben maak ik me nog niet zo'n zorgen.

Dus als iemand een goed adres heeft voor dit soort spullen dan houdt ik me aanbevolen.

Verwijderd

Red devil schreef op zondag 25 maart 2007 @ 22:54:
[...]

ik heb laatst coax + utp + telefoon door een loze leiding getrokken. Goed veel dreft gebruiken en een goede trekveer. En iemand die aan het begin staat en zorgt dat de kabels niet gaan draaien in de leiding :)
De lengte van de buis was toch een meter of 6
Heb nu 2 opbouwdozen naast elkaar. 1 voor radio/tv en 1 voor UTP en telefonie :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2007 09:48 ]

Verwijderd

Ik heb zelf een goede ervaring met contactdozen van easwire. Ik heb gekocht via ebay(www.easwire.com) uit Hongkong/China. Het is goedkoper en snelle service. Ik heb mijn bestellingen binnen een week. Ik heb ook gelijk netwerk tester bij hun gekocht.
Ik heb contactdozen (voor 2 en 3 poorten) nog over.
Pagina: 1