Toon posts:

Tweedehands Dell of IBM/Levono?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

In verband met binnenkort afstuderen in het buitenland wil ik een laptop kopen, en als het kan een beetje degelijk ding dat bijvoorkeur ook een paar jaar na mijn afstuderen nog bruikbaar is.
Ik heb al enige tijd rondgeneusd met een waslijst aan eisen:
- Moet een grafische kaart hebben met eigen geheugen (>= 32Mb), bij voorkeur Nvidia, ATi mag ook.
- Moet goed werken onder Linux! (vandaar ook nvidia)
- Geen ingebouwde "locks" of andere BIOS geintjes (linux)
- Grote hardeschijf >30Gb
- Minimaal 512Mb RAM
- 15 inch scherm met minimaal 1024x768
- Als het ff kan geen rescue partities, dat neemt ruimte in, terwijl ik liever een cdrom of dvd met m'n OS heb.
- Prijs tussen de 500 en 700 euro

Nu heb ik mijn keuze weten terug te brengen tot twee merken: Dell of IBM, Acer leek eerst zelfs gezien mijn budget een goede optie, maar daar heb ik mede in het Dell D610 topic minder goeie dingen over gehoord.

Waarbij ik bij Dell mijn oog heb laten vallen op een D600, D610, of een goede Inspiron...
Helaas zijn er van Dell net 35.000 accu's terug geroepen dus dat zet je ook aan het twijfelen...

Wat IBM betreft heb ik een beetje mijn twijfels, aan de ene lant zijn het zo ongveer de tanks onder de latops qua stevigheid, aan de andere kant hebben ze vaak geen cdrom met OS, maar een rescue partitie.

Ook hebben ze bij IBM een geintje uitgehaald in de BIOS waardoor je alleen maar IBM-eigen Wifi kaartjes erin kunt zetten :( terwijl ik zo'n Intel-achtig exemplaar graag zou vervangen door eentje die wel mooie Open Source drivers heeft ipv Intel binaries. Ik meen hier op tweakers een keer te hebben gelezen dat de BIOS lock van de IBM's is op te heffen, ik kan het alleen ff niet meer terug vinden (of is dit een warez-request?)

Een derde nadeeltje is dat de IBM's meestal zijn uitgerust met een Ati Radeon Mobility 7500 terwijl de Dell laptops vaak net ff iets meer hebben in de vorm van een Nvidia Geforce Go, een Ati Radeon Mobility 9000, of zelfs een X300!

Wat IBM betreft ben ik ook een beetje de weg kwijt, ze hebben in mijn prijs range vrijwel allemaal een Ati Radeon Mobility 7500 kaart, maar de verschillende aanduidingen voor de series zeggen mij niet zo veel. Ik heb al advertenties gezien voor een R51, A31, T30, T40, en T41, er was slechts een artikel in de Productsurvey over een IBM dus ik weet ff niet precies de verschillen tussen al die series alhoewel ik me aardig suf gelezen heb op http://thinkwiki.org/wiki/ThinkWiki

Hebben jullie misschien meer (gebruikers) ervaring?
Hoeveel steviger is zo'n IBM tov een Dell D600 of een D610?
Sorry voor de lange post, mocht het verkeerd zijn, laat het mij dan ff weten.