Toon posts:

Serverkast maken van normale kast

Pagina: 1
Acties:
  • 897 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste gathering,

Voor een opdracht op school zitten we bij een organisatie een nieuw netwerk aan te leggen. Nou hebben we enkele servers in ons plan die we in een oude kast willen bouwen.

Deze kast is ongeveer 1x 1,5 en ongeveer 2 meter hoog. Deze kast zit naast een ruimte waarin een bad/toilet staat. Nou hadden wij als voorstel om de kast als volgt in te delen:

een verhoogde vloer die ongeveer 20 a 25cm van de bestaande vloer zit. Hierboven op een kleine patchkast van 1 meter hoog. Dit is een 19'' patchkast. Hier wilden we de routers en 2 servers in plaatsen. Daarboven op komt een IBM Netfinity 5500. Nou is dit ons voorstel. Maar nou willen ze alles op planken aan de muur zetten. Dit omdat het dan op werkhoogte staat. Wat is er slimmer?

Om het op de verhoogde vloer te zetten of om het op planken aan de muur te bevestigen?

groeten,
Marten van Urk

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:12

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Denk aan je airflow rondom de componenten in de kast, en afvoer van warme lucht van en aanvoer van koude lucht aan de kast. Komt er iets van airco ofzo bij?

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik kan me niet helemaal een beeld scheppen van jouw voorstel, kan je die misschien uitwerken in een schets en die dan laten zien aan ons? Dan kunnen we allemaal jou beter helpen denk ik... :)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mja, niet bepaald een onderwerp voor PNS volgens mij, maar vooruit ;)

Alles op planken aan de muur...heb je zo'n netfinity al eens opgetild? Knappe plankhouder die dat gewicht kan houden ;). Bovendien: een beetje server beheer je gewoon op afstand, mag gerust ergens in een hoekje staan weg te stoffen. Werkhoogte heeft er niks mee te maken imho; je legt het aan, en dan ben je klaar (afgezien van soms eens een kabeltje patchen of een tape'je verwisselen dan. Maar als je dan al te lui bent om te bukken :|

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Ik weet niet hoe goed de airco is bij die organisatie maar alles in een (afgesloten) kast lijkt mij een beetje vragen om problemen.......

"Alles op werkhoogte" is natuurlijk ook niet echt een argument. Zo vaak zul je geen CDs in de servers moeten stoppen. Daarnaast mis ik een KVM switch, monitor en toetsenbord. Als je dan toch in die kast moet kunnen "werken" zul je toch op zijn minst beeld moeten hebben. Die rommel wil je wél graag op werkhoogte.

Dus eigenlijk zie ik beide methodes niet zo zitten. Wat handiger is planken of jou voorstel met een 19" patchkast, is niet zomaar te zien. Een patchkast monteert handiger maar als je toch al een server op de patchkast gaat zetten (wat maar moet kunnen) is dat blijkbaar niet echt een argument.
Een rek van planken hoeft natuurlijk ook niet minder stevig te zijn dan een patchkast.

Verwijderd

Topicstarter
Oke

De airflow is er :)
Aan de bovenkant zit een afvoerpijp waarin we een sterke afvoer zetten.
Verder komt er idd een kvm switch en zal de netfinity op afstand geregeld worden met webmin. Zoals gezegd is zal er regelmatig een tape verwisseld moeten worden. Waar het mij om gaat is dat we het gewoon niet op die plank willen hebben. Hij zegt dat die planken dat makkelijk kunnen houden......

Wij zeggen van niet en zeggen van alles op de vloer gewoon. Verder hebben we alles bij elkaar gewogen en komen we op 80 kg aan apparatuur met de netfinity erbij :P

Verwijderd

ik zou idd ook voor een patch kast gaan, das een stuk makkelijker om je dingen netjes geordend te houden

beheren kan je trouwens makkelijk via RDP doen (bij kvm moet je meestal in het server hok zitten en bij de meeste servers is dat niet leuk :P)

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:32
@j0ri, wie zegt dat de servers Windows draaien?

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-02 15:29

markvt

Peppi Cola

Nadeel van een patchkast is dat het wat euros kost, uit kostenoverweging kan ik het plankenidee wel begrijpen. Echter heeft een plank een minder airflow lijkt me.

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ah, een houten kast naast een vochtige ruimte. En daar je belangrijke IT-componenten in ophangen. Klinkt als een erg fijn plan! :)! ;)

Verwijderd

Heel simpel; zijn al je spullen 19" mountable? Zo ja; dan is de kast er zelf op ingericht in een rack te hangen en dus een airflow van voren naar achteren te hebben. Die ga je logischerwijs niet op een plank zetten daar er boven die plank waarschijnlijk nog een plank hangt die daarmee je luchtstroom belemmert.

Verder moet ik me toch een klein beetje bij HunterPro aansluiten; hoewel het in sommige situaties niet veel anders kan en opzich ook niet hoeft.

• reddog33hummer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-02 17:13

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

Verwijderd schreef op woensdag 21 december 2005 @ 18:14:
Om het op de verhoogde vloer te zetten of om het op planken aan de muur te bevestigen?
Omdat we hier duidelijk over budgetoplossingen praten.

Als je voor de verhoogde vloer kiest. Zorg dan dat je rekening houd met inzakkingen/belasting van de vloer. Ga niet besparen door de vloer NET sterk genoeg te maken. Denk ook aan vocht die onder je vloer kruipt. Je zal niet de eerste zijn die denkt dat hijzelf 80 kilo weegt en dat daarom 100 kg voldoende is (vocht breekt die 100 kg snel af naar 50 en installeren met z'n 2e'n met een 15 kg kast = minimaal 175 kg).

Als je voor de muur bevestiging kiest, gebruik goede bouten en pluggen.
Aan het plafond bevestigen is trouwens ook een idee. Gebruik ook dan goede bouten en je hebt geen belasting op de vloer.

Mischien overbodig, maar mensen willen het wel eens vergeten.

[ Voor 13% gewijzigd door reddog33hummer op 23-12-2005 15:51 ]

Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Een foto van de betreffende ruimte zou misschien handig zijn.
Dan zou je ook kunnen bepalen of het misschien mogelijk is om de zooi buiten die kast te installeren, en dan later de kast in de rijden (klein patchkasten kunnen vaak wieltjes onder).

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Verwijderd

Topicstarter
Oke
Het mooie is dat we de patchkast hebben :S
Die willen ze ook aan de muur hangen :S

Verder is alles 19''

Bedankt iig voor het posten

Verwijderd

Als jij een patchkast hebt die je aan de muur kunt hangen is dat geen full-depth kast maar een kastje voor patchpanels en switches. Daar zul je dus niet zo simpel een (1-2U) server in kwijt kunnen. Om nog maar te spreken over het gewicht dat jouw constructie moet gaan dragen als je er servers in kwijt wil. Verdeeld over meerdere planken zou nog kunnen, maar zo'n hele kast is nogal wat.

Verwijderd

Anti-XP schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 17:18:
Een foto van de betreffende ruimte zou misschien handig zijn.
Dan zou je ook kunnen bepalen of het misschien mogelijk is om de zooi buiten die kast te installeren, en dan later de kast in de rijden (klein patchkasten kunnen vaak wieltjes onder).
Dat gaat niet lukken aangezien de TS de vloer zo'n 20 a 25 cm wil ophogen. :)
Trouwens, wat is in dit geval eigenlijk de reden voor het ophogen van die vloer?

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Ik denk waterschade voorkomen van water dat uit de vochtige ruimte ernaast kan stromen? Dat wil je niet in een server of wat dan ook hebben! (Denk aan de chaos in de Koopgoot gisteren, veel schade, water kwam + cm hoog...)

We are shaping the future

Verwijderd

Alex schreef op zondag 25 december 2005 @ 21:19:
Ik denk waterschade voorkomen van water dat uit de vochtige ruimte ernaast kan stromen? Dat wil je niet in een server of wat dan ook hebben! (Denk aan de chaos in de Koopgoot gisteren, veel schade, water kwam + cm hoog...)
Is natuurlijk een mogelijkheid. Maar je kan ook de onderste paar plaatsen in je 19" rack niet gebruiken :) Het komt op mij namelijk over als redelijke overkill in een situatie waar elke cent drie keer wordt omgedraaid. Daarnaast ITers en beton storten: Een gouden combinatie :)

Verwijderd

Gewoon ijzeren kast op de rommelmarkt en daar alles inzetten. Niet professioneel, maar een fan gebruiken ipv airco is ook niet professioneel. :D

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2005 13:19 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:51

franssie

Save the albatross

Koelkast kopen ;)
Serieuzer: Een degelijke stalen stellingkast moet je inderdaad wel ergens bij een tweedehands winkel of rommelmarkt kunnen kopen en dat voldoet. Koop gelijk een paar temperatuur metertjes bij de blokker - kan je monitoren of je nog aircon in die kamer wil laten aanleggen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Verwijderd

Plaats is een foto als je klaar bent, kunnen we zien hoe het is geworden :9
Pagina: 1