Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

CNC freesmachine

Pagina: 1
Acties:
  • 988 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al veel topics zien komen en gaan hier op het forum over het al dan niet mogelijk zijn van een CNC freesmachine te maken, met in zo goed als elk topic veel negatieve praat..

Dit topic gaat er me dan ook helemaal niet om dat het "onmogelijk" of "reteduur" of weetikveelwat nog allemaal is..

Ik heb me de vorige drie maanden beziggehouden met het bouwen van zo'n ding, met als doel het frezen van stukken plastic voor een robot die ik als eindwerk aan het bouwen ben.
Ik heb dus geen nauwkeurigheid van 1/100mm nodig, ook geen ultiem stevig ding waar je kan opzitten en mee rondrijden :+, gewoon een machine die freest volgens de tekeningen die ik invoer..
Bij deze dan maar de foto's:
Dit was een eerste poging,maar na lang sukkelen heb ik deze zo goed als volledig terug afgebroken, zonder kolomboor is het nagenoeg onmogelijk om rechte gaten te boren en dus ook loodrecht staven in hout te steken, waardoor ik veeels teveel speling kreeg....
Dus dan maar opnieuw beginnen, dit keer met laderails.. en dan krijg je zoiets...
Dit is ook de uiteindelijke machine, met tandriemen op X en Yas en een draadijzer voor de aandrijving van de Z-as.
Het geheel wordt gestuurd met Turbocnc door L297-L298 driverbordjes, en het doet dus wel degelijk zijn ding...

Dremel heb ik er al opgezet, werkte naar behoren,net zoals de 900W bovenfrees...
De enige problemen die ik nu heb zijn dat de motor van de Y-as soms een paar stappen mist, omdat deze minder krachtig is, maar eind deze week mag ik nog een laserprinter gaan slopen en heb ik dus wsl nog wel een motortje om dit op te lossen..
Tweede probleem is wat speling in de Z-as door de lagers (zijn ander model dan de X en Y as), dus deze worden ook nog vervangen of dubbel gezet met de lagers tegenover elkaar.
Andere filmpjes ed zal ik nog wel is online zetten, als ik beslist heb wat ik van m'n webspace haal ;)

• Justifier
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-04-2024
Echt geweldig gemaakt. Mag ik vragen wat het ongeveer gekost heeft.

• Koenzie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-08 02:14

Koenzie

Never leave, just go

Dit is echt geweldig !
Alles werkt, je kunt hier dus ook een mooie plotter mee maken als je de poen nog kan optillen.
Ik ben trots op je ;)

Life is like a box of chocolates you never know what ya gonna get

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-11 11:58
Net het filmpje gezien, echt heel mooi gemaakt! :9~ :9~

• CopperCAT
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-11 08:13

CopperCAT

Cu --> Cu(2+) + 2e-

Gebruik je dat game-boy geval om het geheel aan te sturen? :)

Core2D E6600 :: Scythe Ninja 1000+ :: G-Skill DDR2 PC6400 4-4-4-12 HZ 2048Mb :: Asus P5W DH :: 2* Barracuda 7200.10 320Gb S2

• cryonic90
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-11 15:57
Ik vind dit wel een vet ding, kun je leuke dingen mee doen ;)

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Super gemaakt. Heb je geen bouw tekening en WIP?

• DannyVersluis
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Mja, leuk projectje, alleen totale onzin voor mij omdat ik de beschikking heb over een Deckel-Maho DMU50V op mijn werk.... en natuurlijk nog wat machine's van mijn collega's natuurlijk (waaronder 5-assige :9 ).

Maar ik hou dit nog even in de gaten...

[ Voor 3% gewijzigd door DannyVersluis op 21-12-2005 17:42 ]

[IMG]http://www.danasoft.com/sig/dannyversluis.jpg[/IMG]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:43
Koenzie schreef op woensdag 21 december 2005 @ 17:21:
Dit is echt geweldig !
Alles werkt, je kunt hier dus ook een mooie plotter mee maken als je de poen nog kan optillen.
Ik ben trots op je ;)
Hij heeft een Z as, dat kan dus.

Erg leuk gemaakt, lijkt me wel erg veel test- en denkwerk in zitten, heb je een schatting hoeveel?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Gaaf man :D

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

Verwijderd

Topicstarter
Z-as werkt momenteel ook en kan dus al wel degelijk als plotter gebruikt worden.. filmpje dat gepost is is van vorige week ofzo, toen had ik de driverprint voor Z-as nog niet.

Gameboy-geval dient niet om aan te sturen nee :+, is mijn oscilloscoop, retehandig ding!

Bouwplannen.. ik heb het ding volledig gemaakt uit m'n hoofd, meten, meten, boren, zagen, meten, vloeken,...

Veel denkwerk, ja idd.. ongeveer een jaar samen met m'n maat over aan het denken geweest, en tot de conclusie gekomen dat je nog zoveel mag denken als je wil, zodra je begint kom je toch dingen tegen waar je niet aan gedacht had..

Totaaltijd.. ben er in oktober ergens aan begonnen.. maar moest ik onmiddelijk met schuiflagers begonnen zijn zou het mss wel op een weekje, week en half afgeweest zijn (buiten de printen dan, moest ik laten ontwikkelen op school, geen etsbak)

@ DannyVersluis: heel flink voor je, maar ik zie niet in wat ik daar mee ben :p /jaloeziemodus off

Edit: iemand vroeg nog de prijs, ff over het hoofd gekeken.. Tot nu toe in totaal een 55-tal euro's.. waarvan 20 voor de bovenfrees, 8.50 voor de frees zelf, en 5.30 voor twee freesjes voor de dremel...

Heb zo goed als alles gebruikt van dingen die ik nog had liggen of gratis gekregen heb (oude scanner, oude printer, enz)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2005 17:51 ]

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-11 21:56

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

mooi ding, CNC machines zijn echt vet!
Maar hoe heb je de link met de computer verzorgd, zou je daar nog wat plaatjes van kunne geven?
btw: wij hebben op de universiteit gewoon een windows programma die een cnc programma maakt voor de stappen....

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:05
wow, netjes, dat wil ik ook nog eens maken. heb hier de stappenmotoren al klaar liggen...
hoe heb je het geheel aangestuurd? heb je er schema's van, programmatje wat je gebruikt ?

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb deze driverbordjes gebruikt, en zelf een mini-breakout bordje gemaakt op gaatjesprint voor de parallele poort, en gebruik een knaloude laptop (weeral gratis) waarvan de backlight halfdood is voor de sturing.
Er zijn idd veel programma's voor CNC sturingen te vinden, het grootste probleem is dat ze bijna allemaal ofwel shareware zijn (en dus duur!!) ofwel totaal niet werken....
Heb nog even getwijfeld om met EMC te werken (linux) maar dan moest ik eerst nog een linux compilen om op de laptop te zetten en blablabla.. moest het ding werkende krijgen want 9 januari heb ik eindwerkevaluatie en moet dus iets kunnen tonen :+

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11 17:50
Héél erg vet! Echt gaaf gedaan! Mijn complimenten!

Alleen die laminering werkt werl wat op m'n lachspieren ;)

• Bravebart
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-11 23:03
Heeft een buurman van mij ook een keer gemaakt, alleen gebruikte hij hem om piepschuim etc. te frezen. Maar goed gedaan hoor, ik zou het niet kunnen _/-\o_

Specs

• DP Kunst
k zit zo te kijken, maar je hebt 4 aansluitingen voor de motortjes. zijn het dan bipolaire stappenmotoren ?
ik heb ze hier namelijk liggen met 6 draadjes, unipolaire, kun je die ook gebruiken ?

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Echt super vet. Heb zelf met werktuigbouw aan een CNC mogen zitten om iets te draaien.
Toen ik je topictitel zag, en het begin van je post zag, dacht ik dat zoiets echt onmogelijk is om eenvoudig, goedkoop en (redelijk) snel in elkaar te zetten. Maar _/-\o_

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:46

Nox

Noxiuz

zal zelf niet zoiets kunnen maken, maar retevet ding !!

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Verwijderd

Mithras86 schreef op woensdag 21 december 2005 @ 18:18:
Echt super vet. Heb zelf met werktuigbouw aan een CNC mogen zitten om iets te draaien.
Toen ik je topictitel zag, en het begin van je post zag, dacht ik dat zoiets echt onmogelijk is om eenvoudig, goedkoop en (redelijk) snel in elkaar te zetten. Maar _/-\o_
je mag deze niet vergelijken met die ene waarop jij gewerkt hebt.

Edit: @ scud_racer
als je die interface volledig zelf hebt geschreven, bewondering _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2005 18:39 ]

Verwijderd

Echt relaxt dat er eindelijk iemand is die mijn idee tot uitvoering brengt :P , en daarmee bewijst dat het ook voor mij mogelijk moet zijn. bedankt voor deze steun _/-\o_

• Darksheep
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:25
Erg mooi gemaakt ja.. Nu nog zorgen dat het ook je strafwerk schrijft en dan is het nog beter :P

[ Voor 10% gewijzigd door Darksheep op 21-12-2005 19:17 ]

Verwijderd

super gemaakt man :D

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 21 december 2005 @ 18:38:
[...]

Edit: @ scud_racer
als je die interface volledig zelf hebt geschreven, bewondering _/-\o_
Ff ter verduidelijking, ik gebruik gewoon standaard te downloaden software, de enige dingen die ik "geschreven" heb zijn lichte aanpassingen van de gegenereerde Gcodes om compatibel te zijn met Turbocnc..

Het is echt wel haalbaar, de dingen die ik hier al heb zien gepost worden laten duidelijk merken dat hier mensen zitten met HEEL wat meer in hun mars dan mij !!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:04

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Dit is idd een heel mooi project. Hulde. _/-\o_

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Verwijderd

Topicstarter
DaNiEl KuNsT schreef op woensdag 21 december 2005 @ 18:07:
k zit zo te kijken, maar je hebt 4 aansluitingen voor de motortjes. zijn het dan bipolaire stappenmotoren ?
ik heb ze hier namelijk liggen met 6 draadjes, unipolaire, kun je die ook gebruiken ?
Op andere foto's (staan op zelfde site, gewoon titel foto ff weglaten) kan je zien dat ik ook 1 unipolaire motor gebruik met bipolaire sturing.Het gaat dus, en wel op verschillende manieren, parallel of serieel.Bij serieel negeer je gewoon de gemeenschappelijke geleider, bij parallel schakel je twee spoelen parallel , zoals het zelf al zegt.. voor / nadelen.. google.. maar het is perfect mogelijk.

Verwijderd

Topicstarter
j-a-s-p-e-r schreef op woensdag 21 december 2005 @ 17:59:
Alleen die laminering werkt werl wat op m'n lachspieren ;)
Laminering? :+

Verwijderd

hey ben technieker aan cnc machines... deckel maho is me zeer bekend (dmu 70VL)...
een vraagje over de draadstang en daardoor ook speling op de z-as,
wat voor type schroefdraad is dit op de draadstang, weet uit ervaring dat gewone driehoekvormige zeker niet vrij is van speling, in hoge precisie cnc's worden daarom kogelomloopspindels gebruikt,
wat echter onhaalbaar is voor dit, daarom denk ik aan trapeziumvormige of zelfs rechthoekige schroefdraad...

Verwijderd

Voor de mensen die ook zoiets willen maken maar dan een stuk robuuster -> Newport Motion Controller + een aantal newport lineaire motoren. Eenvoudig aan te sturen met labview of visual basic. :)

controller -> Afbeeldingslocatie: http://used-line.com/img/44/4463977_1.jpg

lineaire motoren -> Afbeeldingslocatie: http://www.computereq.com/vdirs/images/newport-utm25pp_a.jpg

niet erg snel maar erg sterk en nauwkeurig tot 1 mu

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2005 19:53 ]

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-11 21:56

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Die dingen zijn zeker vreselijk duur.....dan kan je bijna een tafelmodel kopen....dan maar iets minder precies...

Verwijderd

Topicstarter
In reply op vorige posts:
ik gebruik voor de z-as zoals gezegd gewoon draadeind, ja, veel vermogenverlies, ja, veel wrijving, ja, backlash, neen, niet duur.
Trapeziumdraad zou al een pak beter geweest zijn, maar zoals ik zei, het moest snel gaan en goedkoop (ben ook maar een student) en het is meer dan aanvaardbaar voor mijn toepassing.
Ik wil geen machine die een solide blok aluminium kan frezen tot op een miljoenste van een micron nauwkeurig, enfin willen wel, maar...:+
Als je goed rondzoekt op ebay bv kan je hele mooie koopjes doen, THK slides, geslepen kogelomloopspindels ed.,maar dan moet je budget ook al heel wat hoger liggen, EN je moet geluk hebben.
En dan zwijg ik nog over mijn drivers,die zijn zowat standaard als standaard kan zijn.
Servomotoren en geckodrives zullen dit ding ook geen slecht doen, maar weer eens, LOW-BUDGET!

dus, voor degenen die het idd wat verder willen zoeken, dit is niet je ding, THK slides, blokken alu en kogelomloopspindels zoeken.

Edit: zie m'n onderschrift trouwens :p :+
Wees wel bereid om een paar duizend euro's neer te leggen...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2005 20:31 ]

• Armageddon_2k
  • Laatst online: 19-11 15:57

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

Smeekt om [How-To]

Verwijderd

Topicstarter
Haha :P

Zal er morgen is over nadenken.. mss in de kerstvakantie als ik ff tussen de blok uit wil..

• Jado
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online

Jado

Californication

/me Jado smeekt ook om how-to,niet dat hij er tijd voor heeft, maar dit is vreselijk gaaf !

If you want to be rocked so hard that your teeth shatter than Wolfmother are the band for you...

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-11 20:52
* tafkaw is ook wel geïntresseerd in een howto :P CNC-frezen teh pwnage! Superstoer project...

• Scout77
  • Laatst online: 01-01 21:22
Ziet er goed uit. Alleen zou ik het geheel van aluminium gaan klussen. Die spaanplaatjes zien er niet heel stevig uit.
Ik loop ook al een tijdje te denken om zoiets te maken, helaas mist de tijd en een duidelijke omschrijving van een goede aansturing, maar die van jou ziet er goed uit. Maar dan wel een schaal groter meer in het idee van een ploter die houten platen met een formaat van 1,22x2,44m moet kunnen beschrijven, ja als je het doet moet je het goed doen :).
Ultime ding is eigenlijk een plotter die met een verfspuit direct tekst op die grote kan spuiten, maarja dan moet het geheel wel weer heel stevig gaan zijn. Eerst maar eens een watervaste stift op die grote werkende krijgen.

Lekker belangrijk

• rooiekool
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-11 22:55
Verwijderd schreef op woensdag 21 december 2005 @ 19:50:
Voor de mensen die ook zoiets willen maken maar dan een stuk robuuster -> Newport Motion Controller + een aantal newport lineaire motoren. Eenvoudig aan te sturen met labview of visual basic. :)

controller -> [afbeelding]

lineaire motoren -> [afbeelding]

niet erg snel maar erg sterk en nauwkeurig tot 1 mu
Tweede plaatje is geen lineaire motor hoor, da's een lineair-unit. Het geeft een lineaire beweging, maar rechts op de unit kan je een normale rotatiemotor zien. Een echte lineairmotor is helemaaaal bruut!! Versnelling tot 15 m/s2 en snelheden waar je u tegen zegt.

Spulletjes van Newport (en lineairmotoren) zijn meer bedoeld voor echte precisieinstrumenten, zoals optica, bestucken van smd-printplaten enzo.

Voor de aansturing van stappenmoters e.d. is een vrij standaard systeem. Via de parallelle poort worden per motor twee bitjes uitgestuurd: 1 voor de richting, 1 puls. (bijvoorbeeld richting=0, rotatie is rechtson, richting=1: rotatie linksom). Pulsjes op de 2e bit laten de stappenmotor steeds 1 stapje maken.

Een powerstage mbv een L297 en L298 kan zodoende dus een stappenmotor sturen. Er zijn nog wel meer ic's dan de L297 die stap en richting omzetten naar signalen voor de spoelen, maar ik kan zo snel even niet opnoemen.

Verwijderd

Topicstarter
Allegro bv heeft verschillende stappenmotordrivers, met microstepping en nog veel van die features.

• arnax
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-12-2020

arnax

Penguins rock!

Mijn kennis reikt helaas niet verder dan CNC laser lasmachines, maar weet daarvan hoe moeilijk het kan zijn. Erg mooi en goed wat je gemaakt hebt, ook ik ben wel erg benieuwd naar een Howto.

• MeneerKrab
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-11 15:25
ziet er ongeveer net zo uit als wij ze maken.
Afbeeldingslocatie: http://www.brinktechniek.nl/winkel/pics/camprog.jpg

wel grappig zo'n eigen bouw cnc frees.

[ Voor 17% gewijzigd door MeneerKrab op 22-12-2005 15:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sorry guys, een how to zal nog ff op zich moeten laten wachten.
Ben momenteel aan het worstelen met een ADuC, moet het ding werkende krijgen...
Plus het feit dat ik de Z-as nog wat ga aanpassen.. maar hij komt wel.. don't worry..

• Koenzie

Koenzie

Never leave, just go

Mooi, dan ga ik je how-to zeker uitproberen !

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
DannyVersluis schreef op woensdag 21 december 2005 @ 17:42:
Mja, leuk projectje, alleen totale onzin voor mij omdat ik de beschikking heb over een Deckel-Maho DMU50V op mijn werk.... en natuurlijk nog wat machine's van mijn collega's natuurlijk (waaronder 5-assige :9 ).

Maar ik hou dit nog even in de gaten...
Ze hebben vandaag bij ons ook een Deckel-Maho geinstalleerd... 5 assig en een gewicht van 13,5 ton... en dan sta ik achter een bridgeport naaimachientje van 3,5 ton... en dat was een zware jongen bij ons met een vermogen van 7,5Kw.... de Deckel moesten ze een aparte stroomkabel voor aanleggen :P
Maar idd, leuk project, ik heb er zelf ook aan zitten denken, maarja, ik heb al dure hobbies genoeg :D

Mn 3D printer blogje..

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:57
Begrijp ik nu uit je startpost dat je deze CNC machine bouwt om onderdelen voor een robot te freezen die je aan het bouwen bent? Was het dan niet makkelijker geweest om dit te 'laten' doen, of is het zelf maken van de onderdelen ook deel van de opdracht?

Wel vette machine _/-\o_ ! Wat is je resolutie eigenlijk met die stappenmotoren?

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Verwijderd

whoo vet gemaakt maar hoe gaat dat straks met het freezen? met toeren enzo?

voor de rest klasse gedaan ik doe het je niet na

nog ff wat ik heb boven nog een oude scanner liggen die heeft ook x en y als ik mij niet vergis als ik daar die motoren uithaal hoe kan ik ze dan besturen op de cm pricies?

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2005 23:15 ]

Verwijderd

Meeste scanners hebben alleen een richting. De beeldsensor is net zo breed als het glas. Waar je nog naar zou kunnen kijken is naar een oude deskjet printer of een echte oude matrix printer. Daar zitten meestal wel echt een X en een Y asmotoren in :-)

Verwijderd

oke bedankt en dan nog wat is er wel software voor het besturen van zo'n printer bijvoorbeeld via windows ofzo want linux ofzo heb ik niet

• rooiekool
en kijk op
http://cstep.luberth.com/

ok, je wordt maf van de popups, marquees en opmaak, maar het is een goed startpunt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dit idd gemaakt om de stukken van m'n robot uit te frezen, en nee het stond niet in de eindwerkbeschrijving :)

Maar alles met de hand snijden en uitvijlen en dremelen en.... Ik zou meer tijd verliezen daaraan dan deze machine te maken, en ik kan het nadien nog voor andere dingen gebruiken ook uiteraard ;)

Wat betreft het frezen, zoals ik al zei heeft de Z-as nog wat problemen qua "buiggevoeligheid" en moet ik daar nog een oplossing voor vinden, maar voor het frezen van de plastic stukken is dit geen enkel probleem, het is alleen een probleem voor het frezen van bv printplaten (omdat ik hiervoor een dremel gebruik, deze heeft zowieso al veel speling op z'n lagers).

Qua software zie idd bovenstaande links, of http://www.cnczone.com/forums

• DP Kunst
k ben ook eens begonnen, zonder tekening of iets, gewoon voor de lol. het bouwen zal nog neit zo'n probleem zijn, maar het aansturen strax... :?

Afbeeldingslocatie: http://freepgs.com/daniel_kunst/frees01.jpg

de stappenmotoren. waarschijnlijk worden het de 3 met een gewoon tandwiel eraan. ze zijn allemaal 7,5º/stap en willen graag 24 volt hebben.

Afbeeldingslocatie: http://freepgs.com/daniel_kunst/frees02.jpg

de X as (of Y, hoe je t ziet). gesloopt uit een oude printer. hij glijd aan de voorkant over die staaf heen en aan de achterkant komen 2 wieltjes door een U balkje te lopen.

Afbeeldingslocatie: http://freepgs.com/daniel_kunst/frees03.jpg

de Z as. k ga strax denk ik gebruik maken van mn dremel met die flexibele as. die past er precies op. hij hoeft niets zwaars te doen, waarschijnlijk een btj printplaatjes frezen en eventueel wat plastic.

Afbeeldingslocatie: http://freepgs.com/daniel_kunst/frees04.jpg

en de Z as zoals ie gemonteerd gaat worden op de andere as. voor de laatste moet k alleen nog even een paar lade gelijders zien te vinden.

• rooiekool
Beste Z-as!!! Slag van 10cm lijkt mij al ruim voldoende, zoniet overkill. Begin ziet er goed uit. Let wel op stevigheid van het geheel. De eigen massa kan ook mee gaan tellen.

Sommige van die motoren komen me bekend voor :p Heb zelf namelijk ook al menig printertje uitgekleed, en ja, daar komen mooie dingen uit als stappers, snaren, geleidingen, en in de nieuwere servo's en encoders. (vergeet je tandwieltjes niet te bewaren!!). Probeer in het vervolg je draadjes aan je steppers zo lang mogelijk te houden. Die ene onderaan ga je spijt van krijgen!!

Hoe groot gaat het bereik ongeveer worden zoals het er nu uit ziet?

Zelf zit ik ook een beetje met de aansturing. Bij conrad kan ik namelijk geen stappenmotor-ic's vinden, zoals hierboven genoemd (L296 of allegro 5804). Kan iemand misschien tippen? Anders moet ik pics hiervoor gaan misbruiken. (step-dir input dus)

• DP Kunst
jah, bij die Z-as moet ook nog een stukje af, maar k had ff geen zin om de haakse slijper erbij te pakken. die dingen krijg je namelijk niet zo makkelijk door, zijn van die haakjes waar ze in winkels de spullen aan ophange :P

tandwieltjes heb k ook nog bijna allemaal ;)

en die draadjes, tsjah, dat komt zo. k had eens een oude printer gesloopt, en die motoren eruit gehaald. maar ik had toen nog geen enkel idee wat een stappenmotor was, want k dacht dat motoren altijd maar 2 draadjes hadden :P . en toen had k eens een draadje nodig, hop, eraf geknipt. dus nou hebben die 2 motortjes wat kortere draadjes....

owjah, de as waar dat stukje nu overheen gaat wordt 40 cm, dus ongeveer 30 cm breedte kan die hebben. lengte moet k nog ff kijke...
Z-as wordt maar 4 cm, meer heb ik neit nodig om een btj te tekenen of printplaatjes te graferen ;)

[ Voor 17% gewijzigd door DP Kunst op 28-12-2005 13:53 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:43
rooiekool schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 22:14:
Probeer in het vervolg je draadjes aan je steppers zo lang mogelijk te houden. Die ene onderaan ga je spijt van krijgen!!
Men neme wat nieuwe gekleurde draadjes, schuift er wat krimpkous over, soldeert de nieuwe draden over de oude, en krimpt de soldering netjes weg. Zo kan je je nieuwe draden heel goed wegwerken in je ontwerp, en zijn ze exact de gewenste lengte...en als je een motor kapot doet heb je snel een nieuwe erin gesoldeerd....
Dat is dus nog zo'n ramp niet lijkt me.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02:42
respect kerel! vet gedaan!

• Koenzie

Koenzie

Never leave, just go

Misschien kan iemand posten uit welke printers hij welke motoren heeft gesloopt, altijd handig als je nog geen oude printer hebt staan

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 14:23

Atmoz

Techno!!

Wow 8)

Echt super gemaakt. Prachtig om het in werking te zien. Gewoonweg fantastisch _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
Mooi zo!!
Hoop dat er nog meer mensen zullen gedreven zijn om daadwerkelijk iets ineen te steken :P

Wat je motoren betreft, geen probleem qua draadjes.. heb hetzelfde voor, gewoon draad op solderen...

Iemand vroeg achter de step/direction drivers..
Bij Farnell bv kan je makkelijk aan de L297 komen (das een soort van step/direction decoder) en ook aan de L298 (das dan de dubbele H-brug driver).
Bij je lokale elektronicaboer zou je deze ook moeten kunnen krijgen.
Allegro is al wat moeilijker aan te raken (allicht hier toch), mss bij conrad?

/edit, mijn motoren komen uit een industriele plotter maar kan je helaas niet vertellen wat voor een, maat van me heeft die op zijn werk uit elkaar gehaald.
Heb wel gisteren net nog een laserprinter/copier gesloopt, maar daar zaten enkel grote 7,5°/step motoren in en heb 1,8 nodig.. dus heb er dan maar 1 besteld bij farnell..

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2005 11:32 ]

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
_/-\o_ Niet voor de software, maar voor het forum. Ik werk als CNC frezer, en het is altijd handig om eens wat informatie bij andere collega's in te winnen!

Mn 3D printer blogje..

• DP Kunst
zow, de Z-as is wel redelijk af. de te lange staafjes afgezaagd ;) . alleen nog even een stappenmotor erop zetten, en 2 contactjes als het gevalletje boven of onder niet meer verder kan. het geheel gaat best wel soepel, ik moest moeite doen om m in de stand te zetten zoals op de foto :9

Afbeeldingslocatie: http://freepgs.com/daniel_kunst/frees05.jpg

• pcnerd
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-04-2022

pcnerd

Jump!

ziet er leuk uit, ik heb ook nog een zooitje mooie stappenmotoren liggen, en m'n vader nog een oude bovenfrees, mischien een leuk ideetje, ik denk alleen dat ik voor het draadstang-systeem ga, dat is voor mij iets naukeuriger en makkelijker(heb al eerder zoiets gebakken) moet alleen nog ff knoeien met de aansturing, maar ik denk dat ik met een pic16f628a al een heel eind kom (hoop ik), ik kan alleen niet uit dit topic opmaken welk programma je gebruikt, of heb ik er overheen gelezen?

//edit: trouwens, welke poorten en electronica heb jij gebruikt voor je aansturing?

[ Voor 9% gewijzigd door pcnerd op 28-12-2005 18:22 ]

Take a parachute, and jump!

• DP Kunst
ik heb nog geen aandrijving, en nog geen programma om het aan te sturen :P
dat komt strax allemaal wel als het ding in elkaar zit. dan kun je meteen zien of het werkt...

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-11 13:38
Verwijderd schreef op woensdag 21 december 2005 @ 17:48:

Edit: iemand vroeg nog de prijs, ff over het hoofd gekeken.. Tot nu toe in totaal een 55-tal euro's.. waarvan 20 voor de bovenfrees, 8.50 voor de frees zelf, en 5.30 voor twee freesjes voor de dremel...
Heb je iets meer informatie over de controller printjes?
Hoe duur zijn die geworden?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• pcnerd

pcnerd

Jump!

fftjes mijn stappenmotoren erbij gezocht, bestaande uit:

1:
23volts
50ohm spoel
symb40-4814-a
9h-12
fuji electrochemical co.
geen plaatje bij kunnen vinden, zal zometeen ff de camera van m'n pa opzoeken.

2:
malaysia
[m]42s1n15dcnz
85ohm spoel
4018mb
geen voltage e.d. :(
ookgeen plaatje bij :(

nr3:
do5037b05
84300-1015
da's het enige :(

nr4:
12v
1A
1,32ohm spoel
400s/r(iets te maken met graden?)
b51090mz
xotts valley.ca

nr5:
j81a33ct
ook het enige

fotootje:
http://pcnerd.clawz.com/alle5.jpg
die allerbovenste zwarte is nr 4.
dan gewoon van boven naar beneden een horizontale lijn trekken, welke je het eerste tegenkomt:
nr2, nr5(links), nr3(rechts), nr1.

mischien dat iemand iets van deze dingen afweet/hoe ik erachter kan komen hoeveel graden een stap heeft.

[ Voor 9% gewijzigd door pcnerd op 30-12-2005 11:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
ice-T schreef op donderdag 29 december 2005 @ 19:28:
[...]

Heb je iets meer informatie over de controller printjes?
Hoe duur zijn die geworden?
de printen zelf hebben me iets van een 7 euro gekost, op school laten ontwikkelen.
De componenten die erop staan heb ik grotendeels van wat ik nog had liggen of uit oude video's ed.
De enige componenten die ik niet had waren de L298 en L297, en zijn ook het duurste...L297 bij farnell is iets van een 14 euro als ik me niet vergis :o
Nuja,voor mij waren ze gratis :P

@Pcnerd: veel succes met datasheets vinden van je motoren.. das namelijk nagenoeg onmogelijk :+

Sommige motoren vind je wel iets van, bv die van 1A zal je wel ergens vermeld zien staan.

• pcnerd

pcnerd

Jump!

hmm, ok, ik heb de l297 al, nouja 1, je hebt er 3 nodig toch?
moet alleen nog de l298 hebben, kost iets van 7 euro, de l297 9 euro.

• bonus
  • Laatst online: 19-10 23:09

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

Briljant dit soort projecten, gewoon tegen de stroom en vaak beter weten in.
Ik hou deze in de gaten.
Filpje is echt gaaf, suc6 ermee.

Ik zou het een met een dremel en piepschuim gaan proberen, ik ben erg
benieuwed wat voor 3d sculptuur hieruit komt :)

Atari 4 ff'r 😊

• pcnerd

pcnerd

Jump!

ik heb net ff een mailtje gestuurd naar de fabriaknt van idd die zwarte stappenmotor, van een andere hadi k het ook gevonden, maar dat mailsysteem werkte niet, en die andere moet ik nog doen(niet veel zin in, is rotwerk).
maar ik vraag me af hoe groot mijn motoren minstens moeten zijn, ik weet namelijk niet of ze sterk genoeg zijn om draadstangen aan te sturen, ik wil graag met draadstangen werken omdat deze preciezer zijn, en ik die riempjes e.d. niet meer heb. mischien nog ff een oude printer opsnuffelen ergens.

Pagina: 1