Campusnet Maastricht: nu ook Fair-Use Policy.

Pagina: 1
Acties:

• Mas-
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-07-2024

Mas-

Alsof het niets kost!

Topicstarter
Ook wij hier in huis hebben nu al een jaar of twee internet via de Universiteit Maastricht. Inderdaad, ze zijn enorm lomp met hun feedback en service, er zijn periodes dat het er ieder uur uit ligt of dat je 's avonds niet meer dan 300kb/sec downloaden kan, maar over het algemeen had je voor weinig geld een prima verbinding : weliswaar maar 16kb/sec upstream, maar wel een respectabele 950kb/sec downstream (zoals van de unimaas nieuwsserver 8) ), en dat voor een eurotje of 25 per maand.

Daar is echter per 15 december verandering in gekomen. Blijkbaar werd er toch echt teveel gebruik gemaakt van de verbinding, of de hoeveelheid gebruikers nam toe, dat is verder onduidelijk, maar de performance van het netwerk was inderdaad in de avonduren weer eens vrij slecht. Gelukkig wist de servicedesk een oplossing, namelijk een fair-use policy.
Nu zal menig internetgebruiker al kippenvel krijgen bij het horen van deze term, zo ook mijn huisgenoten en ik. En inderdaad, onze vermoedens kwamen uit: ze voorkwamen de dalen in preformance (200/300kb/sec op slechte momenten) door op iedere netwerkverbinding een limiet te stellen van 350kb/sec.

Mijn huisgenoten en ik waren hier op zijn zachts gezegd niet helemaal tevreden mee. Nu zul je misschien zeggen dat zolang je geen stapels DVD's wilt downloaden voor een beetje normaal surfen 350kb/sec ook wel genoeg zal zijn, maar bedenk dan wel dat deze verbinding (350down,16 up) bedoelt is voor vier mensen. Bepaalt geen vetpot, want er is hier weliswaar geen sprake van mega-nerds, maar we zijn wel mensen die toch over het algemeen flink gebruik maken van al het goede dat internet te bieden heeft (denk aan films,muziek en af en toe een spelletje). En dat kan dus echt niet met vier man op een verbinding als dit.

Persoonlijk doet dit alles mij heel raar aan. Om onverklaarde redenen kan het universiteitsnetwerk niet meer aan de vraag voldoen. Te veel nieuwe abbonees aangesloten, misschien? Resultaat is in ieder geval dat ze niet meer de diensten leveren die ze ons, de gebruiker, contractueel beloofd heeft. Dit lossen ze dan op door lomp minder te gaan leveren voor hetzelfde geld?

Om een lang verhaal kort te maken, zit ik met een aantal vragen. In de eerste plaats, zijn er andere tweakers die ook op het universiteitsnetwerk van Maastricht zitten en misschien meer weten over de achterliggende gedachte van deze rare maatregel? In de tweede plaats, kunnnen ze dit zomaar maken (de snelheid van de verbinding halveren, voor dezelfde prijs)? Is dit een trend die ook bij andere providers optreed, of iets wat blijkbaar alleen het universiteitsnetwerk van Maastricht treft?

Maargoed, een deel van dit topic is natuurlijk een beetje persoonlijke frustratie over dit in mijn ogen rare beleid. Misschien interesseert dit hele gedoe je niet, en dan heb ik helaas je tijd verspilt. Sorrie dan.

PS. Ik heb al twee dagen geleden een nette e-mail gestuurd met daarin de vraag naar de achterliggende gedachte van deze hele maatregel, en of deze permanent is. Naast de ontvangstbevestiging niets meer van gehoord.

PPS. Ik krijg zojuist een email waarin ze fijntjes vermelden dat ze de downloadsnelheid per morgenochtend nog eens verlagen naar 250kb/sec, omdat hun netwerk ook 350kb/sec blijkbaar niet trekt. Woei.

Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines. Specs

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:47

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Hmm, dit is wel een heel rare soort van fair-use policy. Meestal houdt FUP toch in dat je kan downloaden wat je wilt, maar als je teveel download dat je dan een waarschuwing krijgt. Fair use heeft verder weinig te maken met voor iedereen de verbinding cappen lijkt mij.

Misschien overstappen? Bij wanadoo betaal je bv. 22.50 voor 20 Mbit. Is nog goedkoper en sneller ook :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Mas-

Mas-

Alsof het niets kost!

Topicstarter
offtopic:
[DFU]Gizmo?

Nou, de situatie is nog leuker. Aangezien we met acht mensen hier in huis wonen, hebben wij een maand of twee geleden een tweede verbinding genomen. Kosten: 130 euro. Nogal zuur om dan twee maanden later over te stappen en overnieuw aansluitkosten te betalen.
Bovendien is het zo dat het wel handig is om internet via de universiteit te hebben als je daar zelf ook studeert (naast de nieuwsgroep O-) ): op die manier hoef je niet naar een universiteitsgebouw om je punten te controleren en je in te schrijven voor allerlei vakken.

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-02 19:50

Floor-is

5.2

Zoek een provider met goede nieuwsgroepen. Ik weet niet hoe die van Unimaas is, maar iets zegt me dat die niet richting de 30 dagen retentie hebben op 10Mbit vrij te gebruiken traffic (8Threads) om maar eens een richting te noemen.

Ik twijfel zelf over wat ik in mijn nieuwe huis (feb/mrt) zal gaan doen, maar ik *moet* gewoon goed usenet hebben, anders kan ik niet meer relaxed *kuch* lezen *kuch* in mijn groepjes. O-)

Bericht hierboven

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dat is één van de redenen dat ik momenteel overstap van Demon naar Tweakdsl. Wanadoo is wel goedkoper, maar ik vind de site extreem irritant, kan niks makkelijk vinden over nieuwsgroepen etc.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Mas- schreef op woensdag 21 december 2005 @ 17:06:
Persoonlijk doet dit alles mij heel raar aan. Om onverklaarde redenen kan het universiteitsnetwerk niet meer aan de vraag voldoen. Te veel nieuwe abbonees aangesloten, misschien? Resultaat is in ieder geval dat ze niet meer de diensten leveren die ze ons, de gebruiker, contractueel beloofd heeft. Dit lossen ze dan op door lomp minder te gaan leveren voor hetzelfde geld?

Om een lang verhaal kort te maken, zit ik met een aantal vragen. In de eerste plaats, zijn er andere tweakers die ook op het universiteitsnetwerk van Maastricht zitten en misschien meer weten over de achterliggende gedachte van deze rare maatregel? In de tweede plaats, kunnnen ze dit zomaar maken (de snelheid van de verbinding halveren, voor dezelfde prijs)? Is dit een trend die ook bij andere providers optreed, of iets wat blijkbaar alleen het universiteitsnetwerk van Maastricht treft?
Wees maar blij dat je niet met 10+ studenten op een 10GB datalimiet zit, dan is het pas streng.

Normaal werken commerciële ISP's met 20:1 overboeking, 20x teveel klanten tov wat hun backbone aankan. Een kwart slaapt nog, de helft is niet thuis, de helft heeft z'n computer niet aan staan,... Wie wel online is, is maar bezig met te browsen, chatten, mailtjes zonder attachments te sturen,... Dat zijn de klanten waar elke ISP op wacht.

Backbones van netwerken geraken vol, zeker als ze studenten op een netwerk zetten. Deze krijgen eender welke netwerk wel vol en willen het zo goedkoop mogelijk krijgen. Telenet heeft z'n broek gebrand met Kotnet Leuven. Na verloop van tijd heeft men 4GB datalimiet per studentenaccount moeten toepassen.

Vroeg of laat trekken de studenten te hard aan het netwerk en men moet maatregelen treffen. Ik ben samen met een groep studenten bezig met zulke studentennetwerken te ontwerpen en we proberen deze problemen op een zo studentvriendelijk manier op te lossen. Datalimiet per account zou te lame zijn en snelheden per connectie beperken is de enige mogelijkheid? En in Maastricht trekt men dezelfde conclusie?

offtopic:
In mijn avatar zie je de eerste proeven van ons studentennetwerk.

[ Voor 3% gewijzigd door rapture op 22-12-2005 00:14 ]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

rapture schreef op donderdag 22 december 2005 @ 00:14:
[...]

Vroeg of laat trekken de studenten te hard aan het netwerk en men moet maatregelen treffen. Ik ben samen met een groep studenten bezig met zulke studentennetwerken te ontwerpen en we proberen deze problemen op een zo studentvriendelijk manier op te lossen. Datalimiet per account zou te lame zijn en snelheden per connectie beperken is de enige mogelijkheid?
Het lijkt me vrij simpel: maak geen studenten only netwerk! Met normale klanten erbij heb je veel meer budget om het netwerk te upgraden dan als je alleen studenten hebt die alles voltrekken. Een provider als Tweakdsl kan ook bestaan met snelle verbindingen zonder datalimiet, en tweakers zijn ook niet de meest rustige internetgebruikers.

• Mas-

Mas-

Alsof het niets kost!

Topicstarter
rapture schreef op donderdag 22 december 2005 @ 00:14:
[...]

Wees maar blij dat je niet met 10+ studenten op een 10GB datalimiet zit, dan is het pas streng.

Normaal werken commerciële ISP's met 20:1 overboeking, 20x teveel klanten tov wat hun backbone aankan. Een kwart slaapt nog, de helft is niet thuis, de helft heeft z'n computer niet aan staan,... Wie wel online is, is maar bezig met te browsen, chatten, mailtjes zonder attachments te sturen,... Dat zijn de klanten waar elke ISP op wacht.

Backbones van netwerken geraken vol, zeker als ze studenten op een netwerk zetten. Deze krijgen eender welke netwerk wel vol en willen het zo goedkoop mogelijk krijgen. Telenet heeft z'n broek gebrand met Kotnet Leuven. Na verloop van tijd heeft men 4GB datalimiet per studentenaccount moeten toepassen.

Vroeg of laat trekken de studenten te hard aan het netwerk en men moet maatregelen treffen. Ik ben samen met een groep studenten bezig met zulke studentennetwerken te ontwerpen en we proberen deze problemen op een zo studentvriendelijk manier op te lossen. Datalimiet per account zou te lame zijn en snelheden per connectie beperken is de enige mogelijkheid? En in Maastricht trekt men dezelfde conclusie?

offtopic:
In mijn avatar zie je de eerste proeven van ons studentennetwerk.
Inderdaad zullen studenten over het algemeen veel intensiever gebruik maken van het netwerk dan contactadvertentieplaatsende huisvrouwen, daar heb je gelijk in. Maar het vreemde is dat het netwerk al meerdere jaren student-georienteerd is, en dat het al die tijd dan wel niet perfect ging, maar wel goed.

Ik zal in ieder geval eens navraag doen bij wat juridisch onderlegde vrienden, want wat ik vooral schandalig vind is dat ze het als een donderslag bij heldere hemel invoeren, terwijl wij een paar maanden geleden nog een nieuwe verbinding afsloten - onder de voorwaarden die toen bekend waren, goede snelheid dus - voor een flink bedrag. Dit riekt naar een dusdanige verandering van de inhoud van de overeenkomst, dat die op zijn minst zonder kwalijke gevolgen meteen ontbonden kan worden.

En dat studentennetwerk van jou, dat komt vast niet hier in de buurt, zeker? :o

Verwijderd

Volgens mij komt het idee van de cap op de modems trouwens niet van de Servicedesk, maar van de Nutsbedrijven zelf.
en de kosten voor de nutsbedrijven op wiens netwerk wij zitten zal ook wel meevallen, gezien het feit dat de universiteit voor de servicedesk betaald, de webservers, de e-mail servers, enz.

je zou toch denken dat het instellen van een qos de overlast van die paar grootverbruikers zou moeten kunnen beperken. Ik bedoel, je moet nu hetzelfde downloaden maar je doet nu veel langer over.

En ik ben ook wel nieuwsgierig naar een manier om onder het contract uit te komen. Zeker omdat ze bij de servicedesk zeggen dat dit niet mogelijk is omdat in het contract staat dat er een minimale snelheid geboden wordt van 512/128 kbit/s

• itons
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
In Utrecht zijn ze ook wat strenger geworden, zit nu een datalimit van 100gb per week op mijn 100mbit :(

Ik zou je contract erop naslaan of deze verandering je niet de mogelijkheid geeft het op te zeggen en dan te kijken naar een ander type aansluiting. Met 8 man de aansluitkosten delen is toch niet echt een bedrag om wakker van te liggen lijkt me.

• Noedelsupke
  • Laatst online: 18-07-2023
JEZUS dit meen je niet :{

ik zit samen met mijn broer ook via campus op de kabel......mijn broer zit/zat op de uni en we delen dus de verbinding

maar downoaden is echt een ramp geworden de laatste tijd....zelfs met hun normale snelheid kon ik blij zijn als ik met shareaza bv de 10 kb/s haal....nu kan ik blij zijn met 1 kb/s!! (maar dat heeft meer met het :r programma te maken dan de verbinding denk ik)

normaal downloaden ging wel altijd lekker, via nieuwsgroepen ook....

ik wist dan ook niks van deze snelheids verlaging, omdat mn broer zn uni mail nooit checkt |:(

en jij noemt hun nieuwsserver?is dat een leuke server dan om te downloaden e.d.? nooit geweten dat ze uberhaupt een nieuwsserver hadden :o

maargoed die nieuwe snelheid is met 1 gebruiker nog wel te doen.....maar als je de verbinding deelt )zeker met 4 personen) is dit in deze tijd toch best wel een trieste snelheid geworden, sowieso de upload is bijna middeleeuws zeker voor een campus netwerk die normaal juist de eersten zijn die snelheid verhogingen doorvoeren

bij maasttricht lijkt dat dus omgekeerd te gaan :(

[ Voor 7% gewijzigd door Noedelsupke op 22-12-2005 02:14 ]

PIII 800@804 Mhz

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Mas- schreef op donderdag 22 december 2005 @ 00:29:
Inderdaad zullen studenten over het algemeen veel intensiever gebruik maken van het netwerk dan contactadvertentieplaatsende huisvrouwen, daar heb je gelijk in. Maar het vreemde is dat het netwerk al meerdere jaren student-georienteerd is, en dat het al die tijd dan wel niet perfect ging, maar wel goed.
Studenten willen snelheid en zo weinig mogelijk betalen, vandaar dat die snelheden niet zo betrouwbaar zijn. Vooral de verbinding van de backbone naar het Internet is te traag. Bij ons op de hoge school hebben ze Gigabit-backbone en er komt binnenkort zelfs een Gigabit-glasvezel tussen 2 departementen, maar hun Internet-verbinding blijft maar 15Mbps voor 1000+ IT-studenten. Vandaar dat de nieuwsgroepen snel kan gaan, terwijl de rest traag is.
En dat studentennetwerk van jou, dat komt vast niet hier in de buurt, zeker? :o
Nee, het is netwerk in België. We zitten in de ontwerp/researchfase, technische kant is geen probleem, maar commercie, PR, politiek, lobby'en bij stadsbestuur,... is wat anders.

We willen graag studentenkoten doorverbinden op een zo'n goedkoop mogelijke manier, dus UTP-kabels voor de koten naast elkaar en WiFi voor langere afstandsverbindingen. Er zal in elk kot een router staan en het netwerk is een soort grote lanparty tussen de studentenkoten. Zo kunnen studenten gemakkelijk bv grote Photoshop/illustrator bestanden uitwisselen, gamen met lage pings, voice-over-ip tussen studenten, streaming-radio's relayen,...

Over netwerkkabels kunnen we tot 90Mbps (gemeten) en over WiFi tot 14Mbps (gemeten) halen. Het lijkt niet zo snel, maar het blijft nog altijd beter dan 192Kbps upload van ISP's of 10GB datalimieten.

Internet is pas in latere stadium haalbaar, eerst een betrouwbaar netwerk, want we gaan Internet-aansluitingen moeten verdelen om de kosten laag te houden.

[ Voor 48% gewijzigd door rapture op 22-12-2005 03:00 ]

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
350KB/s is 30GB per dag ofwel 900GB per maand. Ik zie niet waar jij een probleem ziet....

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
de snelheidslimitering is gewoon crappy. Zou hier ook niet op 350 kbyte gecapped willen worden. Of op 10 mbit oid. Als je een beetje lijn hebt liggen wil je die gebruiken. Universiteitsnetwerken zijn daarin heerlijk. Even snel iets heen en weer slingeren naar een studiegenoot, ook al is het een projectfile met bestanden van driehonderd meg per stuk, is in een poep en een zucht gebeurd. Als ze dan je lijn gaan cappen is dat enorm niet-tof.

• tim_heijt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-02 21:49
Zoals velen al zeggen, de Fair Use Policy, die is ingesteld mag/kan helemaal niet zo genoemd worden. Ze zeggen nu deze Fair Use Policy te hebben ingesteld. Hoe moet ik een Fair Use Policy zien qua bandbreedte betreft? Fair Use Policy gaat meestal over datalimieten, niet over snelheid. Volgens mij noemt Campus@Maastricht Fair Use Policy gewoon de overboekings waarde opvoeren naar 200:1 ofzo!? Ik persoonlijk dacht dat het met de snelheid de laatste tijd juist wel weer snor zat, vaak 's avonds boven de 700 kb/s, dan hoor je mij echt niet klagen voor de €4,80 (mijn delen in de kosten) eraan betaal. Volgens mij is er altijd qua bandbreedte/overboeking Fair Use, dus het was er al. De snelheid wordt toch gewoon netjes gebalanced tussen de gebruikers die online zitten. In het mailtje van Unimaas stond iets in de richting van, de 1 download nu met 1000 kb/s terwijl de ander later op internet komt en daardoor met 100 kb/s download, dit gaan we rechttrekken met de Fair Use Policy. De dikste onzin die ik in mijn leven heb gehoord, wat ze mensen tegenwoordig wel niet allemaal wijs willen maken. Fair Use betekend nooit maar dan ook nooit een dikke limiet, die er nu dus wel ophangt. Misschien kunnen we actie ondernemen ofzo, petitie? Veel studenten, maar dan ook echt veel zitten zekers te weten op Campus aangesloten en zitten met het zelfde probleem als ons.

p.s. Wat is de naam van de Unimaas nieuwsserver? Ik download al wel altijd via news.surfnet.nl en news.tudelft.nl. Is Unimaas aparte server of gewoon andere naam voor zelfde server als surfnet?

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-02 21:09
Het is inderdaad vrij schraal..

- Je kan nu wel makkelijk je contract opzeggen. Ze hebben duidelijk de voorwaarden aangepast (zie de icts website, ze zeggen daar dat er snelheden gehaald kunnen worden van 8 MBit, nu dus niet meer). Opzeggen is dus wel degelijk mogelijk, om zo naar een andere provider over te stappen. Hun prijzen zijn al 5 jaar hetzelfde (ik was er als één van de eerste bij toen campus kwam), terwijl de snelheid juist achteruit gaat.. Bij de commerciëlen is dat natuurlijk juist omgekeerd.

- De nieuwsserver is volgens mij inderdaad die van surfnet (news.surfnet.nl of newstest.surfnet.nl). Deze heeft wel degelijk een zeer hoge snelheid (4 threads, 8-10 MBit), en de retentie is met een dag of 6-7 niet slecht.

- Om van de campus diensten gebruik te maken met een niet-campus abonnement kun je makkelijk de VPN-client installeren. Handleiding

- Meeste abonnementen hanteren geen of lage aansluitkosten zag ik gisteren...
HunterPro schreef op donderdag 22 december 2005 @ 04:08:
de snelheidslimitering is gewoon crappy. Zou hier ook niet op 350 kbyte gecapped willen worden. Of op 10 mbit oid. Als je een beetje lijn hebt liggen wil je die gebruiken. Universiteitsnetwerken zijn daarin heerlijk. Even snel iets heen en weer slingeren naar een studiegenoot, ook al is het een projectfile met bestanden van driehonderd meg per stuk, is in een poep en een zucht gebeurd. Als ze dan je lijn gaan cappen is dat enorm niet-tof.
Om dat te belemmeren hebben we al jaren een maximale 16 KB/s upload....

[ Voor 25% gewijzigd door StanTheMan op 22-12-2005 09:30 ]

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
rapture schreef op donderdag 22 december 2005 @ 02:44:
[...]
Studenten willen snelheid en zo weinig mogelijk betalen, vandaar dat die snelheden niet zo betrouwbaar zijn.
Als je de verbinding deelt met een X aantal personen blijven er belachelijk lage bedragen over. Ik denk dat niet veel studenten er wakker om kunnen liggen of ze nu 5 of 10 euro per maand moeten dokken. :o

🌞🍃

• Mas-

Mas-

Alsof het niets kost!

Topicstarter
StanTheMan schreef op donderdag 22 december 2005 @ 09:24:

- De nieuwsserver is volgens mij inderdaad die van surfnet (news.surfnet.nl of newstest.surfnet.nl). Deze heeft wel degelijk een zeer hoge snelheid (4 threads, 8-10 MBit), en de retentie is met een dag of 6-7 niet slecht.

- Om van de campus diensten gebruik te maken met een niet-campus abonnement kun je makkelijk de VPN-client installeren. Handleiding
Via die VPN client kun je vast niet gebruik van die nieuwsgroep maken O-) . Trouwens, volgens mij zouden ze de bandbreedte die verbruikt wordt door het netwerk flink kunnen verlagen door de stekker uit die hele nieuwsserver te halen. Of 'tellen' van de newsgroup gedownloade dingen niet, omdat ze niet via de backbone hoeven te gaan? Ik ben niet zo'n held in dat soort dingen.

Wat ik nog een fijne bonus vind op deze flinke snelheidsverlaging is het communicatief vermogen van de fijne mensen van de servicedesk. Probeer ze maar eens een e-mailtje te sturen, als je dan al wat terug krijgt is het een voorgeschreven geautomatiseerde reply.

Ik zou het waarderen als de Observant (de universiteits/studentenkrant) hier een vermelding van zou maken, dat levert toch altijd weer leuke discussies op.

• tim_heijt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-02 21:49
Voor de duidelijkheid die newsserver staat echt niet in Maastricht, maar volgens mij in Amsterdam bij surfnet en je kan op die van tudelft. Ook gaat het ze duidelijk om de bandbreedte en niet om het aantal GB dat wordt gedownload, je kan immers nog steeds even veel downloaden alleen veel langzamer.

• scim
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-12-2025

scim

Nani?

Ben ik blij dat ik in mijn huis een eigen adsl lijn aangevraagd heb >:)
We zaten met 9 man op zo'n lijn en CS'en zat er dus echt niet in, zelfs niet als iedereen weg was. Nu zit ik heerlijk met Demon 2 mbit, snelle nieuwsserver, lage ping en vanaf nu dus gelijke download.

Het is zeer lullig, ik snap sowieso niet waarom Maastricht nog geen degelijk studentennetwerk gelegd heeft naar de grotere studentenhuizen. Sowieso zijn ze daar erg vreemd bezig, aangezien ze al 2 of 3 jaar beloven dat ze ADSL mogelijkheden aan het onderzoeken zijn.
Maarja 10 mbit down voor een prikkie gaat nu eenmaal kosten opleveren, zeker nu meer en meer mensen hun weg naar de "goods" gevonden hebben met bittorrent en de 20.000 usenet guides die iedere maand in de Computer Idee, PCM, C!T etc. staan.
Pagina: 1