[Thompson] Modem loopt snel vol

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:34

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Ik heb een irritant probleem. Ik was via een torrent-client Linux-distributie's aan het downloaden. Nou wil het geval alleen dat mijn modem ongeveer na 10 minuten op 400 kb/s downloaden helemaal vol is. Je ziet de meter in Azureus (programma wat ik gebruik ) teruglopen naar 31 B/s, en vervolgens nokt ook MSN ermee. Webpagina's crashen e.d..

In eerste instantie dacht ik nog dat het mijn router was (Edimax) omdat daar al een hoop GOT-topics aan besteed zijn, alleen doet deze zijn werk prima. Er is geen ander apparaat wrkzaam op het netwerk, en als ik mijn client niet aanzet moet ik het modem hoogstens 1 keer per maand een reset geven. Ik heb een google-search en een Got-search gedaan om te kijken of anderen hier een oplossing voor hebben, maar dat mocht niets baten.

Uiteraard kan ik mijn distro's van de betreffende site ook via FTP of HTTP binnen trekken, alleen gaat het via torrent-files in mijn geval een stuk sneller (45 kb/s via ftp, en 400 kb/s via torrents). Ik vroeg me alleen af of het mogelijk was om dit soort problemen ook op te lossen.

Informatie over hardware:
- Thompson TCM390 (modem)
- Edimax WDC (nogiets) ( router)
- Gewone UTP-bekabeling

Ik heb het chello classic abbo, dus geen datalimiet oid. In Azureus sta ik als 60 kb/s up en max 500 kb/s down ingesteld. Als ik dit verander in b.v. 200 kb/s down dan loopt het modem nog steeds vast, alleen ongeveer 20 minuten later.

Wie o wie heeft er een suggestie ?

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

• sPENKMAN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-01 20:45
Je modem/router kan de grote hoeveelheden connecties niet aan. Doe maar eens: start -> uitvoeren -> cmd.exe en dan in het nieuwe venster "netstat -a", wat je dan ziet zijn de verbindingen die op dat moment actief via je modem/router lopen :)

Oplossing zou het verlagen van de maximum aantal connectie's in je bittorrent client of het aanschaffen van een modem/router die wel heel veel connecties aankan.

[ Voor 39% gewijzigd door sPENKMAN op 21-12-2005 15:30 . Reden: even oplossing bijgevoegd ]

Eve char: Warock <TEST>

• Orion84
  • Laatst online: 25-04 20:19

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Hoe weet je zo zeker dat het niet aan je router ligt? Dat is namelijk het enige apparaat in je netwerk wat echt iets met connecties doet, voor je modem maakt het volgens mij niks uit of je veel connecties hebt of niet die werkt namelijk op een heel andere laag.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
@sPENKMAN :
Ik heb het bnet geprobeerd, ik kijk welke resultaten naar voor komen. Bedankt voor de tip iig.

@Orion84:
Redelijk simpel. Als het geheel volgelopen is, kan ik nog steeds het netwerk intern gebruiken. Bestanden uitwisselen via PC's intern bijvoorbeeld. Eveneens lost alleen de router resetten niets op, maar alleen het modem resetten verhelpt het probleem wel.

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11-2025
Orion84 schreef op woensdag 21 december 2005 @ 15:33:
Hoe weet je zo zeker dat het niet aan je router ligt? Dat is namelijk het enige apparaat in je netwerk wat echt iets met connecties doet, voor je modem maakt het volgens mij niks uit of je veel connecties hebt of niet die werkt namelijk op een heel andere laag.
Idd, je router moet het LAN verkeer vertalen naar WAN verkeer waardoor deze nog wel eens wat te verduren krijgt. Je kabel modem zelf krijgt veel minder te verwerken. Ik zou toch nog eens kijken naar je router, grote kans dat ie het verkeer gewoon niet aankan. Je zal dus of het max aantal connecties moeten verlagen of een andere router.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Khaine666 schreef op woensdag 21 december 2005 @ 15:36:
@sPENKMAN :
Ik heb het bnet geprobeerd, ik kijk welke resultaten naar voor komen. Bedankt voor de tip iig.

@Orion84:
Redelijk simpel. Als het geheel volgelopen is, kan ik nog steeds het netwerk intern gebruiken. Bestanden uitwisselen via PC's intern bijvoorbeeld. Eveneens lost alleen de router resetten niets op, maar alleen het modem resetten verhelpt het probleem wel.
Dat zegt niet zo veel, het is juist het stuk van je router dat de verbinding naar buiten verzorgt dat crasht. De interne verbinding wordt volledig afgehandeld door de ingebouwde switch die redelijk lost staat van de rest. Je zou dit evt kunnen testen door je pc rechstreeks aan het modem te hangen. Ik verwacht dat het probleem dan opgelost is.

Wel vreemd trouwens dat je router resetten niet helpt.

[ Voor 11% gewijzigd door Orion84 op 21-12-2005 15:42 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Orion84 schreef op woensdag 21 december 2005 @ 15:41:
[...]

Dat zegt niet zo veel, het is juist het stuk van je router dat de verbinding naar buiten verzorgt dat crasht. Je zou dit evt kunnen testen door je pc rechstreeks aan het modem te hangen. Ik verwacht dat het probleem dan opgelost is.
Ik zal dit zo snel mogelijk eens proberen. Ik test momenteel of het aantal connecties verlagen ook wil helpen, en tot zover kan ik nog gewoon dingen doen.

En als je gelijkt mocht hebben, dan wordt het een nieuwe router kopen.

• Opdreef
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-04 11:46
probeer het eens met een software router... kun je kijken of het dan nog volloopt... loopt het niet vol is het je router;)

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:31

Reinier

\o/

Als je wilt Googlen helpt het om op Thomson te zoeken i.p.v. op Thompson ;)

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Khaine666 schreef op woensdag 21 december 2005 @ 15:43:
[...]

Ik zal dit zo snel mogelijk eens proberen. Ik test momenteel of het aantal connecties verlagen ook wil helpen, en tot zover kan ik nog gewoon dingen doen.

En als je gelijkt mocht hebben, dan wordt het een nieuwe router kopen.
Haal je met die settings wel dezelfde snelheid? Want als het al aan je modem ligt zou het in ieder geva niks uit moeten maken hoeveel connecties het zijn, enkel de hoeveelheid data die verstuurd moet worden zou evt. voor problemen kunnen zorgen, maar in dat geval is je modem wel ernstig brak, want hij moet de max snelheid van je kabel verbinding natuurlijk makkelijk aan kunnen.

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
doesburg schreef op woensdag 21 december 2005 @ 15:43:
probeer het eens met een software router... kun je kijken of het dan nog volloopt... loopt het niet vol is het je router;)
Ik neem aan dat je met software-router een aparte oude PC bedoelt met b.v. monowall erop ? Ik beschik helaas niet over een dergelijke bak die ik zo kan aansluiten en als server kan gebruiken.

@ Orion84:
Het modem resetten is het enige wat helpt, vandaar dat ik de router had uitgesloten.
[edit]

@Orion84 2e reactie:
Jah momenteel haal ik dezelfde snelheid nagenoeg met verlaagd aantal connecties. Ik kan dit echter niet 100% bevestigen omdat er al 1 CD klaar is, dus de totale snelheid is wel minder geworden. De overige torrents (cd2 en 3) draaien tesamen op ongeveer 2/3 v/d snelheid, dus ik ga ervan uit dat de snelheden ongeveer gelijk zullen zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door Khaine op 21-12-2005 15:48 ]

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Khaine666 schreef op woensdag 21 december 2005 @ 15:46:
[...]

Ik neem aan dat je met software-router een aparte oude PC bedoelt met b.v. monowall erop ? Ik beschik helaas niet over een dergelijke bak die ik zo kan aansluiten en als server kan gebruiken.

@ Orion84:
Het modem resetten is het enige wat helpt, vandaar dat ik de router had uitgesloten.
Mja, het kan best zijn dat de router merkt dat hij zijn verbinding met buiten verliest en daarom de volgelopen tabel met connecties leeggooit waardoor het weer werkt. Waarom een reset van de router niet werkt is me echter wel een raadsel.

• Opdreef
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-04 11:46
Khaine666 schreef op woensdag 21 december 2005 @ 15:46:
[...]

@ Orion84:
[edit]

@Orion84 2e reactie:
Jah momenteel haal ik dezelfde snelheid nagenoeg met verlaagd aantal connecties. Ik kan dit echter niet 100% bevestigen omdat er al 1 CD klaar is, dus de totale snelheid is wel minder geworden. De overige torrents (cd2 en 3) draaien tesamen op ongeveer 2/3 v/d snelheid, dus ik ga ervan uit dat de snelheden ongeveer gelijk zullen zijn.
misschien is het mogelijk de bak waarop je download als router te gebruiken, ik weet niet zeker of het mogelijk is... maar het lijkt me aannemelijk

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
@doesburg:
Ik ga eens op zoek of iets dergelijks mogelijk is. Ook zal ik vanavond eens mijn router tussen de set-up vandaan halen en zien of die nog voor problemen zorgt.

Ik kom hier zo snel mogelijk weer op terug met de resultaten van de voorstellen. Bedankt tot zover iig !

Verwijderd

Ik heb precies hetzelfde probleem. (alleen dan zonder router) Ik kan maar 1 torrent tegelijk downloaden dan gaat het goed maar zodra ik 2-3 torrents ga downloaden loopt ie bij mij ook vast,heb al van alles geprobeert maar ik kwam er ook niet uit. Totdat ik maar 1 constant ging downloaden, en toen was/is het goed.o btw ik heb abc,en ook een thomson modem maar draai geen linux maar xp maar het komt op hetzelfde neer wat betreft het downloaden.(heb ook UPC gebeld en de helpdesk zei ook al dit alleen maar gebeurt bij torrents en bij de thompson modems :? 8)7 en het klopt dat het modem vol loopt.)
Verder had ie er geen verklaring voor hoe dit kon ???.Kan beter een Motorola modem hebben dan is er niks aan de hand (een vriend van mij heeft er nooit problemen ermee en mijn broertje ook niet.alle twee een motorola modem )

• Tropos
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Ik heb geen flauw idee wat er van waar is, maar ik heb ergens op tweakers.net gelezen dat de bijgeleverde stroom-adapter van de Thomson niet voldoet. Gebruik van een andere stroom adapter zou dus het probleem oplossen.

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11-2025
Tropos schreef op donderdag 22 december 2005 @ 02:32:
Ik heb geen flauw idee wat er van waar is, maar ik heb ergens op tweakers.net gelezen dat de bijgeleverde stroom-adapter van de Thomson niet voldoet. Gebruik van een andere stroom adapter zou dus het probleem oplossen.
Ik vind dat wat moeilijk om te geloven, omdat ik ook een Thomson kabel modem gebruik en geen enkel probleem heb. Als ik problemen heb is het 9 van de 10 keer omdat Chello plat ligt. Misschien een aantal adapters die een productiefout bevatten. Dit soort problemen liggen heeel vaak aan de routers die simpelweg het aantal P2P connecties niet aankunnen, en kuren gaan vertonen. Ik zelf gebruik een ASUS WL-500G, en zit met bittorrent af en toe op de 8 a 900KB/s downstream zonder problemen.

• PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
ik heb geen thompson modem maar een smc router die vastloopt met bittorent. Wat bij mij werkte was het maximaal aantal connecties van azureus lager zetten. Later ben ik overgestapt op bitcomet, waardoor me router vrijwel nooit vastloopt :)

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Kleine update:
De adapter is het sowieso niet. Dat is een ding wat vaststaat. En daarbij komt er nog iets mafs om de hoek zijlen, waardoor ik de draad helemaal kwijt ben :| :

Resetten van mijn router helpt niet.
Resetten van mijn modem helpt wel.
Connectie verbreken en weer maken helpt ook 8)7

Dus als ik bij netwerkinstellingen gewoon mijn lan-verbinding eruitknikker, en even later weer inschakel heb ik weer gewoon internet. Hierbij heb ik dus zowel modem als router niet aangeraakt. Ik snap het nu dus ook helemaal niet meer !

[edit]

Ik ga vandaag mijn PC direct op het modem aansluiten, om te kijken of het wil werken.

[ Voor 9% gewijzigd door Khaine op 22-12-2005 11:54 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Deze combinatie (Edimax router (hier:BR6104) + Thomson TCM390) heb ik ook en dit probleem ken ik.

Mijn conclusie tot nu toe is dat het bij mij iig de router is.

Als het fout gaat blijft de LAN kant van de router benaderbaar en geeft het aan verbinding verloren te hebben. Alleen reset van modem + router helpt dan.

Waarom router en niet modem? Simpel:
- met PC die torrents draait (ook Azureus trouwens) direct op modem geen probleem, zelfs op 80 connections
- met router ertussen rond de 40 connections al problemen met 1 PC erop
- met router ertussen soms problemen op 30 connections als huisgenoot WoW draait

Er doen veel verhalen de ronde over slechte voedingen bij Thomson modems. Vermoedelijk zit daar een kern van waarheid in en zijn er mensen bij wie een slechte voeding oorzaak is van de problemen, maar dat is bij mij iig niet het geval. TS, als je zelfde test doet als ik hierboven, dan weet je waar het aan ligt. Blijkt het met een enkele PC direct op de modem nog fout te gaan, dan is je modem brak en moet die (door UPC) vervangen worden. Maar ik zou op dit moment gewoon uitgaan van ranzige Edimaxje :z

* dion_b gaat dan ook binnenkort een P3 50% underclocken en als router inzetten om voor eens en altijd van dit gezeik af te zijn ;)

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 22-12-2005 11:59 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Khaine666 schreef op donderdag 22 december 2005 @ 11:54:
Kleine update:
De adapter is het sowieso niet. Dat is een ding wat vaststaat. En daarbij komt er nog iets mafs om de hoek zijlen, waardoor ik de draad helemaal kwijt ben :| :

Resetten van mijn router helpt niet.
Resetten van mijn modem helpt wel.
Connectie verbreken en weer maken helpt ook 8)7

Dus als ik bij netwerkinstellingen gewoon mijn lan-verbinding eruitknikker, en even later weer inschakel heb ik weer gewoon internet. Hierbij heb ik dus zowel modem als router niet aangeraakt. Ik snap het nu dus ook helemaal niet meer !

[edit]

Ik ga vandaag mijn PC direct op het modem aansluiten, om te kijken of het wil werken.
Tsja, ook als jij je verbinding verbreekt ziet de router dat en gooit ie de volgelopen tabel met jouw connecties leeg. Althans, dat is wat ik dan met een beetje logisch verstand als verklaring zou kunnen bedenken :P

• sPENKMAN
  • Laatst online: 30-01 20:45
dion_b schreef op donderdag 22 december 2005 @ 11:57:
-knip-
* dion_b gaat dan ook binnenkort een P3 50% underclocken en als router inzetten om voor eens en altijd van dit gezeik af te zijn ;)
En wat zul je genieten, voor mijn linux bakkie had ik dus ook echt altijd van dit soort problemen met mijn e-tech (adsl). Nu kan ik met een gerust hart een aantal duizende connecties open hebben zonder gemekker, heerlijk :)

Eve char: Warock <TEST>

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Thnx voor de handige post !

Ik heb zojuist geprobeerd om terwijl ik onder de douche stond, mijn pc direct aan mijn modem te knopen en alles voluit te zetten. 45 Minuten later was de snelheid nog constant, en nog altijd netwerkverkeer mogelijk. De post van Orion84 hierboven lijkt me ook erg waarschijnlijk.

Ik vermoed dus sterk dat het ook bij mij de edimax is! Ik kan alleen nog altijd niet begrijpen waarom het modem resetten wel zou helpen, en de router zelf resetten niet. Dit is ook niet eenmalig getest, maar minstens 3 keer.

Ik weet in ieder geval wat me te doen staat. Ik probeer ergens een PC goedkoop vandaan te scoren, en zal mijn edimaxje eens gaan vervangen. Als het goed is kan ik in het Non-windows OS forum nog wel terecht voor vragen over welke distro daar het meest geschikt voor is.

Iig bedankt voor de hulp mensen ! Ik zal hier nogmaals posten zodra er een vervanging bestaat!

• MrDrako
  • Laatst online: 17-04 08:38

MrDrako

nep ict'er

uhm lees www.chelloo.com forum eens, die thomson modems zijn pure rommel, de oplossing die zij aandragen is net doen alsof je modem kapot is, komen ze em vervangen, en kun je hopen dat je een andere krijgt.

want het is de modem die inderdaad vol loopt, niet de router, ik heb ook een thomson modem met chello classic, en daarna komt een win 2k3 server met 2 netwerkkaarten die met een switch de andere pc's van internet voorziet.

[ Voor 36% gewijzigd door MrDrako op 22-12-2005 13:17 ]

• HaaZ
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:36

HaaZ

Dat wel natuurlijk...

Khaine666 schreef op donderdag 22 december 2005 @ 13:07:
[...]

Ik heb zojuist geprobeerd om terwijl ik onder de douche stond, mijn pc direct aan mijn modem te knopen en alles voluit te zetten.
Opzich al heel erg knap trouwens.

Mijn vermoeden ligt meer in de combinatie Thomson<>aangesloten apparaat. Bepaalde routers geven problemen, maar er zijn ook mensen die een pc rechtstreeks aangesloten hebben, zonder router, en die hebben dezelfde problemen bij veel gelijktijdige connecties.

@marrumerkat:

Probeer eens of je hetzelfde probleem hebt wanneer je een andere netwerkkaart gebruikt (liefst van een ander merk dan de huidige). Ben benieuwd of dit werkt namelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door HaaZ op 22-12-2005 13:17 ]

Watch reality into the eyes. Dare to face it, walk towards it, through it and be curious to see what's behind it - HaaZ

• Pannenkoekkie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-03-2025

Pannenkoekkie

Sugar or Cheeze?

MrDrako schreef op donderdag 22 december 2005 @ 13:16:
uhm lees www.chelloo.com forum eens, die thomson modems zijn pure rommel, de oplossing die zij aandragen is net doen alsof je modem kapot is, komen ze em vervangen, en kun je hopen dat je een andere krijgt.

want het is de modem die inderdaad vol loopt, niet de router, ik heb ook een thomson modem met chello classic, en daarna komt een win 2k3 server met 2 netwerkkaarten die met een switch de andere pc's van internet voorziet.
Het is wel een feit dat Chelloo.com vol zit met pure Chello Bashers, die oogkleppen ophebben... Maar ondertussen te dom zijn om op te zeggen.

• blablable
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
Ligt niet aan je router maar aan windows xp sp2!!

Zie http://www.msfn.org/comments.php?shownews=9017

• MrDrako

MrDrako

nep ict'er

Pannenkoekkie schreef op donderdag 22 december 2005 @ 13:22:
[...]

Het is wel een feit dat Chelloo.com vol zit met pure Chello Bashers, die oogkleppen ophebben... Maar ondertussen te dom zijn om op te zeggen.
Dat is helemaal pure onzin wat je nu zegt. Waarom werkt het bij die chello bashers nadat ze een andere modem hebben gekregen dan wel?
Dat slaat nergens op aangezien de MODEM vast loopt, niet je pc. je kan je pc opnieuw starten zoveel je wilt, maar je krijgt je internet niet terug, pas na een power off/on van je modem kan je weer online.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MrDrako schreef op donderdag 22 december 2005 @ 13:16:

Euhm, leg mij dan eens uit waarom zowel de TS als ikzelf geen enkel probleem hebben als we een PC direct op die modem aansluiten, al gooien we het aantal connections 2x zo hoog als waarmee met de router problemen zijn :?

Het kan best zijn dat er brakke Thomson modems (of -modemvoedingen) zijn, maar noch Khaine666 noch ik lijkt pech te hebben zo eentje te hebben staan. Misschien heb jij die pech wel, maar dat spreekt onze brakke Edimaxen niet vrij...

Of wilde je beweren dat deze modems zodanig defect waren dat ze alleen verbindingen via een router saboteren? 8)7

Oslik blyat! Oslik!

• MrDrako

MrDrako

nep ict'er

ik zei alleen maar dat het WAARSCHIJNLIJK de modem was, de laatste reactie was meer ter verdediging en verduidelijking. Want het blijft een feit dat vrij veel mensen op chelloo.com na een ander merk modem gekregen te hebben, geen problemen meer hadden.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MrDrako schreef op donderdag 22 december 2005 @ 16:11:
ik zei alleen maar dat het WAARSCHIJNLIJK de modem was, de laatste reactie was meer ter verdediging en verduidelijking. Want het blijft een feit dat vrij veel mensen op chelloo.com na een ander merk modem gekregen te hebben, geen problemen meer hadden.
Feiten zijn merkwaardige dingen...

Logica:
Er zijn veel mensen die allergisch zijn voor druiven.

Ik en een ander voelen ons misselijk na drinken van veel wijn.

Dus zullen wij allergisch zijn voor druiven? Nee, we hebben gewoon teveel gezopen! :+

Zelfde verhaal als met die modems. Grap is dat ik nav mijn problemen gezocht heb op zowel de modems als de routers. Je vindt ongeacht provider en modemtype allerlei nare dingen over Edimax BR-6104 routers. Het blijft dus net zo goed een feit dat veel mensen na een andere router gebruikt te hebben, geen problemen meer hadden.

Leuk die twee 'feiten' over zowel modem als router. Wat doe je dan om te kijken wat in jouw geval het probleem veroorzaakt? Juist, je doet een experiment: zelfde modem, geen/andere router en zelfde router, geen/andere modem. Ik had alleen problemen met zelfde router ongeacht modem. Idem voor Khaine666 als ik het zo hoor.

Zou Khaine666 in dit geval geholpen zijn met een andere modem? Nee!

Sterker nog: door dit soort indianenverhalen ook te verspreiden in gevallen waarin overduidelijk de modem niet de schuldige is, maak je het alleen maar moeilijker voor mensen die WEL een brakke modem of voeding hebben om een oplossing te vinden. Want als een helpdesk tig calls binnenkrijgt van mensen die alleen maar elkaar napraten dat er iets mis mee zou zijn, worden op termijn meldingen van mensen die op een of ander forum (of dat nu chelloo.com of tweakers.net is) gelezen hebben dat er iets mis zou zijn met hun modem simpelweg genegeerd :o

En dat is dus knap naar voor mensen die wel een modemprobleem hebben :X

Kortom, denk na, draag constructief bij, maar ga niet modems afkraken in een geval waar de TS zelfs duidelijk modem uitgesloten heeft. Daarmee naai je alleen maar de mensen die echt een modemprobleem hebben...

[ Voor 56% gewijzigd door dion_b op 22-12-2005 18:01 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1