[excel] som met voorwaardelijk bereik

Pagina: 1
Acties:
  • 462 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• PeetR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09-2025
de Situatie

ik heb een excel bestand, welke oa gebruikt wordt voor budget-planning en begroting. Hierin staat in kolom A een hele lijst met datums (gewoon elke dag van het jaar), in kolom B bedragen etc.
Nu moeten deze bedragen per periode opgeteld worden. Dit is feitelijk niet zo moeilijk, ware het niet dat ik ditzelfde bestand als template voor volgende jaren wil gebruiken en de periodes nogal eens wisselen.
Ideaal zou dan ook zijn dat ik op een apart blad de begin en einddatum van een periode opgeef en dat excel die dan gebruikt om het optelbereik te bepalen.

het Probleem
Ik moet dus een formule zien te verzinnen welke het bereik (begin en eindcel van de optelling) kan afleiden uit datums uit 2 andere cellen. Hoe doe ik dat?

Ik heb al de complete help doorgespit en hier op GoT zitten zoeken, maar ik kan helaas niet op de juiste formule komen. Kan iemand mij een zetje in de goede richting geven met welke functie (of combinaties daarvan) dit op te lossen zou moeten zijn?

Your time as a student is the best time of your life

• rulus
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-09-2025
Als je iets kent van Visual Basic (Extra>Macro>Visual basic editor) kan je volgens mij je probleem met een relatief eenvoudige functie oplossen.

Heel veel uitleg hier.

• Glabbeek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-08 07:55

Glabbeek

Dat dus.

Het kan helemaal in functies. Ik ga er even van uit dat:
• alles op 1 sheet staat
• de kolom met datums op A1 start
• de kolom met getallen op B1 start
• de serie datums de naam 'data' heeft

Ten eerste moet je natuurlijk de begin- en einddatum opgeven. Laten we stellen dat de begindatum in E2 staat en en einddatum in E3. Dan is via MATCH te bepalen waar in de serie datums deze gevonden kunnen worden. Ik heb hiervoor in F2 =MATCH(E2;data) staan en in F3 =MATCH(E3;data). Aangezien de getallen die je nodig hebt in de B-kolom staan maak ik referenties naar de cel met het begin- en eindgetal. Hiervoor gebruik ik de CONCATENATE-functie. In G2 de begincel: =CONCATENATE("B";TEXT(F2;"#")) en in G3 de eindcel: =CONCATENATE("B";TEXT(F3;"#")). Nu heb je, welliswaar, textuele referenties naar de beginwaarde en de eindwaarde. Het mooie is dat je met INDIRECT hier echte referentie van kan maken, die je in de SUM-functie kan stoppen: =SUM(INDIRECT(G2):INDIRECT(G3))

Nog even voor de volledigheid, de complete, redelijk onleesbare, formule die alles in 1 keer doet:
code:
1
=SUM(INDIRECT(CONCATENATE("B";TEXT(MATCH(begindatum;data);"#"))):INDIRECT(CONCATENATE("B";TEXT(MATCH(einddatum;data);"#"))))

En zo is het maar net.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Wat is er mis met een voorwaardelijke som? Xl levert een wizardje mee, alleen dat ding wordt niet standaard geinstalleerd. Kijk even in de help onder voorwaardelijke som: daar staat het stap voor stap in beschreven. :)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• PeetR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09-2025
Is het niet zo dat de voorwaardelijk som getallen optelt die aan een bepaalde conditie voldoen? je bepaalt hiermee toch niet het bereik, maar filtert er een aantal cellen uit die die moet optellen? Of heb ik het dan verkeerd begrepen?

iig werkt de oplossing van glabbeek uitstekend. een paar kleine aanpassingen (regels opschuiven, want de lijst begint nou eenmaal niet bij rij1) en een vertaalslag naar het nederlands en het werkt perfect.

hartelijk dank voor de hulp _/-\o_

Your time as a student is the best time of your life