[2K3] IIS Load Balancing (Niet clustering)

Pagina: 1
Acties:

• Zoetjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-01-2024
Beste mede-tweakers,

Nu weet ik dat er vaker wordt gesproken over IIS en clustering. Mijn topic ligt hier niet ver van weg, maar is helaas niet het zelfde. In het kort, wat wil ik bereiken: meerdere webservers geloadbalanced.

Hoe zie ik dit voor me:
Afbeeldingslocatie: http://www.ppros.nl/temp/Omgeving.jpg

Wat draait waar:
  • De DL140's draaien hierbij met Windows 2003 WebServer.
  • De DL360's draaien hierbij met Windows 2003 Std. Server als AD-modus-servers
  • Data moet via DFS beschikbaar worden gehouden.
Wat ik mij alleen afvraag; hoe zorg ik er voor dat de DL140's hun IIS config gelijk houden. Ik heb wel oplossingen voor Windows 2000/IIS5.0 gevonden. maar geen goede oplossingen voor 2003/IIS6.0. De twee dingen die ik gevonden heb:
  1. IISSync. Dit is niet geautomatiseerd. Dit lijkt me dan ook niet de "aangerade oplossing"
  2. MS Application Center. Ik vind dit alleen wel een *hele* dure oplossing...
Ik ben heel benieuwd naar jullie reactie.

Groeten,
Zoetjuh

[ Voor 3% gewijzigd door Zoetjuh op 21-12-2005 15:17 ]

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-02 18:06
Ik heb geen idee waarom je het synchroniseren van je server config niet handmatig of met ISSync zou kunnen doen, je kunt je servers toch één voor één tijdelijk uit je NLB halen. Ik neem aan dat je configuratie niet regelmatig wijzigd. Misschien is het heel belangrijk dat al je servers altijd online zijn, maar dan is de enige mogelijkheid Application Center.

[ Voor 11% gewijzigd door Abom op 21-12-2005 16:28 ]

• Zoetjuh
Het gaat om een wijziging of vijf (maximaal) per week. IISSync is uiteraard wel een optie; maar het leek mij nu niet de meest efficente methode die Microsoft (of een ander bedrijf) hiervoor gecreëerd zou hebben..

Zouden de "grote" jongens allemaal Application Center gebruiken (EUR 2000,- per processor meen ik)?

[ Voor 4% gewijzigd door Zoetjuh op 21-12-2005 17:40 ]

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-02 14:25
Wat voor een wijzigingen hebben we het hier over ?

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-02 21:16

_Arthur

blub

Vermijd Application Center als de pest als je kan. Dit is echte 1 van de 'het is het net niet' applicaties van Microsoft.

Ik heb heb op een productie en test omgeving draaien. Productie omgeving heeft een hardware loadbalancer en in de test omgeving wordt met NLB gewerkt.

Waarom niet: er komt geen nieuwe versie van AC meer uit aangezien de AC functionaliteiten in de volgende windows-server versie built-in zal zijn.

Verder is AC ontwikkeld voor win2k en niet specifiek win2k3. Dit kom je bv met name tegen indien je SP1 op Win2k3 gebruikt. Het een ellende om het aan de praat te krijgen -en- te houden. Voornamelijk door de vele security gerelateerde veranderingen tov win2k.

Ook zijn er nog genoeg 'bugs' en/of 'hotfixes' voor het product die al dan niet via Product Support van Microsoft dient te verkrijgen.

Wat dan wel? Als er een ander alternatief zou zijn zouden we gelijk overstappen. Echter als je IIS config en je data relatief 'statisch' is, dan -niet- voor AC kiezen. Met IISSync kan je bv prima op gezette tijden je configs syncen.

• Zoetjuh
_Arthur schreef op woensdag 21 december 2005 @ 19:32:
Vermijd Application Center als de pest als je kan. Dit is echte 1 van de 'het is het net niet' applicaties van Microsoft.
...
Wat dan wel? Als er een ander alternatief zou zijn zouden we gelijk overstappen. Echter als je IIS config en je data relatief 'statisch' is, dan -niet- voor AC kiezen. Met IISSync kan je bv prima op gezette tijden je configs syncen.
Wij draaien inderdaad 2003/SP1; het lijkt me dan inderdaad ook niet verstandig om MS AC te gebruiken.
Arthur en Buddhole; wij voegen een website of vijf toe per week. Dat houd in feiten in dat er per keer een nieuwe website (met andere hostheader) en een nieuwe virutal folder in de FTP-server bij komen. Meer dan dat is het eigenlijk niet.

• _Arthur

_Arthur

blub

Zoetjuh schreef op woensdag 21 december 2005 @ 20:45:
[...]

Wij draaien inderdaad 2003/SP1; het lijkt me dan inderdaad ook niet verstandig om MS AC te gebruiken.
Arthur en Buddhole; wij voegen een website of vijf toe per week. Dat houd in feiten in dat er per keer een nieuwe website (met andere hostheader) en een nieuwe virutal folder in de FTP-server bij komen. Meer dan dat is het eigenlijk niet.
Je zou zelf een script kunnen maken dat tegelijkertijd op alle nodes dezelfde wijziging doorvoert. Klanten zullen dit niet merken aangezien men nog weet heeft van de nieuwe website/applicatie. Dus zelfs dan is een kleine vertraging van het aanmaken van sites geen issue.

Of je maakt een script voor het aanmaken van de nieuwe site op 1 van de nodes en daarna syncen met IISsync.

Microsoft maakt zelf ook melding van IISsync om de metabase te syncen tussen de nodes: http://www.microsoft.com/.../clustering/sercsfaq.mspx

Ik zou voor het zelf scripten kiezen boven AC. Aangezien je zelf alle controle over het scripten hebt itt hoe AC te werk gaat.

Toch nog even rond gezocht. Er is een commerciele tool die bovenstaande kan automatiseren: IISExport. Wel wat uitgebreider dan je zoekt, maar mischien prima inzetbaar voor jullie situatie. Url: http://www.adsonline.co.uk/iisexport/Index.asp

[ Voor 10% gewijzigd door _Arthur op 22-12-2005 15:49 ]

• Zoetjuh
_Arthur schreef op donderdag 22 december 2005 @ 11:44:
[...]Toch nog even rond gezocht. Er is een commerciele tool die bovenstaande kan automatiseren: IISExport. Wel wat uitgebreider dan je zoekt, maar mischien prima inzetbaar voor jullie situatie. Url: http://www.adsonline.co.uk/iisexport/Index.asp
_Arthur, mijn dank is groot. Ik ga eens kijken/testen of dit misschien is wat ik zoek. Het lijkt er zo op het eerste gezicht wel op.

[ Voor 19% gewijzigd door Zoetjuh op 22-12-2005 23:53 ]

• _Arthur

_Arthur

blub

Zoetjuh schreef op donderdag 22 december 2005 @ 23:53:
[...]

_Arthur, mijn dank is groot. Ik ga eens kijken/testen of dit misschien is wat ik zoek. Het lijkt er zo op het eerste gezicht wel op.
Laat eens weten hoe je het uiteindelijk hebt opgelost als je wilt.

Ben benieuwd naar de alternatieven voor AC.
Pagina: 1