Laptop zojuist gevallen...

Pagina: 1
Acties:
  • 2.290 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mini Poeper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-02 09:44
M'n vriendin heeft zojuist haar laptop (Toshiba Satellite) van tafel laten vallen. :(
Het apparaat was op dat moment uit. De val gebeurde omdat deze wegschoof toen ze het beeldscherm omhoog wilde klappen. Tijdens de val was het apparaat dus ook gesloten.

We hebben 'm net aangezet en alles (lijkt) het normaal te doen, toch maak ik me ongerust over het eventuele damage in het apparaat zelf, met name de HD.

Kunnen jullie me verder helpen? Zal het wel meevallen of moet ik me toch ongerust gaan maken om de laptop na de val? Er kunnen natuurlijk clusters in de HD beschadigd zijn, maar hoe merk je dit?
Zijn er nog andere dingen waar op gelet moet worden? :/

Ik heb haar gelijk de link gegeven naar dit topic, kan ze het zelf ook in de gaten houden.
Ze heeft niet erg veel, wat zeg ik; géén verstand van computers. Dus gebruik aub niet te moeilijke termen. _/-\o_

[ Voor 15% gewijzigd door Mini Poeper op 21-12-2005 14:26 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Zal wel meevallen. Als het apparaat uit staat staat de HDD kop in de parkeerstand (geland). Dat is zo'n beetje het enige in je laptop wat stuk had kunnen gaan, maar aangezien die uit stond :)

Je kan een chkdsk uitvoeren (oppervlaktecontrole)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Er kunnen natuurlijk clusters in de HD beschadigd zijn, maar hoe merk je dit?
als er bestanden weg zijn of het niet meer goed doen is je HD wss niet meer helemaal gezond ;)

maar zoals ^^ al zei, hij stond geparkeerd dus het zal wel meevallen (tenzij jullie heeeele hoge tafelshebben)

/edit
look who's talking, jij hebt het hier over clusters :P

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2005 14:28 ]

• Mini Poeper
Verwijderd schreef op woensdag 21 december 2005 @ 14:27:
/edit
look who's talking, jij hebt het hier over clusters :P
:P

Ze is nu igg minder ongerust.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

het enige wat kan gebeuren als je notebook uit staat is zichtbare schade, of een gebroken printplaat.
stukken plastic gebroken, barst in je scherm, notebook die niet wil starten omdat het mobo gebroken is.

HDD's in parkeerstand kunnen 300G hebben (een klap van 300 keer hun eigen gewicht).
voor een notebook HDD is dat meestal nog hoger, tot wel 500G.
omdat de HDD verder ingekapseld zit in de notebook kan er geen fisieke schade aan zijn, zoals een deuk.

maargoed om jezelf helemaal gerust te krijgen, doe ff een schijfcontrole, of gebruik ff een diagnose tool van de fabrikant van de HDD.
uitkomst gaat hoogstwaarschijnlijk OK zijn.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Mini Poeper
Hey!
Hier de vriendin; hoe moet ik een schijfcontrole doen?

Deuken zitten er niet in hoor!

X Thanx voor jullie hulp

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

start->uitvoeren->cmd
in het nieuwe venstertje: chkdsk C: /F /V
en zo voor elke vasteschijf partitie die je hebt (dus als je D: hebt doe je het commando nogmaals met D: ipv C:, etc etc)

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Mini Poeper schreef op woensdag 21 december 2005 @ 14:46:
Hey!
Hier de vriendin; hoe moet ik een schijfcontrole doen?

Deuken zitten er niet in hoor!

X Thanx voor jullie hulp
Start -> uitvoeren -> "cmd" -> "chkdsk" :>

[ Voor 7% gewijzigd door Reinier op 21-12-2005 14:48 ]

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:30

Croga

The Unreasonable Man

Beter is mischien om naar Mijn Computer te gaan, rechts klikken op de schijf, Eigenschappen, tools, schijfcontrole

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Croga schreef op woensdag 21 december 2005 @ 14:52:
Beter is mischien om naar Mijn Computer te gaan, rechts klikken op de schijf, Eigenschappen, tools, schijfcontrole
werkt ook, maar is niet zo uitgebreid als een check met CHKDSK afaik.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:37
Bijkomend voordeel voor de harde schijf is dat deze in een laptop vaak in een soort frame hangt die ook nog een deel van de klap opvangt, zodat de schijf zelf dus niet zo snel een klap van 500G ervaart.
500 G lijkt veel, maar is in de praktijk best haalbaar, omdat bij het op de grond vallen de tijdsduur van de impact nogal kort is (enkele 1000-en van een sec)
Een klap op tegels is dus veel schadelijker dan een klap op een vloerbedekking of zeil, omdat die laatste 2 nog eventjes inveren en zodoende de duur van de klap dus verlengen.

Houd de komende dagen met name het scherm in de gaten. Ik heb wel eens gezien dat een LCD aan 1 kant toch een scheurtje bevatte, waardoor er na een paar dagen vlekken op het scherm kwamen en het scherm dus onbruikbaar was geworden.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Pagina: 1