Welke muziek maakt je audioset de moeite waard ?

Pagina: 1
Acties:
  • 273 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• D4Skunk
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-10-2025

D4Skunk

Kind of Blue

Topicstarter
De muziek die je set de moeite waard maakt, en die je dus ook kan gebruiken om sets te evalueren, is en blijft een persoonlijke keuze.
Desondanks vind ik dit een zeer interessante materie, en ben ik steeds op zoek naar suggesties van andere mensen.

Alvast mijn top 5 om dit topic te lanceren :

5. Brown eyed girl - Van Morisson
Heerlijk afgemixt; het is net of hij live in mijn woonkamer zit te spelen.

4. Fools gold - The Stone Roses
De strakke bas maakt het nummer volledig, icm het betere slagwerk.

3. Josephine - Chris Rea
Een lekker nummertje met prachtig gedetailleerde gitaar, en natuurlijk het stemtimbre van Chris Rea zelf..

2. Melt - Leftfield
Een totaal ander genre, maar heerlijke muziek om bij weg te dromen. Betere speakers maken de illusie completer... Duidelijke hoog-laag overgangen, strakke en eenvoudige mix.

1. Dream within a dream - Dreadzone
De absolute top IMHO. Alhoewel dit complexe nummer op zich wat raar gemixt is - slagwerk lijkt wat weggemixt -, is en blijft het voor mij de persoonlijke topper. Wanneer ik de ogen sluit bij deze muziek waan ik me spontaan in een droomwereld...

Nu jullie :)

Verwijderd

Ja, dit is wel een leuke topic. Even denken, het zijn meestal de volgende CD's die ik meeneem om leuke spulletjes te evalueren:

1) Massive Attack -Mezzanine
2) Massive Attack -100th window
3) Paradise Lost -Draconian Times
4) Korn -Korn
5) Opeth -Reveries (deze heb ik net nieuw, maar klinkt als een trein!) _/-\o_

Binnenkort kan ik deze CD's weer uit de kast trekken vanwege een aanstaande upgrade (receiver & DVD-speler) :9

GPO

Verwijderd

Mijn god!
Goeie vraag trouwens op GoT!
Ik kan wel stuk of 100 verschillende nummers / albums noemen die bijwijze van zeggen de meeste hifi-installatie doen zweten.
Maar mijn top5 (laten we het daarop houden) waar ik dus mijn set (Vincent versterkers in pre-amp+2 monoblokken en Quad 12L luidsprekers) op heb getest is:

Pink Floyd - nr.? Vera (Brick in the wall cd1), Stereo beeld is in mijn ogen in dit nummer zo goed gemasterd.

Queen - nr5. The invisible man ( The miricale ) Puur vanwege de dynamique (ja sorry in het frans)

Quincy Jones - Q's Jook Joint ( de hele cd gewoon )

M (Mathieu Chédid) - Le Baptême ( de eerste 2 nummers) Deze franse exantrique zanger die alle muziek stylen zo door elkaar hutseld met het resultaat wat mij elke keer doet verbazen tot aan kippevel aan toe met het nummer "Qui de nous deux".

Royskopp - Elpe (Full version). Dit nummer is voor mij een goeie test op het gebied van hoog en mid mix. De scratch in dit nummer zijn verdomt goed gedraait het raakt precies het freq gebied tussen de standaard mid/high.

pfff zooo dat was het ;) !

Verwijderd

1. AC/DC - Bad Boy Boogie op "If you want blood, you've got it."
2. Pink Floyd - Comfortably Numb op "Pulse".
3. Ozzy Osbourne - Perry Mason.
4. Michael Jackson - Beat It.
5. Pet Shop Boys - It's A Sin.

Met deze nummers beoordeel ik de kwaliteit van een setje. De nummers zijn stuk voor stuk goed gemixed. Ook kan ik zo duidelijk het verschil tussen een live-opname en een studio-opname horen.

AC/DC is een erg rauwe opname. Pink Floyd is meer gelikter maar er zit alles in van bas, slagwerk, keyboards, gitaar en mannelijke en vrouwelijke vocalen. Ozzy heeft hier een erg breed en gelaagd geluid. Jackson heb ik er tussengeprikt omdat het altijd wel leuk is om de solo van Edje Van Halen door een winkel te knallen. En Pet Shop Boys voor het studiowerk met synths.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2005 23:19 ]

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-02 10:23

Quakie

quakelen

Dacht dat iedereen Metallica - One pakte? Als dat nummer de sound niet vergalt zit het wel goed met je setje... :P

Ik teken nergens meer voor

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-02 21:35
- HIM - The funeral of hearts (heel rustig nummer waarin nogal wat overgangen zitten waardoor je goed kunt horen of de zang ok is.)

- Killswitch engage - The End of Heartache (vanwege de heerlijke drum en de nodige gitaar solo's)

- Metallica - one (al genoemd hier boven zag ik, maar tis gewoon een goed nummer om te horen of een set ok klinkt)

- Muse - New Born of Bliss (heel strak afgemixt en de piano doen veel sets niet helemaal lekker)

Last.fm
Films!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:52

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mjah, toch een paar favorieten, waar ik m'n speakers (Dynaudio 52SE, aangevuld met een Rel Q150) ook op uitgezocht heb:

- Dire Straits, en dan vooral Brothers in Arms

- Eagles - Hotel California (live)

- U2 - With or Without You

Verwijderd

Ik vind de dvd van Hell Freezes Over en dan met name de DTS soundtrack erg goed voor meerkanaals. Ook de DTS soundtrack van Santana - Supernatural is erg goed.
Pink Floyd en The Eagles met hetzelfde concert doen het ook erg goed voor stereo.

Verwijderd

beetje foute vraag eigenlijk :/
Het gaat om de muziek, of die je wat doet. En dat zit m niet altijd in de klank.

Maar ik begrijp wat je bedoelt. Dus een klein lijstje met dingen die ik nu zo ff uit de kast zou trekken.

-elke goed opgenomen klassieke opname, liefst met allleen 2 mics.

-Jazz at the Pawnshop (bijna holografisch)

-David Sylvian - Secrets of the Beehive 06: When Poets dreamed of angels (met die 5 ac. gitaren) moet ik altijd horen omdat ik m zo mooi vind en goed ken.

-Sting - Dream of the blue turtles - Englishman in New York (hoewel ik hem nu wat bloated vind)

-Björk - Hyperballad (met die vreselijk gemene synthetische bas) en andere nrs.

- Radiohead - ok computer (laatste keer kreeg ik bijna tranen im mijn ogen bij het luisteren naar de LP, omdat de lp-versie zo geweldig klinkt, had ik met cd nog nooit gehad)

-iets van Metallica (Black alb of S&M) of Rammstein (Mutter) om s ff lekker te blazen >:)

- Jaques Brel - Live at the Olympia (1962) om te kijken of je de hele zaal in de diepte hoort.

- opname van Herreweghe en Collegium Vocale: Bach Cantate of Johannes/Mattheuspassion. Of Requiem van Berlioz. Geweldig mooie opnamen en uitvoering.

- Michele Shocked: Arkansas traveller (beetje jazzy folk/ fun erg mooie opname)

- Norah Jones, 1 van de twee, om te kijken of de stem mooi klinkt. (wil ik nog op LP, maar beetje duur)

-Tuva, Voices from the land of the eagles
Aziatische volksmuziek met keelzang, uit gebied net boven Mongolie.
Opname: live direct op 2-track digitale master-recorder met 2 microfoons in een speciale opstelling zonder enige nabewerking, echo of mix.
Het is net of je erbij zit een kopje yakmelk te drinken in de yort op de steppe. :P

Allemaal dingen waarbij ik tijdens het luisteren onder de indruk was. Mijn smaak is nogal uitgebreid ja. Recentere dingen luister ik vaak meer op de pc, en kan ik dus niet echt op opname beoordelen. Ik ben wat selectiever in mijn aankopen, en LPs zijn wat lastig om aan te komen. Maar de laatste van Royksöpp vond ik de moeite wel waard om te kopen. moest ik persé hebben.

ik hoop dat het niet te veel opvalt dat ik al ff meeloop als audioot?

Oh ja:
-Massive Attack, ook lekker ja
-Van Morrisson: celtic ray of Avalon, ook mooi.
-Pink Floyd zit ook leuke dingen tussen, ik hou alleen niet van de muziek.
- Red Hot Chilly Peppers - Mothers Milk... ohhh die bas... *zwijmel*
- the Prodigy: Fat of the Land .. vind mijn vrouw niet leuk,... maar ik wel, goed hard voor de dynamiek he?!
- Yes - Close to the edge, oud maar geweldige opname uit begin 70.
- Prince: Sign 'o the times. Klinkt geweldig, maar de voorganger is nog beter:
- Prince: Parade.
nr Kiss: wil je dynamiek testen? Dit is je nummer. Keiharde klappen en direct weer stil, gitaarrifje, en weer stil... Prince blèrt, en weer stil...
nr Sometimes it snows in april: Prince zit òp een krakende kruk, met alleen een gitaar vóór een piano. Heel mooi verstild akoustisch nummer. Probeer te horen of hij óp de kruk zit of niet. Dit is echt zoooo mooi.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2005 00:51 ]

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Norah Jones - Come away with me - en dan nummer 3 op de CD.

Air - Air (of hoe die plaat mag heten)

Massive Attack

Zuco 103

Bossa Nova cd

Mischien niet de best gemasterde platen ter wereld maar wel de dingen waar ik graag thuis naar mag luisteren en dat vind ik belangrijker dan dat een set op zijn bek gaat bij muziek die ik toch nooit van z'n lang zal z'n levensdagen zal luisteren zoals Metalica of AC/DC e.d ;)

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Verwijderd

CD:
1. Amused to death - Roger Waters (Nr. The ballad of Bill Hubbard en Three wishes)
2. In your honor - Foo Fighters (CD2) (Nr. Still en Over and out)
3. The lamb lies down on Broadway - Genesis (Nr. Back in N.Y.C. en Hairless heart)
4. Hail to the thief - Radiohead (Nr. Where I end and you begin, The Gloaming en There There)
5. The colour of spring - Talk Talk (Nr. I don't believe in you en Life's what you make it)

1- Absolute referentie CD die ik altijd bij me heb als ik speakers ga beluisteren. :9~
2- Mooie opname, soms iets te veel bas, maar niet storend.
3- Digital Remastered versie, uit de tijd dat Peter Gabriel nog frontman was.
4- Ik ben een enorme fan van Radiohead en draai met grote regelmaat deze CD. O-)
5- I don't believe in you staat in mijn top 3 aller tijden, weergaloos.

DVD:
1. The video show - Genesis (DTS)
2. In your honor (bonus DVD) Foo Fighters (5.1)
3. Live at Alexandra Palace - Faithless (DTS)
4. The way we walk (live) - Genesis (5.1)
5. Black & white night - Roy Orbinson (DTS)

1- Strakke DTS sound, Phil zingt alleen uit de centerspeaker.
2- Hetzelde als CD2, alleen in 5.1, hier is de bas (vreemd genoeg) minder aanwezig.
3- Ik krijg nog steeds kippevel van deze live registratie.
4- De gitaarsolo van Firth of fifth uit de "old medley" gaat altijd wat harder. _/-\o_
5- Oude nummers die zeer goed klinken, geweldig.

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:00
CD:
Tool - Lateralus
Heerlijke sound, klinkt echt perfect, de enige CD waarbij ik kan gaan zitten en gewoon zonder verder iets te doen naar de muziek kan luisteren.(bij platen doe ik dat zoiezo altijd). Volume een goed eind open, en gaan :)

LP's:
Jeff Buckley - Grace
Perfect op vinyl gezet, komt echt prachtig door. Het is heel intens en met je ogen dicht ben je even helemaal weg van de aarde.

Foo Fighters - In your Honour
Wow. Zo hoort rock gewoon te klinken, je vergeet kompleet dat het geluid uberhaupt uit speakers komt, het is er gewoon.

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-02 09:10

seninha

god's right foot

Als ik het niet dacht, zag Genesis DVD en dacht gelijk aan Foo.

Je heb helemaal gelijk _/-\o_

iRacing Profile Flickr

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
1. Nightwish - Walking In The Air : Zo heerlijk zuiver hoog gezongen, met een heerlijke "opera-achtige" melodie op de achtergrond. Als ik dit in surround hoor dan zweef ik gewoon met de muziek mee.
2. HIM - The Sacrament : Die piano in het begin, zo mooi, en daarna de overgangen van "hard" naar rustig.
3. Nightwish - Beauty Of The Beast : Zelfde redenen als bij nummer 1, maar dit is meer afwisselend. Lekkere heldere melodieuze muziek die heerlijke uit je speakers kan galmen.

Meer kan ik er zo eigenlijk niet verzinnen.

Verwijderd

meer kan ik er zo niet verzinnen :z

Kom op zeg! Namaak muziekliefhebber, doe eens beter je best :P

En Sjoewe: je komt niet echt over als vinyl-extremist zo, hoor.
edit:
/me is nog gekker dan jij hoor ;)
Ik koop regelmatig nieuw vinyl, bijna geen cd's.

,, + Foo Racer: ik geloof dat ik met FooFighters toch iets gemist heb (er belt geen ring). ff uitzoeken en bedankt voor de tip.
Foo racer: ik vind die oude Genesis opnamen niet echt super ofzo. Misschien zijn de geremasterde beter (vraag het me af, ik heb de originele allemaal), of is die live opname zo goed (ik hou niet zo van live).
Daarom mijn keuze voor Yes, die klinken wel erg goed, of iig lekkerder.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2005 02:48 ]

Verwijderd

Bummer, LP's vergeten. 8)7
Nou, bij deze dan:

1. Aguaplano - Paolo Conte
2. Frampton comes alive - Peter Frampton
3. Led Zeppelin III - Led Zeppelin
4. Bad - Michale Jackson
5. Raising hell - Run DMC

1- LP met een paar juweeltjes erop geperst. 8)
2- Iedere zichzelf respecterende LP draaiert heeft hem.
3- Geen alledaagse muziek, ik vind het een tijdloos album, en mooi!
4- De bas in het nummer Smooth criminal, is zo onwijs strak, fenomenaal.
5- Old school rap, Walk this way gaf de jongens van Aerosmith een mooie doorstart.
Verwijderd schreef op donderdag 22 december 2005 @ 01:16:
ik vind die oude Genesis opnamen niet echt super ofzo. Misschien zijn de geremasterde beter (vraag het me af, ik heb de originele allemaal), of is die live opname zo goed (ik hou niet zo van live).
Daarom mijn keuze voor Yes, die klinken wel erg goed, of iig lekkerder.
Ik heb zo'n 2 jaar terug een goed exemplaar van The lamb ...... op LP op de kop kunnen tikken, dat vond ik zo goed dat ik regelmatig in CD zaken op zoek ging naar de CD. Nu heb ik hem 3 maanden terug bij Mediamarkt gekocht! Deze CD klinkt bijna net zo fraai als de LP. En wat die live albums van weleer van ze betreft, daar ben ik ook niet van onder de indruk. De live DVD is echter een heel ander verhaal, dat klinkt als een dijk. De drums zijn strak (soms 2 drummers gelijktijdig) en de bassen gaan "echt" laag.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2005 01:56 ]

• D4Skunk
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-10-2025

D4Skunk

Kind of Blue

Topicstarter
Hehe dit gaat lekker :)

Er is al veel muziek langsgekomen waarvan ik dacht : "ja natuurlijk", maar ook muziek waarvan ik nog nooit gehoord heb. Gelukkig kan je op amazon de meeste wel eens beluisteren.

Dat wordt weer CD'tjes (of voor de liefhebbers LP'tjes) bijkopen...

@foo : er staat trouwens een machtige cover van "Life's what you make it" op de sountrack van de film "Gegen die wand"

[ Voor 10% gewijzigd door D4Skunk op 22-12-2005 01:51 ]

• Sjoewe
Verwijderd schreef op donderdag 22 december 2005 @ 01:16:
En Sjoewe: je komt niet echt over als vinyl-extremist zo, hoor.
Het ging om de aller beste toch? Ik ben een van die mafkezen zie zoiezo vind dat LP's beter klinken (zeker als de orinele uitgave op vinyl was, Beatles, Led Zeppelin Pink Floyd etc.) en leuker zijn om te luisteren (en kopen) dan CD's, maar dat is een ander verhaal. Ik probeer die stukken muziek te geven waarvan ik rillingen krijg en mijn audioset even een aai geef met het gevoel van "Wow, zo is het echt heel mooi".
Verder Het feit dat ik de nieuwe Foo Fighters op vinyl gekocht heb ipv cd zegt och wel iets over mijn extremisme? :P

Maar goed een vinyl-aanvulling dan:
Face Tomorrow - The closer you get:
Wat is die plaat subliem afgemixt. Zoveel detail en heldere klanken. Het spettert je speakers uit. Prachtig werkelijk, hier ga ik altijd ff goed voor zitten.

Captain Beefheart - Mirror man
Als of de psychedelica uit de set loopt!

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20-02 19:09
In de winkel altijd eventjes gewoon The Haunted iod opzetten en iets klassieks met veel dynamiek en evt. een ballad/akoestisch.

Meestal vind ik dat Rock toch de beste test is, gewoon hard rammen en dan hoor je meteen als de speakers iets niet aankunnen.

1 Metallica - One
2 Marilyn Manson - New model no15
3 Gorrilaz - Double bass
4 Iets klassieks, meestal iets Bach
5 Rage Against the Machine - Renegades of Funk (Let op of je de 3de stem af en toe een beetje kunt horen ;) (Note, ligt wel aan de versie die je hebt, ik ken ze ook zonder))

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
mjah zeer moeilij kte zeggen, ik heb echt honderden favourieten,

een lijstje dan maar:

pink floyd (van alles)
loureena mc kennit
diverse jazz muziek
metallica
dire straits.
em iets wat bijna niemand kent, plaid tonqued devils. :D

dream theater zou er ook bij kunnen, maar helaas zijn die cd's echt rot opgenomen.... maar et blijft geniale muziek...

One World Concepts

• foppe-jan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-02 11:49
Verdi's Requiem, en dan specifiek het Weens Philharmonisch orkest, gedirigeerd door Georg Solti.
solozangers: Pavarotti, Sutherland (ook al is ze niet ideaal), Horne en Talvela..
en dan vooral de eerste 30s van de (1e) Dies Irae ;-), vooral om te testen of de percussies helder zijn, en idealiter of je ze voelt :)

Jazz: Clifford brown/Miles Davis/John Coltrane, maakt niet heel erg uit welke tracks, alle werken bijna. vooral voor helderheid

Solozang: ben persoonlijk voor een mix van Sinatra, Joss Stone - Fell in love with a boy/Don't cha wanna ride (haar stem is nogal apart, gaat op slechte sets vaak gruwelijk lelijk): zuiverheid.

Waldstein Piano sonata, Beethoven.. vraagstuk: als je niet weet dat je naar een speakerset luistert, kun je dan het idee hebben dat je serieus naast een piano staat/er iemand in de kamer hiernaast zit te spelen op een piano :)

voor de rest is het een beetje willekeur voor mij, maar als die eerste een mooi geluid geeft weet je vrij zeker dat ook orchestrale stukken tot zijn recht zullen komen, eventueel valt dit aan te vullen met de 1e beweging van de 9e van beethoven

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:23
Ongelooflijk... dit leest als lijstjes van favoriete muziek, maar om sets te testen zijn ze bijna allemaal niet zo goed. Ik zie bij bijna niemand een pianoconcert of symphonie. Dat je daar niet van houdt is natuurlijk erg jammer, maar als je ergens een set mee wil testen is het niet popmuziek maar juist een klassiek stuk uitgevoerd door een volledig orkest. Waarom? Omdat er in klassieke muziek veel meer dynamiek zit dan in popmuziek, laat staan rock en hard core.

Ok, ik overdrijf. Als je Dire Straits, Norah Jones (vervang dat liever door échte jazz jongens), metallica en Natalie Merchant achter elkaar opzet krijg je het hele spectrum ook wel ongeveer, maar er gaat toch niets boven een goede opname van het tweede pianoconcert van Rachmaninov om maar iets te noemen. Daar komt bij dat klassieke muziek bijna altijd VEEL beter opgenomen is dan 'populaire' muziek. Eén van de dingen waar dat uit blijkt is dat klassieke CDs veel vaker DDD opnames zijn dan populaire muziek.

Uiteindelijk wil je je set testen met de muziek die je erop luistert; maar het is makkelijk om sets te testen met het zoetgevooisde geluid van Norah Jones, Sarah McLachlan en Mark Knopfler (die laatste twee leveren overigens ook topopnames af), want geloof het of niet, de meeste sets kunnen daar wel wat moois van maken. Geef een set een 100-koppig symfonie-orkest te verwerken en de scheuren ontstaan, in de laagweergave, het rommelig worden van de individuele instrumenten, het rondsuizen van de hoge tonen.

Misschien niet je favoriete muziek, maar wel de ultieme test :)

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-02 17:03
Enya maakte het de moeite waard........

Pas toen ik spatzuiver Enya 50W RMS draaide, besefte ik dat het na jaren mijn audioset de beste keuze was. Gewoon lekker open draaien, ogen dicht en lekker wegzakken op je bank :)

sunn 0))) - 2003 - white 1 - 03. the gates of ballard (Doom Metal)

^-------- gebruik ik regelmatig, veel distortion & afgefilterd
mooi om snel te kijken wat de limieten zijn van je stereoset (stresstest mbt pop/very metal)
(pas op, kan snel schade aan versterker en speakersystemen aanrichten)

Voor mij is een belangrijk iets, druk moet je kunnen voelen.

Voor de rest is het puur eigen intresse. Mijn audioset maakt muziek de moeite waard. Ik ben steeds meer zuivere muziek gaan waarderen (ben niet zo'n voorstander van klassieke muziek, wel gaan waarderen).

Wat mij persoonlijk op valt, vroeger kon je naar de winkel, kocht je het duurste audiosetje en had je een grote kans dat het goed was. Helaas worden ook de duurdere setjes tegenwoordig afgestemd op hedendaagse muziek. Een gemiddeld NAD/KEF setje, zoals mijn vader heeft aangeschaft, kraakt als een gek bij muziek aangegeven door Dr. Strangelove. Het probleem zit in goedkope zouteloze muziek, gecombineerd met slecht afgewerkte componenten (slanke zuilspeakers die je zwaar moet oversturen er een beetje geluid uit te krijgen met de daarbij behorende zware versterker). Mijn reden jaren lang de CD gebanned te hebben als audiodrager en de aanzet tot zelfbouw speakerkasten.

....ik ga even iets van Rachmaninov bestellen....

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-02 20:27
Menace II Society - Chronical Disorder _O_ Bulderend gebeuk uit massieve floorstands!

• Yoozer
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Reind schreef op donderdag 22 december 2005 @ 00:57:
Air - Air (of hoe die plaat mag heten)
Moon Safari?

Alles wat overigens rond de jaren 90 en daarna is uitgekomen - uitkijken.

http://brianstagg.co.uk/p_t_a_clipressed/

Als je dit ziet kun je zoveel gaan babbelen over "diepte" en zo, maar helaas haalt 't niks uit; het is een platgecompresste plaat waar geen fut meer in zit en waar alleen nog maar vervorming overblijft.

Voor mij overigens:

Chick Corea - the Mad Hatter
Wendy Carlos - Switched-on-Bach
Isao Tomita - Snowflakes are dancing (ongelofelijk goed)
Mike Oldfield - Amarok (hele grote dynamische range >:)

teveel zooi, te weinig tijd

• DeX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-01 09:52

DeX

Sjoewe schreef op donderdag 22 december 2005 @ 01:04:
CD:
Tool - Lateralus
Heerlijke sound, klinkt echt perfect, de enige CD waarbij ik kan gaan zitten en gewoon zonder verder iets te doen naar de muziek kan luisteren.(bij platen doe ik dat zoiezo altijd). Volume een goed eind open, en gaan :)
Ik zocht ehm al :9

Vangelis - Voices/Conquest of paradise
Limp Bizkit - Hold on
Pink Floyd - Money

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 13:44

sjaakaq

It might get loud

Alles van Pendulum (Drum&Bass). Zwiept van links naar rechts, boven naar beneden, hoog naar laag, hard naar zacht, snel naar langzaam.

En verder is ambiënt ook alleen fijn om te horen op een goede audioset (Brian Eno, Cluster, Lull, Bola, Biosphere, Global Communication).

leoaq.fm // Jeune Loop

• foppe-jan
  • Laatst online: 18-02 11:49
Dr. Strangelove schreef op donderdag 22 december 2005 @ 09:59:
Ongelooflijk... dit leest als lijstjes van favoriete muziek, maar om sets te testen zijn ze bijna allemaal niet zo goed. Ik zie bij bijna niemand een pianoconcert of symphonie. Dat je daar niet van houdt is natuurlijk erg jammer, maar als je ergens een set mee wil testen is het niet popmuziek maar juist een klassiek stuk uitgevoerd door een volledig orkest. Waarom? Omdat er in klassieke muziek veel meer dynamiek zit dan in popmuziek, laat staan rock en hard core.

Ok, ik overdrijf. Als je Dire Straits, Norah Jones (vervang dat liever door échte jazz jongens), metallica en Natalie Merchant achter elkaar opzet krijg je het hele spectrum ook wel ongeveer, maar er gaat toch niets boven een goede opname van het tweede pianoconcert van Rachmaninov om maar iets te noemen. Daar komt bij dat klassieke muziek bijna altijd VEEL beter opgenomen is dan 'populaire' muziek. Eén van de dingen waar dat uit blijkt is dat klassieke CDs veel vaker DDD opnames zijn dan populaire muziek.

Uiteindelijk wil je je set testen met de muziek die je erop luistert; maar het is makkelijk om sets te testen met het zoetgevooisde geluid van Norah Jones, Sarah McLachlan en Mark Knopfler (die laatste twee leveren overigens ook topopnames af), want geloof het of niet, de meeste sets kunnen daar wel wat moois van maken. Geef een set een 100-koppig symfonie-orkest te verwerken en de scheuren ontstaan, in de laagweergave, het rommelig worden van de individuele instrumenten, het rondsuizen van de hoge tonen.

Misschien niet je favoriete muziek, maar wel de ultieme test :)
bleep?.. misschien moet je eens 1 post omhoog lezen :P

ik geef toe dat ik een van de eersten was die het topic serieus leek te nemen, maar goed..
daarnaast kom je nogal over alsof je 'goeie muziek' vs 'slechte muziek' hebt, en jij duidelijk naar de 'goeie' luistert (zie je kreet achter norah jones.. ik geloof niet dat zij en om eens iemand te noemen clifford brown direct vergelijkbaar zijn, ook al noem je het blijkbaar allebei jazz)
je komt licht over als een klassieke muziek fanboy :P
ik zie trouwens totaal niet in waarom je rach 2 zou willen gebruiken voor het testen van een set.. als je een sonata neemt heb je tenminste dat je je kunt concentreren op de piano, bij dat pconc gaat dat al weer veel minder makkelijk.
Ook is het bepaald geen mahler's 8e, als je eens iets zoekt met grote koren..
(btw, mclachlan zuigt ^^)

dus, verdi's requiem is een veel betere keus ;)

natuurlijk is de opnamekwaliteit van de meeste klassieke muziek veel beter, en zijn de masters dat gemiddeld genomen ook, maar het lijkt me eerder relevant dat je een goede uitvoering neemt dan dat je specifiek een DDD neemt ipv een ADD/AAD ofzo.. zolang het maar goed gemasterd is test het de gemiddelde set toch wel aardig.
en het verschil tussen bijv. de versie van Solti bij dat requiem en je gemiddelde huis-tuin-en-keuken dirigent is toch wel vrij groot ;)
(die pauken ownen :P)

[ Voor 26% gewijzigd door foppe-jan op 22-12-2005 13:55 ]

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-02 07:38
Venetian Snares - Rossz Csillag Alatt Született

Een hele cd is dat. Een soort mix van modern klassiek, breakcore, jungle & glitch. Veel piano akkoorden etc. Leuke is dat het allemaal naadloos op elkaar aansluit. Voor mij is het in ieder geval de beste cd die ooit is gemaakt :)

Cd wijkt wat af van "normaal" zo gezegd dus je moet er wel een beetje voor open staan :)

• Sjoewe
Ik heb er nog wel twee, ook om alle oude lullen mensen met meer audio-wijheid tevreden te houden. ;)

Keith Jarrett - Staircase

en

Keith Jarrett - Köln concert (live)

Hele dynamische tussen jazz en klassiek in hangende pianomuziek. Zit heel erg veel detail in de opnames, van fortissimo tot pianissimo, van heel hoog naar diep laag. Echter wat deze opnames zo bijzonder maakt is dat de beste man (en een van mijn muzikale helden) zachtje mee-neuriet en zingt, als je dat kan horen, weet je dat je speakers echt het detail goed uit de plaat krijgen. Het is heel subtiel en zacht maar het is wel echt bedoeld om te horen.

Verwijderd

Ik kan natuurlijk een waslijst aan cd(lp)'s opnoemen, maar wil me beperken tot wat een andere lijst, waarmee bijna elke installatie zijn beperkingen zal tegenkomen.

CD's: :P

Patricia Barber - Blue Note
Diana Krall - Live in Paris
Sara K & Chris Jones - Live in concert
Madeleine Peyroux - Careless Love
Doug McLeod - Whose Truth, Whose Lies?.
Sting - All This Time
The King`s Consort,The Choir Of The King`s Consort, Robert King (conductor). The Coronation Of King George II. 1727.
Jamie Cullum - Catching Tales
Nirvana - Unplugged in New York
Rory Block - Last Fair Deal

LP`s:

Sara K. - Water Falls.
Dvorack cello concerto in B minor 1961-Janos Starker & London Symphony Orchestra o.l.v. Antal Dorati.

Verwijderd

Ik het in 1 woord omschrijven: Angerfist _/-\o_

Meesterlijke muziek, dat moet gewoon goed klinken op m'n audioset :)

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Placebo - Haemoglobine Vooral de synthesizer in het laatste couplet valt of staat bij een fatsoenlijke stereoset.

Radiohead - Let Down Laatste couplet heeft een erg mooi stereobeeld.

SOAD - Chop Suey In het refrein zit er soort zeurend geluid dat erg cool is om te horen, ook weer alleen met een redelijke set. Bij standaard luidsprekertjes (computer) is het gewoon een wall of sound. ;)

Interpol - Obstacle 1 Overdonderend.

In zijn algemeenheid artiesten die er veel aandacht aan besteden; Moby, Radiohead, Tool, Interpol.

• Collaborator
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-10-2025

Collaborator

You! Cake or Death?

Nine Inch Nials - With Teeth (DVD-A / SA-CD / CD)
hoog, laag, hard zacht, echt alles kan je hiermee testen
en

Nine Inch Nials - The Fragile (CD)
Prachtige soundscapes met layers met verschrikkelijk veel detail

This space is occupied

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-02 17:10
Ik gebruik daar altijd mijn Punk/Hardcore/Metalcore verzameling voor, omdat ik dat ook echt luister, dagelijks.
Hatebreed, Blood for Blood, Ramallah, Raised Fist, Raise Against, Sick of it All, Good Riddance, Shai Hulud, Mastodon, Trivium, enz.

Ik kan op die manier heel snel horen of een set met zulks geweld overweg kan, wordt het een geluidsorgie dan is het voor mij dus een kutset. Die muziek is snel, hard en laag, maar toch enorm gedetaileerd.

• Dr. Strangelove
  • Laatst online: 18:23
Foppe-Jan schreef op donderdag 22 december 2005 @ 13:17:
[...]

bleep?.. misschien moet je eens 1 post omhoog lezen :P
Zie het woordje 'bijna'.
ik geef toe dat ik een van de eersten was die het topic serieus leek te nemen, maar goed..
daarnaast kom je nogal over alsof je 'goeie muziek' vs 'slechte muziek' hebt, en jij duidelijk naar de 'goeie' luistert (zie je kreet achter norah jones.. ik geloof niet dat zij en om eens iemand te noemen clifford brown direct vergelijkbaar zijn, ook al noem je het blijkbaar allebei jazz)
Iedereen neemt het serieus, niet iedereen realiseert zich dat popmuziek niet de beste manier is om je set te stressen. Mijn post heeft geen moer met slecht en goed te maken, daar gaat dit topic toch niet over? Maar ja, ik wordt inderdaad ziek van het gekweel van Norah Jones en haar eindeloos hetzelfde truucje showende CDs die als een tierelier verkopen omdat ze een leuk gezichtje heeft en een marketing kanon achter zich. En ik vind dat geen echte jazz nee. Dat terzijde.
je komt licht over als een klassieke muziek fanboy :P
ik zie trouwens totaal niet in waarom je rach 2 zou willen gebruiken voor het testen van een set.. als je een sonata neemt heb je tenminste dat je je kunt concentreren op de piano, bij dat pconc gaat dat al weer veel minder makkelijk.
Ben geen fanboy, verhouding pop/klassiek is ongeveer 90-10 bij mij. Ik mag er wel graag naar luisteren zo nu en dan. Heb het alsjeblieft niet over 'rach 2', in klassieke sferen denkt men dan 'o jee, weer eentje die Shine heeft gezien'. Ik noemde het Tweede omdat het mijn favoriete pianoconcert is, maar ik had eender welk pianoconcert of een symphonie kunnen kiezen. Het gaat erom dat je veel instrumenten hebt die tegelijk bezig zijn, op een slechte set komt dit al snel rommelig over.
Ook is het bepaald geen mahler's 8e, als je eens iets zoekt met grote koren..
(btw, mclachlan zuigt ^^)

dus, verdi's requiem is een veel betere keus ;)
Koormuziek is weer te eenzijdig om bovengenoemde redenen. Ik prefeer Mozarts Requiem, uitvoering van Von Karajan op DG, heerlijk bombastisch.

Niet aardig van je om te zeggen dat McLachlan zuigt, voelde je je als Norah Jones fan in de kuif gepikt ofzo ;)
natuurlijk is de opnamekwaliteit van de meeste klassieke muziek veel beter, en zijn de masters dat gemiddeld genomen ook, maar het lijkt me eerder relevant dat je een goede uitvoering neemt dan dat je specifiek een DDD neemt ipv een ADD/AAD ofzo.. zolang het maar goed gemasterd is test het de gemiddelde set toch wel aardig.
en het verschil tussen bijv. de versie van Solti bij dat requiem en je gemiddelde huis-tuin-en-keuken dirigent is toch wel vrij groot ;)
(die pauken ownen :P)
De meeste klassiek muziek komt op DDD uit. Overigens is het best een uitdaging om een echt slechte uitvoering van iets te vinden, vooral uit het voormalig Oostblok komen tegenwoordig veel opnames die voor een appel en een ei bij b.v. het Kruitvat verkocht worden. Dit zijn echter minimaal zulke goede artiesten als in de orkesten in West-Europa en de VS, en je zal verbaasd staan hoe goed sommige van die opnames zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Dr. Strangelove op 22-12-2005 15:26 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Verwijderd

ConZito schreef op donderdag 22 december 2005 @ 15:23:
Ik gebruik daar altijd mijn Punk/Hardcore/Metalcore verzameling voor, omdat ik dat ook echt luister, dagelijks.
Hatebreed, Blood for Blood, Ramallah, Raised Fist, Raise Against, Sick of it All, Good Riddance, Shai Hulud, Mastodon, Trivium, enz.

Ik kan op die manier heel snel horen of een set met zulks geweld overweg kan, wordt het een geluidsorgie dan is het voor mij dus een kutset. Die muziek is snel, hard en laag, maar toch enorm gedetaileerd.
kijk, dat is pas muziek. _/-\o_

niet gedacht hier meer nyhc mensen tegen te komen

nog ff een paar bands die vaak bij mij gedraaid worden

Merauder.
100 Demons.
Skarhead.
Pitboss.
Madball.
Vietnom.
Cro Mags.

En offcourse (geen hc) Slayer

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2005 15:35 ]

• Sjoewe
Ik luister zelf ook veel hc, maar dat vind ik toch zelden referentie materiaal voor je speakers omdat de meeste van die bands beroerd slecht zijn opgenomen en afgemixt. :X

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-02 17:10
Sjoewe schreef op donderdag 22 december 2005 @ 15:46:
Ik luister zelf ook veel hc, maar dat vind ik toch zelden referentie materiaal voor je speakers omdat de meeste van die bands beroerd slecht zijn opgenomen en afgemixt. :X
True, maar ik vind het zinloos om mijn set te raten met muziek die ik nooit luister :)
Gelukkig zijn er bands die wel moeite steken in de opnames, vooral de metalcore bands, Mastodon en Trivium bjivoorbeeld, maar zeker ook Shai Hulud steekt daar echt tijd in.

• Seers
  • Laatst online: 12-10-2025
Thievery Corporation - Pela Janela (feat. Gigi Rezende) <-Instrumenten die lekker over het stereobeeld zijn gemixt, mooi plaatsbaar.
The Orb - Compania <- Op een op andere manier krijg ik van dit nummer kippenvel. :P
Supergrass - St. Petersburg <- Vooral bij het begin hoor je zo mooi die instrumenten opkomen, en die hoor je natuurlijk ook het nummer door, alleen lijkt het een beetje alsof de zanger in een kerk staat. :P
Silicone Soul - Inferno
Morcheeba - Antidote

En Diana Krall is ook mooi door de speakers. Is soms wel ietwat vervelend rustig, maar het ligt een beetje aan de stemming die je hebt. :)

• Sjoewe
ConZito schreef op donderdag 22 december 2005 @ 15:49:
[...]

True, maar ik vind het zinloos om mijn set te raten met muziek die ik nooit luister :)
Gelukkig zijn er bands die wel moeite steken in de opnames, vooral de metalcore bands, Mastodon en Trivium bjivoorbeeld, maar zeker ook Shai Hulud steekt daar echt tijd in.
De laatste cd/lp van The Dillinger Escape Plan (Miss Machine) is wel een goed ijkpunt wat dat betreft, zitten veel subtiele synths en andere verstopte deatils in verwerkt. Die heb ik zelf dan ook meegenomen toen ik mijn speakers uitging zoeken. Beetje jammer alleen is dat tenzij je naar de high-end zaken zelden nog vinyl kan meenemen als luistermateriaal. :(

• sheepdog
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:52
Goeie test: The Thermals - More Parts Per Million. Opgenomen met een 4-sporenrecorder, dus enorm brakke kwaliteit. De kunst is om te horen of je de basgitaar van de elektrische gitaar kan onderscheiden. ;) Ultieme kippenvel plaat van het moment: Antony & The Johnsons - Hope There's Someone

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-02 21:35
Verwijderd schreef op donderdag 22 december 2005 @ 15:33:
[...]

kijk, dat is pas muziek. _/-\o_

niet gedacht hier meer nyhc mensen tegen te komen

nog ff een paar bands die vaak bij mij gedraaid worden

Merauder.
100 Demons.
Skarhead.
Pitboss.
Madball.
Vietnom.
Cro Mags.

En offcourse (geen hc) Slayer
doe mij maar Caliban, Killswitch of Unearth ;)

Last.fm
Films!

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 20:16
  • ACDC :D smoke on water
    • ACDC :TNT
    • ACDC : hells bells
    • ACDC: heatseeker
    • ACDC: back in black
    • Hives: back in black
    • Franz ferdinand : van tango
    • Franz ferdinand : take me out
    • the white stripes: seven nation army
    • the white stripes: blue orchid

[ Voor 7% gewijzigd door Flapp op 22-12-2005 16:40 ]

"Stilte, een gat in het geluid...."

Verwijderd

Sv3n schreef op donderdag 22 december 2005 @ 16:33:
[...]

doe mij maar Caliban, Killswitch of Unearth ;)
Zombie Autopilot van Unearth, das idd zoooon vet nummer op een goeie installatie

Verwijderd

Mee eens! Ik heb zelf uitvoeringen door Ashkenazy en Vasary, zeker goed test materiaal.

Ook zeer aan te raden is het werk van Yoko Kanno. Niet alleen is ze een brilliant musicus die geweldige muziek kan maken in elke stijl ooit bedacht, maar juist omdat haar werk zo varieert is het buitengewoon geschikt om een audio setje alle hoeken van de kamer te laten zien. :)

En als je de dynamiek van klassiek en de power van rock tegelijk wilt testen, neem dan bijvoorbeeld S&M van Metallica/San Francisco Symphony of Moment of Glory van Scorpions/Berliner Philharmoniker. Ook allebei zeer goede CDs, niet alleen als testmateriaal maar in het algemeen. :)

Verwijderd

die link gaat specifiek over Playing the angel van Depeche mode hoor.
Ik zag de LP gisteren net staan, die is dus wel beter.

Ik heb Moon Safari ook op LP (en cd) en die is wel mooi, maar van de audiofiele kwaliteiten ben ik niet helemaal overtuigd. Evengoed een hele lekkere plaat. Als ik die opzet (LP vooral) waan ik me echt weer in de schoolbanken in de 70-s.

Ik ga de buizen maar weer s ff opwarmen. Ik krijg er weer zin in. Ga ik gelijk die cd van DM nog eens checken of dat idd zo gecompressed is. Dat wordt idd wel veel gedaan bij pop-cds.

oops, we zijn al bij pagina 2. Dit was een reactie op Yoozer.

en idd Dr. Strangelove kan niet lezen want ik had er ook een hele lading klassiek in.

Had ik
- The rite of spring van Stravinsky al genoemd? Door Dutoit, of een oude opname van Ansermet (is helemaal analoog en klinkt daarom beter). Begint heel rustig en eindigt met brachiaal geweld.
Een ander stuk van Stravinsky vind ik trouwens ook heel goed om mee te beoordelen, maar heel anders: L'histoire du soldat. Goed om de plaatsing te testen.
Ik heb een versie in het engels met Sting, die vind ik erg goed (mede omdat je het verhaal kunt volgen), alleen hoor ik de nadelen van (wat oudere) digitale mastering ervanaf.

@unforgiven-two hierboven:
Metallica S&M had ik al genoemd. Dat is een goede opname ja.

@Michael hieronder, ja dat zei ik ook al direct, maar je snapt de bedoeling toch wel?
Je kunt een geweldig stuk muziek hebben, maar als de opname echt shit is, vergalt het toch je plezier.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2005 18:51 ]

• Michael
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-01 19:22
Is het niet de bedoeling dat je audioset je muziek waard maakt ? :+

Verwijderd

Voor mij zijn is er genoeg muziek waar ik kippevel van krijg

cd
1 Dire Straits - Private Investigations en Telegraph Road
2 Super Tramp - School
3 Jeff Wayne - War of the worlds (bijna 2 uur)
4 Therapy - Diana
5 Meeste van Tom Petty and the Heartbreakers

Lp
1 Neil Diamond - Hot August Night
2 Michael Jackson - Ben
3 R.E.M. - Out of Time
4 The Doors
5 James Last (klinkt op lp toch net ff lekkerder)

Dvd
1 Roy Orbison - Black and White Night
2 John Fogerty
3 Beegees - one night only
4 Diva's Live '99
5 Blof - Tussen nacht en morgen met het metropole orkest

Verwijderd

Diana Krall - Peel me a grape (maar eigenlijk klinkt het meeste fantastisch)
Rachelle Ferrell - Sista (maar ook hier is meeste erg geschikt materiaal, deze vrouw heeft een enorm dynamisch bereik)
Madeleine Peyroux - I'll look around (voor jazzliefhebbers echt supertjes, stem is zeer sophicated)
Goapele - Too much the same en Salvation
Erykah Badu - Cleva

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2005 21:04 ]

Verwijderd

Michael schreef op donderdag 22 december 2005 @ 18:34:
Is het niet de bedoeling dat je audioset je muziek waard maakt ? :+
precies, je moet m.i. een set kopen die je het beste vind klinken met je muziek.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik zou snel voor een Romeo & Juliet van Prokofiev, Le Sacre du Printemps van Stavinsky, The Hour of the Bewilderbeast - Badly Drawn Boy, The Worldhood of the World - Nomeansno, en wat Putomayo samplers kiezen, eventueel nog wat losse gitaar, zang en piano kiezen. Hoe dan ook zou ik iets kiezen dat ik goed ken, en waarvan ik weet hoe ik wil dat het klinkt :)

[ Voor 9% gewijzigd door begintmeta op 22-12-2005 21:31 ]

Pagina: 1