Toon posts:

[SQL] datum >= vandaag

Pagina: 1
Acties:
  • 1.337 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een agenda applicatie in ASP.NET in combinatie met een ACCESS database.
De gebruiker kan een agenda item toevoegen en krijgt netjes een aantal dagen van tevoren (wat hij zelf aangeeft) een mailtje in zn mailbox dat over een x aantal dagen de afspraak van toepassing is.

Dit alles in een datagrid waar ook te sorteren is op datum, omschrijving enz enz.
Dit werkt allemaal prima. maar zodra ik in de sql query aangeef dat ik alleen alle afspraken wil weergeven die vandaag plaatsvinden en in de toekomst vallen werkt het niet.

Hij geeft nog steeds data uit het verleden aan. Nu heb ik wat gelezen over een omgedraaide notatie dus ipv dd-MM-yyyy naar yyyyMMdd
Alleen ik ben bang dat de bijbehorende service (die een x aantal dagen van te voren je afspraken doormailt) daarmee onderuit gaat.

Heeft iemand enige ervaring met het vergelijken van datums in VB.NET of ASP.NET icm ACCESS ?
Ben al dagen aan het rotzooien en begin er helaas helemaal zuur van te worden

Alvast bedankt

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Wat voor datatype is het veld waarin de datum staat en laat eens de sql query zien waarmee je de records ophaalt.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03:23
Als je gebruik maakt van parametrized queries, zou dat al heel wat problemen mbt datum-notatie moeten oplossen...
klik

[ Voor 28% gewijzigd door whoami op 21-12-2005 13:22 ]

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Topicstarter
De korte datumnotatie van de betreffende windows installatie staat op 'dd-MM-yyyy'

het dataveld in de ACCESS database is een datum/tijd veld met als invoermasker : 99-99-0000;0;_

code:
1
2
3
4
Dim vandaag As Date
vandaag = (DateTime.Now.Date)

strSQL = "select * from tbl_agenda where einddatum >=" & vandaag & " order by einddatum asc"

• whoami
Wat ik zeg dus, PQ's.

Zorg er ook voor dat er evt geen rekening gehouden wordt met de tijd, mocht dat van belang zijn.

[ Voor 71% gewijzigd door whoami op 21-12-2005 13:30 ]

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Waarom laat je 'vandaag' niet door de database afhandelen, dan zit je helemaal niet met dit soort zaken. Dus gewoon de Access Date functie gebruiken.

Verder heeft whoami natuurlijk gelijk, je moet (ook om veiligheidsredenen) eigenlijk altijd parameterized queries gebruiken.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Verwijderd

Topicstarter
Thanx whoami
Ik ga daarmee eens aan de slag.

Lost meteen het probleem van de quotes die ik had ook op lees ik :)

• whoami
Wat P_de_B zegt, kan in dit geval natuurlijk ook; gewoon date() gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
code:
1
strSQL = "select * from tbl_agenda where einddatum >= date() order by einddatum asc"

Dit werkt inderdaad al. Ik ga me toch maar eens verdiepen in die pq's

Heb een keer een applicatie gebouwd waarmee complete databases te doorzoeken zijn op een bepaalde string en een vriend van me liet even zien dat hij via die applicatie applicaties op mn server kon opstarten. Hij vertelde me ook dat dat door pq's niet meer mogelijk is

Thanx nogmaals
Pagina: 1