Toon posts:

Printer niet selecteerbaar in afdrukmenu

Pagina: 1
Acties:
  • 160 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wij hebben een win2k server draaien met Active Directory (AD) plus een vijftien werkstations (de meesten draaien nog op win 98 SE).
Daarnaast hebben we een vijftal netwerkprinters welke allen gedeeld zijn en op alle werkstations zijn geïnstalleerd (en er ook ook daadwerkelijk op geprint kan worden).

Het probleem: in één softwarepakket: WinSalar 2005 (van toepassing op elke versie van WinSalar) kan ik maar één van de vijf netwerkprinters selecteren in het afdrukdialoog. De overige printers komen helemaal niet voor in de lijst. Bij de overige software, zoals MS Word zijn wel alle printers te selecteren in het afdrukdialoog.

Dit probleem komt voor op maar één werkstation. Op de overige werkstations ontbreken soms ook één of twee printers, maar niet allemaal.

De technische helpdesk van Salar Nederland heeft ook geen idee, daar WinSalar de printers gewoon van win98 over zou moeten nemen. Daarom probeer ik het hier maar als laatste redding.

*Edit Het probleem is opgelost: zie laatste post

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2005 16:14 . Reden: Het probleem is opgelost: zie laatste post ]

• Robvdlooy
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-09-2025
Misschien helpt het om de printers te koppelen aan een lpt poort

net use lpt1 \[i]servernaam[/i]\printernaam
net use lpt2 \[i]servernaam[/i]\printernaam

Ik weet niet of lpt 3 enz. ook werken maar je kunt het proberen.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 12:58
Win 98 stond niet echt bekend om zijn goede tcpip stack.
Test het eens met een nt/2k/xp machine.

De lpt mapping truuk kan op zich ook prima werken, kun je dacht ik tot lpt 9 mee.
Hangt er alleen van af of WinSalar daar mee uit de voeten kan (zal wel, maar wie weet)

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

Topicstarter
De drie dichstbijzijnde laserprinters worden automatisch met een login script gekoppeld aan een LPT poort 1 t/m 3. Er verschijnt alleen maar 1 printer als optie om uit te kiezen.
Deze printer staat niet bij iedereen in het login script, maar verschijnt wel altijd als enig optie.
Ik heb dus al met verschillende gebruiker-accounts ingelogd op het werkstation op het domein, maar dit maakt geen verschil.

Het probleem komt dus voor op maar één werkstation welke identiek is aan de overige werkstations.
Bij andere werkstations ontbreken ook printers, maar deze verschilt per pc.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2005 14:19 ]

• Robvdlooy
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-09-2025
Hmm erg raar idd, en als je de nieuwste drivers van de printers een download en die installeerd
Het is maar een gok ik weet het ook niet.

succes....

Verwijderd

Topicstarter
Helaas, ik heb de nieuwste drivers van de HP site afgeplukt en gisteren al alles overnieuw geïnstalleerd. Printers verwijderd en opnieuw toegevoegd met de nieuwe driver. Daarna nogmaal het stuurprogramma vernieuwd met de nieuwe hp driver.

WinSalar support weet te melden: "Het probleem lijkt veroorzaakt te worden doordat Windows niet alle printers kan doorgeven aan WinSalar via de VB (Visual Basic, software waar WinSalar gebruik van maakt) koppeling.
Onze programmeur heeft hier echter geen oplossing voor aangezien wij geen invloed hebben op deze koppeling."

Of bedoelen ze software waar WinSalar mee is gemaakt ??

In ieder geval bedankt voor de reacties, helaas is het probleem nog steeds niet opgelost. Vrees dat het weer een clean install gaat worden.

Verwijderd

Topicstarter
Is er misschien iemand die ervaring heeft met VB programmeren en ook de printers niet "kon bereiken". Hoe is dit toen opgelost ??
Kunnen we misschien aan Salar uitleggen hoe ze hun programma kunnen verbeteren ;) en is mijn probleem opgelost.

Verwijderd

Hier is een linkje met een VB programma + de source code.
Na het starten wordt een lijst met beschikbare printers getoond en kan je er eentje Default maken.
Als dit bij jou wel werkt qua tonen van alle printers dan zou je het door kunnen sturen naar Salar.
http://www.sw2go.nl/Divers/VB - Set Printer as Default.zip

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het VB-progje geprobeerd en ook daarin komt maar één printer tevoorschijn welke ik kan gebruiken (helaas). Zal het tech-forum van microsoft ook eens gaan proberen, misschien dat die iets meer weten om dit soort problemen op te lossen (in VB).

Verwijderd

Topicstarter
Snel gevonden: FIX: Printers Collection May Not Contain All Printers in the Printers Folder

Hierin staat aangegeven dat dit een erkende bug is in VB5, maar dat dit in VB6 is opgelost.
Het enige wat hier aan te doen is, is het gebruiken van de standaard printer.
Dit zou dus betekenen dat ik continu de standaardprinter dien te veranderen als ik vanuit WinSalar wil printen naar een andere printer.

Zal de link eens mailen naar Salar zelf, misschien dat ze het programma nog hebben geschreven in VB5??

Verwijderd

Mijn programma is geschreven in VB6 met de laatste service packs, dus dat zal dan niet echt helpen ben ik bang.
Maar wat ik opmaak uit het MS artikel dat je noemt is dat het zou kunnen helpen als je de namen van de printers wat gaat afkorten, dus bijv. ipv HP Laserjet 2100 series noem je hem dan HPLJ2100 oid.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2005 15:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ook nog de VB6 runtime files geinstalleerd, maar dit mocht ook niet baten, zoals je al aangaf.

De naam van de printer die wel voorkomt in de printerlisting is HP LaserJet 4200 PCL6.
Dus ook dit zal waarschijnlijk niet werken, maar is natuurlijk het proberen waard.
Hier kom ik dus nog op terug.

Verwijderd

Het gaat er dan om dat de letters in de namen van alle printers in je lijst bij elkaar opgeteld niet meer dan 1024 tekens bevatten.

Verwijderd

Topicstarter
Er is weer een antwoord gekomen van Salar. Ditmaal van de programmeur/ontwikkelaar zelf.

"Ik neem het probleem over van de heer XXXXX aangezien dit een zeer technisch probleem is, en aan uw beschrijving te zien bent u zeer goed op de hoogte van de technische kant." :D :D

"WinSalar 1999 was geschreven in VB5 maar WinSalar 2000 en verder zijn allen geschreven in Visual Basic 6". Het probleem was in VB6 opgelost volgens MS dus daar zou het niet meer aan mogen liggen volgens hem.

"Ik heb wel even snel gekeken voor het gebruik van die GetProfileString, maar kwam al meteen tot de conclusie dat Windows XP de gegevens op een andere plek heeft staan waarschijnlijk als Windows 98 (namelijk in HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Devices), dus om dit probleem op te lossen zal ik ook onze testpc's moeten controleren met alle andere windowsversies (95/98/ME/etc)."

Win 98 wordt dus blijkbaar niet meer ondersteund/gecontroleerd of WinSalar hierop nog goed werkt.
Het verschillen van ontbrekende printers zou volgens hem komen door een andere volgorde van installeren van de printers op ieder werkstation.

Ik zal in ieder geval proberen even de omschijvingen te wijzigen van alle printers op het betreffende werkstation om zeker onder de 1024 tekens te blijven. Sharenaam wordt windowsomschrijving.

Plus we zullen het register maar eens door gaan spitten en enkele werkstations vergelijken. Misschien dat de registergegevens aangevuld kunnen worden met de gegevens van de andere werkstations.

De ontwikkelaar zelf zal half januari beginnen met het onderzoeken van dit probleem. Hij had hier nog nooit eerder van gehoord. Dat kwam volgens hem omdat iedereen maar één printer heeft, of het gewoon nooit belangrijk genoeg vonden en het nooit hebben gemeld.

Register en printeromschrijvingen aanpassen wordt nu dus de volgende stap.

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is opgelost! dankzij de opmerking van Remark!
Dank u, dank u :*)

De oplossing: Simpel weg het hernoemen van de Windows omschrijving van de printers.

Zoals Remark voorstelde "bijv. ipv HP Laserjet 2100 series noem je hem dan HPLJ2100 oid". Dit heb ik zo bij alle printers gedaan. Dus de omschrijving van alle printers gewijzigd in de MS share-naam. Daarna kwamen alle printers tevoorschijn in WinSalar (alsmede in http://www.sw2go.nl/Divers/VB - Set Printer as Default.zip).

Ik heb daarna de printeromschrijvingen één voor één gewijzigd naar namen die ook voor de gewone mensen hier zijn te begrijpen en iedere keer gecontroleerd of een printer wegviel. Indien er weer een printer verdween, gewoon de naam weer veranderen in een andere omschrijving (in ieder geval zonder rare tekens als [ ] { } )

Dus iedereen bedankt, vooral Remark, voor het oplossen van dit probleem. Hier kan dus een slotje op (?)

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
We sluiten topics nooit als ze opgelost zijn. Best kans dat er in de toekomst nog eens iemand een probleem heeft met het programma. Daarover overigens meer in de Algemene gedragsregels (Netiquette) #topiceinde

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Pagina: 1