Hoe is iTunes het beste te backuppen?

Pagina: 1
Acties:
  • 879 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeik el Pattat
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-10 21:58
Ok, de situatie

Ik heb een PB 12" 1.33 GHZ met osX 10.3.9. Ik wil overgaan naar Tiger maar wel vanaf een schone HD. Kortom ik wil de HD eerst formatteren.

Dit betekent backuppen. Over het algemeen niet echt een probleem, externe HD eraan hangen, folders kopiëren, met ibackup de settings e.d. backuppen en voor de zekerheid met Carbon Copy Cloner (CCC) nog eens een image maken.

Maar, Itunes is een apart verhaal. Uiteraard kun je de Itunes music folder kopiëren; op die manier heb je in ieder geval je MP3's gebackupped inclusief Artwork (hangt aan de MP3's op een of andere manier :) ) Alleen heb je, zover ik het heb kunnen nagaan, dan weer niet de ratings erbij.
Om deze wel mee te krijgen dien je de libary en song list te exporteren. Na de install van OSX kun je ze dan importeren, mits de OSX account exact de zelfde ussername heeft, en de music folder weer terug zetten.

Wanneer de account name van osX verandert is (wat in mijn geval van toepassing zal zijn) dan zullen de verwijzingen in de libary en song list niet meer kloppen.

Om dit te verhelpen zullen de verwijzingen naar de oude account vervangen moeten worden, met een tekst editor (of handmatig 8)7 ), naar de nieuwe naam van de nieuwe osX account.
Omslachtig, tijdrovend (20G+ libary) en in mijn ogen te veel ruimte gevend aan mislukkingen.

De vraag:
Is er een andere manier om Itunes (MP3's, Artwork, Tags, ratings etc.) te backuppen naar een HD om vervolgens makkelijk terug te plaatsen onder een nieuwe account in tiger? Heeft iemand ervaringen?

Zelf ondernomen
  • Op GOT kon ik niks vinden.
  • Google heeft me langs vele Mac sites's en fora gebracht maar alleen "bovenstaande doe alles met de hand manier" kunnen aanreiken.
  • Ibackup backupt zover ik weet alleen de settings van Itunes (dan zou het probleem blijven bestaan). Betere backup programma's voor Itunes heb ik niet kunnen vinden.
  • Er zijn progsels om meerdere libaries (van andere accounts) in te laden. Alleen resulteert volgens mij dit niet in een blijvende situatie.
  • Ik heb een Ipod mini dus via de Ipod het hele verhaal regelen (heb gelezen dat dit mogelijk is) kan dus ook niet

PB 12" 768MB // PIV 2.8@stock 512MB Corsair Twinmos cas2.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Sure. Gewoon je hele ~/Music/iTunes ergens heenkopieren, en later weer terugzetten.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeik el Pattat
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-10 21:58
CyBeR schreef op woensdag 21 december 2005 @ 11:06:
Sure. Gewoon je hele ~/Music/iTunes ergens heenkopieren, en later weer terugzetten.
Worden de ratings dan ook mee genomen en heb je dan geen ruzie wanneer de account name van osx, waaronder je ze import, anders is?
Dit wilde namelijk laatst niet lukken toen ik een mp3 met ratring en artwork importeerde naar mijn zus d'r Ibook; de rating ging verloren.

[ Voor 18% gewijzigd door Sjeik el Pattat op 21-12-2005 11:57 ]

PB 12" 768MB // PIV 2.8@stock 512MB Corsair Twinmos cas2.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-10 21:39
In de file "~/Music/iTunes/iTunes Library" staat alle info over je muziek incl. ratings, playcounts, etc. Je kan deze file gewoon kopieren voor je backup (wel iTunes even afsluiten voordat je 'em kopieert) en dan later weer terugzetten. Je hoeft dus niets in iTunes zelf te exporteren, deze file bevat je complete database. Het moet geen probleem zijn deze met een andere username ofzo te openen later. iTunes zal dan meteen je oude library openen met alle informatie die je nu ook hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaa
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-01-2024

naaa

As an angel hits the ground

In Tiger zit toch ook een optie waarmee je de instellingen van een andere partie, etc. kan 'overzetten' naar je nieuwe installatie?

Is het dan geen idee om via iParition een nieuwe partie te maken voor Tiger, installeren en dan de instellingen overzetten, je Panther partie weer verwijderen en toevoegen aan de Tiger partie?

• Rvanlaak
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-10 11:29
Ik heb dus hetzelfde probleem. Ik heb een nieuwe (eigen) pc, en ik wil hierop op een of andere manier de iTunes-library importeren van mijn pc beneden.

Ik heb een Ad-Hoc netwerk tussen de 2 pc´s opgezet (Ja, ik heb tijd en geduld genoeg voor deez tijdrovende manier) en een aantal shares opgezet.

Mijn vraag is nu: Is er een externe tool of een optie in iTunes waardoor je je muziek correct over het netwerk krijgt? Als je de muziekfolder zo maar ff op de nieuwe pc zet dan verlies je je ratings en import-dates en andere waardevolle informatie!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Heb je het nu over een windows-PC of een Mac? Want dat maakt nogal uit.

Als je al je muziek op je iPod hebt staan is www.fadingred.org/senuti/ de luie optie, overigens.

[ Voor 18% gewijzigd door burne op 30-11-2006 01:59 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rvanlaak
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-10 11:29
Neej.. kep een Windows pc, en tussen de 'oude' en de nieuwe pc een (draadloos) netwerk gemaakt. Nu wil ik op een of andere manier dus mijn importeerdatums behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik reageer hier maar even ipv een nieuw topic te openen... ik heb Senuti gedownload om mijn muziek te backuppen, maar als ik deze muziek naar mijn externe HD wil pompen krijg ik de melding dat sommige filenames te lang zijn voor de schijf, en dat hij die niet kan kopieeren.

Wat kan ik hieraan doen, ipv alle filenames handmatig wijzigen? Dat gaat me echt wel flink wat uur kosten namelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-10 08:15

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Je externe hd formateren naar het zelfde bestandssysteem als je mac.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-10 22:12

_Christiaan_

Master of SOG

Handmatig de xml-file van iTunes editten, en dan de xml file importeren in je nieuwe installatie.

Ik heb het al meerdere keren gebruikt, en ik heb alles 100% onder controle. Geen gezeik met accountnamen etc.

Voordat je formatteert, backup je uiteraard eerst al je muziek en je xml file. Vervolgens drop je je muziekmappen in je nieuwe installatie.

Daarna open je de xml file van iTunes met een texteditor naar keuze, en bewerk de paden met de bestandslocaties. Als je de xml file opent, snap je snel genoeg wat ik bedoel. Er zit een vrij duidelijke structuur in. Elk mp3'tje heeft z'n eigen 'alinea' om het zo maar te noemen. In deze alinea staat tussen tags alle gegevens van dat mp3'tje: play count, beoordeling, 'toegevoegd op', maar het belangrijkste: de bestandslocatie. Als je een hele map mp3's hebt, waarvan het pad is veranderd, dan kan je deze paden in de xml d.m.v. de zoekfunctie en de alles-vervangen-functie in de texteditor snel fixen.

Stel ik heb een map "nieuwe muziek" op m'n bureaublad, waarvan het pad eerst "C:\documents and settings\Christiaan\bureaublad\nieuwe muziek" was en is veranderd in "C:\documents and settings\ chris \bureaublad\nieuwe muziek"
Dan doe ik control-F en zoek ik naar "Christiaan\bureaublad\nieuwe muziek", ik zet in het vervangen-veldje "chris\bureaublad\nieuwe muziek", ik druk op alles vervangen en klaar. Xml bestand opslaan, importeren in iTunes en ik heb alles precies zoals ik wil :)

Hopelijk is het een beetje begrijpelijk. Maar de methode voldoet aan alle eisen. Zo omslachtig is het trouwens niet. Als alleen je account naam verandert, hoef je in de xml-file alleen maar te zoeken naar C:\documents and settings\<oude accountnaam> en dit vervangen door C:\documents and settings\<nieuwe accountnaam>/. Uiteraard met het "alles vervangen knopje".

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milosonator
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-07 12:04
_Christiaan_ schreef op maandag 16 juni 2008 @ 16:03:
Handmatig de xml-file van iTunes editten, en dan de xml file importeren in je nieuwe installatie.

Ik heb het al meerdere keren gebruikt, en ik heb alles 100% onder controle. Geen gezeik met accountnamen etc.

Voordat je formatteert, backup je uiteraard eerst al je muziek en je xml file. Vervolgens drop je je muziekmappen in je nieuwe installatie.

Daarna open je de xml file van iTunes met een texteditor naar keuze, en bewerk de paden met de bestandslocaties. Als je de xml file opent, snap je snel genoeg wat ik bedoel. Er zit een vrij duidelijke structuur in. Elk mp3'tje heeft z'n eigen 'alinea' om het zo maar te noemen. In deze alinea staat tussen tags alle gegevens van dat mp3'tje: play count, beoordeling, 'toegevoegd op', maar het belangrijkste: de bestandslocatie. Als je een hele map mp3's hebt, waarvan het pad is veranderd, dan kan je deze paden in de xml d.m.v. de zoekfunctie en de alles-vervangen-functie in de texteditor snel fixen.

Stel ik heb een map "nieuwe muziek" op m'n bureaublad, waarvan het pad eerst "C:\documents and settings\Christiaan\bureaublad\nieuwe muziek" was en is veranderd in "C:\documents and settings\ chris \bureaublad\nieuwe muziek"
Dan doe ik control-F en zoek ik naar "Christiaan\bureaublad\nieuwe muziek", ik zet in het vervangen-veldje "chris\bureaublad\nieuwe muziek", ik druk op alles vervangen en klaar. Xml bestand opslaan, importeren in iTunes en ik heb alles precies zoals ik wil :)

Hopelijk is het een beetje begrijpelijk. Maar de methode voldoet aan alle eisen. Zo omslachtig is het trouwens niet. Als alleen je account naam verandert, hoef je in de xml-file alleen maar te zoeken naar C:\documents and settings\<oude accountnaam> en dit vervangen door C:\documents and settings\<nieuwe accountnaam>/. Uiteraard met het "alles vervangen knopje".
abosoluut, zo heb ik het ook gedaan. Gewoon zorgen dat je al je muziek in 1 map hebt, dan deze file exporteren. (met een beetje mazzel gewoon dezelfde map ;)) en klaar. Maar ik baal zelf ook ervan dat je niet gewoon een .xxx bestand van 20gb kan exporteren.

Manier 2: je kan alles op schijfjes branden. Iets tijdrovender en ik weet niet of je PB een dvd brander heeft. Met CD's is het natuurlijk niet te doen.

Tweakblog, voornamelijk over 3d-printen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-10 22:12

_Christiaan_

Master of SOG

Juist niet alles hoeft in dezelfde map te staan. Als al je mp3's bijvoorbeeld in één van de subdirectory's staan van C:\documents and settings\jouwnaam dan hoef je alleen maar C:\documents and settings\jouwnaam te vervangen door C:\documents and settings\jouwnaam2 met de alles vervangen knop.

NOSIG

Pagina: 1