artifacts bij opstarten

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• _avalanche_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-05 13:25
Een vriend van mij heeft een tijdje terug het volgende systeem gekocht:

CPU: AMD 3500 64bit
Moederbord: socket 939 Asus A8N-E
Voeding: Coolermaster 430 watt Extreme Power
Videokaart: NVIDIA Asus GeForce 7800 GT extreme (256 MB)
WD 160gb Serial ATA
kingston 1024 mb ddr400 (2x 512)

ZALMAN CNPS 9500-CU
Videokaart Zalman VF-700Cu LED

Het probleem
Tijdens het opstarten vertoont de computer een soort van artifacts:
Afbeeldingslocatie: http://img476.imageshack.us/img476/1151/img06291qj.jpg

Daarnaast duurt het soms wel meer dan 5 minuten voordat alles is opgestart.
Alles zit 100% goed aangesloten, we hebben er al met 3 man naar zitten kijken alles los gehad en weer aangesloten. Alle stroomkabels zitten erop en de videokaart krijgt stroom van 2 aparte 12v rails. En een format heeft niet geholpen bij het opstart probleem.

Het vreemde is dat als de computer dan toch eenmaal opgestart is de problemen verdwenen zijn. Je kan elk spel doen maar geen artifacts te bekennen. Spellen die geprobeerd zijn: Battlefield 2, NFS most wanted, COD2. En ook in 3d mark 05 zijn er geen problemen.

we hebben ook al geprobeerd de computer zo kaal mogelijk te booten maar dit helpt niets.

Wij komen er niet meer uit, maar mischien jullie wel 8)

Verwijderd

Video kaart kapot ..... Simpel, als je me neit gelooft probeer een andere :)

ik heb dit al aantal keren meegemaakt.

heb je geprobeert te overklokken ?
Stuur je kaart terug.

kapot is die zeker.

Verwijderd

idd, kaartje is kapot, mischien die zalman koeler er niet goed op?

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Verwijderd schreef op woensdag 21 december 2005 @ 13:39:

Stuur je kaart terug.

kapot is die zeker.
Lekker onderbouwed enzo..

Heb je dit alleen tijdens de boot? Hoe warm word je videokaart? Heb je je kaart OC?

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Verwijderd

Zoals hierboven 2 posts al aangegeven is, is de videokaart kaduuk. Want als de videokaart koud is dan hebben de connectoren of printbanen weinig sluiting, naarmate de videokaart warmer wordt dan maakt het wel sluiting. Immers bij warmte gaan de onderdelen uitzetten waardoor de connectoren of printbanen elkaar raken.

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Dat het beeld artifacts vertoont tijdens het opstarten kan worden veroorzaakt door 3 zaken:
- De spanning op de de GPU van de videokaart is nog niet constant net na het opstarten, dit kan worden veroozaakt door brakke condensators op de videokaart, of een goedkope voeding.
- Er is een deel van het geheugen van de videokaart brak, het videogeheugen wat er in ms-dos (bv. 6.22) en de bios word gebruikt is een speciaal gereserveerd gedeelte wat niet door spellen word gebruikt.
- De firmware van de videokaart is niet compatible met de firmware van de bios.

Al deze problemen ben ik zelf weleens tegen gekomen, ik zou je firmware van de bios en videokaart updaten, of wat verschillende versies proberen. De spanning van je voeding tijdens het opstarten kan je testen met een multimeter als deze dan behoorlijk schommelt weet je dat je voeding het probleem is.

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Verwijderd

HerbyNL schreef op woensdag 21 december 2005 @ 13:40:
[...]

Lekker onderbouwed enzo..

Heb je dit alleen tijdens de boot? Hoe warm word je videokaart? Heb je je kaart OC?
Nee jij bent van alle markten thuis , kijkje eigen post ;) , ik gaf gerwoon een direct antwoord wat de oplossing moet zijn, daar ging het tenslotte om.

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb ook zoiets gehad met een Radeon 9700 Pro, inderdaad kaduuk. Viel gewoon onder de garantie dus ik zou zeggen: terugbrengen naar de winkel.

• _avalanche_
ok bedankt teruggaan met het kaartje dan maar. De temps zijn trouwens wel ok.

Verwijderd

Heeft de kaart eigenlijk wel gewoon gewerkt ? voordat de artifacts kwamen of stopte je hem erin en je kreeg ze te zien ?

• _avalanche_
nou heeft em nog niet zolang, en het is dus een compleet nieuw systeem, hij deed het een keertje eerder maar toen waren we wel vergeten om er een stroomkabel in te doen. (Toen we de zalman koeler er op hadden gezet, maar dat hebben we meteen gedaan nadat de videokaart gekocht was) toen de computer snel uitgezet en aangesloten. Daarna deed ie het 1 a 2 keer goed. Maar nu heeft ie dus af en toe kuren.

Maar waarschijnlijk dus gewoon omruilen voor een nieuwe

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-05 20:07

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

mensen, hoe kan die dan kapot zijn als ie BF2 nog gewoon goed draait ? en Windows ?
dan is het in mijn ogen toch echt niet kapot hoor
misschien idd een conflict tussen firmwares/drivers/os/mem/weet ik veel.
Als het dan toch echt kapot is .....
krijg je die wel geruild als je er zelf aan "gerommeld" hebt ?
kneem aan dat je die zalman er zelf hebt opgezet ?

als ik iig de winkelier was/ RMA was, nam ik dit dus niet aan, duidelijk geval van eigen schuld

[ Voor 39% gewijzigd door CrankyGamerOG op 21-12-2005 16:25 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Wat voor voeding hangt eraan? Ik vermoed dat het de voeding is, want tijdens het opstarten gebruikt de pc de meeste energie. Merk + vermogen graag ;).

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

The__Virus schreef op woensdag 21 december 2005 @ 16:34:
Wat voor voeding hangt eraan? Ik vermoed dat het de voeding is, want tijdens het opstarten gebruikt de pc de meeste energie. Merk + vermogen graag ;).
Misschien een idee om te lezen wat de TS in z'n EERSTE!!! post al gemeldt heeft?
Voeding: Coolermaster 430 watt Extreme Power
Ik gok ook het meeste op een deels kapotte kaart, of de voeding zit tijdens het booten net over het randje maar dat lijkt me minder waarschijnlijk.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Me_Again
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-05-2025
Waarom beweert iedereen dat die kaart stuk is als je alleen artifacts hebt tijdens het laden en niet in windows? Tijdens het gamen vraagt je videokaart veel meer stroom dan tijdens de boot, dus aan de voeding kan het niet liggen. Zalman koeler moet er goed opzitten want de temperaturen zijn in orde.

Is er niets mis met je bios? Probeer eens een biosupdate, want je zei dat het booten ook lang duurde (5 minuten) soms.

Volgens mij moet dat de oplossing zijn.

Hier kun je de laatste (beta)bios downloaden: http://support.asus.com/d...me=&type=&SLanguage=en-us

[ Voor 24% gewijzigd door Me_Again op 21-12-2005 16:48 ]

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Niet om het een of ander, maar als je die zalman koeler zelf op de videokaart heb gezet is er een kans dat je geen garantie meer krijgt.

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-05 10:00
Video-rom Shadowing aan of uitzetten? ligt eraan waar hij nu op staat misschien werkt het?

28x 430Wp ZW Deye SUN-12K-SG04LP3-EU | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
CrankyGamerOG schreef op woensdag 21 december 2005 @ 16:23:
mensen, hoe kan die dan kapot zijn als ie BF2 nog gewoon goed draait ? en Windows ?
dan is het in mijn ogen toch echt niet kapot hoor
misschien idd een conflict tussen firmwares/drivers/os/mem/weet ik veel.
Als het dan toch echt kapot is .....
krijg je die wel geruild als je er zelf aan "gerommeld" hebt ?
kneem aan dat je die zalman er zelf hebt opgezet ?

als ik iig de winkelier was/ RMA was, nam ik dit dus niet aan, duidelijk geval van eigen schuld
Verwijderd schreef op woensdag 21 december 2005 @ 13:43:
Zoals hierboven 2 posts al aangegeven is, is de videokaart kaduuk. Want als de videokaart koud is dan hebben de connectoren of printbanen weinig sluiting, naarmate de videokaart warmer wordt dan maakt het wel sluiting. Immers bij warmte gaan de onderdelen uitzetten waardoor de connectoren of printbanen elkaar raken.
Lezen is moeilijk :Z

Maar de garantie kan idd vervallen zijn, je hebt ermee lopen kloten en ze KUNNEN zeggen dat je mss iets verkeerd hebt gedaan, of beschadigt ofzo. Maar 1 manier om erachter te komen: naar de winkel :)

• silitek
  • Laatst online: 25-05 10:46

silitek

Tubes Only

Garantie clamen...als je de orginele koeler heb, deze terug plaatsen. Voor de rest kunnen ze niks aan je kaart zien. Gisteren nog op die manier een nieuwe videokaart gehaald ;)

En voordat tie de kast ingaat eerst m'n Zalman v700 cu led erop.

Tubes....It's what make music music!

Verwijderd

crimineel!

• Ruben [NL]
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-05 13:02

Stuur je kaart terug.

kapot is die zeker.
idd, kaartje is kapot, mischien die zalman koeler er niet goed op?
Heb ik idd ook gehad met mn Ati 9800, in windows deed hij het VRIJWEL normaal maar in games en bij het opstarten dezelfde errors...hijs echt kapot...wel jmmr van die 7800GT :)

• silitek
  • Laatst online: 25-05 10:46

silitek

Tubes Only

Mwaah...dat heet voor je rechten opkomen. Laat je niet afschepen met verhalen van eerst een maand testen kaart enz enz. (andere topic).
Is een kaart kapot binnen de garantie ga je een nieuwe halen....sim-pel

Dat er toevallig net als andere een stille koeler opzat maakt niet uit, Als je maar de orginele koeler terug zet.

ze kunnen niet anders vul zowat de hele deuropening met mijn verschijning ;)

Tubes....It's what make music music!

• The__Virus
Wolfboy schreef op woensdag 21 december 2005 @ 16:41:
[...]
Misschien een idee om te lezen wat de TS in z'n EERSTE!!! post al gemeldt heeft?

[...]

Ik gok ook het meeste op een deels kapotte kaart, of de voeding zit tijdens het booten net over het randje maar dat lijkt me minder waarschijnlijk.
Ho rustig maar hoor, ik heb er per ongeluk een keertje overheen gelezen. Maar alsnog kan het dus zijn dat de voeding niet sterk genoeg is.

Probeer eens zo kaal mogelijk op te starten, dus zonder HDD's, fans (op CPU-fan en videokaartfan na natuurlijk ;)), maar één reep geheugen en zonder overige dingen. Als het dan wel werkt, is het de voeding.

[ Voor 4% gewijzigd door The__Virus op 21-12-2005 20:32 ]

• WingsOfFury
The__Virus schreef op woensdag 21 december 2005 @ 20:32:
[...]

Ho rustig maar hoor, ik heb er per ongeluk een keertje overheen gelezen. Maar alsnog kan het dus zijn dat de voeding niet sterk genoeg is.

Probeer eens zo kaal mogelijk op te starten, dus zonder HDD's, fans (op CPU-fan en videokaartfan na natuurlijk ;)), maar één reep geheugen en zonder overige dingen. Als het dan wel werkt, is het de voeding.
Artifacts zijn je videokaart. Zijn systeem is niet te zwaar voor zijn 430 watt, dus dit is duidelijk verspilde moeite.

Je kunt idd de originele koeler erop zetten en zeggen dat hij niet goed werkt. Maar kijk wel eerst ff je kaart na, het is natuurlijk wel mogelijk dat je ECHT iets heb beschadigt. Dan blijft het het proberen waard, maar als hij in windows en games goed werkt zou ik er sch**t aan hebben. Voor je een nieuwe hebt ben je 2 weken verder en ze zullen de koeler er toch af halen om te kijken of de kaart niet is beschadigt ;)
Kun je echter niks vinden, dan gewoon naar de winkel en nieuwe vragen.

Blijft risicovol en het is officieel fraude, dacht ik, maar niet geschoten is altijd mis :) Succes!

Verwijderd

En als die kaart te weinig stroom zou krijgen dan gaat die toch piepen ??? Of is dat alleen bij de 6800 zo als je die voedingskabel niet aansluit ?

Bij het opstarten meeste stroom ? , ik denk als hij battlefield 2 dus speelt , en alles samen , dan gebruik je net zoveel ?

- En drivers worden nog niet geladen zolang je niet in het OS zit.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2005 14:49 ]

• The__Virus
Verwijderd schreef op donderdag 22 december 2005 @ 14:48:
En als die kaart te weinig stroom zou krijgen dan gaat die toch piepen ??? Of is dat alleen bij de 6800 zo als je die voedingskabel niet aansluit ?

Bij het opstarten meeste stroom ? , ik denk als hij battlefield 2 dus speelt , en alles samen , dan gebruik je net zoveel ?

Nee want tijdens het spelen hoeven je HDD en fans niet op te spinnen enz. Dus dat verbruikt wel degelijk de meeste energie.
WingsOfFury schreef op donderdag 22 december 2005 @ 01:18:
[...]

Artifacts zijn je videokaart. Zijn systeem is niet te zwaar voor zijn 430 watt, dus dit is duidelijk verspilde moeite.

Je kunt idd de originele koeler erop zetten en zeggen dat hij niet goed werkt. Maar kijk wel eerst ff je kaart na, het is natuurlijk wel mogelijk dat je ECHT iets heb beschadigt. Dan blijft het het proberen waard, maar als hij in windows en games goed werkt zou ik er sch**t aan hebben. Voor je een nieuwe hebt ben je 2 weken verder en ze zullen de koeler er toch af halen om te kijken of de kaart niet is beschadigt ;)
Kun je echter niks vinden, dan gewoon naar de winkel en nieuwe vragen.

Blijft risicovol en het is officieel fraude, dacht ik, maar niet geschoten is altijd mis :) Succes!
Hoe kun jij nou weten dat het zijn voeding niet is? Hij start soms toch ook bijna niet op, pas na 5 minuten? Dat lijkt me eerder een probleem met een voeding dan een videokaart. Want de videokaart doet het in Windows verder perfect. Ik zeg niet dat het de videokaart niet KAN zijn, maar ik denk gewoon van niet.

• WingsOfFury
Oh, ik dacht dat je bedoelde dat zijn voeding misschien te zwak is. Dat is onzin.

Maar je bedoelde dus dat zijn voeding misschien kapot is? Dat zou natuurlijk wel kunnen, dan heeft een kale opstart wel nut. Sorry voor misverstand :)

• _avalanche_
de winkel (mycom) heeft hij nu gemailed en hij mocht hem opsturen, maja het is een half uurtje met de trein naar utrecht dus we gaan wel ff langs. Ze dachten ook al dat hij stuk was.

Ohw en dat er iets kapot is gegaan, dat lijkt me echt heel sterk. Nog nooit zo voozichtig met iets van de pc omgegaan als met een nieuwe videokaart van 350+ euro. En dan is het er ook nog eentje van een ander lol :9.

Ja die voeding hebben we een andere nu getest hielp niks

maja het probleem is dus bekent nu dus, thx _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door _avalanche_ op 25-12-2005 16:51 ]

• Renegade!
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-12-2025
Verwijderd schreef op donderdag 22 december 2005 @ 14:48:

Ik dacht het nog altijd dat het het moederbord is die piept? ;)

Ik ben al tevreden dat het die voeding niet is, heb namelijk net dezelfde voor een 7800gt besteld voor een vriend van me :P

[ Voor 13% gewijzigd door Renegade! op 25-12-2005 17:05 ]

Pagina: 1