Toon posts:

Bios Drive ? (Promise SATAII150 TX2Plus + Maxtor HD)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik heb net een Maxtor DiamondMax Plus 10 SATA 300 GB disk gekocht samen met een Promise SATII 150 TX2Plus PCI kaartje.

Als mijn pc opstart detecteert dat kaartje een 280 Gig HD. Bij de installatie van windows zegt de setup dat hij een 280 GB disk heeft gevonden en nog een 20GB Bios Drive (Hex 80). Wat is die BIOS Drive voor een beest en hoe krijg ik die weg en zorg ik er voor dat ik gewoon een 300 GB HD heb die ik zelf kan partioneren ?

In uiterste nood maak ik wel van die 20GB BIOS drive mijn boot partitie maar ik haat het als "iemand" anders voor mij eventjes gaat beslissen wat ik met mijn partities moet doen.

Ik heb eens gezocht op het forum naar gelijkaardige vragen maar ik vond niets, dus negen op tien is dit een stoeme vraag maar ik zou toch graag wat uitleg :)

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:37
Ik heb het nog even voor je gechecked, maar een 300 GB schijf van Maxtor heeft maar 279 GB effectief indien geformatteerd met NTFS en standaard clustergrootte. Ik denk dat het daardoor komt....

• hazelip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:56
Die 300 GB geldt als 1GB = 1.000.000.000B. 300 GB is dan 300.000.000.000 Bytes. Dat houdt de fabrikant aan.

Een computer houdt aan 1GB = 1024 MB = 1024^2 KB = 1024^3 B = 1073741824 Bytes.
en dus ook 280GB = ± 300.000.000.000 Bytes.

't Is maar hoe je een GB definieert...

[ Voor 9% gewijzigd door hazelip op 21-12-2005 02:58 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-03 17:52

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Hazelip schreef op woensdag 21 december 2005 @ 02:56:
Die 300 GB geldt als 1GB = 1.000.000.000B. 300 GB is dan 300.000.000.000 Bytes. Dat houdt de fabrikant aan.

Een computer houdt aan 1GB = 1024 MB = 1024^2 KB = 1024^3 B = 1073741824 Bytes.
en dus ook 280GB = ± 300.000.000.000 Bytes.

't Is maar hoe je een GB definieert...
Helaas doen ze dit inderdaad op deze manier en daarbij dus fout, aangezien 1GB nog altijd 1024MB is. Ik vind dit erg misleidend, maar ja dat is mijn mening.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:49

Croga

The Unreasonable Man

(jarig!)
_Dune_ schreef op woensdag 21 december 2005 @ 08:50:
Helaas doen ze dit inderdaad op deze manier en daarbij dus fout, aangezien 1GB nog altijd 1024MB is. Ik vind dit erg misleidend, maar ja dat is mijn mening.
In theorie is 1GB = 1000 MB en 1GiB = 1024 MiB..... Giga is een decimale term waarbij machten van 10 gebruikt worden. Gibi is een binaire term waarbij machten van 2 gebruikt worden. De invoering van deze laatste term zou alles duidelijk hebben moeten maken, ware het niet dat veel techneuten de kreet niet accepteren...

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Croga schreef op woensdag 21 december 2005 @ 09:04:
[...]

In theorie is 1GB = 1000 MB en 1GiB = 1024 MiB..... Giga is een decimale term waarbij machten van 10 gebruikt worden. Gibi is een binaire term waarbij machten van 2 gebruikt worden. De invoering van deze laatste term zou alles duidelijk hebben moeten maken, ware het niet dat veel techneuten de kreet niet accepteren...
Mmmm, ik kan mij voorstellen dat veel techneuten in de praktijk dit niet accepteren. Ik werk zelf nu zo'n 7 jaar in de IT (installatie van netwerken, assemblage werkstations en servers, 2e/3e lijns support) ik ben deze term nog niet tegengekomen. Dit zal wel weer door een één of andere denk tank bedacht zijn welke denkt alles weer beter te weten.

Sorry voor mijn skeptisme (of hoe noem je dat), maar om nu iederekeer weer benamingen/dingen te veranderen die al geheel ingeburgerd zijn word je ook kentter gek van.

Een leuk voorbeeld is, heeft verder niets met computers te maken, de nieuwe spelling die er weer zit aan te komen. Het is nu zo bond gemaakt dat de NOS, 3 grote dagbladen en 4 maandbladen al te kennen hebben gegeven deze spelling niet te gaan gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door _Dune_ op 21-12-2005 09:27 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

(jarig!)
Dune;

Kilo, Mega en Giga zijn sinds jaar en dag decimale termen die 10^3, 10^6 en 10^9 betekenen. Dat is al millenia zo. In het begin van het computertijdperk (okay, niet helemaal aan het begin, slechts iets later) heeft men ze ook gebruikt om binaire getallen te representeren (namelijk 2^10, 2^20 en 2^30 respectievelijk).

Toen de twee begonnen te botsen heeft met termen verzonnen ter representatie van de binaire representatie. De reden daarvoor is heel eenvoudig: Zoals al gezegd: De decimale termen worden al millenia gebruikt, de binaire termen bestaan pas decennia..... Als je het over ingeburgerd hebt, kun je niet ontkennen dat de decimale getallen meer ingeburgerd zijn dan de binaire....

Vandaar dat de termen Kibi, Mebi, Gibi etc uitgevonden zijn om binaire getallen te vertegenwoordigen. Hiermee zijn voor beide sets getallen wederom sluitende termen gekomen waar geen discussie over kan bestaan. Hoewel makers van storage apparatuur deze scheiding duidelijk zien, hebben makers van OSen de termen helaas nog niet omarmt.....

[ Voor 7% gewijzigd door Croga op 21-12-2005 10:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
alvast bedankt voor jullie snelle antwoorden, maar ik ben er toch nog niet helemaal uit.

Ik snap nog altijd niet wat die BIOS drive is. Ik heb windows geïnstalleerd op die nieuwe HD en die zegt dus dat ik twee HD's zou hebben: eentje van 280 GB (verdeelt in verschillende partities) en eentje van 20 GB. Als ik dus alles op tel kom ik weldegelijk aan 300GB volgens windows.

Ik had die Maxtor HD met maxblast in partities ingedeelt, maar van elke partitie is er een aantal GB af gegaan om blijkbaar die 20 GB Bios drive te maken. MaxBlast vind die 20 GB ook terug als een afzonderlijke disk, maar vindt die 300GB ook volledig terug (maar waarschijnlijk dan waarbij 1GB = 1000 MB is)

Is er geen manier om van die BIOS Drive af te geraken ? (anders maak ik daarvan mijn bootpartitie maar ik weet niet of dat een goed idee is)

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:11
Tja het kan wel, gewoon een format van je hele schijf. Je kan ook nog even met de herstelconsole fixmbr proberen.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Croga schreef op woensdag 21 december 2005 @ 10:26:
Dune;

Kilo, Mega en Giga zijn sinds jaar en dag decimale termen die 10^3, 10^6 en 10^9 betekenen. Dat is al millenia zo. In het begin van het computertijdperk (okay, niet helemaal aan het begin, slechts iets later) heeft men ze ook gebruikt om binaire getallen te representeren (namelijk 2^10, 2^20 en 2^30 respectievelijk).

Toen de twee begonnen te botsen heeft met termen verzonnen ter representatie van de binaire representatie. De reden daarvoor is heel eenvoudig: Zoals al gezegd: De decimale termen worden al millenia gebruikt, de binaire termen bestaan pas decennia..... Als je het over ingeburgerd hebt, kun je niet ontkennen dat de decimale getallen meer ingeburgerd zijn dan de binaire....

Vandaar dat de termen Kibi, Mebi, Gibi etc uitgevonden zijn om binaire getallen te vertegenwoordigen. Hiermee zijn voor beide sets getallen wederom sluitende termen gekomen waar geen discussie over kan bestaan. Hoewel makers van storage apparatuur deze scheiding duidelijk zien, hebben makers van OSen de termen helaas nog niet omarmt.....
Ik begrijp het allemaal wel :) , maar ik heb de termen nog nooit ergens zien staan op apperatuur b.v. Een hardeschijf daar staat b.v. gewoon GB op in plaats van GiB. Ook andere storage apparatuur gebruiken dergelijke termen niet, tenminste niet dat ik ben tegen gekomen. Een ITer weet toch wanneer je over 1GB praat dat het gelijk staat aan 1024MB, tenminste als je over geheugen/storage praat. :?

[ Voor 5% gewijzigd door _Dune_ op 21-12-2005 23:01 ]

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

(jarig!)
_Dune_ schreef op woensdag 21 december 2005 @ 22:58:
Ik begrijp het allemaal wel :) , maar ik heb de termen nog nooit ergens zien staan op apperatuur b.v. Een hardeschijf daar staat b.v. gewoon GB op in plaats van GiB. Ook andere storage apparatuur gebruiken dergelijke termen niet, tenminste niet dat ik ben tegen gekomen. Een ITer weet toch wanneer je over 1GB praat dat het gelijk staat aan 1024MB, tenminste als je over geheugen/storage praat. :?
Een ITer weet dat als je over storage praat dat dan 1GB al heel erg lang voor 1000000000 bytes staat. Dat wordt door de storage producenten nu al aangehouden sinds de eerste GB schijven....

De fout is gemaakt door de eersten die de term Kilobyte gebezigd heeft. Die zat in principe al fout en had beter een nieuwe term kunnen bedenken. Helaas heeft het jaren zo niet decennia geduurd voordat het conflict ontstond. En daarom zijn de "verkeerde" termen ingeburgerd geraakt. Had men het vanaf het begin goed gedaan dan was dat nooit gebeurt en waren we nu ondertussen allemaal gewend aan de binaire termen...

Maar ja, het verleden kunnen we niet opnieuw doen, dus zullen we óf met het duale stelsel moeten leren leven, óf allemaal de nieuwe termen gaan gebruiken.
Pagina: 1