Toon posts:

Hoe maak ik een Forum?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.085 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
[Altered]

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2009 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stunter
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:54
We heben toch al een goed form waarom een ander ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-05 16:29

Macros

I'm watching...

Of je programmeerd een forum, denk niet dat jij dat gata doen, anders kom je niet met zo'n vraag.
Of je download ergens een kant en klaar forum en installeer je die op je cgi/php/database ondersteunende webserver. Of je neemt een abbo bij www.ezboard.com als je heel lui bent.

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en als je 'm wilt programmeren dan gebruik je de zoek functie maar 's!!

zoniet:
www.phpbb.com
www.yapbb.com
etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GraasGast
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-09 19:22

GraasGast

Analogue Heaven

nu we het er toch over hebben, ik heb 1 klein vraagje over een forum bouwen, en dat is:
Word er (bv. hier op Topix) voor elke topic die gestart word een nieuwe tabel in de database aangamaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 20 januari 2001 00:10 schreef GraasGast het volgende:
nu we het er toch over hebben, ik heb 1 klein vraagje over een forum bouwen, en dat is:
Word er (bv. hier op Topix) voor elke topic die gestart word een nieuwe tabel in de database aangamaakt?
/me lol
Nee, gelukkig niet. Er zal in 1 tabel een record aangemaakt worden.

edit:
Nee, dat zeg ik verkeerd. Voor ieder topic zullen er of 1 of 2 records aangemaakt worden, afhankelijk van het ontwerp:
- 1 als de tekst van een topic in het topic zelf komt te staan
- 2 als de tekst van een topic eigelijk niet meer is dan de eerste reaktie op een onderwerp

Allebei de ontwerpen hebben hun charmes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macros
  • Laatst online: 15-05 16:29

Macros

I'm watching...

Ik ben best blij dat ik database ontwerpen als vak heb gehad.

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GraasGast

GraasGast

Analogue Heaven

Op zaterdag 20 januari 2001 00:19 schreef MrX het volgende:

[..]
/me lol
Nee, gelukkig niet. Er zal in 1 tabel een record aangemaakt worden.
Ja maar waar worden alle reply's dan ingezet? in 1 tabel met _duizenden_ reply's erin, en dan een veld waarin staat in welke topic ze thuishoren?

lijkt me ook niet ideaal, als je dan een topic bekijkt moeten eerst alle betreffende reply's uit die grote tabel gevist worden...hoezo server-load, vooral met zoveel bezoekers als op GoT...:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toch zal het zo zijn GraasGast. In tabellen zitten vaak honderdduizenden records. Om die dan toch nog snel toegankelijk te maken zijn er indexen.

Een index is een beetje te vergelijken met zo'n ouderwetse boekindex in de bibliotheek. Je kon daar bij een titel van een boek de schrijver vinden. Vervolgens kon je langs die kasten lopen totdat je de juiste beginletter voor de naam van de schrijver zag. Daarna hoefde je alleen nog maar de boeken in die kast te doorzoeken, en ook daarvan wist je dat ze op alfabet stonden, dus wist je ongeveer waar in de kast ze stonden. Zo hoef je dus niet alle boeken door te lopen om het boek wat je zoek te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GraasGast

GraasGast

Analogue Heaven

Op zaterdag 20 januari 2001 00:35 schreef MrX het volgende:
Toch zal het zo zijn GraasGast. In tabellen zitten vaak honderdduizenden records. Om die dan toch nog snel toegankelijk te maken zijn er indexen.

Een index is een beetje te vergelijken met zo'n ouderwetse boekindex in de bibliotheek. Je kon daar bij een titel van een boek de schrijver vinden. Vervolgens kon je langs die kasten lopen totdat je de juiste beginletter voor de naam van de schrijver zag. Daarna hoefde je alleen nog maar de boeken in die kast te doorzoeken, en ook daarvan wist je dat ze op alfabet stonden, dus wist je ongeveer waar in de kast ze stonden. Zo hoef je dus niet alle boeken door te lopen om het boek wat je zoek te vinden.
Aha...ja dan zal dat wel...ik ben zelf nog redelijk een database rookie, ik ben net 1,5 maand bezig met php en een maand met Mysql, enzo...maar langzaam leer je toch steeds meer bij...

mijn trots van deze avond:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<?
&amp;lt;?

$result = mysql_query ("SELECT * FROM links ORDER BY RAND()");
        while (($fetch = mysql_fetch_array($result)) &amp;&amp; ($count &amp;lt; 5)) {
        ++$count;
        printf "(li)(a href=\"%s\" target=\"_blank\")%s(/a)(/li)\n(br)\n", $fetch['url'], $fetch['name']);
        }
?&amp;gt;
?>

haalt random wat links uit een tabel, en zet er 5 in een list...erg kewl :P

edit: ik maak topix gek geloof ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BTW GraafGast, je kan dat nog iets verbeteren door ' LIMIT 5' achter je query te zetten. MySQL zal dan nooit meer dan 5 regels teruggeven, wat performance en resources kan schelen als je veel resultaten terugkrijgt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GraasGast

GraasGast

Analogue Heaven

Op zaterdag 20 januari 2001 01:01 schreef MrX het volgende:
BTW GraafGast, je kan dat nog iets verbeteren door ' LIMIT 5' achter je query te zetten. MySQL zal dan nooit meer dan 5 regels teruggeven, wat performance en resources kan schelen als je veel resultaten terugkrijgt. :)
Hey thnx man! ik d8 al wel dat er zoiets zou bestaan, mja zo werkt het ook en ik had geen zit te gaan zoeken in de manuals van mysql.com...
maar ik probeer het meteen ff...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lekker gemakkelijk he zo'n forum (als je antwoord krijgt tenminste):P

Liever lui dan moe he newbie, als je iets cool's als dit wilt bouwen moet je er niet vanuit gaan dat mensen met ervaring je zomaar ineens 'al hun met moeite' opgedane kennis gaan prijsgeven:?, wat ben jij een ongeloofelijk suuuuuuuuuuper eikel zeg...

kan ik echt kwaad om worden(en dat word ik bijna nooit):(

leer eerst eens een fatsoenlijk database ontwerp inelkaar zetten zou ik zeggen, als je dat kan hoef je het niet meer te vragen maar kan je het wel opmaken uit de manier waarop het werkt.
je ogen gebruiken zou al genoeg moeten helpen eikel:Z

Maar om je een beetje op weg te helpen,
begin maar eens met een tblForums een tblTopics en een tblMessages............
:Z:Z:Z:Z:Z:Z

Ga het verder niet uitleggen ook, zoek je maar fijn zelf uitB-)

sommige mensen leren het ook nooit he, een website bouwen is helaas alleen voor pro's weggelegd.......

tijd om weer terug te gaan naa dat boom-roos-vis verhaal,sukkel:r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jr.vasquez

Klinkt een beetje als een gefrustreerde puber.

Kennis delen is goed, ga eens Marx lezen ofzo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

niks gefrustreerd dillweed,

vraag is helaas al 35 keer eerder gesteld zoals, zal je oplettende oog vast ook we zijn opgevallen:P

Ben 'helaas' in het dagelijks leven consultant dus gewend aan het feit dat ik mensen tot vervelens toe dezelfde 'dingen' moet uitleggen.

Opzich niet erg dat mensen keer op keer dezelfde vraag stellen maar een beeetje oplettendheid is niet teveel gevraagd toch???

Als het aan mij zou liggen zouden mensen voor ze een vraag zouden stellen eerst even zoeken of die vraag mischien nog niet eerder was gesteld??

helaas zijn de meeste mensen daar te lui voor en beginnen ze in het wilde weg wat te blaten in de hoop op een reactie?? is toch de kracht en essentie van tweakers.net of niet:Z:Z

vandaar dus mn reactie, niks gefrustreerd of te beroerd om kennis te delen, ik zie deze 'ellende' alleen te veel in het dagelijks leven en zou zelf liever zien dat mensen eerst zelf nadenken over een 'probleem stelling' voor dat ze zelf vragen beginnen te stellen.

kennis delen is twee, zelf nadenken over een probleem is eigenlijk een is het niet????

ik help graag mensen maar dan wel liefst mensen die zelf ook de wil tonen om iets zelf ook op te lossen.......

ik loop hier dus niet te flamen, in zou alleen liever zien dat ik mensen tegen kwam die zelf wat meer zouden nadenken voor ze een vraag stelden.

en ehhhhhhhhhh, wat marx betreft, daar heb ik waarschijnlijk al genoeg over gelezen.....,jochie!

ik ga slapen en van de rest van mn weekend genieten vriend, waarom laat ik me ook zo opfokken door een klein jochie, eigenlijk geen tijd voor deze onzin,

laterz.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 20 januari 2001 04:49 schreef jr.vasquez het volgende:
niks gefrustreerd dillweed,

vraag is helaas al 35 keer eerder gesteld zoals, zal je oplettende oog vast ook we zijn opgevallen:P

Ben 'helaas' in het dagelijks leven consultant dus gewend aan het feit dat ik mensen tot vervelens toe dezelfde 'dingen' moet uitleggen.

Opzich niet erg dat mensen keer op keer dezelfde vraag stellen maar een beeetje oplettendheid is niet teveel gevraagd toch???

Als het aan mij zou liggen zouden mensen voor ze een vraag zouden stellen eerst even zoeken of die vraag mischien nog niet eerder was gesteld??

helaas zijn de meeste mensen daar te lui voor en beginnen ze in het wilde weg wat te blaten in de hoop op een reactie?? is toch de kracht en essentie van tweakers.net of niet:Z:Z

vandaar dus mn reactie, niks gefrustreerd of te beroerd om kennis te delen, ik zie deze 'ellende' alleen te veel in het dagelijks leven en zou zelf liever zien dat mensen eerst zelf nadenken over een 'probleem stelling' voor dat ze zelf vragen beginnen te stellen.

kennis delen is twee, zelf nadenken over een probleem is eigenlijk een is het niet????

ik help graag mensen maar dan wel liefst mensen die zelf ook de wil tonen om iets zelf ook op te lossen.......

ik loop hier dus niet te flamen, in zou alleen liever zien dat ik mensen tegen kwam die zelf wat meer zouden nadenken voor ze een vraag stelden.

en ehhhhhhhhhh, wat marx betreft, daar heb ik waarschijnlijk al genoeg over gelezen.....,jochie!

ik ga slapen en van de rest van mn weekend genieten vriend, waarom laat ik me ook zo opfokken door een klein jochie, eigenlijk geen tijd voor deze onzin,

laterz.....
Jezus, wat ben jij een arrogante kwal vasquez. Ik kom net thuis van een feessie en je weet meteen mijn goede humeur te verpesten :r:r:r
Dit forum is o.a. bedoeld om vragen te stellen. Ook wanneer het vragen van newbies zijn. Dat jij te beroerd bent om anderen te helpen zegt meer over jouw karakter dan de kennis/leergierigheid van de vraagsteller. Als je zo op een newbie neerkijkt, waarom neem je dan nog in godsnaam nog de moeite om een reply te plaatsen? Je beweert zelf dat je consultant bent. Is het niet een taak van een consultant om kennis te delen en advies te geven? Welterusten.

JBoskma> Ik zou zeggen, lees eens wat PHP/MySQL tutorials. Een gratis forum kan je downloaden via:
http://www.geocities.com/yapbb_crew/
Suc6!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem
  • Laatst online: 25-09 13:54

chem

Reist de wereld rond

graafgast> als je toch eens wilt weten hoe enorm tof je queries kunnen zijn, neem dan je query, plak die in phpmyadmin's SQL vakkie (of via de console) en zet daar explain voor. Of neem dit scriptje:

(maak een var aan $sqlquery met daarin je "explain select * from blaa")
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
$result = mysql_query($sqlquery)
    or die("Error " . mysql_errno() .  ", " . mysql_error() . "<hr>" . nl2br($sqlquery));

if(mysql_num_fields($result) > 0) {
        for($i=0;$i < mysql_num_fields($result);$i++)
            $fields .= "<td>[b]" . mysql_field_name($result, $i) . "[/b]</td>";
    }
    else {
        $fields = "<td colspan=" . mysql_num_fields($result) . ">no columns found</td>";
    }

if(mysql_num_rows($result) > 0) {
        while($row = mysql_fetch_array($result)) {
            $val .= "<tr>";
            for($i=0;$i < mysql_num_fields($result);$i++)
                $val .= "<td>" . $row[$i] . "</td>";
            $val .= "</tr>";
        }
    }
    else {
        $fields = "<td colspan=" . mysql_num_fields($result) . ">no records found</td>";
    }

echo "

Result of " . nl2br($sqlquery) . ":<table><tr>" . $fields . "</tr>" . $val . "</table>";

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GraasGast

GraasGast

Analogue Heaven

Op zaterdag 20 januari 2001 01:01 schreef MrX het volgende:
Het werkt perfect! thnx, scheelt weer 2 regels code :)

edit: Chem ook bedankt...erg handige functie dat explain :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brammetje
  • Laatst online: 12-01 11:31
[offtopic]
uhm..

die while-loop die je erin hebt kan je beter een for-loop van maken, dat is wat simpeler, en beter voor dit dingetje..

opmerking voor graasgast dan heh..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
[Altered]

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2009 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JEZUS jr vasque wat ben jij een geweldige op je teentjes getrapte achterbakse vieze stinkende kut HOMO!!!, gatverdamme!!!
ja ach.....

ja had de zoek functie ook kunnen gebruiken toch???
tuurlijk is het een forum om vragen te stellen , sommige mensen stellen alleen iets vaker dezelfde vraag(lekkere database vervuiling)?

maar never mind, ik ben wel de geweldige op je teentjes getrapte achterbakse vieze stinkende kut HOMO!!
maar wel eentje die het allemaal zelf heeft moeten uitzoeken en nu ruim 6 snippen in de maand in zn zak heeft.

laat mij maar fijn arrogant zijn, bevalt me prima en heb er hard voor moeten werken.

laterz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 19 januari 2001 23:48 schreef JBoskma het volgende:
Hoe maak ik een Forum?
:)
dowload er gewoon 1.
is niet zo 1.2.3 uit te leggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmm.... Zes "snippen" nog wel.... en daar moet jij een maand voor werken.... Volgens mij is een uitkering al meer... maargoed... Als het nou roodjes waren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GraasGast

GraasGast

Analogue Heaven

Op zaterdag 20 januari 2001 11:58 schreef PlayR het volgende:
[offtopic]
uhm..

die while-loop die je erin hebt kan je beter een for-loop van maken, dat is wat simpeler, en beter voor dit dingetje..

opmerking voor graasgast dan heh..
okay ik zal het proberen...en meteen ff in de manpages kijken wat het verschil is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me ziet dat zowel JBoskma als jr.vasquez newbie zijn en nog typische ruzie trekjes vertonen
/me is ROTFLHSO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob
  • Niet online

Rob

Ik vind de vraag van JBoskma ook TE newbie.

Dit forum is voor vragen, maar we gaan er wel vanuit dat degene die de vraagt stelt ook er zelf over heeft nagedacht.
JBoskma heeft er blijkbaar helemaal niet over nagedacht, want hij geeft niet eens eisen op qua O.S., database en scriptingtaal.

De vraag is eigenlijk wel te vergelijken met :"Hoe maak ik een auto?"
De rest weet niet wat voor auto, wat de auto moet hebben. Het enige antwoord dat je zou kunnen geven is: Neem een plank, zet er 4 wielen onder en een motor op en je hebt een auto.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-10-2022
Funny detail: gisteren vroeg JBoksma nog hoe hij een E-Shop moet maken ;).

Al klaar daarmee?

Ennuh... bezoek trouwens zijn site eens >:)

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jrbosma vraag eigenlijk ook niet hoe je een forum maakt ,maar waar hij hem kant en klaar kan krijgen. liefst eentje die niet iedereen al heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 20 januari 2001 18:31 schreef mbravenboer het volgende:
Funny detail: gisteren vroeg JBoksma nog hoe hij een E-Shop moet maken ;).

Ennuh... bezoek trouwens zijn site eens >:)
Die e-shop kan hij maken door vxmv in te huren. Kost 100 piek/uur. Of zoek een betere :P

Zijn site doet denken aan een commercieel bedrijf (doet het alleen niet goed): JBoskma, dat wordt betalen dan jong. En minder schreeuwen op dit forum ajb. Ik zag je posts, weinig eigen initiatief, weinig respect voor anderen: bah!

Beoordeling: 0/10 punten (databasevervuiling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JEZUS jr vasquez wat ben jij een geweldige op je teentjes getrapte achterbakse vieze stinkende kut HOMO!!!, gatverdamme!!!
Grote jongen!

Ban deze gast even... heeft blijkbaar nooit geleerd normaal te doen! :r :r :r :r :r :r :r
Op zaterdag 20 januari 2001 12:35 schreef jr.vasquez het volgende:

moeten uitzoeken en nu ruim 6 snippen in de maand in zn zak heeft.

laterz
6 snippen? zozo, ik heb liever die groene moet ik zeggen!

Ik verdien met niksdoen nog wel meer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel050de2e
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 27-06 12:58
Tot nog toe zie ik alleen hoe ik kan reageren op lopende topic. Ik vind echter niet hoe ik er zelf 'e'en kan maken. Dus mijn vraag is Hoe maak ik een topic?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wow, kwaliteitje wel in 2001. :X

De Nieuw Topic knop staat boven de lijst van topics in een subforum, zoals bij Softwareontwikkeling

[ Voor 19% gewijzigd door Voutloos op 25-06-2025 18:19 ]

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Niet helemaal zeker van dit alles, maar om toch een steentje bij te dragen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WduOQf3.png
Voor jou ziet een en ander er waarschijnlijk anders uit, maar deze knop is altijd op dezelfde plek, in elk subforum.

[ Voor 21% gewijzigd door CH4OS op 25-06-2025 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Wat hierboven gezegd is, het is dus niet de bedoeling om een 20+ jaar oud topic te kicken

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.