[Netwerk] Twee netwerken bridgen met OS X?

Pagina: 1
Acties:

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05-01 14:41
Ik heb me helemaal rot gezocht maar kan niets bruikbaars vinden. Of ja, heb dit gevonden maar dat kost meteen weer $100 voor een berg functionaliteit waar ik niets aan heb:

http://www.sustworks.com/site/prod_ipnrx_overview.html

Enige dat ik wil is het bridgen van mijn airport en de wired ethernet poort op mijn powerbookje. Het irritante is dat 'Internet Connection Sharing' ook 'network bridging' wordt genoemd terwijl het daar niet eens op lijkt :( Dat sharing verhaal kan ik niet gebruiken aangezien mijn powerbookje geen 'echt' IP krijgt, er zit al een router voor.

Waarom doe ik zo moeilijk? Ben pas verhuisd en het duurt nog tot week 1 voor ik Internet heb. Heb nu de buren lief aangekeken en heb daar een routertje en een wireless AP neergezet zodat ik gebruik kan maken van hun verbinding. Probleem is nu dat ik hier ook wat machines heb die geen draadloze verbinding hebben (of een brakke waardoor ze maar af en toe verbinding hebben). Wil dus dat mijn powerbook het signaal oppikt van het AP en dat 1 op 1 doorgeeft naar de rest van het netwerk. Op die manier kunnen de andere machines gewoon via DHCP aan de router (via m'n PBs airport) een IP adres aanvragen e.d. Leek mij veruit de makkelijkste optie, ware het niet dat ik het niet voor elkaar krijg om twee netwerkpoorten te bridgen. Zelfs in windows is dat 3 minuten werk *grmbl*

Heeft er iemand hints of tips? Heb wat info gevonden over hoe je dat doet in FreeBSD maar het lijkt er op dat de benodigde functionaliteit anders in elkaar zit onder OS X of dat Apple die functionaliteit weggelaten heeft :/

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-02 10:41

chem

Reist de wereld rond

Ik denk dat je wellicht eens moet zoeken naar de mogelijkheden van ipfw; en bij google dus ook meer zoeken naar ipfw + bridge, en niet zozeer naar een apple/os x-only oplossing; als ik het me goed herinner ben jij best in staat om dit via de terminal op te lossen ;)

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Hmm..

http://www.opendarwin.org...2005-February/004939.html

Hoop voor je dat ze niet gelijk hebben..

nog een: http://harp.oldbrownjeep....x/2005-August/000037.html

[ Voor 27% gewijzigd door axis op 21-12-2005 09:34 ]

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• bartvb
Precies en dat is waar ik ook al naar gezocht heb.

Nog een keer gezocht en kwam nu dit tegen:
http://forums.macosxhints.com/archive/index.php/t-1157.html

Klinkt allemaal niet hoopvol. Lijkt er op dat Apple deze functionaliteit heeft weggelaten uit de kernel :\ De manpage van ipfw verwijst ook naar 'bridge(4)' maar er is helemaal geen bridge commando. *grmbl*

Ik ga denk ik maar eens in de weer met dat IPNetRouterX, demo werkt tot 11 januari, glasvezel wordt op 4 januari aangesloten (als het goed is iig).

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:54
Je zoekt op het verkeerde woord... Kijk eens naar "route" of "routing" of "router", aangezien dat een meer toepasselijk woord is :)

Liege, liege, liegebeest!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
bartvb schreef op woensdag 21 december 2005 @ 09:34:
Precies en dat is waar ik ook al naar gezocht heb.

Nog een keer gezocht en kwam nu dit tegen:
http://forums.macosxhints.com/archive/index.php/t-1157.html

Klinkt allemaal niet hoopvol. Lijkt er op dat Apple deze functionaliteit heeft weggelaten uit de kernel :\ De manpage van ipfw verwijst ook naar 'bridge(4)' maar er is helemaal geen bridge commando. *grmbl*
bridge(4) verwijst niet naar een commando "bridge". Op freebsd heb je namelijk ook geen programma genaamd bridge :)
Zit de manpage voor bridge er wel bij? Op freebsd gaat bridging met een aantal sysctl's, misschien zijn die er wel.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:56

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Waarom loop je in godsnaam zo moeilijk te doen? Als je onderstaande even configureert deelt de mac internet met de pc's die achter de wired ethernet kaart zitten en draait deze zijn eigen dhcp server zodat alle clients een ip krijgen. Ik snap niet waarom dit niet zou werken.

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/mw/prive/nan1/got/internetdelen.png

[ Voor 96% gewijzigd door Q op 21-12-2005 10:53 ]

• bartvb
Dat werkt wel maar dan krijg je nogal een fiepige netwerk setup met 2 NATs achter elkaar, kan ook de meest weirde problemen opleveren :/ Daarnaast wordt het dan nogal een truc om mijn server beschikbaar te maken vanaf het internet (je moet dan op z'n minst 2x gaan forwarden).

blaataaps: je hebt helemaal gelijk, ik zit te slapen :/ Alleen sectie 1 en 8 gaan over commando's. In BSD doe je iets als:

sysctl net.link.ether.bridge.enable

alleen is de 'bridge' class niet beschikbaar onder OS X.

cailin_coilleach: Routen is juist wat ik niet wil :) De twee interfaces moeten transparant aan elkaar geplakt worden, de powerbook hoort daar helemaal niets mee te doen.

Ik krijg dat IPNetRouterX overigens ook niet fatsoenlijk aan de praat. Hij zegt dat ie bridged maar er gebeurt nog niet echt veel :) Zie DHCP requests binnen komen op en0 (draad) maar die komen vervolgens niet op en1 aan (airport). Maar eens reboot proberen. Heb inmiddels redelijk wat zitten rommelen :)

[ Voor 13% gewijzigd door bartvb op 21-12-2005 12:13 ]

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-02 16:31
misschien idee om een wifi kaart te nemen voor een windows pc?
kost weinig...
heb eventueel anders nog wel een 54mbit pci kaartje liggen. mag je voor 10euro hebben

[ Voor 7% gewijzigd door sharkzor op 21-12-2005 12:30 ]

• Q

Q

bartvb schreef op woensdag 21 december 2005 @ 12:02:
Dat werkt wel maar dan krijg je nogal een fiepige netwerk setup met 2 NATs achter elkaar, kan ook de meest weirde problemen opleveren :/
Dat soort problemen ken ik niet. Al hang je 10 nats achter elkaar.
Daarnaast wordt het dan nogal een truc om mijn server beschikbaar te maken vanaf het internet (je moet dan op z'n minst 2x gaan forwarden).
Voor 1 week kun je toch wel zonder server? Of je buren even lief aankijken of ze een poortje willen forwarden. Doe je het zelfde op je mac en klaar.

Je haalt jezelf wel een hoop gedoe op de hals en dat voor 1 week geen internet. Ik snap niet waarom je zo moeilijk doet als het makkelijk kan.

[ Voor 8% gewijzigd door Q op 21-12-2005 12:38 ]

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:27

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Bart: ik zie dat je TU/e student bent en in Eindhoven woont. Heb je al overwogen om je server eventueel bij Stack neer te zetten? Stack zit op de campus, in De Hal (DH0.03). Op die manier is je server toch bereikbaar en hoef jij niet te gaan klieren met bridging.

Launching containers into space

• bartvb
"Je haalt jezelf wel een hoop gedoe op de hals en dat voor 1 week geen internet. Ik snap niet waarom je zo moeilijk doet als het makkelijk kan."

Eigenwijs heet dat :P
Het zou vrij gemakkelijk moeten kunnen (in theorie) dus moet het ook maar gaan werken :)

Maar denk dat ik idd maar even het e.e.a. verplaats naar een van m'n servers in Amsterdam (b.v. de Jabber server) en dan een NAT opzet zodat m'n vriendin via mijn PowerBook kan internetten. Asus wireless kaartje in haar laptop heeft maar 20% van de tijd een stabiele verbinding.

* bartvb is blij als ie zelf weer internet heeft.

Whieee: Kan je bij Stack een server neer zetten dan :?
Vroeger wel lid geweest van Stack maar vergeten te verlengen :) Deed ook weinig (tot niets) met m'n lidmaatschap, gebruikte het eigenljk vooral om wat te kunnen tracerouten vanaf de TU :)

Nieuw probleem(pje) trouwens. OS X wil NATten met dezelfde range die m'n router al gebruikt (192.168.2.x), iemand een idee hoe je dat gemakkelijk aan kan passen?

[ Voor 12% gewijzigd door bartvb op 21-12-2005 12:56 ]

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:54
Routen is juist wat ik niet wil De twee interfaces moeten transparant aan elkaar geplakt worden, de powerbook hoort daar helemaal niets mee te doen.
Ik voel'm... Ik voel'm...

Handig topic dit wel voor mij, aangezien ik m'n iBookje wil gebruiken als tijdelijk AP voor mijn Nintendo DS :D

Liege, liege, liegebeest!

• Q

Q

bartvb schreef op woensdag 21 december 2005 @ 12:55:

Nieuw probleem(pje) trouwens. OS X wil NATten met dezelfde range die m'n router al gebruikt (192.168.2.x), iemand een idee hoe je dat gemakkelijk aan kan passen?
Whoeps. Da's fuck. Router aanpassen... :(

• bartvb
Router aanpassen is vrij irritant aangezien de verbinding van de buren dan ook weg is. Heb een oplossing gevonden:

http://www.macosxhints.co...p?story=20050331194834746

• Q

Q

bartvb schreef op woensdag 21 december 2005 @ 19:52:
Router aanpassen is vrij irritant aangezien de verbinding van de buren dan ook weg is. Heb een oplossing gevonden:

http://www.macosxhints.co...p?story=20050331194834746
Dit is gewoon forwarden zonder dhcp. Niet chique, maar als het werkt, het is beter dan niets.

• AntiChris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-12-2025

AntiChris

Fulltime IJsland-fan

Whieee schreef op woensdag 21 december 2005 @ 12:43:
Bart: ik zie dat je TU/e student bent en in Eindhoven woont. Heb je al overwogen om je server eventueel bij Stack neer te zetten? Stack zit op de campus, in De Hal (DH0.03). Op die manier is je server toch bereikbaar en hoef jij niet te gaan klieren met bridging.
Een beetje vreemd om dit aan te raden, net nu Stack zodanig in de problemen zit met het vinden van een nieuw bestuur dat ze aan opheffing zitten te denken.

Het punt van TS is ook niet dat de server niet bereikbaar is, maar dat een dubbele NAT vervelend is, om heel veel andere redenen dan dat je moeilijk moet gaan doen om je server naar buiten te laten kijken (denk daarbij aan dingen als videoconferencing en gaming).

En það besta sem guð hefur skapað, er nýr dagur - Sigur Rós

• Q

Q

AntiChris schreef op woensdag 21 december 2005 @ 21:51:
[...]

Het punt van TS is ook niet dat de server niet bereikbaar is, maar dat een dubbele NAT vervelend is, om heel veel andere redenen dan dat je moeilijk moet gaan doen om je server naar buiten te laten kijken (denk daarbij aan dingen als videoconferencing en gaming).
Daar heb ik de TS niet over gehoord. En het is maar voor een weekje. Overigens zou ik als ik de TS was even vragen of ik de router zou mogen aanpassen (andere dhcp range). Daar heeft de eigenaar 0 last van (behalve even reboot/of netwerk restart) en scheelt weer handmatige configuratie eigen pc's.

offtopic:
zie net dat mac os x out of the box bonding/teaming ondersteunt (link aggregate), gaaf zeg.(niet nuttig voor mij, maar wel aardig dat dit er in zit

[ Voor 11% gewijzigd door Q op 21-12-2005 22:49 ]

• MahRain
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11-2025
Ik hoorde iets over kernels zeggen? Toen ik via google zocht op "xnu enable bridge class" kwam ik deze pagina tegen:

http://darwinsource.opend...792.6.22/bsd/net/bridge.c
This code implements bridging in FreeBSD. It only acts on ethernet
type of interfaces (others are still usable for routing).
A bridging table holds the source MAC address/dest. interface for each
known node. The table is indexed using an hash of the source address.
To build a bridging kernel, use the following option
option BRIDGE
and then at runtime set the sysctl variable to enable bridging.
Ik ben geen kernel-hacker maar het ziet er hoopgevend uit: Misschien zelf een kernel compileren?

[ Voor 26% gewijzigd door MahRain op 22-12-2005 08:53 . Reden: code erbij gezocht voor 10.4.3 ipv. 10.0.3 ]

Pagina: 1