Toon posts:

TV en andere apparatuur aansluiten op speakerset

Pagina: 1
Acties:
  • 157 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goed, ik heb nu zo'n mooie HDTV gekocht en heb al mijn spelcomputers e.d. inmiddels aangesloten op de beste manier op optimale beeldkwaliteit te krijgen: Xbox 360, Xbox en PS2 via component, Dreamcast via scart RGB, laptop via VGA en PC via DVI-D.

Nu ziet het er allemaal dus geweldig uit, maar alle audio gaat gewoon via audio L/R tulp mijn TV in. Nu geeft mijn TV wel mooi SRS WOW geluid, maar toch wil ik echte surround en eigenlijk een mooie speakerset aansluiten op deze TV. Nu kan ik uiteraard de optical out van de Xbox360, PS2 e.d. gebruiken, maar dan kan ik weer slechts één apparaat op een setje aansluiten. De bedoeling is nou juist dat ik elke externe bron op deze set aansluit. De optie daarvoor lijkt mij dan de Audio out mijn TV.

De enige audio uitgang die de TV heeft is een 3,5mm audio out. Nu begrijp ik dat ik er een standaard 2.1 (PC) speakersetje op kan aansluiten, maar dat is natuurlijk niet wat ik wil. Het liefst wil ik er een 5.1 setje op aansluiten met een lekkere subwoofer e.d..

Mijn vraag is nu, hoe sluit ik in godsnaam een 5.1 setje of iets vergelijkbaars aan op mijn TV en is dit überhaupt mogelijk met enkel één 3.5mm audio out aansluiting? Indien het mogelijk is, graag tips voor een betaalbaar setje(max 100 euro). Ik ben geen audiofiel, maar wil gewoon flink wat bass en geluid rondom me hebben als ik een DVD kijk/game speel. Ik ben reeds in het bezit van een Medion 5.1 geluidssetje, maar die heeft dus 3x een audio 3.5mm jack als kabel. Ik begrijp dat ik deze op geen enkele manier op mijn TV kan aansluiten?

Dank bij voorbaat.

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-02 21:35
simpel: niet. Met 1 enkele 3,5 mm plug zul je maximaal stereo geluid krijgen. Wil je alles aansluiten, via coax of optisch en eventueel via 3 aparte kabels analoog, zul je naar een receiver moeten kijken met voldoende ingangen. Via die tv ga je gewoon geen surround geluid krijgen. Voor 100 ga je geen receiver krijgen met voldoende ingangen, als je ook nog een nieuwe speakerset erbij moet hebben zal ik je budget vermeldigvuldigen met een keer of 6 of genoegen nemen met wat je nu hebt :)

Last.fm
Films!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm....daar was ik al bang voor. Ik begrijp dus dat een goed 2.1 setje het maximaal haalbare is zonder receiver? Die sluit je toch aan middels slechts 1 3.5mm jack? Ik heb dit setje gehoord:

Afbeeldingslocatie: http://www.sallandautomatisering.nl/files/19940.jpg

de Altec Lansing 2100 en ben aangenaam verrast door de kwaliteit ervan. Weet iemand toevallig een kwalitatief vergelijkbaar alternatief alleen dan wat goedkoper?

Verwijderd

Nu kan ik uiteraard de optical out van de Xbox360, PS2 e.d. gebruiken, maar dan kan ik weer slechts één apparaat op een setje aansluiten. De bedoeling is nou juist dat ik elke externe bron op deze set aansluit.
Net zoals er SCART selectors bestaan, zijn die er ook die je digitale >2 multichannel audio (coaxial of optisch) kunnen schakelen (bijv. de Joytech/Take2 AV Control Center's van zo'n 90 euro). Dus als jij een coaxial/optische ingang op je audiosetje hebt dan ben je met zo'n switch het snelste uit én >2 multichannel. Heeft je setje alleen stereo (jack, tulp etc) dan heb je simpelweg nimmer true >2 multichannel. Om dan binnen het budget van 100 euro te blijven is een onmogelijke opgave (de Screenbeat/Logic3 SoundStation 5.1 die door veel budgetconsolespelers gebruikt word is alleen al 150 euro).
mad-dog schreef op woensdag 21 december 2005 @ 01:04:
Je zou eens kunnen kijken naar de Creative DDTS-100 decoder, hierop kun je meerdere digitale bronnen aansluiten en vervolgens dus doorsturen naar een willekeurige 5.1 set
Nadelen zijn dan wel dat deze maar /me 1 coaxiale/3 optische digitale ingangen heeft en een prijs vanaf 113,24 euro. Maar goed, deze is alweer 2 jaar op de markt, wellicht dat hij ook al in het 2ehands circuit te vinden is.

/me
- Xbox 360: coaxial
- Xbox: coaxial
- PS2: optical
- Dreamcast: analoog
- Laptop: ?
- PC: ?

Je kunt die Dreamcast en Playstation 2 overigens ook aansluiten middels VGA (als je van projectjes houdt - het verschil tussen VGA en component in miniem :P):
- http://devcast.dcemulation.com/mods/internalvga/vga.php
- http://skygate.bravehost.com/PS2_VGA_cable.html

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2005 01:22 ]

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:02
Je zou eens kunnen kijken naar de Creative DDTS-100 decoder, hierop kun je meerdere digitale bronnen aansluiten en vervolgens dus doorsturen naar een willekeurige 5.1 set

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor alle antwoorden. Zoals jullie begrijpen, van audio heb ik de ballen verstand.

Ik begrijp dus dat het een dure grap gaat worden, danwel een kwalitatief goed 2.1 setje aanschaffen.
Als ik mijn Xbox360, Xbox en PS2 nou eens optisch wil aansluiten, kan ik dan i.p.v. een dure receiver niet gewoon een apaaraatje als deze gebruiken?:

Afbeeldingslocatie: http://elektronica-online.nl/productimages/1399.jpg
3 standen schakelaar voor optische kabels.
1 ingang en 3 uitgangen, of 3 ingangen en 1 uitgang, omschakelbaar.
Voor Toslink kabels.

Dan moet ik zelf natuurlijk nog wel een compatible 5.1 digitaal setje aanschaffen MET optisch input..., want ik heb zelf nog geen enkel digitaal setje afgezien van mijn 5.1 PC speakers met 3x een 3.5mm jack.

Mijn laptop heeft overigens alleen een 3.5mm jack (analoog?) out, zoals bijna elke laptop denk ik, mijn pc heeft echter diverse digitale in en out ports, waaronder een optische. Als ik alle apparatuur die ik optisch wil aansluiten nou eens eerst aan zo'n splitter van hierboven hang en vervolgens via een optische kabel naar mijn pc optisch in port trek, krijg ik dan ook daadwerkelijk 5.1 digitaal geluid uit mijn 5.1 boxjes aangesloten middels 3x 3.5mm jack?
Pagina: 1