Welke fan moet harder draaien ?

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SLeddert
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-12-2025
Ik heb een nieuwe kast met:
- voorkant onder 2x80mm fan aangesloten aan een fancontroller
- achterkant boven 2x80mm fan aangesloten aan een fancontroller
Alle fans draaien nu even hard..

Dit geeft uiteraard een lekkere luchtstroom, maar wat ik mij afvroeg is hetvolgende:
Wat is beter voor qua koeling: dat de achterste 2 fans sneller draaien dan de voorste ?
Of net dat de achterste 2 fans langzamer draaien dan de voorste ?

Karsten

• weltie
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-03-2024
Je kan ze toch ook zo laten draaien zoals het nu is, heb je toch de meeste lucht doorstroom.

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-02 10:59

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

slimste is intake gelijk aan outtake lijkt mij. Efficientste luchtstroom zonder valse luchtaanzuig/uitblaasplekken. Hou het lekker zo...

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
Beide even hard is beste. Anders maakt het niet uit welke harder draait, je fans zijn niet de enige punten waar de lucht eruit kan (of heb je je kast dicht gelast/gesoldeert?), dus het maakt op zich niet uit.
Voor de temp is de outtake belangrijker, omdat die dichter bij je cpu zit en boven je videokaart. Ook al zit je intake weer bij hdd.

Maar goed, je hebt een fancontroller zodat ze minder lawaai maken, lijkt me? Zet ze alle 4 op 5v en kijk ff naar je temps. In orde: mooi :) Stilste wat je kunt halen, met je fans aan dan ;)

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:24

Theo

moederbord

ik zou zeggen, probeer het uit! maak de intake laag en outtake hoog en kijk naar je temps. mak daarna de intake hoog en outtake laag en kijk weer naar je temps en daar heb je je antwoord

(outtake laag is dus toerental laag, niet dat je de outtake fan laag moet plaatsen)

Nu met WP, PV, EV en PC

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09-2025

Ikke!

aka Netfinity

Voor de hoeveelheid stof die je pc binnen komt maakt het wel uit. Als er meer fans lucht uit de kast zuigen dan dat er in geblazen wordt, wordt er dus lucht door kieren gezogen, de kast in. Als je zorgt dat er meer fans naar binnen blazen dan er uit, komt er uit die kieren lucht, waardoor daar geen stof naar binnen kan komen. De enige plaats waar stof je kast dan nog binnen komt, is bij de intake fans. Hier kun je dan makkelijk met een stoffilter het stof tegenhouden. Wel zorgen die stoffilters waarschijnlijk voor een slechtere luchtstroom en misschien voor meer geluid. Hoewel stoffilters ook weer wat geluid tegenhouden.
Ik heb zelf een coolermaster Stacker, hier wordt alleen lucht aangezogen aan de voorkant, waar stoffilters voor zitten. Af en toe met een stofzuiger de stof die aan de buitenkant van de kast blijft zitten zuigen en ik heb veel minder stof in mijn kast dan bij mijn vorige kast.

Klik mee voor GoT!........

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
Ikke! schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 22:34:
Voor de hoeveelheid stof die je pc binnen komt maakt het wel uit. Als er meer fans lucht uit de kast zuigen dan dat er in geblazen wordt, wordt er dus lucht door kieren gezogen, de kast in. Als je zorgt dat er meer fans naar binnen blazen dan er uit, komt er uit die kieren lucht, waardoor daar geen stof naar binnen kan komen. De enige plaats waar stof je kast dan nog binnen komt, is bij de intake fans. Hier kun je dan makkelijk met een stoffilter het stof tegenhouden. Wel zorgen die stoffilters waarschijnlijk voor een slechtere luchtstroom en misschien voor meer geluid. Hoewel stoffilters ook weer wat geluid tegenhouden.
Ik heb zelf een coolermaster Stacker, hier wordt alleen lucht aangezogen aan de voorkant, waar stoffilters voor zitten. Af en toe met een stofzuiger de stof die aan de buitenkant van de kast blijft zitten zuigen en ik heb veel minder stof in mijn kast dan bij mijn vorige kast.
Het verhaal over die kieren is zo klein dat het nergens op slaat.
Als je je kast openzet (zonder casefans dus) kun je er makkelijk een jaar mee doen. Doe je 'm dicht, met casefans, dan kun je er zeker 3 jaar mee doen voordat je 'm hoeft schoon te maken.

• SLeddert
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-12-2025
Dus als ik het goed begrijp maakt het voor het 'koelen' dus niets uit of er meer lucht in of uit wordt geblazen ?
En wil je helemaal zeker zijn, dan liever iets meer lucht in dan uit ? (stof verhaal)

[ Voor 5% gewijzigd door SLeddert op 21-12-2005 09:45 ]

Karsten

• DualDevil

DualDevil

gewoon evenveel, zoals al 3x gezegd minstens. Is toch ook het logischt? waarom niet doen?

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

WingsOfFury schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 22:47:
[...]

Het verhaal over die kieren is zo klein dat het nergens op slaat.
Als je je kast openzet (zonder casefans dus) kun je er makkelijk een jaar mee doen. Doe je 'm dicht, met casefans, dan kun je er zeker 3 jaar mee doen voordat je 'm hoeft schoon te maken.
:D

Dat kan je helemaal niet zeggen want het is afhankelijk van veel meer factoren. Plaatsing, hoeveel stof er in het huis aanwezig is, hoe vaak de PC aanstaat...

Zo kan een PC na 2 jaar inderdaad schoon zijn, maar de gemiddelde PC zit na 6 maanden al vol met stof. Als we het nog extremer maken-> rokende mensen, PC op de grond op het tapijt. Die zit na een half jaar/jaar vol met bruine vieze stof (wat ook extreem goed brand btw).

Maar mijn ervaring is dat je na een paar maanden het best wel even de stofzuiger erdoor kan halen, hoe dan ook :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• DualDevil

DualDevil

stofzuiger sowieso pertinent niet. Statische energie kan al je hardware doen overlijden... :+
dan kan je hem nog beter laten staan in het stof bijna...

natuurlijk is het van meer factoren afhankelijk maar het gaat om het in elkaar zetten van een nieuwe. Zet gewoon even snel maak hem over 6 maanden open en zie hoeveel stof erin zit...klaar is case..

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dat stofzuiger verhaal over statische energie is ernstig overdreven....

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• mjszwo
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Theoretisch gezien zou het beter zijn om de outtake harder te laten "zuigen".
Dan creeer je onderdruk, wat het tegenovergestelde van een snelkookpan veroorzaakt. Of het in de praktijk ook echt scheelt, zal wel niet :+

Mijn ervaring met te hoge outtake, is dat stof op allerlei vreemde plaatsen komt te zitten. (zoals DVD-branders die van binnen vol met stof komen te zitten omdat via die brander lucht wordt aangezogen).

• AMDtje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-01 00:13
Je voeding blaast waarschijnlijk ook lucht naar buiten, dus als je alle 4 de fans even hard laat draaien heb je meer outtake dan intake.

Ik denk dat het niet zo veel verschil maakt, ik zou gewoon proberen wat de laagste stand is waarop je temps laag genoeg blijven, dat is het makkelijkste.
Pagina: 1