Overclocking, hoe ver kan ik gaan?

Pagina: 1
Acties:

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-02 16:45

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Topicstarter
Hallo,

Ik ben een beetje aan het stoeien met mijn computer, maar het is niet echt die-hard overclocking dus dacht ik dat dit forum iets gepaster was.

Ik heb:

Intel Pentium 4 2.8 Ghz (800 Mhz FSB (volgens de doos), maar dat is dus QRD (begrijp ik uit de faq) en dus eigenlijk 200 Mhz)

Op een Asus P4P800 SE (Is dat hetzelfde als de Deluxe? Lijkt mij niet, maar misschien is het een andere naam)

Ik ben met SpeedFan een beetje aan het overclocken geslagen; tenminste, dat denk ik. Ik gebruik de (random gekozen, slecht idee?) Generator "ISC 952607" en verander de snelheden van

CPU: 200 MHz
AGP: 66,66 MHz
PCI: 33,33 MHz

naar

CPU: 210 MHz
AGP: 69,99 MHz
PCI: 35,00 MHz

Qua temperatuur verschilt het volgens Speedan weinig, en ik moet eerlijk zijn dat ik verder ook weinig merk. Kan het zijn dat ik in zware applicaties, bijvoorbeeld de wat nieuwere spellen wel verschil merk? (Mijn videokaart is niet al te best; ATi Radeon 9200 SE (Wat op zich volgens mij eerder voor slechtere editie dan speciale editie staat).

Ook blijft het "Computed" dingetje de hele tijd op 2797 MHz staan, of hoort dat zo?

EDIT:
Na een beetje rommelen veranderd het computed kopje wel, bij

CPU: 300 MHz
AGP: 59,00 MHz
PCI: 30,00 MHz

wordt het dus 2802 MHz, een niet al te explosieve verandering dus.

[ Voor 10% gewijzigd door Patriot op 20-12-2005 21:55 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als je de clock generator willekeurig hebt gekozen zal er niet veel gebeuren vrees ik. Als je "computed" snelheid gelijk blijft overclock je ook niets. Je kan beter in je BIOS kijken voor het overclocken van je CPU en voor je videokaart kun je vast wel enkele tooltjes vinden zoals Rivatuner, Radlinker, Tray Tools, etc.

Ohja, een 9200SE is inderdaad brak ;)

Edit: Je PCI en AGP bus overclocken is ook een slecht idee. Hierdoor kunnen je uitbreidingskaarten instabiel worden. De AGP bus overclocken is niet hetzelfde als de grafische kaart overclocken! In je BIOS kun je waarschijnlijk een lock instellen voor je PCI/AGP bus zodat deze niet meer afhangen van je FSB (die je buiten de specificaties gaat laten lopen).

[ Voor 35% gewijzigd door Admiral Freebee op 20-12-2005 21:56 ]

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Topicstarter
Hah, dat is dus het probleem.

In mijn BIOS zijn de dingen als FSB en de CPU snelheid niet te veranderen, ik meen gelezen te hebben in de FAQ dat dat komt omdat er iets gelocked is in de Pentium 4 processoren. Enige manier om dit toch unlocked te krijgen, zonder dat dit gigantische gevolgen heeft voor mijn systeem.

Negeer mijn EDIT trouwens maar, de stijging naar 2802 is een beetje random, het niet veranderen van de instellingen en toch drukken op Set clock haalt het af en toe ook omhoog.

Btw, ik weet het.. ik weet niet wat ik moet doen, een nieuwe computer kopen of een nieuwe videokaart voor mijn huidige.. (Met al die nieuwe dingen als 64 bit en SLI in het hoofd) maar dat is voeder voor een ander topic.

• Admiral Freebee
  • Niet online
De multiplier van een Pentium 4 is vastgezet ja. Maar je kan zeker weten met (modernere) ASUS moederborden de FSB veranderen. Dat is dan ook de enige manier van overclocken. Je CPU snelheid is opgebouwd uit de snelheid van de FSB vermenigvuldigd met een vast getal (de multiplier).

Je hebt dus nu allicht een multiplier van 14 op je processor. 200MHz * 14 = 2800MHz. Als je je FSB nu naar 210MHz zou verhogen dan krijg je 210MHz * 14 = 2940MHz.

Voor een ander topic had ik hier een schemaatje gemaakt. Ik heb echter wel een foutje gemaakt. Het ging hier over een 2,66GHz Pentium 4 met een FSB van 533MHz (133MHz Quad Pumped) dus bij de CPU moet staan: 133MHz * 20. Ik ben nu even te lui om het te veranderen :P

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/admiralfreebee/quickanddirty.gif

[ Voor 48% gewijzigd door Admiral Freebee op 20-12-2005 22:14 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je hebt een probleem met het overclocken en niet met de hardware op zich :P

Processors, Mobo's & Geheugen » Die-Hard Overclocking & Cooling dus.

• WingsOfFury
  • Laatst online: 16-10-2018
Tot hij instabiel loopt.

Als ik mijn 2 gig a64 in 1 keer op 4 gig gooi start hij niet meer op, maar dan is er ook nog steeds niks kapot. Bijna alles is oc beveiligt, dus ga lekker stoeien :)

Trouwens: dit is je eerste oc, neem ik aan? Dan lijk het me heel sterk dat het jou lukt om je gelockte cpu te unlocken ;)

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-02 10:59

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

mocht het lukken luisteren wij allen graag naar hoe! :>

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Topicstarter
Klopt, inderdaad mijn eerste oc.

Heb nu de optie "JumperFree Configuration" gevonden. Hierin kan ik mijn proc met een aantal procenten overclocken, op dit moment draai ik 2940 Mhz, en ik ga kijken of ik wat meer kan :)

Overigens wil ik wel eens weten wat instabiel nou precies inhoud? Klinkt misschien raar, maar wordt hij daar dan weer slomer van of gaat hij alleen hangen op bepaalde momenten?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

* BalusC wijst timmie eens op de FAQ van dit subforum: Frequently Asked Questions DOC ver. 2.0

Neem deze eens door en er zal wellicht een wereld voor je opengaan :Y)

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:24

Theo

moederbord

als hij instabiel wordt dat loopt hij gerwoon vast, bevriest hij, start niet (goed) op.

als je gaat overklokken, hou dan ook de tempratuur van de cpu in de gaten. Als deze (te) hoog wordt moet je of terugklokken of zwaarder coolen

als hij instabiel wordt valt ie vanzelf om :P

Nu met WP, PV, EV en PC

• WingsOfFury
  • Laatst online: 16-10-2018
theodouma schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 22:25:
als hij instabiel wordt dat loopt hij gerwoon vast, bevriest hij, start niet (goed) op.

als je gaat overklokken, hou dan ook de tempratuur van de cpu in de gaten. Als deze (te) hoog wordt moet je of terugklokken of zwaarder coolen

als hij instabiel wordt valt ie vanzelf om :P
Instabielliteit is vaak pas als je je cpu belast. Daarom is het belangrijk om na elke XX mhz ff een CPU Burn in, een prime of een 3DMark test te draaien, zodat je weet dat je CPU het aan kan.

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Topicstarter
Heb ik gedaan, maar snapte er niet genoeg van om te bereiken wat ik nu heb.

Ik wil nu graag de Stress-test doen, zoals hij daar in de FAQ staat. Alleen, waar vind ik dat? Dat staat niet op mijn computer voor zover ik weet, en ik kan het op internet niet vinden. Ik heb een P4 dus ga er van uit dat ik BurnP6 moet gebruiken, maar van jullie wil ik graag weten waar ik het kan vinden.

• Admiral Freebee
  • Niet online
timmie_loots schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 22:31:

Ik wil nu graag de Stress-test doen, zoals hij daar in de FAQ staat. Alleen, waar vind ik dat? Dat staat niet op mijn computer voor zover ik weet, en ik kan het op internet niet vinden. Ik heb een P4 dus ga er van uit dat ik BurnP6 moet gebruiken, maar van jullie wil ik graag weten waar ik het kan vinden.
Prime95 is leuke testsoftware (torture test ;)) Google

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
timmie_loots schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 22:31:

Ik heb toevallig bijna hetzelfde moederbord als jij ( P4P800-Deluxe en een Prescott 2.8 ook met 800MHz FSB). Ik heb 'm overgeclockt naar 3,6 GHz met stock cooling en na een stel torture tests bleef ie op ~55 graden hangen, het kan dus makkelijk meer. Een van de redenen waarom je systeem instabiel wordt als je te hoog clockt is dat je je RAM ook mee clockt, dat draait stock dus op 200(400 effectief)MHz (neem ik aan als je PC3200 hebt), en als je je FSB naar 210 zet, gebeurt dit ook met je RAM(420 effectief). Dit was bij mij een van de oorzaken waarom ik niet verder kon clocken, let daar even op( in programmas zoals Everest kun je zien dat je geheugenbandbreedte toeneemt naarmate je meer overclockt).

Verwijderd

Ik het ook een Asus p4p800SE moederboard met een p4 3,2 GHz 800 fsb met 1 GB ram.
Via de bios van asus kun je makkelijk je pc overclocken met 5/10/15/20/30 procent.
Bij mij werd de pc bij 30 % erg instabiel(traag).
Bij de andere procenten heb ik 3Dmark2003, 3Dmark2005 en PCmark 04 gebruikt.
de resultaten vielen mij erg tegen waardoor ik gewoon mijn pc laat draaien op normal.
mijn videokaart is een ati 9800 SE.

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Topicstarter
Ah dank je.

Ik heb de torture test nu gedraaid, en mijn CPU warmte kwam niet hoger dan 51. SpeedFan gaf toen echter een vlammetje aan, is het dan handiger als ik mijn overclock een niveau lager zet? (van 20% naar 10%, dan zit ik evengoed op de 3 GHz, en dat vind ik een aardig getal)

Verder heb ik het idee dat hij aardig over is te clocken, terwijl ik juist gehoord heb dat hij, omdat hij HTT is, niet erg goed tegen overclocken kan..

Of is dit niet echt een goede overclock? *geen verstand van zaken heeft*

EDIT:

Aan de temp van finsdefis valt het dus harstikke mee, die 51 graden. Kan het dus wel zo laten?

Ik heb overigens afgebroken tijdens de 3e Torture Test

EDIT2:
Ik moet mijn computer maar eens afstoffen, ik blies net in de fan en nu zit er stof in mijn haar :P

[ Voor 23% gewijzigd door Patriot op 20-12-2005 22:59 ]

• Admiral Freebee
  • Niet online
51°C is een nette stressed temperatuur. Dat vlammetje in Speedfan gaat standaard aan vanaf 50°C maar ik denk dat je je pas zorgen moet beginnen maken vanaf 70°C stressed. Natuurlijk blijft gelden: hoe lager, hoe beter aangezien de temperatuur de levensduur van de CPU en andere componenten in je computer beïnvloedt.

Of dat HyperThreading Technology het overclocken beïnvloedt denk ik niet maar je kan het altijd eens uitzetten. HTT geeft namelijk niet altijd een prestatiewinst, soms zelfs een prestatieverlies.

Overigens zegt de temperatuur niet alles over een overclock. Je temperatuur kan binnen de marges blijven maar toch kan je computer instabiel zijn. Als dit het geval is kun je doormiddel van het core voltage te verhogen het signaal dat de CPU binnengaat versterken. Pas echter wel op want te veel is zeker niet goed en je CPU wordt er ook warmer van. Verder is er een reeks Pentium 4's geweest die last hadden van spontaan doodgaan bij een hoger voltage.

[ Voor 33% gewijzigd door Admiral Freebee op 21-12-2005 07:09 ]

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Topicstarter
Admiral Freebee schreef op woensdag 21 december 2005 @ 07:09:
51°C is een nette stressed temperatuur. Dat vlammetje in Speedfan gaat standaard aan vanaf 50°C maar ik denk dat je je pas zorgen moet beginnen maken vanaf 70°C stressed. Natuurlijk blijft gelden: hoe lager, hoe beter aangezien de temperatuur de levensduur van de CPU en andere componenten in je computer beïnvloedt.

Of dat HyperThreading Technology het overclocken beïnvloedt denk ik niet maar je kan het altijd eens uitzetten. HTT geeft namelijk niet altijd een prestatiewinst, soms zelfs een prestatieverlies.

Overigens zegt de temperatuur niet alles over een overclock. Je temperatuur kan binnen de marges blijven maar toch kan je computer instabiel zijn. Als dit het geval is kun je doormiddel van het core voltage te verhogen het signaal dat de CPU binnengaat versterken. Pas echter wel op want te veel is zeker niet goed en je CPU wordt er ook warmer van. Verder is er een reeks Pentium 4's geweest die last hadden van spontaan doodgaan bij een hoger voltage.
Erg onstabiel is hij niet, voor mijn gevoel draait hij zeker niet minder stabiel dan eerst; maar zoals ik al eerder aan gaf, waar kan ik onstabiliteit precies aan herkennen? Gaat hij spontaan crashen, fouten geven etc.?

• Roeltjuh
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
timmie_loots schreef op woensdag 21 december 2005 @ 08:52:
Erg onstabiel is hij niet, voor mijn gevoel draait hij zeker niet minder stabiel dan eerst; maar zoals ik al eerder aan gaf, waar kan ik onstabiliteit precies aan herkennen? Gaat hij spontaan crashen, fouten geven etc.?
Daar kun je aan herkennen ja :)

offtopic:
Hee timmie, ook hier :P

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Topicstarter
Roeltjuh schreef op woensdag 21 december 2005 @ 13:50:
[...]

Daar kun je aan herkennen ja :)

offtopic:
Hee timmie, ook hier :P
Het was trouwens al gezegd, maar had bij het posten haast en kon niet meer lezen, toen ik het op school las wou ik het verbeteren maar ik wist het wachtwoord van mijn GoT account niet meer, en kon het dus niet meer wijzigen :)

offtopic:
Jup, ben hier aangekomen via Whatpulse,

Ik zag meteen dat jij het was aan je avatar :P

edit: Heh, zelfs je Sig is hetzelfde :P

[ Voor 4% gewijzigd door Patriot op 21-12-2005 14:44 ]

Pagina: 1