512 MB Corsair XMS vs. 1GB Kingston ValueRam

Pagina: 1
Acties:

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:51
Ik heb nu 2 x 512 MB Kingston ValueRam PC3200 3-3-3-8 in mijn pc, wat loopt op 175 MHz 2,5-3-3-11.
11 omdat dit sneller schijnt te zijn op een NForce 2 moederbord. Mijn AMD 2500 gaat door het leven met een FSB van 210. Als het ware een AMD 3400 ongeveer dus.
Mijn mobo is incompatible met mijn ram. (Asus A7N8X-E Deluxe) Daarom staat mijn FSB op 210 en mijn memdevider op 83%. Het ram weigert namelijk om maar 1 tik harder te lopen dan 175MHz.

Omdat het een enorme boost op AMD systemen schijnt te geven als mijn FSB:ram 1:1 loopt, en omdat een collegastudent van mij nog ram nodig heeft, ben ik van plan deze 2 reepjes om te ruilen voor zijn ram, 1 reepje Corsair XMS PC3200 2-3-3-6, 512 MB groot.. Hier koop ik dan voor 70 euro nog een reepje bij, en zie hier: 1GB ram dualchannel @ 210 Mhz 2-3-3-6 en wellicht hoger, meer volt is altijd goed :)

Mijn rammetjes kostten 60 euro per stuk, en de zijne heeft iets van 130 gekost zegtie, maar die zijn nu voor ongeveer 70 te koop. Het ram dat ik heb is vrij nutteloos voor mij, dus moet je wel er rekening me houden dat ik nu (hopelijk) ram krijg waar ik ook echt wat aan heb, ipv het ram dat ik nu heb.

Ik mag eerst testen of zijn rammetje hard wil op mijn pc dus dat is het probleem niet, maar ik zit net even een review te lezen, waaruit blijkt dat het ram dus eigenlijk 6 NS geheugen heeft, wat extreem kan overclocken.

Is dit waar? Ik vind het noggal een vreemde manier van zaken doen dan, bij Corsair. Beetje zoals dat verhaal pas waar het ook over PC3200 6NS geheugen ging, dat de topicstarter zelfs wilde laten retourneren.
Bovendien heb ik dan wel het idee dat ik sneller en meer ram weg geef dus dat ik toch nog dom bezig ben, hoewel het ram dat ik nu heb ook niet echt bepaald optimaal is.

Wie weet hoe ik het beste kan handelen in deze situatie?

/edit

Deze kan ook in andere subfora, maar omdat dit ook een overclock kwestie is heb ik deze hier maar neergezet.

[ Voor 6% gewijzigd door _eXistenZ_ op 20-12-2005 21:37 ]

There is no replacement for displacement!

• m9nossie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-08-2025
er zijn heel veel verschillende soorten Corsair XMS pc3200 (verschillende chips, BH5, CH5, Micron etc) sommige zijn goed, sommigen zijn minder.

Als je dat stickje van je collega student gaat nemen, en vervolens een nieuw Corsair XMS reepje in de winkel gaat kopen kan het zijn dat je dus 2 verschillende soorten geheugen hebt, wat dus het overclock potentieel van deze sticks in dual channel flink kan benadelen.

210mhz kan je met bijna elk geheugen wel halen, mischien is het een beter idee om gewoon je geheugen te verkopen voor rond de 80 euro, en dan een nieuw setje geheugen te kopen dat wel compatible is met je moederbord.

EDIT:

zoals dit setje bijvoorbeeld:

http://www.alternate.nl/h...rue&artno=IAID81&#tecData

goedkoop, en heeft ook een beetje overclock ruimte :)

[ Voor 15% gewijzigd door m9nossie op 20-12-2005 22:51 ]

http://www.image-shared.com Fast and most reliable Image Hosting

• _eXistenZ_
Maar er is toch vast wel een manier om er achter te komen wat voor chips er op zitten.
Stickertje, misschien tooltje in Windows, heatspreaders er af en kijken...
Zo al 3 mogelijkheden. Als ik dan een webshop op bel en om dat en dat ram vraag, moet het wel goed komen.

[ Voor 25% gewijzigd door _eXistenZ_ op 20-12-2005 23:26 ]

• m9nossie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-08-2025
aan de revisie kan je dat meestal zien

http://home.wanadoo.nl/r.vannoort/RAM_List.htm

de oudere chips zijn meestal BH-5, BH-6, CH-5 ( worden niet meer gemaakt )

de nieuwere chips zijn Promos, TCCD, en soms winbond UTT

maarja 210mhz is zoeizo wel te halen, ook wel met mixed ram, maar de vraag is natuurlijk dat het mischien zonde is om je geheugen in te ruilen en ook nog is zoveel bij te betalen voor die 210mhz.

[ Voor 73% gewijzigd door m9nossie op 20-12-2005 23:33 ]

http://www.image-shared.com Fast and most reliable Image Hosting

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Jouw mobo is heel erg picky wat geheugen betreft. Kijk op de qualified vendors list op de asus pagina of dat geheugen wat je wil overkopen erop staat, anders krijg je precies hetzelfde. Ik spreek hierbij uit ervaring, heb dat bordje ook kort gehad icm Corsair Pro XMS geheugen (met die ledjes) en kon voor geen meter overclocken. Toen ik daarna een ander nforce 2 bordje kocht (een abit als ik het goed heb) was het probleem voorbij :)

Heb je al een bios update geprobeerd? (Weet niet meer cker of dit hardware gebonden of bios gebonden is...)

Iig suc6!

Instagram / YouTube

• _eXistenZ_
Ik heb al de bios geupdate (1013), en weet ook dat mijn mobo zijkerig is.

Het probleem is nu een beetje:

Doe ik er goed aan om voor 80 euro van 175 Mhz 3-3-3-8 naar 210 Mhz 2-3-3-6 te gaan?
Waardoor mijn FSB:Ram dus 1:1 loopt. Is het het waard laat maar zeggen.

/edit

Corsair XMS staat er niet op, maar mijn ram dak nu heb staat er wel op en is ook niet compatible, dus dat zegt niet zo veel :)

/edit

Mijn mobo vind dit geheugen wel lief, het hele zaakje draait nu op 210 Mhz @ 2-3-3-6 :)
Ik laat et zo en haal binnenkort een latje bij.

[ Voor 47% gewijzigd door _eXistenZ_ op 21-12-2005 16:48 ]

Verwijderd

Die asus bordjes zijn nou eenmaal behoorlijk kieskeurig wat geheugen betreft, had ik ook met mn vorige a7ndx8deluxe :(

En probeer eens 2-2-2-6 :P

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2005 17:40 ]

Pagina: 1