W3C Validator doet lastig

Pagina: 1
Acties:
  • 156 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RS_Jelle
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-04 14:27
Bij het checken van m'n site via referer of via de url geeft hij een fatale error (geen doctype en geen character encoding declaratie). Deze zijn er echter wél.
Geef je de bron van de site in in de W3C validator, dan valideert hij hem zonder problemen en geeft hij de resultaten.

Ik heb al veel geprobeerd, maar ik kom er niet uit :(
Weet iemand een oplossing?

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
heb je dat referer plaatje misschien in een iframe oid gezet die niet goed in elkaar zit?

edit: trouwens is het leuk als dat ding valideerd, niet verplicht..

[ Voor 29% gewijzigd door BasieP op 20-12-2005 21:04 ]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• RS_Jelle
Nope en je krijgt die error ook als je naar de W3C validator gaat en er de url van de site gewoon ingeeft

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:19
Toevallig de url zonder filename opgegeven? Ondanks dat hij wel index.html/index.php heet?

• BasieP
RS_Jelle schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 21:04:
Nope en je krijgt die error ook als je naar de W3C validator gaat en er de url van de site gewoon ingeeft
wat is de site waar het over gaat? das wel handig om te weten (mits binnen de policy)

• RS_Jelle
cls schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 21:06:
Toevallig de url zonder filename opgegeven? Ondanks dat hij wel index.html/index.php heet?
Ik heb al de url zonder filenaam en met filenaam geprobeerd ;)

edit:

@BasieP: is een testsite voor Nuke-Evolution, een nieuwe PHP-Nuke variant met al het slechte van de gewone PHP-Nuke eruitgefilterd :P

[ Voor 25% gewijzigd door RS_Jelle op 20-12-2005 21:08 ]

• BasieP
RS_Jelle schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 21:07:
[...]

Ik heb al de url zonder filenaam en met filenaam geprobeerd ;)

edit:

@BasieP: is een testsite voor Nuke-Evolution, een nieuwe PHP-Nuke variant met al het slechte van de gewone PHP-Nuke eruitgefilterd :P
maar kan je hem ergens online zetten dat we kunnen meekijken (of een demo ofzo waarbij je het kan nabootsen)

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-01 15:49

JHS

Splitting the thaum.

Tracht een HTML bestand in elkaar te zetten wat lijkt op hetgene dat door jouw systeem gemaakt wordt, waarbij je zoveel mogelijk weglaat, maar er wel voor zorgt dat headers hetzelfde zijn. En natuurlijk dat het deel erin staat waarvan jij denkt dat het goed zou moeten zijn, maar welke de validator afkeurt. Kortom: bouw een testcase :) .

DM!

• RS_Jelle
Het belangrijkste vergeten, sorry :P

Je kan hem hier vinden

• BasieP
je doctype is al incompleet ;)

code:
1
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
deze is compleet

trouwens zie ik dat je voor een boel dingen in je head single quotes gebruikt, nu heb ik altijd dubbele quotes geleerd, en die gaan zeker weten goed, maar ik weet zo niet of single quotes ook valid zijn (zal het eens opzoeken)

ik heb dus dit
code:
1
<meta content="text/html; charset=UTF-8" http-equiv="content-type">

[ Voor 89% gewijzigd door BasieP op 20-12-2005 21:22 ]

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Het probleem is dat de validator helemaal geen input krijgt: http://validator.w3.org/c...nline&ss=1&sp=1&verbose=1 :) .

edit:
BasieP schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 21:20:
code:
1
<meta content="text/html; charset=UTF-8" http-equiv="content-type">
De character encoding zou natuurlijk al moeten blijken uit de HTTP header :) .

[ Voor 42% gewijzigd door JHS op 20-12-2005 21:24 ]

DM!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-04 22:07

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Als je een doctype en encoding selecteert lijkt hij daar anders geen problemen mee te hebben. :o

@BasieP: character encoding instellen in een meta tag is nogal vreemd, je browser heeft dan immers al een deel van de pagina gelezen. Ik stel de encoding dan ook liever serverside in. ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• RS_Jelle
Ik heb het volledig doctype eropgezet, dit lost het probleem niet op (had ik al eens geprobeerd).
Een volledige doctype is ook niet verplicht (de tweakers.net frontpage gebruikt dit bv. ook niet).
Het ligt ook niet aan de referer, want als je de url manueel in de validater ingeeft, werkt hij ook niet.

[ Voor 22% gewijzigd door RS_Jelle op 20-12-2005 21:30 ]

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

-NMe- schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 21:25:
[...]Als je een doctype en encoding selecteert lijkt hij daar anders geen problemen mee te hebben. :o
Dat zal dan wel onder een "cascade error" vallen, maar snappen doe ik het er niet meer op. Misschien dat de verkeerde quotes de validator in de war sturen, en als dat niet helpt zou ik toch proberen de juiste header mee te sturen. Maar dat zijn eigenlijk maar gokjes...

DM!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:24

crisp

Devver

Pixelated

RS_Jelle schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 21:29:
Ik heb het volledig doctype eropgezet, dit lost het probleem niet op (had ik al eens geprobeerd).
Een volledige doctype is ook niet verplicht (de tweakers.net frontpage gebruikt dit bv. ook niet).
Het ligt ook niet aan de referer, want als je de url manueel in de validater ingeeft, werkt hij ook niet.
Je moet dan wel weten dat een onvolledig doctype ervoor zorgt dat de browser in quirksmode rendered, en dat dat op dit moment voor de Tnet Frontpage nog met opzet gedaan is vanwege legacy markup, maar dat dat wel gaat veranderen in de toekomst ;)

[ Voor 6% gewijzigd door crisp op 20-12-2005 21:33 ]

Intentionally left blank

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

RS_Jelle schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 21:29:
Nee, maar je beter kijken naar de code van GoT ... Sowieso belandt hij nog steeds in quirksmode met het doctype, en met een incompleet doctype ook, wat jij gebruikt en kan je het dus net zo goed weglaten... Validatie en conformatie is in mijn ogen geen doel op zich, en heeft alleen maar zin als je de strikte standaarden toepast. Of veel meer zin dan iig.

[ Voor 16% gewijzigd door JHS op 20-12-2005 21:34 ]

DM!

• Zydell
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-04 18:25

Zydell

* * * * *

Euh kleine tip; valideer niet "net zo lang totdat je website valideert" leer en werk volgens de specificaties en valideer om te kijken of je toevallig niet iets over het hoofd gezien hebt...

• RS_Jelle
Zydell schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 21:42:
Euh kleine tip; valideer niet "net zo lang totdat je website valideert" leer en werk volgens de specificaties en valideer om te kijken of je toevallig niet iets over het hoofd gezien hebt...
Zo werk ik normaalgezien ook, maar dit is iets vol fouten, dat nu opgekuist en verbeterd wordt.

• RS_Jelle
Ok, nu zijn alle enkele aanhalingstekens, dubbele aanhalingstekens geworden.
Het probleem is nog steeds niet opgelost. Wat kan ik nog doen?

[ Voor 4% gewijzigd door RS_Jelle op 20-12-2005 22:00 ]

• BasieP
RS_Jelle schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 22:00:
Ok, nu zijn alle enkele aanhalingstekens, dubbele aanhalingstekens geworden.
Het probleem is nog steeds niet opgelost. Wat kan ik nog doen?
niets, je pagina is toch goed? dat de validater hem niet pakt kan aan je host liggen ofzo, daar kan je (vaak) weinig aan doen.

als je de pagina toch gevalidate wilt hebben, sla hem even lokaal op, en gooi die file in de validater ipv de url

• RS_Jelle
Dit probleem is op alle hosts die het draaien. Het is ook een systeem dat binnenkort als eerste versie wordt uitgegeven, dus het zou niet leuk zijn als iedereen op de validate button klikt, dan die error krijgt, terwijl betere w3c compliance vermeld staat :)

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

RS_Jelle schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 22:50:
(...) terwijl betere w3c compliance vermeld staat :)
Met een Transistional Doctype. Waarvan in mijn ogen het nut valt te betwijfelen, het wordt toch gerendert in quirksmode... Waarom wil je graag dat het valideert, buiten dat het leuk staat?

DM!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

JHS schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 23:26:
Waarom wil je graag dat het valideert, buiten dat het leuk staat?
Waarom zou je een stuk tekst graag zonder spelfouten willen hebben, omdat dat leuk is? ;)

• BasieP
JHS schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 23:26:
[...]
Met een Transistional Doctype. Waarvan in mijn ogen het nut valt te betwijfelen, het wordt toch gerendert in quirksmode... Waarom wil je graag dat het valideert, buiten dat het leuk staat?
er is wel degelijk verschil tussen een transistional doctype en geen doctype.. (weet niet precies hoe/wat maar heb al bij een boel sites gezien dat het weghalen hiervan de pagina (vooral in IE) gauw f*cked word.

dat je code valideerd is voor de TS ook gewoon een teken dat hij zijn code goed heeft, dus ik kan me voorstellen dat hij dit wil. En voor validatie is doctype nodig, doctype hoort boven je html, dus conclusie:
gewoon doctype aangeven zoals het nu is.

maar dan nog het probleem wat de TS heeft, hij wil dat er op die 'valid html' knop gedrukt kan worden.

@TS je zegt dat het op alle hosts zo is, echter als ik hem zelf host:
http://validator.w3.org/c...ep.dyndns.org%2FNuke.html (zonder pica's) werkt het wel..
duseuh.. misschien toch je host?

• RS_Jelle
Dat is Beta 3.1, toen was het probleem er nog niet, ik draai de laatste nieuwe CVS versie.
Het probleem is er ineens gekomen, ik weet niet waardoor, want ik was een tijdje afwezig en ondertussen zijn er honderden aanpassingen geweest aan de CVS :)

@Erkens: idd., dat is de bedoeling en we willen hierna ook gaan evolueren naar strict.

• BasieP
RS_Jelle schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 23:50:
Dat is Beta 3.1, toen was het probleem er nog niet, ik draai de laatste nieuwe CVS versie.
Het probleem is er ineens gekomen, ik weet niet waardoor, want ik was een tijdje afwezig en ondertussen zijn er honderden aanpassingen geweest aan de CVS :)

@Erkens: idd., dat is de bedoeling en we willen hierna ook gaan evolueren naar strict.
wat ik host is rechtstreeks jouw site, gewoon pagina opsgeslagen als..

dus OF je verstuurd foute headers, OF je host is fucked
dat eerste kan je nazoeken door door je code te lopen, dat tweede kan je nakijken door het ergens anders te hosten (dus andere host, niet andere dns entry)

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

BasieP schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 23:34:
[...] er is wel degelijk verschil tussen een transistional doctype en geen doctype.. (weet niet precies hoe/wat maar heb al bij een boel sites gezien dat het weghalen hiervan de pagina (vooral in IE) gauw f*cked word.
IE heeft dan dus 2 quirsmodes :? Grappig :) .
Erkens schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 23:30:
[...] Waarom zou je een stuk tekst graag zonder spelfouten willen hebben, omdat dat leuk is? ;)
Ja, maar dan moet je niet de oud-nederlandse spelling gaan gebruiken, of een versie van de spelling waarin je een hele hoop fouten mág maken...

DM!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

JHS schreef op woensdag 21 december 2005 @ 08:02:
Ja, maar dan moet je niet de oud-nederlandse spelling gaan gebruiken, of een versie van de spelling waarin je een hele hoop fouten mág maken...
Wat is er oud aan 4.01 ?
Als je transitional bedoeld, vergelijk het dan niet met oud nederlands maar met de huidige spelling en strict met de toekomstige spelling :P
Verder zie ik transitional als opstap naar strict, iets wat de TS ook in de gate heeft ;)

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

JHS schreef op woensdag 21 december 2005 @ 08:02:
[...]
IE heeft dan dus 2 quirsmodes :? Grappig :) .
Iets met klepel en een klok.

Er zijn drie layout modes: Quircks, Standards en Almost Standards Mode (non-IE browsers).
[...]
True, maar standaard is standaard. Als je aan een standaard voldoet, dan is je source niet fout hoor. Hoogstens fout als je uitgaan van een andere standaard :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• BasieP
BtM909 schreef op woensdag 21 december 2005 @ 09:38:
True, maar standaard is standaard. Als je aan een standaard voldoet, dan is je source niet fout hoor. Hoogstens fout als je uitgaan van een andere standaard :)
juist, je kan het vergelijken verschillende talen. als iemand frans praat is engels niet fout, maar gewoon anders.

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

BasieP schreef op woensdag 21 december 2005 @ 10:42:
[...]

juist, je kan het vergelijken verschillende talen. als iemand frans praat is engels niet fout, maar gewoon anders.
:? Ik zou je voorbeeld eerder gebruiken met verschillende dialecten ;)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)

• stappel_
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-04 20:52
BasieP schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 23:56:
[...]

dus OF je verstuurd foute headers, OF je host is fucked
dat eerste kan je nazoeken door door je code te lopen, dat tweede kan je nakijken door het ergens anders te hosten (dus andere host, niet andere dns entry)
je host doet iets raars met de ruimte tussen de headers en de content. check maar eens met http://www.rexswain.com/httpview.html

je ziet dan:
HTTP/1.1·200·OK(CR)(LF)
Date:·Wed,·21·Dec·2005·09:56:57·GMT(CR)(LF)
Server:··(CR)(LF)
X-Powered-By:·PHP/4.3.8(CR)(LF)
Content-Encoding:·none(CR)(LF)
Set-Cookie:·CNB_test1=value1(CR)(LF)
Set-Cookie:·CNB_test2=value2;·expires=Wed,·21-Dec-2005·10:56:57·GMT(CR)(LF)
Set-Cookie:·CNB_test3=value3;·expires=Wed,·21-Dec-2005·10:56:57·GMT;·path=/(CR)(LF)
Set-Cookie:·CNB_test4=value4;·expires=Wed,·21-Dec-2005·10:56:57·GMT(CR)(LF)
Connection:·close(CR)(LF)
Transfer-Encoding:·chunked(CR)(LF)
Content-Type:·text/html(CR)(LF)
(CR)(LF)

e2a9(CR)(LF)
<!DOCTYPE·HTML·PUBLIC·"-//W3C//DTD·HTML·4.01·Transitional//EN">(LF)
<html·lang="en">(LF)
<head>(LF)
.....
er staat dus een rare e2a9 tussen.

edit: en die e2a9 is natuurlijk de hex waarde van de lengte van de content. maar toch maakt de validator daar een probleem van.

[ Voor 8% gewijzigd door stappel_ op 21-12-2005 11:44 ]

Ubero: #2, Euler: #1, GOT: #1, Des: #1, Zeta: #1, Eon: #3, OGR-24: #3, OGR-25: #7,
LM: #7, AP: #5, DF: #19, D2OL: #37, SOB: #50, TSC: #63, RC5: #96

• BasieP
stappel_ schreef op woensdag 21 december 2005 @ 11:02:
[...]

je host doet iets raars met de ruimte tussen de headers en de content. check maar eens met http://www.rexswain.com/httpview.html

je ziet dan:
[...]

er staat dus een rare e2a9 tussen.
even van mijn site:
code:
1
2
f39(CR)(LF)
<!DOCTYPE·HTML·PUBLIC·"-//W3C//DTD·HTML·4.01·TRANSITIONAL//EN"·"http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">(CR)(LF)

dus denk dat elke server zoiets verstuurd :S (geen idee wat het is)
maar mijn server (Die wel valideerd) stuurt f39, die van hem e2a9

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Ik snap het probleem nog niet helemaal: TS heeft een website die niet valideert. Er zijn 2 dikke errors die precies aangeven waarom de Validator er niet aan begint :)

• BasieP
BtM909 schreef op woensdag 21 december 2005 @ 11:16:
Ik snap het probleem nog niet helemaal: TS heeft een website die niet valideert. Er zijn 2 dikke errors die precies aangeven waarom de Validator er niet aan begint :)
de pagina valideerd wel als ik hem bij mij thuis host, dus het ligt niet aan die errors.
waarschijnlijk ligt het aan foute headers die verstuurd worden door of de host of de code

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-04 12:11

Zoefff

❤ 

BtM909 schreef op woensdag 21 december 2005 @ 11:16:
Nee, dat is het niet. De validator opent de hele website -om welke reden dan ook- niet. Ik heb er zelf ook wel eens last van gehad, maar kan nu even niet meer terugvinden met welke site. Die desbetreffende site is volledig HTML 4.01 Strict, maar als je een linkje in de validator opgeeft, dan geeft 'ie dezelfde error als bij de TS. Als je hem handmatig door de validator trekt, dan werkt het wél :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Zoefff schreef op woensdag 21 december 2005 @ 12:42:
[...]

Nee, dat is het niet. De validator opent de hele website -om welke reden dan ook- niet.
WTF :/ Ik krijg nu 1 error (die overigens anders is en inderdaad niet de source ophaalt). Ik zie nu ook dat de website wat PHP-errors heeft. Zit de TS ondertussen wat dingen te wijzigen :?

Overigens werkt de main-site wel en lijkt het probleem dus specifiek bij dit subdomein te liggen.

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Erkens schreef op woensdag 21 december 2005 @ 09:02:
[...] Wat is er oud aan 4.01 ?
Als je transitional bedoeld, vergelijk het dan niet met oud nederlands maar met de huidige spelling en strict met de toekomstige spelling :P
D'r was niks aan, maar let vooral op het tweede deel van de vergelijking :) .
Verder zie ik transitional als opstap naar strict, iets wat de TS ook in de gate heeft ;)
Doe het dan in één keer goed :) . Trachten zoveel fouten fiksen vanuit de validator kán wel, en er is ook niks mis mee, maar praktisch vind *ik* het niet. En aan transitional trachtten te voldoen als doel op zich, snap ik gewoon niet...
BtM909 schreef op woensdag 21 december 2005 @ 09:38:
[...]Iets met klepel en een klok.
Er zijn drie layout modes: Quircks, Standards en Almost Standards Mode (non-IE browsers).
Maar een Transitional Doctype leidt toch tot Quirks, in IE (waar we het dacht ik over hadden) :?
[...] True, maar standaard is standaard. Als je aan een standaard voldoet, dan is je source niet fout hoor. Hoogstens fout als je uitgaan van een andere standaard :)
Ja, dat kan wel zo zijn, maar het punt van voldoen aan standaarden in míjn ogen is meer dan ervoor zorgen dat je "netjes spelt". Misschien was de vergelijking wel krom, maar ik had het niet zozeer over "fout". De voordelen van het conformeren komen volgens mij veel meer of zelfs pas bij Strict naar voren...
BasieP schreef op woensdag 21 december 2005 @ 10:42:
[...] juist, je kan het vergelijken verschillende talen. als iemand frans praat is engels niet fout, maar gewoon anders.
Volgens mij kan je het beter vergelijken met een plaatselijk dialect, inclusief woordenboek enzo, en ABN...

DM!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

JHS schreef op woensdag 21 december 2005 @ 15:35:
[...]
Maar een Transitional Doctype leidt toch tot Quirks, in IE (waar we het dacht ik over hadden) :?
Ik doelde niet op jouw opmerking, maar op die van BasieP :)
You were right from the beginning :)

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

BtM909 schreef op woensdag 21 december 2005 @ 15:41:
[...] Ik doelde niet op jouw opmerking, maar op die van BasieP :)
You were right from the beginning :)
Ah, ok :) .

DM!

Pagina: 1