Toon posts:

Pc loopt regelmatig vast (A8N-E)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb sinds kort een nieuwe pc, alleen deze loopt regelmatig vast (bsod) of hij restart ineens, zo vaak zelfs dat je er eigenlijk niet normaal op kunt werken. Ik heb nog niet kunnen lezen welke fout hij aangeeft. Omdat hij direct erna automatisch opnieuw opstart.

De specs zijn:

AMD 64 3500+
Moederbord asus A8N-E
120 gb sata maxtor harddisk (diamondmax plus 9)
Geheugen 2x 512 mb ddr 400 geheugen corsair value select.
Nec 3540a dvd brander
XFX geforce 7800 gt
huntkey 400 watt voeding
zalman 7000 cu koeler
3 casefans en 2 neonlicht buisjes.
windows xp pro (sp2)
Bios is standaard versie 1008
en ik heb verder alle drivers van de cd gebruikt.

Mijn broer heeft precies dezelfde pc alleen een andere hdd en geen casefans. Hij heeft totaal geen problemen.

Heeft iemand een idee waar het aan kan liggen?

Is het misschien hdd is, omdat het een maxtor is? Ik heb gelezen dat die problemen geeft in combinatie met het asus moederbord. Ik heb ook een andere oude 40 gb ide schijf geprobeert, maar daar krijg ik ook bsod's mee, of spontane reboots.

Mijn temps zijn op dit moment (uitgelezen met asus probe 2):
cpu: 28C
moederbord: 28C

ook dit lijkt me niet het probleem.

Voltages zijn op dit moment (uitgelezen met asus probe 2):
+12V = 11,648
+5V = 4,919 ~ 4,945
+3,3V = 3,28 ~ 3,296
Vcore = 1,36 ~ 1,408

Ik heb hier niet zoveel verstand van, maar naar mijn idee lijkt me dit tog goed.

Ik heb ook aan het geheugen zitten denken. Ik heb het geheugen getest met memtest86 v3.2. Hieruit kwamen een aantal errors, in totaal 29. Dit lijkt me niet goed. In test 6 had ik 6 errors en in test 8 kreeg ik de overige errors. (ik heb de memtest86 1 keer gedraait, dus de 8 tests allemaal 1 keer)

Veder heb ik net een clean install gedaan van windows. Tijdens het installeren kreeg ik een aantal keren een bsod.

Zou het dan tog het geheugen zijn, of heeft iemand een ander idee?

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-05 23:17

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

probeer de reepjes ff los...kan schelen.

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu 1 reepje van 512 in bank 1 gedaan, even kijken of tie dan niet vastloopt.

Zal ook nog een keer memtest86 draaien.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 20:38:
en ik heb verder alle drivers van de cd gebruikt.
Probeer eens de geupdate van Nvidia.com en een bios update?
Is het misschien hdd is, omdat het een maxtor is? Ik heb gelezen dat die problemen geeft in combinatie met het asus moederbord. Ik heb ook een andere oude 40 gb ide schijf geprobeert, maar daar krijg ik ook bsod's mee, of spontane reboots.
Klopt. Deze combo kan vage problemen opleveren. Heb het zelf ook meegemaakt, maar er zijn ook weer zat anderen die er geen last van hebben.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Doe het volgende: ga naar Configuratiescherm -> Software -> NVidia Drivers en selecteer dan dit:
Active Armor / Firewall*
Netwerksuite*
Opslagdrivers (IDE-drivers of hoe dan ook)

*=Weet niet zeker of die ook in dat lijstje staan, anders gewoon tussen de software zelf, maar je moet ze wel verwijderen ;).

Verwijderd

Topicstarter
Die staan er niet tussen, ik had al gezien dat iemand problemen had met de ide drivers, dus deze heb ik niet geinstalleerd.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
OK ik dacht dat je dit gedaan had, aangezien je dit in je TS in principe zegt.
Kun je me EXACT de verschillen geven van jouw pc en die van je broer? Dus drivers (en versienummers) en hardware. En is je pc wel geaard?

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
Gooi ff je bro's hdd in de jouwe en test het. Niks aan de hand -> ff je schijf zijn firmware updaten.

Je voeding is trouwens wel ERG zwak. Met jou systeem zou ik minstens een 500, eigenlijk zelfs een 550, aanraden. Maar omdat je bro PRECIES dezelfde pc heeft, behalve fans en hdd, zal de voeding het waarschijnlijk wel trekken. Je kunt het ook ff zonder fans proberen en je neon-buizen los halen. Mss zit je voeding toch op zijn randje...

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-05 23:17

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

WingsOfFury schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 21:46:
Gooi ff je bro's hdd in de jouwe en test het. Niks aan de hand -> ff je schijf zijn firmware updaten.

Je voeding is trouwens wel ERG zwak. Met jou systeem zou ik minstens een 500, eigenlijk zelfs een 550, aanraden. Maar omdat je bro PRECIES dezelfde pc heeft, behalve fans en hdd, zal de voeding het waarschijnlijk wel trekken. Je kunt het ook ff zonder fans proberen en je neon-buizen los halen. Mss zit je voeding toch op zijn randje...
Neejoh man je overdrijft in mijn ogen. Hoop mensen spelen meer met vuur als deze config op 400 watt. kwaliteitsvoeding 400 watt zou het zeker moeten doen. Ik weet niet of huntkey van de Q-tec fabriek afkomt. Maar ik verwacht geen enkel probleem hoor. 1 grote vga (geen sli) 1 harddisk,weinig extreme zaken, ik bedoel een 3500+ is ook niet schokkend en overclocken doet hij ook niet extreem. 450 watt had iets netter geweest maar 550?

Edit, voltages die hij uitleest zouden ook zeker moeten voldoen. Heel wat extremers gezien dan dat...

[ Voor 6% gewijzigd door DualDevil op 20-12-2005 22:14 ]

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Verwijderd

Topicstarter
ja ik heb ook al aan de voeding gedacht, maar de voltages blijven hetzelfde ook als ik de fans en de neon niet aansluit. Ik denk dan ook niet dat het daar aan ligt. ik heb met de tool van asus (probe) de voltages en temperaturen gerecord. Hij gaf geen extreem hoog of lage waarde aan op het moment van vastlopen en restarten. (dus de laatste waarde van de record was niet erg extreem).

Nu heb ik wel even het geheugen afzonderlijk getest met memtest86. De uitklomsten waren een beetje vreemd. Ik heb eerst reepje 2 uit bank 3 gehaald en toen alleen reepje 1 getest. Ik kreeg geen enkele error. toen reepje 1 en 2 omgewisseld, maar opnieuw geen error. Dus allebei de reepjes deden het goed afzonderlijk. Toen heb ik reepje 1 in bank 3 gezet en reepje 2 gewoon in bank 1 laten zitten en opnieuw getest, maar ook toen geen error. Ik snap er niks van! misschien zaten de reepjes gewoon niet goed ofzo, maar het lijkt erop dat het geheugen gewoon goed is nu.

Ik wacht het nu even af of ik weer een vastloper krijg, in dat geval zal het niet aan het geheugen liggen denk ik, aangezien deze nu geen error geven.

Een zwaardere voeding is misschien geen gek idee, aangezien ik er binnekort een 2e grotere hdd bij wil zetten.

Maar daar w8 ik even mee tot ik zeker weet dat het aan het geheugen lag.

Iedereen tot zover alvast bedankt.

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
Vastlopers zijn vaak als je je pc zwaar belast. Ga dus ff gamen, draai een 3Dmark05 of encode een filmpje ofzo. Als hij alles goed aankan was het je geheugen. Het kan best dat die een beetje instabiel in je mobo zat geprikt hoor.

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik zal hem is flink testen.

Maar tot nu toe nog geen vastloper meer gehad.
Pagina: 1