[Linux]Geen internet, wel pingen

Pagina: 1
Acties:
  • 174 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• saftaplan
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-12-2025
Ik heb hier twee Linux-bakken en een XP-pc aangesloten op één router. De XP PC krijgt gewoon verbinding, de twee andere (Debian en Ubuntu) kunnen wel pingen, zelfs op domeinnaam (ping www.google.com) en gepingd worden, maar geen internet krijgen. Al geprobeerd:
- router resetten
- kabeltjes versteken
- computer (ontelbare keren) rebooten :+
... maar niets hielp.
Ik heb dit natuurlijk nodig als ik apt-get wil gebruiken, daarom is het vrij dringend. Soms krijg ik wél internet (ik kan met mijn browser www.google.com bereiken) maar dan kon apt-get de mirrors be.archive.ubuntu.org (pingt dood :? ) en security.ubuntu.com niet bereiken. Soms lukt het dan weer wél met nl.archive.ubuntu.com |:(
OK ik heb net gezien dat dit wel heel raar wordt:
Afbeeldingslocatie: http://img112.imageshack.us/img112/6012/routerconfig6ng.th.jpg
Ik weet niet vanwaar dàt IP- of MAC-adres komt, maar bij de hostname zie ik het MAC-adres van mijn ene linux-box 8)7 kWeet niet vanwaar 'ie dat vandaan haalt, router een beetje verward?
Beide linux-boxen krijgen wel een IP-adres bij het booten (maar op de ene is ifconfig nog niet eens geinstalleerd dus veel weet ik er niet over)... Ook het subnetmask en al de rest van de instellingen staan gewoon goed.
Ik ben niet zo'n netwerkgoeroe, kan iemand me hieruit helpen?

Verwijderd

Wat voor services draaien er op de linuxbakken, het kan zijjn dat er firewalls draaien of routingscripts die je niet wilt draaien in dit geval

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:54

Aapje

Opel-beun
Als je wel naar buiten kan pingen, dus naar het internet (direct naar het ip van google bijv).
Dan is het een DNS Probleempje

Open de resolv.conf en stel daar DNS servers in (nameservers)
'nameserver <ip>'

Op je XP PC kan je de DNS servers wel vinden.

Kan je nog niet eens naar buiten pingen, dan heb je een probleem met de gateway op je linux box (Tijd geleden voor mij dus ik kan dat effe niet meer uitleggen :P)

• saftaplan
@blaatkoetje, de ene is een vers geïnstalleerde ubuntu 'lite' (5.10 server install met gdm en icewm enzo, geen speciale firewalls dus), de andere is een Debian netinstall met zo weinig mogelijk erop gezet, dus ook geen firewallscripts of dergelijke denk ik :)
@BaBoOn, ik doe 'ping www.google.com' en krijg respons, dan is het toch niet de DNS? Echter als ik surf naar www.google.com doet hij niets.

Verwijderd

vul in de router je DNS adressen in,
in netwerkverbindingen: Lan verbinding: alles automatisch

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-04 22:07

r0b

saftaplan schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 20:45:
@blaatkoetje, de ene is een vers geïnstalleerde ubuntu 'lite' (5.10 server install met gdm en icewm enzo, geen speciale firewalls dus), de andere is een Debian netinstall met zo weinig mogelijk erop gezet, dus ook geen firewallscripts of dergelijke denk ik :)
@BaBoOn, ik doe 'ping www.google.com' en krijg respons, dan is het toch niet de DNS? Echter als ik surf naar www.google.com doet hij niets.
Doe voor de zekerheid nog even een "nslookup www.google.com", dan kan je dat in ieder geval uitsluiten.

Overigens klinkt het mij als een brakke verbinding. wired of wireless?

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:18

Super_ik

haklust!

wat voor router heb je?
heb je al een andere dhcp client geprobeert?
wat geeft nslookup voor dns?
kun je ook andere pcs in het netwerk pingen
zie je iets raars in je router logs?

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• Aapje

Aapje

Opel-beun
Ok, ik heb dus je vraag niet goed begrepen toen ik dat antwoord plaatste...
In iedergeval, ik ga me geld inzetten op wat Ex zei, misschien ook nog wel op de drivers of settings van je NIC.

Maar wat voor dingen kan jewel nou precies wel en niet?
1) Je kan naar buiten pingen via de verwijzing van een dns, betekend dat je gateway werkt en je dns
2) Je kan alleen geen dingen downloaden? Hoe heb je dit getest, heb je al geprobeert met wget een bestand te downloaden? of alleen via apt-get?
In het 2de geval kan het zijn dat je apt-get instellingen verkeerd zijn en jij probeert inteloggen op een server/host die niet meer bestaat....
3) Of je verbinding kan de snelheid/bandbreedte niet verwerken en geeft timeouts bij de verbinding (zoiets als ex zei...)

(Had effe geen riumte op me scherm om de ts zosnel overnieuw te lezen, maar je kan dus blijkbaar bij de browser ook niets, dus gok ik op 1 of 3 :P, of de dns server van jou kan alleen google bereiken omdat ie bijv in de cache staat? andere sites ook geprobeert?)

[ Voor 15% gewijzigd door Aapje op 21-12-2005 02:14 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Wat voor router is 't?

Probeer eens 'echo 0 > /proc/sys/net/ipv4/tcp_ecn'?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Brecht Laitem
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-06-2024
zou dit geen proxy probleem kunnen zijn? Heeft je provider een proxy? zo ja, kijk eens of die ingevuld is in firefox. Als dit zou lukken dan zal je ergens moeten zoeken of apt-get ook een proxy nodig heeft.

Raar probleem in ieder geval

• saftaplan
- Mijn router is een D-Link DSL-G604T, en alle3 de vebindingen zijn wired.
- Het IP-adres dat nslookup als DNS wergeeft is dat van mijn router (192.168.1.1), en resolv.conf geeft hetzelfde weer. Ik kan de andere PC's in het netwerk pingen, ook de linux-boxen kunnen elkaar pingen.
- 'echo 0 > /proc/sys/net/ipv4/tcp_ecn' geeft op de ubuntu-pc 'toegang geweigerd', ook als ik er sudo voor zet. Als ik op de Debian-pc als root inlog lijkt het te lukken, maar zonder veel effect.
- FTP'en naar ftp.microsoft.com en ftp.mozilla.org lukt echter wel!
- Pingen naar www.apple.com lukt, www.microsoft.com lukt echter niet (maar dat lukt ook niet bij de XP-pc :? )
- Gisteren lukte het dus eventjes wel om gewoon te surfen naar de meeste servers en heb ik pakketten gedownload, vandaag is het op even onverklaarbare wijze terug uitgevallen als dat het gisteren opeens terug werkte.
- En proxy heb ik niet.

Dat de snelheid of bandbreedte te groot is zou me verbazen, ik probeer toch alleen maar een simpel webpagina'tje op te roepen :?

[ Voor 4% gewijzigd door saftaplan op 21-12-2005 14:02 ]

• saftaplan
Vindt niemand het raar dat de router zomaar willekeurige host names aanneemt, zoals in de pic die ik gepost heb? Gisteren was het dus een MAC-adres van de andere PC, nu kopieert hij gewoon de host name van een andere PC ("BOVEN") en gebruikt die als host name, zodat er twee dezelfde host names op het netwerk staan! Dat kan toch niet gezond zijn?
Ik begin de schuld steeds meer bij de router te leggen. Daarstraks hoefde ik weer helemaal niets te doen om de computer weer even te laten werken, waarna het een tijdje later terug uit viel. Iemand nog ideeën?

• r0b

r0b

saftaplan schreef op woensdag 21 december 2005 @ 15:17:
Vindt niemand het raar dat de router zomaar willekeurige host names aanneemt, zoals in de pic die ik gepost heb? Gisteren was het dus een MAC-adres van de andere PC, nu kopieert hij gewoon de host name van een andere PC ("BOVEN") en gebruikt die als host name, zodat er twee dezelfde host names op het netwerk staan! Dat kan toch niet gezond zijn?
Ik begin de schuld steeds meer bij de router te leggen. Daarstraks hoefde ik weer helemaal niets te doen om de computer weer even te laten werken, waarna het een tijdje later terug uit viel. Iemand nog ideeën?
Simpele workaround om te kijken of dit invloed op het probleem heeft: IP's statisch instellen op de betreffende pc's. Probeer dit sowieso eens.

Met "nslookup www.google.com" bedoelde ik trouwens niet welke DNS server hij pakte, maar of je hier een (correct) antwoord op kreeg. :)

• Aapje

Aapje

Opel-beun
www.microsoft.com lukt echter niet (maar dat lukt ook niet bij de XP-pc )
Hoort, de routers van microsoft blokeren ping responses... (Denial Of Service etc etc)

• saftaplan
BaBoOn schreef op woensdag 21 december 2005 @ 20:08:
Hoort, de routers van microsoft blokeren ping responses... (Denial Of Service etc etc)
Hmm ja ik vermoedde al zoiets... ;)

Ik heb trouwens nog eens geporbeerd, nu met een Knoppix-cd'tje (nee ik heb hier niet eerder aan gedacht |:( ). Nu kan dat toeval zijn, maar dan lukte surfen dus wel.
Ik word hopeloos :/

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
draait er op die XP bak iets als eDonkey oid?
indien dat het geval is, zet die eens uit en probeer het nog eens.

misschien kan je modem niet zoveel connecties aan, of hoort ie dat wel te kunnen maar istie een beetje de weg kwijt (dat lijkt hier het geval. zodra ik een dergelijk prog in het netwerk aanzet kan ik niets meer bereiken, niet pingen niets. zelfs de connectie naar het modem is weg. als ik dat prog uitschakel dan is alles weer zoals het hoort. modem word deze week nog terug gestuurd.)

• saftaplan
Nope, er draait normaalgezien niks netwerkintensief op geen van de PC's. Het zal dan wel aan mijn Linux-configuratie liggen zeker? :|

• r0b

r0b

saftaplan schreef op donderdag 22 december 2005 @ 10:28:
Nope, er draait normaalgezien niks netwerkintensief op geen van de PC's. Het zal dan wel aan mijn Linux-configuratie liggen zeker? :|
r0b schreef op woensdag 21 december 2005 @ 17:26:
[...]

Simpele workaround om te kijken of dit invloed op het probleem heeft: IP's statisch instellen op de betreffende pc's. Probeer dit sowieso eens.

Met "nslookup www.google.com" bedoelde ik trouwens niet welke DNS server hij pakte, maar of je hier een (correct) antwoord op kreeg. :)
Heb je dat al geprobeerd en vergeten de uitkomst ervan hier te posten, of .. :?

• saftaplan
Nslookup leek te werken zoals het hoorde. Met nslookup www.google.com gaf hij eerst dus het IP-adres van de router, en dan 3 keer www.l.google.com samen met het IP-adres van Google (als ik het me goed herinner). Dan werkt dat toch goed, of niet?

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
en als je links2 www.google.nl doet. werkt dat dan ook niet?
Pagina: 1