Ik heb hier twee Linux-bakken en een XP-pc aangesloten op één router. De XP PC krijgt gewoon verbinding, de twee andere (Debian en Ubuntu) kunnen wel pingen, zelfs op domeinnaam (ping www.google.com) en gepingd worden, maar geen internet krijgen. Al geprobeerd:
- router resetten
- kabeltjes versteken
- computer (ontelbare keren) rebooten
... maar niets hielp.
Ik heb dit natuurlijk nodig als ik apt-get wil gebruiken, daarom is het vrij dringend. Soms krijg ik wél internet (ik kan met mijn browser www.google.com bereiken) maar dan kon apt-get de mirrors be.archive.ubuntu.org (pingt dood
) en security.ubuntu.com niet bereiken. Soms lukt het dan weer wél met nl.archive.ubuntu.com
OK ik heb net gezien dat dit wel heel raar wordt:

Ik weet niet vanwaar dàt IP- of MAC-adres komt, maar bij de hostname zie ik het MAC-adres van mijn ene linux-box
kWeet niet vanwaar 'ie dat vandaan haalt, router een beetje verward?
Beide linux-boxen krijgen wel een IP-adres bij het booten (maar op de ene is ifconfig nog niet eens geinstalleerd dus veel weet ik er niet over)... Ook het subnetmask en al de rest van de instellingen staan gewoon goed.
Ik ben niet zo'n netwerkgoeroe, kan iemand me hieruit helpen?
- router resetten
- kabeltjes versteken
- computer (ontelbare keren) rebooten
... maar niets hielp.
Ik heb dit natuurlijk nodig als ik apt-get wil gebruiken, daarom is het vrij dringend. Soms krijg ik wél internet (ik kan met mijn browser www.google.com bereiken) maar dan kon apt-get de mirrors be.archive.ubuntu.org (pingt dood
OK ik heb net gezien dat dit wel heel raar wordt:

Ik weet niet vanwaar dàt IP- of MAC-adres komt, maar bij de hostname zie ik het MAC-adres van mijn ene linux-box
Beide linux-boxen krijgen wel een IP-adres bij het booten (maar op de ene is ifconfig nog niet eens geinstalleerd dus veel weet ik er niet over)... Ook het subnetmask en al de rest van de instellingen staan gewoon goed.
Ik ben niet zo'n netwerkgoeroe, kan iemand me hieruit helpen?