[Debian] Vastlopen tijdens bouwen van nieuwe kernel

Pagina: 1
Acties:

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Ik heb een probleem met een Compaq ML350 server waar ik zojuist Debian op heb geinstalleerd.

Tijdens het compileren van mijn nieuwe 2.6.14 kernel slaat de computer gewoon geheel vast, zelfs het numlock lampje reageert niet meer.

Ik heb al verschillende geheugenmodules geprobeerd, dit mocht niet baten. Ik heb de SCSI HDD op een aparte adaptec controller gezet, dit mocht niet baten.

Het rare is ook, hij loopt niet telkens vast op hetzelfde punt, het verschilt meestal...

Server specs:

Compaq ML350
2x 1600Mhz Xeon
1GB RECC memory (2x 512mb)
1x 30GB 10k SCSI disk
Adaptec SCSI controller

Hiervoor heb ik nog een Gentoo installatie geprobeerd, daar liep hij echter ook vast tijdens het bouwen van de kernel.

Wie o wie heeft nog ideeën?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

crasht hij ook bij compileren van andere software (zoals mySQL, ook geen kleine source) ?

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
cpuburn draaien. Als 'ie dan ook crahst heb je hoogstwaarschijnlijk een koelings probleempje. Even controleren of je cpu koeler los ligt voordat je cpu burn draait. Doe je dit niet en ligt 'ie los dan ben je gaar (en je systeem ook ;) ).

• Mishmash
CPUburn draait nu een klein half uur, de server is echter nog niet vastgelopen.

Ik ga nu mysql compileren, kijken hoe dat gaat...

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-02 16:28

zomertje

Barisax knorretje

Misschien een geheugen/swap probleem? Ik heb zoiets trouwens wel eens gezien met een kapotte CPU. Alleen het cache geheugen van dat ding was stuk dus hij crashte zo af en toe en deed het na reboot weer.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• Surfer
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-12-2025

Surfer

~

Misschien kan het toch geen kwaad om hem ook even een uurtje memtest86 te laten draaien. Misschien is er wel iets mis met een van de geheugensockets, en dat verhelp je niet door er andere reepjes in te doen. Just to be sure...

“I'd give an arm to be ambidextrous!"

• Mishmash
mysql compileren ging zonder moeite }:O Ik snap dit ding niet meer....

Morgen ga ik memtest86 draaien (niet vannacht want hij staat op mijn slaapkamer en is niet bepaald stil...)

Is er een manier waarop ik mijn cpu & cache kan testen? (en dan bedoel ik niet cpuburn)

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Sowieso zou het wel makkelijk zijn om de error te weten die je ongetwijfeld krijgt, anders moeten we gaan raden (al doet zomertje waarschijnlijk wel de juiste gok :+ ), en da's niet handig voor zowel jou als ons :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Ik heb dat ook een keer gehad, alles ging eigenlijk wel goed behalve het compileren van de kernel, iemand van de gcc mailinglist zij nog dat compileren 1 van de meest cpuintensieve taken was. De meest cpu functies worden dan ook aangesproken. Bij mij bleek het uiteindelijk een brakke cpu te zijn.

• Mishmash
moto-moi schreef op woensdag 21 december 2005 @ 01:19:
Sowieso zou het wel makkelijk zijn om de error te weten die je ongetwijfeld krijgt, anders moeten we gaan raden (al doet zomertje waarschijnlijk wel de juiste gok :+ ), en da's niet handig voor zowel jou als ons :)
Er is geen errorcode, dat is juist het rare ervan. Tijdens het compileren loopt de server gewoon compleet vast, hij reageert nergens meer op.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Maar wat is het laatste wat er op het scherm verschijnt ? ;)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Mishmash
Het laatste was een module, maar ik heb het probleem opgelost :D Blijkbaar is processor 2 beetje brak, want toen ik die eruit had gehaald liep hij wel netjes door.

Zit nu alleen nog met 1 klein probleempje, ik heb een hardware raid-5 controller met 3x 73gb 10k scsi schijven. in de boot zie ik hem ook netjes voorbij komen, maar hoe kan ik hem aanspreken? Normaal geproken gebruik ik /dev/md0 maar daar zit niks op zegt ie... :S

edit:

Ok ik ben erachter gekomen dat de raid controller waarschijnlijk nog niet geladen is, ik kom hem namelijk dus toch nie tegen in dmesg... Nu eerst maar eens uitzoeken wat voor chipset er op die HP U320 controller zit.. :|

Ok, het is een Hp Smart array 64x controller. En ik kan op internet niks anders vinden dan drivers voor dat ding voor een 2.4 kernel :( . heeft iemand enig idee hoe ik dit ding onder 2.6.14 werkend ga krijgen?

[ Voor 36% gewijzigd door Mishmash op 21-12-2005 18:29 ]

• RagaBaSH
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-11-2025

RagaBaSH

Huttenbouwer

Mishmash schreef op woensdag 21 december 2005 @ 17:55:
edit:

Ok ik ben erachter gekomen dat de raid controller waarschijnlijk nog niet geladen is, ik kom hem namelijk dus toch nie tegen in dmesg... Nu eerst maar eens uitzoeken wat voor chipset er op die HP U320 controller zit.. :|

Ok, het is een Hp Smart array 64x controller. En ik kan op internet niks anders vinden dan drivers voor dat ding voor een 2.4 kernel :( . heeft iemand enig idee hoe ik dit ding onder 2.6.14 werkend ga krijgen?
Misschien was dit een betere vraag geweest voor een nieuw topic, maar omdat het antwoord eigenlijk zo makkelijk was ;)

Google Query
met als resultaat de 3rde link:
Debian Wiki
Waar je halverwege de pagina de volgende info kan vinden:
  • HP Proliant DL360 G4 (RAID: onboard Smart Array 641, NIC: Broadcom Corporation NetXtreme BCM5704 Gigabit Ethernet). Sarge installation is straight ahead with debian-installer. Everything is detected. For the RAID and the NIC, drivers are cciss and tg3. HP agents (hpasm) and HP Server Management Homepage (hpsmh) deb packages created and installed according to Debian on HP, Linux
  • HP Proliant ML350 G4 (RAID: Smart Array 642, NIC: Broadcom Corporation NetXtreme BCM5702X Gigabit Ethernet, external SCSI: LSI Logic / Symbios Logic 53c1030 PCI-X Fusion-MPT Dual Ultra320 SCSI). Sarge installation is straight ahead with debian-installer. Everything is detected. For the RAID, NIC and SCSI, drivers are cciss, tg3 and mptscsih. HP agents (hpasm) and HP Server Management Homepage (hpsmh) deb packages created and installed according to Debian on HP, Linux
  • HP Proliant ML350 G3 (RAID: Smart Array 641, other same as above). Works, same as ML350 G4 above.
succes!

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

• Mishmash
Hij doet het!!!! :D de drivers cciss werkt ermee!

Net ffies voor de gein hdparm -tT gedraaid, hij geeft een snelheid van 137.4 MB/s 8) _/-\o_

Hij werd niet aangegeven als /dev/md0 maar als /dev/cciss/c0d0 :X

[ Voor 20% gewijzigd door Mishmash op 22-12-2005 13:33 ]

Pagina: 1