Toon posts:

Exchange 2k3 SMTP; mail wordt niet afgeleverd *

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ervaar een volgend niet zo prettig punt. We hebben een Windows 2003SP1 server met Exchange SP2 (SBS std). De exchange werkt aardig op het verzenden en ontvangen van mail na. Als we een mail sturen dan komt deze niet op het juiste adres. Zowel Intern als Extern niet. Het ontvangen dus ook niet.

We hebben al enkele tientallen keren alle opties doorlopen en we kunnen het niet vinden. Het aanmaken van een nieuwe database helpt ook niet.

Als we een mailtje sturen van de administrator naar de administrator (dus inbound) hebben we keurig staan dat 1 mailtje in sent items staat en dit zien we ook in de system manager dat de administrator box 1 item bevat, maar het mailtje zelf is nergens te vinden, in geen enkele box. Dit geld ook voor outbound. We zien we dat er een mailtje naar buiten moet, maar er komt niets naar buiten toe.

Verder ter toevoeging:
We hebben de externe smtp connector aangemaakt die forwarder naar de smtp van de provider, maar ook is geprobeerd zonder smtp connector en dus als zijnde dns forward. In de laatste situatie worden de domeinnamen waar een mailtje naar toe wordt gestuurd keurig opgenomen in de dns service die ook op deze server draaid.
Het logboek geeft geen enkele vreemde foutmelding.
Er is geprobeerd met outlook express intestellen alszijnde pop3 en smtp, in eerste instantie smtp naar de provider geen enkel probleem mail komt over, zet ik de smtp op de exchange mail komt niet aan op locatie (in outlook wel alszijnde verzonden).
Ook hebben de port 25 opengezet in de router en van een ander ip een telnet sessie opgezet en dat gaat ook zonder probleem.

Heel kort samen gevat alles lijkt te werken behalve dan dat wij de mail niet zien binnen komen of zien uitgaan.

Hopende dat iemand een idee heeft.

Groet MR

Verwijderd

Goed eerst maar even de basisvraag voor binnenkomende mail van buiten de organisatie. Heb je de juiste MX records?

Dan mail tussen twee interne users van de exchange server onderling. Die mail hoeft de mailserver niet te verlaten en heeft dus niets met POP/SMTP of IMAP te maken.

Tot slot de uitgaande mail. Die komt ook niet aan. Op zich niet zo heel raar als je interne mail al niet werkt.

Dus test eerst eens of je via de webinterface van Exchange mail naar jezelf kan versturen. Als dat wel werkt zit er in ieder geval iets fout in de configuratie van je mail client. Werkt dat ook niet (wat waarschijnlijk is) klopt je Exchange configuratie zelf dus niet. Controleer dan in eerste instantie de gegevens van de users en mailboxen en laat SMTP even buiten beschouwing. Dat wordt bij interne mail simpelweg niet gebruikt.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:07
Virusscanners? Firewalls? Zet je logging eens zwaarder. Message tracking al geprobeerd?

• D3NN1S
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 20:08:
<knip>
Dan mail tussen twee interne users van de exchange server onderling. Die mail hoeft de mailserver niet te verlaten en heeft dus niets met POP/SMTP of IMAP te maken.

<knip>

Controleer dan in eerste instantie de gegevens van de users en mailboxen en laat SMTP even buiten beschouwing. Dat wordt bij interne mail simpelweg niet gebruikt.
offtopic:
Als je gebruik maakt van outlook express zoals de TS gebruikt toch wel? :? die heeft geen exchange ondersteuning naar mijn weten en kan alleen maar via pop/smtp verzenden en ontvangen?

Overigens als ik er van uit ga dat jullie alleen maar gebruik maken van smtp en van pop.
In active directory, hebben de users dan wel een smtp adres gekregen als in: user@internetdomein.extensie ? of hebben ze user@INTERNdomein.extensie gekregen? (Exchange maakt standaard namelijk users aan met een @interndomein adres bijv: administrator@domein.home of hoe je AD domein ook heten mag :) )

[ Voor 27% gewijzigd door D3NN1S op 21-12-2005 08:43 ]

Verwijderd

D3NN1S schreef op woensdag 21 december 2005 @ 08:40:
[...]

offtopic:
Als je gebruik maakt van outlook express zoals de TS gebruikt toch wel? :? die heeft geen exchange ondersteuning naar mijn weten en kan alleen maar via pop/smtp verzenden en ontvangen?
En daarom zeg ik ook dat de TS het eens via de webinterface moet proberen om fouten in de client configuratie uit te sluiten. De TS moet eerst maar eens zijn probleem localiseren.

Verwijderd

Topicstarter
Even voor de duidelijkheid, de outlook express is alleen gebruikt voor het testen van de smtp connector of hij de mail wel naar de server verstuurd. Geldt trouwens hetzelfde voor de pop3 maar dan uiteraard in de vorm van haalt hij berichten van de server.

Ter aanvulling emailen via de webinterface intern werkt ook niet, zelfde probleem als met microsoft outlook, mail gaat keuzig naar de map verzonden items maar komt niet over.

Ik heb nog een tweede domeinnaam toegevoegt in de policy en deze gekoppeld aan twee andere gebruikers, het verhaal blijft idem.

Zal de tracking log een wat hoger zetten, is wel een goed idee. Komen we op terug.

Gr MR

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:51
blijven de berichten niet hangen in "messages pending for submission" of een andere queue?

heb ik ook gehad, en dat lag toen aan de virusscanner (trendmicro)
opgelost door de nieuwste update's etc. te downloaden

[ Voor 51% gewijzigd door Grolsch op 22-12-2005 09:29 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Verwijderd

zoals Grolsch aangeeft, zie je de messages ergens in een queue staan? Wat zegt message tracking? Gooi ook diagnostics logging op msexchangetransport eens omhoog en bekijk je event logs nog eens.

Verwijderd

titelfix

Verwijderd

check dit is: http://support.microsoft....spx?scid=kb;en-us;q257265

En dan vooral het stukje: Some standard troubleshooting steps for tracking down mail failures. Want waarschijnlijk is je SMTP connector damaged. Dit is snel op te lossen door een setup uit te voeren met de repair optie (hierdoor blijft alle data behouden). Herinstalleren van de SMTP service mocht bij ons niet helpen.

Verwijderd

Topicstarter
heb nog even de mogelijkheden van tracking aangezet uit Message Tracking Center volgt met een mailtje van Administrator naar Administrator alleen de volgende info:

SMTP Store Driver: Message Submitted from Store
SMTP Store Driver Submitted to MTA

Is dit altijd zo of moet hier meer staan?

Ook worden nu ook log files aangemaakt on de map exchsrvr waar moet ik daar op letten als ik die files bekijk?

GR MR

Verwijderd

Als je met telnet connect naar je SMTP server (telnet server.lan 25)
Type vervolgens "ehlo" <enter>

output moet hetzelfde zijn als hieronder
250-TURN
250-SIZE
250-ETRN
250-PIPELINING
250-DSN
250-ENHANCEDSTATUSCODES
250-8bitmime
250-BINARYMIME
250-CHUNKING
250-VRFY
250-X-EXPS GSSAPI NTLM LOGIN
250-X-EXPS=LOGIN
250-AUTH GSSAPI NTLM LOGIN
250-AUTH=LOGIN
250-X-LINK2STATE
250-XEXCH50
250 OK

Dit stuk staat ook in de link die ik je gegeven heb. Bekijk dit even! Probeer anders exchange te repairen door het er overheen te installeren.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2005 22:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 22:31:
Als je met telnet connect naar je SMTP server (telnet server.lan 25)
Type vervolgens "ehlo" <enter>

output moet hetzelfde zijn als hieronder
250-TURN
250-SIZE
250-ETRN
250-PIPELINING
250-DSN
250-ENHANCEDSTATUSCODES
250-8bitmime
250-BINARYMIME
250-CHUNKING
250-VRFY
250-X-EXPS=LOGIN
250-AUTH=LOGIN
250-X-LINK2STATE
250-XEXCH50
250 OK

Dit stuk staat ook in de link die ik je gegeven heb. Bekijk dit even! Probeer anders exchange te repairen door het er overheen te installeren.
Ik heb dit even gedaan op extern ip adres dan krijg ik de volgende antwoord NIET terug:
250-X-EXPS=LOGIN
250-AUTH=LOGIN
250-X-LINK2STATE

Kun je mischien hier iets mee?

Verwijderd

telnetten heeft geen zin want zoals TS al aangeeft werkt het zelfs van administrator naar administrator op dezelfde store niet. TS heeft nog geen antwoord gegeven op een aantal vragen die eerder gesteld zijn zoals event logs en in welke queue de message staat.

het feit dat je niet alle verbs ziet heeft zeer waarschijnlijk met je firewall te maken die de exchange extended verbs blockt

Verwijderd

Topicstarter
zie het zelf al:

However, if the following command verbs for the Exchange 2003 SMTP service are not present, the association of the Exchange 2003 computer to the SMTP service is damaged:
250-X-EXPS=LOGIN
250-AUTH=LOGIN
250-X-LINK2STATE
250-XEXCH50

Kijken of een herstel setup werkt.

Verwijderd

mooi!, ben 99% zeker van dat het dan gaat werken. Gooi er daarna even sp2 overheen.

Verwijderd

Topicstarter
Nog even als laatste toevoeging. De herinstallatie van exchange heeft het probleem verholpen, was nog even zoeken hoe dat gaat in een sbs server maar wat bij betreft bedankt allemaal en kan dit forum als gesloten worden beschouwd.

Gr MR

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:07
Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 12:17:
Nog even als laatste toevoeging. De herinstallatie van exchange heeft het probleem verholpen, was nog even zoeken hoe dat gaat in een sbs server maar wat bij betreft bedankt allemaal en kan dit forum als gesloten worden beschouwd.
Gr MR
Post het hier eens zullen we dan maar zeggen, scheeld de volgende een hoop zoek werk B)

Verwijderd

Herinstallatie van exchange in 2003 is peanuts :) ga naar software in het configuratie scherm, kies daar bij Microsoft exchange 2003 voor change/remove. Je krijgt vervolgens de setup wizard waar ook de optie re-install kiesbaar is.

Verwijderd

Waardoor we dus nooit zullen weten wat het feitelijke probleem van de TS was.

Verwijderd

Het feitelijke probleem is dat de SMTP service damaged was. Na de reparatie hiervan werkte het weer. Het is moeilijk om te achterhalen wat nu deze service onwerkbaar heeft gemaakt. We weten nu dus wel hoe we dit probleem kunnen ontdekken en oplossen.

• markjuh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-11-2025
Toevallig mcafee of norman antivirus voor exchange draaien? Beide pakketten willen nogal eens een beschadigde SMTP connector veroorzaken. Ben wel benieuwd namelijk wat het heeft veroorzaakt ook al is het nu opgelost.

Verwijderd

Norman for exchange geeft vooral problemen op exchange 2003. Hij zorgt voor heel veel fragmentatie in de store. Norman heeft hier GEEN oplossing voor. Heb nog nooit meegemaakt dat Norman voor een corrupte SMTP connector zorgt, maar ik sta er niet van te kijken :)

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:51
Markjuh schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 08:51:
Toevallig mcafee of norman antivirus voor exchange draaien? Beide pakketten willen nogal eens een beschadigde SMTP connector veroorzaken. Ben wel benieuwd namelijk wat het heeft veroorzaakt ook al is het nu opgelost.
zet trendmicro ook even in dit lijstje, daar heb ik het namelijk al een keer meegemaakt...

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Verwijderd

Grolsch schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 11:38:
[...]

zet trendmicro ook even in dit lijstje, daar heb ik het namelijk al een keer meegemaakt...
Klopt! maar die hebben er wel een patch voor!!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-02 14:25
Heb je een linkje maybe ? Voor Trend Scanmail

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Verwijderd

Hier moet je aardig wat kunnen vinden:

http://www.trendmicro.com.au/smb/support/patches.php
Pagina: 1