[linux/php] mail vanuit apache

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DPLuS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
In een web-applicatie maak ik o.a. gebruik van een Passmailer.
Dat betekent dat iemand een wachtwoord naar zich toe kan laten mailen naar een eerder door de gebruiker gedefinieerd e-mailadres.
Deze mail wordt via een phpmailer-klasse (die weer gebruik maakt van sendmail) verstuurd door de user www-data op een Debian GNU linux machine (de user waaronder apache draait).

Mijn vraag is nu of er een manier is om de mailtjes die NIET aangekomen zijn bij de gebruiker, weer door de webapplicatie te laten opvangen.
Bijvoorbeeld als de gebruiker een verkeerd emailadres heeft ingevuld, dan komt het mailtje dus in de mail-box van de gebruiker waaronder apache draait.
Kan ik dat ook anders voor elkaar krijgen, bijvoorbeeld dat mail die weer terug komt NIET meer naar de gebruiker www-data gestuurd wordt?

Heeft iemand ervaring cq. oplossing voor bovenstaande problematiek?

Mijn dank alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02:04

aex351

I am the one

dan zal je iets moeten maken dat inkomende emails kan opvangen, aangezien er vaak een bounce email terug word gestuurt wanneer het adres niet bestaat.

Je kan natuurlijk ook eerst kijken of het domein uberhaubt wel bestaat via bijvoorbeeld sockets.

[ Voor 64% gewijzigd door aex351 op 20-12-2005 19:11 ]

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Waarom komen je inkomende mailtjes terecht? Want een maildir c.q. mbox bestand is redelijk eenvoudig te parsen. De enige ellende waar je tegenaan zult lopen is het feit dat zo'n beetje elke maildaemon een ander soort reply geeft, en dat zul je dus per soort moeten gaan parsen :P

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

En een niet-bounce betekent niet per definitie dat de mail aangekomen is.
Je kunt het mailtje een geldigheids termijn geven; is er binnen een paar uur niets mee gedaan dan kan er ook niets meer mee gedaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DPLuS
  • Niet online
Waar ik gewoon vanaf wil is dat er mailtjes terecht komen in de www-data mailbox.
Dat is gewoon geen "echte" gebruiker.
Ik kan met PHPmailer wel een RETURN-TO addres opgeven, voor het geval een gebruiker de reply-toets indrukt.
Maar hoe kan ik ervoor zorgen dat de mail die terugkomt beheerd wordt?

Zoals ik al zei: kan ik ervoor zorgen dat foutieve mailtjes naar een andere mailbox geredirect worden ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Buzzz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 08:24
Wat je kunt doen is de mailtjes afkomstig laten zijn van een speciaal adres, waarheen dan ook de bounces heen gaan. In die mailbox zorg je ervoor dat de mail eerst door procmail heen gaat.

Je kunt dan via procmail een script aanroepen dat het mailtje parsed en verder dingen mee doet, b.v. een status in een database updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DPLuS
  • Niet online
Ja, dat is een idee.
Ik kan namelijk met PHP wat extra headers ter identificatie toevoegen aan de uitgaande mailtjes en daar dan met Procmail op filteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maar ik vraag me af of de bounce mailtjes die headers ook toevoegen. Ik denk van niet.
Ik denk dat je dmv bijvoorbeeld procmail of een pipe in je alias bestand je mailtje naar je 'noreply' adres moet parsen. Dan kun je het emailadres eruit filteren en checken of het een bounce is op een verstuurd mailtje.

Wij negeren bounces trouwens gewoon en geven leden de mogelijkheid het emailadres alsnog te wijzigen. De verantwoordelijkheid ligt namelijk eigenlijk gewoon bij de gebruiker
Pagina: 1